Kulturális hírek

  • 2001. március 8.

Belpol

FOTó, DOKUFotó és dokumentum többféle értelmezését kínálják a Mai Manó Ház napokban megnyílt kiállításai. Dokumentumok a XX.
század utolsó negyedéből címmel láthatók Walter Péter fotográfiái (április 2-ig; illusztrációnk az ő felvétele); Dokumentum 5 címmel az 1979-1982 között megvalósult - s egy alkalommal, Pakson betiltott - kiállítások folytatásaként tekinthetők meg tizenhét művész munkái (április 16-ig; ehhez kapcsolódik az Ex Symposion folyóirat Dokumentum alcímű, tematikus számának megjelenése); s itt mutatkozik be a Pécsi József fotográfiai ösztöndíj négy nyertese, Illés Barna, Soltész István, Telek Balázs és Turay Balázs (március 19-ig).

GÖRÖG-TÖRÖK ENYHÜLÉS Török filmhetet rendeznek egy athéni moziban: a két ország filmiparának közeledését demonstráló eseményt a politikai kapcsolatok néminemű javulása tette lehetővé. Ezután akár görög-török koprodukciók is elképzelhetővé válnak, sőt három közös film már előkészítés alatt áll. A tíz filmet felvonultató rendezvényt a két ország kulturális minisztériumai támogatják, ám az enyhülés útjának nehézségét jelzi, hogy nem sokkal a program kezdete előtt szélsőséges görög nacionalisták betörték a mozi ablakait, és "árulók" feliratot fújtak falára.

PAVLOVA HAZATÉR Londonból visszatérnek Oroszországba Anna Pavlova hamvai: március 13-án a London Cremation Company igazgatója személyesen viszi Moszkvába minden idők legnagyszerűbbnek tartott balerinája és férje, Victor Dandre földi maradványait. Anna Pavlova (1881-1931) szentpétervári feltűnése után, 1912-ben költözött Londonba, s ezt követően világ körüli turnékon hirdette a klasszikus balett szépségét. Anna Pavlova hamvait a Novogyevicsi temetőben helyezik majd valóban végső nyugalomra, ahol többek között Gogol és Prokofjev síremléke is található.

MOSZKVA VISSZAAD 2002 első félévében Oroszország visszadja az Odera menti Frankfurt Mária-templomának 14. századból származó, 20 méter magas ólomüveg ablakát, amely második világháborús zsákmányként jelenleg a szentpétervári Ermitázsban található. Németország anyagi támogatást nyújt egy, a háború során német katonák által megrongált, szintén a 14. században épült templom restaurálásához, Novgorod mellett.

APOKALIPSZIS, LEGÚJABBAN Francis Ford Coppola 53 perccel meghosszabbította Apokalipszis, most című filmjét, amelyet májusban tervez bemutatni a cannes-i fesztiválon (1979-ben Arany Pálmát nyert itt vele). A rendező szerint a 3 óra 17 perces verzió "még nagyobb, még jobb, még felkavaróbb, helyenként mulatságosabb és romantikusabb", s nem csupán a kimaradt felvételeket helyezte vissza, hanem teljesen újra is vágta az eredeti anyagot. A vietnami háborúban játszódó film két főszereplője, Martin Sheen és Marlon Brando még hosszabb időt kapott, s bekerült egy kihagyott, francia ültetvényes jelenet is Christian Marquand és Aurore Clement szereplésével.

BRIT FILMCENZÚRA, MOST A Brit Filmbesorolási Testület közleménye szerint - noha elismerik: a mű egésze nem a nemi vágy felkeltését célozza - a Baise-moi című francia film egyik jelenete pornográf dimenziót ölt, ezért azt ki is vágatták belőle. Ennek ellenére a londoni Institute of Contemporary Art vágatlanul mutatta be a tavalyi Titanic Filmfesztiválon Dugj meg címmel vetített alkotást (Narancs, 2001. január 4.).

KíNA, JAPáN, KOREA Wang Yi kínai külügyminiszter-helyettes figyelmeztette Japánt, hogy megromolhatnak kapcsolatai a térség országaival, ha nem korrigálják egy új történelemtankönyvnek azt a részét, amely nagyvonalúan elkendőzi Japán második világháborús agresszív politikáját, a megszálló japán hadsereg kegyetlenkedéseit, nők százezreinek szexuális szolgálatokra való kényszerítését.

A tankönyv felháborodást váltott ki a két Koreában is: a japán gyarmati uralom elleni felszabadítási mozgalom kezdetének évfordulója alkalmából közös tanácskozáson részt vevő északi és déli történészek egyaránt tiltakoztak a tankönyv történelemszemlélete ellen. Yohei Kono japán külügyminiszter szerint figyelembe fogják venni az érintett nemzetek álláspontját. A tankönyv épp egy olyan időszakban kavart vihart, amikor Japán és Dél-Korea kifejezetten törekszik kapcsolatai erősítésére: 2002-ben közösen rendezik a labdarúgó-világbajnokságot. A mozikban nő az érdeklődés egymás filmjei iránt: a Swiri című dél-koreai thriller például tavaly Japánban 1,85 milliárd yen bevételi rekordot ért el, a kulturális embargó megszüntetése óta vagy húsz japán filmet mutattak be Dél-Koreában, s immár koprodukciók is készülnek. Japán nyelvű lemezeket egye- lőre tilos árusítani Dél-Koreában (következésképp virágzik a feketepiac), de a foci-együttműködés ennek a tilalomnak is elhozhatja a végét.

AFRIKAI FILMFESZTIVÁL A marokkói Nabil Ayouch Ali Zaoua című, elhagyott gyermekekről szóló filmje nyerte a 17. Pánafrikai Mozi- és Tévéfilm Fesztivál fődíját. A legjobb nyugat-afrikai film díját a burkinai Dany Kouyate kapta (Sia, a piton álma), a legjobb rövidfilmét a szintén burkinai Fanta Nacro (Bintou), a televíziós díjat az elefántcsontparti Sidiki Bakaba (Ötszáz év magány). A fesztivál programjáról utolsó pillanatban töröltek két művet: a holland Adriaan Van Rouvoy Red Hat, Where Are You? és a burkinai Abdul Drabos Ouedraogo Szavak a felejtés ellen című filmje egyaránt az 1998-ban meggyilkolt burkinai újságíró, Norbert Zongo esetéről szólt, aki halála idején épp Blaise Compaore burkinai elnök sofőrje testvérének halála ügyében nyomozott.

BRIT AWARDS Alig húszan tüntettek Londonban, az Earls Court Arena előtt, az esőben, miközben odabent Eminem átvette a legjobb külföldi férfi előadó díját a Brit Awards gálaestjén; ugyanez nőben: Madonna; zenekarban: U2. A legjobb brit popegyüttes a Westlife lett, a legjobb brit újonc az A1, a legjobb brit férfi előadó Robbie Williams (+ legjobb kislemez és klip: Rock DJ); ugyanez nőben: Sonique. A legjobb brit tánczenész díját Norman Cook, azaz Fatboy Slim kapta. A legjobb brit albumot a legjobb brit zenekarnak választott Coldplay készítette: Parachutes.

SAN REMO Luce (tramonti a nordest) című számával Elisa nyerte az 52. San Remó-i dalfesztivált a Di Sole e d´azzurro című dalt előadó Giorgia előtt; mindkét szám producere Zucchero volt. A harmadik helyre a Matia Bazar együttes futott be: Questa nostra grande storia.

ARANY ZSIRÁF Március 8-án, lapunk megjelenése után tartják a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége idei, immár 9. Arany Zsiráf gálaestjét: a különbözö kategóriák öt-öt jelöltje közül héttagú zsűri dönt(ött) a szakmai értékek és az eladott példányszám figyelembevételével. A jelöltek között volt mások mellett a Kispál és a Borz (Velőrózsák; KispálraMix), Yonderboi (Shallow And Profound), a Besh o´ Drom (Macsó hímzés), az Anima Sound System (Gypsy Sound Clash), a Freshfabrik (Drive My Hand) és a Másfél (Angyaltojás) is. Horváth Charlie-t életműdíjjal jutalmazták.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.