Kukorelly Endre a népszavazásról

  • Kukorelly Endre
  • 2016. október 7.

Belpol

Dolog és környéke. Ködképek a kedély láthatárán.

„E sorok írója nem minden kornak embere.

Miért ne vallaná meg, ő nem szereti vagy nem bírja minden viszonyokban magát föllelni.

Némely érdekek, némely remények tartalma előtte titkos irat."

Kemény Zsigmond: Forradalom után

 

Nézi mindezt, és nevet. Belevonja magát.

Beleszámítja. „A nevetés mozgatója a nevetőben van és korántsem a nevetés tárgyában” – idézi Szegedy-Maszák Mihály Kemény Zsigmond-monográfiájában Baudelaire-t. Megfelel vagy nem, akarja, nem akarja, idegenkedik v. sem, ebbe a közösségbe tartozik, ürge a többi közt, mint a szomszéd komcsi/náci Józsi néni. Ha nem kéri, nem az övé, határozzon úgy, de döntsön valahogy – olyan nincs, hogy a(mi) jó (neki), az igen, a többi meg nem!

Háború van.

Aki úgy kíván győzni, hogy a negativitás, a NEM jegyében uralja a beszédet, súlyosan rájátszva az eleve panaszos, nekünk-Mohács-kell magyar rosszkedvre, veszít. A politika – leírja a szót, nem írja le végképp – csupán kedéllyel intézhető jól. Kedély nélkül kibaszott rosszul intéződik.

Mindez azonban mellékes. A népszavazás-ügy mellékes.

Komoly, hatalmi eszközekén, a rossz használat miatt elkomorult nagy intézmény. Plutark’ szerint a görög demokrácia akkor kezd súlyos hanyatlásba, mikor először nem nagy (s így esetleg egyeduralomra törő) embert száműztek cserépszavazással, hanem egy sikkasztót.

Elbaszták.

De ez semmi.

A tér, a diskurzusközösség (kultúra, mentalitás, közös tudomás stb.), ahol viszonylag kiismered magad, viszonylagos biztonságot érzel, óvandó – ám ez így még semmi.

Az aggódót gyűlölködőnek láttatók tévednek, a félelem nem gyűlölet, e sorok írója nem találkozott olyannal, aki gyűlölné a bevándorlókat. Érthető, ha egy közösség védi magát, tart az ismeretlentől, NEM kér belőle, de a puszta NEM – semmi.

Semmi, hogy mindenki másnak kívül tágasabb. Akkor védhető ez itt, ha a kívül tartandónak nem létszükséglet idejönni. Ha megképződik a belátás a tehetősökben – és mindenki tehetős! –, hogy a roncsolódás megállítható. Háborús gócok fölszámolandók, az ökológiai pusztulás megállítandó, a gazdagok, leggazdagabbak és a szegények, legszegényebbek közti szakadék betemetendő.

Önzésből segíteni. Azonnal. Nem holnap, hanem ma. Nem jó szívvel: nyugodt szívvel. Új paradigma, másképp nem megy. Semmi nem megy, minden tönkremegy.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.