Kulturális hírek

  • 2001. március 8.

Belpol

FOTó, DOKUFotó és dokumentum többféle értelmezését kínálják a Mai Manó Ház napokban megnyílt kiállításai. Dokumentumok a XX.
század utolsó negyedéből címmel láthatók Walter Péter fotográfiái (április 2-ig; illusztrációnk az ő felvétele); Dokumentum 5 címmel az 1979-1982 között megvalósult - s egy alkalommal, Pakson betiltott - kiállítások folytatásaként tekinthetők meg tizenhét művész munkái (április 16-ig; ehhez kapcsolódik az Ex Symposion folyóirat Dokumentum alcímű, tematikus számának megjelenése); s itt mutatkozik be a Pécsi József fotográfiai ösztöndíj négy nyertese, Illés Barna, Soltész István, Telek Balázs és Turay Balázs (március 19-ig).

GÖRÖG-TÖRÖK ENYHÜLÉS Török filmhetet rendeznek egy athéni moziban: a két ország filmiparának közeledését demonstráló eseményt a politikai kapcsolatok néminemű javulása tette lehetővé. Ezután akár görög-török koprodukciók is elképzelhetővé válnak, sőt három közös film már előkészítés alatt áll. A tíz filmet felvonultató rendezvényt a két ország kulturális minisztériumai támogatják, ám az enyhülés útjának nehézségét jelzi, hogy nem sokkal a program kezdete előtt szélsőséges görög nacionalisták betörték a mozi ablakait, és "árulók" feliratot fújtak falára.

PAVLOVA HAZATÉR Londonból visszatérnek Oroszországba Anna Pavlova hamvai: március 13-án a London Cremation Company igazgatója személyesen viszi Moszkvába minden idők legnagyszerűbbnek tartott balerinája és férje, Victor Dandre földi maradványait. Anna Pavlova (1881-1931) szentpétervári feltűnése után, 1912-ben költözött Londonba, s ezt követően világ körüli turnékon hirdette a klasszikus balett szépségét. Anna Pavlova hamvait a Novogyevicsi temetőben helyezik majd valóban végső nyugalomra, ahol többek között Gogol és Prokofjev síremléke is található.

MOSZKVA VISSZAAD 2002 első félévében Oroszország visszadja az Odera menti Frankfurt Mária-templomának 14. századból származó, 20 méter magas ólomüveg ablakát, amely második világháborús zsákmányként jelenleg a szentpétervári Ermitázsban található. Németország anyagi támogatást nyújt egy, a háború során német katonák által megrongált, szintén a 14. században épült templom restaurálásához, Novgorod mellett.

APOKALIPSZIS, LEGÚJABBAN Francis Ford Coppola 53 perccel meghosszabbította Apokalipszis, most című filmjét, amelyet májusban tervez bemutatni a cannes-i fesztiválon (1979-ben Arany Pálmát nyert itt vele). A rendező szerint a 3 óra 17 perces verzió "még nagyobb, még jobb, még felkavaróbb, helyenként mulatságosabb és romantikusabb", s nem csupán a kimaradt felvételeket helyezte vissza, hanem teljesen újra is vágta az eredeti anyagot. A vietnami háborúban játszódó film két főszereplője, Martin Sheen és Marlon Brando még hosszabb időt kapott, s bekerült egy kihagyott, francia ültetvényes jelenet is Christian Marquand és Aurore Clement szereplésével.

BRIT FILMCENZÚRA, MOST A Brit Filmbesorolási Testület közleménye szerint - noha elismerik: a mű egésze nem a nemi vágy felkeltését célozza - a Baise-moi című francia film egyik jelenete pornográf dimenziót ölt, ezért azt ki is vágatták belőle. Ennek ellenére a londoni Institute of Contemporary Art vágatlanul mutatta be a tavalyi Titanic Filmfesztiválon Dugj meg címmel vetített alkotást (Narancs, 2001. január 4.).

KíNA, JAPáN, KOREA Wang Yi kínai külügyminiszter-helyettes figyelmeztette Japánt, hogy megromolhatnak kapcsolatai a térség országaival, ha nem korrigálják egy új történelemtankönyvnek azt a részét, amely nagyvonalúan elkendőzi Japán második világháborús agresszív politikáját, a megszálló japán hadsereg kegyetlenkedéseit, nők százezreinek szexuális szolgálatokra való kényszerítését.

A tankönyv felháborodást váltott ki a két Koreában is: a japán gyarmati uralom elleni felszabadítási mozgalom kezdetének évfordulója alkalmából közös tanácskozáson részt vevő északi és déli történészek egyaránt tiltakoztak a tankönyv történelemszemlélete ellen. Yohei Kono japán külügyminiszter szerint figyelembe fogják venni az érintett nemzetek álláspontját. A tankönyv épp egy olyan időszakban kavart vihart, amikor Japán és Dél-Korea kifejezetten törekszik kapcsolatai erősítésére: 2002-ben közösen rendezik a labdarúgó-világbajnokságot. A mozikban nő az érdeklődés egymás filmjei iránt: a Swiri című dél-koreai thriller például tavaly Japánban 1,85 milliárd yen bevételi rekordot ért el, a kulturális embargó megszüntetése óta vagy húsz japán filmet mutattak be Dél-Koreában, s immár koprodukciók is készülnek. Japán nyelvű lemezeket egye- lőre tilos árusítani Dél-Koreában (következésképp virágzik a feketepiac), de a foci-együttműködés ennek a tilalomnak is elhozhatja a végét.

AFRIKAI FILMFESZTIVÁL A marokkói Nabil Ayouch Ali Zaoua című, elhagyott gyermekekről szóló filmje nyerte a 17. Pánafrikai Mozi- és Tévéfilm Fesztivál fődíját. A legjobb nyugat-afrikai film díját a burkinai Dany Kouyate kapta (Sia, a piton álma), a legjobb rövidfilmét a szintén burkinai Fanta Nacro (Bintou), a televíziós díjat az elefántcsontparti Sidiki Bakaba (Ötszáz év magány). A fesztivál programjáról utolsó pillanatban töröltek két művet: a holland Adriaan Van Rouvoy Red Hat, Where Are You? és a burkinai Abdul Drabos Ouedraogo Szavak a felejtés ellen című filmje egyaránt az 1998-ban meggyilkolt burkinai újságíró, Norbert Zongo esetéről szólt, aki halála idején épp Blaise Compaore burkinai elnök sofőrje testvérének halála ügyében nyomozott.

BRIT AWARDS Alig húszan tüntettek Londonban, az Earls Court Arena előtt, az esőben, miközben odabent Eminem átvette a legjobb külföldi férfi előadó díját a Brit Awards gálaestjén; ugyanez nőben: Madonna; zenekarban: U2. A legjobb brit popegyüttes a Westlife lett, a legjobb brit újonc az A1, a legjobb brit férfi előadó Robbie Williams (+ legjobb kislemez és klip: Rock DJ); ugyanez nőben: Sonique. A legjobb brit tánczenész díját Norman Cook, azaz Fatboy Slim kapta. A legjobb brit albumot a legjobb brit zenekarnak választott Coldplay készítette: Parachutes.

SAN REMO Luce (tramonti a nordest) című számával Elisa nyerte az 52. San Remó-i dalfesztivált a Di Sole e d´azzurro című dalt előadó Giorgia előtt; mindkét szám producere Zucchero volt. A harmadik helyre a Matia Bazar együttes futott be: Questa nostra grande storia.

ARANY ZSIRÁF Március 8-án, lapunk megjelenése után tartják a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége idei, immár 9. Arany Zsiráf gálaestjét: a különbözö kategóriák öt-öt jelöltje közül héttagú zsűri dönt(ött) a szakmai értékek és az eladott példányszám figyelembevételével. A jelöltek között volt mások mellett a Kispál és a Borz (Velőrózsák; KispálraMix), Yonderboi (Shallow And Profound), a Besh o´ Drom (Macsó hímzés), az Anima Sound System (Gypsy Sound Clash), a Freshfabrik (Drive My Hand) és a Másfél (Angyaltojás) is. Horváth Charlie-t életműdíjjal jutalmazták.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.