Létezéstechnikák Tiszaburán - Majdnem teljes foglalkoztatottság

  • Becker András
  • 2011. január 6.

Belpol

Tiszaburán az elmúlt években sajátos szociálpolitikai kísérlet zajlott: elkerülhető-e tömeges közfoglalkoztatással a teljes leszakadás? A kísérlet velejárója a kevéssé prudens gazdálkodás, ami mostanra nehéz helyzetbe sodorta az immár harmadik ciklusát töltő roma polgármestert - és vele az irányítása alatt álló falut.
Tiszaburán az elmúlt években sajátos szociálpolitikai kísérlet zajlott: elkerülhető-e tömeges közfoglalkoztatással a teljes leszakadás? A kísérlet velejárója a kevéssé prudens gazdálkodás, ami mostanra nehéz helyzetbe sodorta az immár harmadik ciklusát töltő roma polgármestert - és vele az irányítása alatt álló falut.

"Rendesek, a vékonyabbért általában nem szólnak" - válaszolja a háromkirályok egyike a Tiszaburát Pusztataskonnyal összekötő sok számjegyű úton arra a kérdésre, hogy nem félnek-e a rendőröktől. Merthogy az országút közepén tolják a láthatólag frissen kivágott fával megpakolt bicikliket a falu felé. Igaz, választásuk nincs, mert minden más utat térdig érő hó borít. A falu elég messze van innét, még vagy egy óra járás, de a Tisza elöntötte az ottani ártéri erdőt, és közelebb már nincs mit kivágni. Két-három naponta kell fordulni: egyrészt kemény hideg van, másrészt fűteni kell egész nap, mert a gyerekek hetek óta otthon vannak - idén a tanítás december 13-án véget ért a burai iskolában, és bezárt az óvoda, az önkormányzat konyhája, a művelődési ház és maga a hivatal is.

Csak csődöt ne

Bár a kistelepülési önkormányzatok nagy része kritikus pénzügyi helyzetben van, egyre kevésbé lesz hír, ha egy település csődhelyzetbe kerül - ráadásul a háromezer lakosú Tiszabura, szemben például Szigetvárral vagy Esztergommal, fizetésképtelenné vált, ami nem jelent okvetlenül csődöt: ha továbbra is ügyesen manővereznek a falu vezetői, elsősorban is Farkas László polgármester, akkor elkerülhetik az adósságrendezési eljárást. Ebben a szabályozás sajátosságai folytán az esetek többségében amúgy is egyaránt érdekelt adós és hitelező: utóbbi azért, mert egy csődeljárásban nagy valószínűséggel nehezebben jut a pénzéhez, mint ha megállapodik a település vezetőivel - szakértők szerint a hitelezők általában nem bíznak abban, hogy az adósságrendezésből jól jöhetnek ki. A település vezetőinek pedig azért előnyösebb a megegyezés, mert a csődeljárás idejére nemcsak lényeges döntési kompetenciáikat, de a tiszteletdíjukat és a költségtérítést is elveszíthetik; ez még egyszerű képviselő-testületi tagoknál is akár havi több százezer forint lehet, és az adósságrendezés rossz esetben évekig is eltart. Érthető tehát, hogy noha a magyarországi települések több mint egyharmada "önhikis" - vagyis "önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő település", azaz állami segítség nélkül biztosan deficites a gazdálkodása -, és az állami dotáció nem fedezi maradéktalanul a deficitet, az elmúlt húsz évben mindössze kéttucatnyi településen indult csődeljárás. Vagyis a politikai széljárást kihasználva akár hosszú évekig működhet úgy egy település, hogy de facto csődben van, ám - adósságait irreális méretűre felduzzasztva - elkerüli, hogy adósságrendezési eljárás keretében rakják rendbe a gazdálkodását.

Hogy a falu pénzügyi helyzete ingatag, azt nagyjából mindenki tudta. Az önkormányzati fenntartású intézmények vezetői hónapokkal ezelőtt is azt mondták: "napi kapcsolatban vagyunk a polgármesterrel" - azaz naponta érdeklődtek, van-e inkasszó a bankszámlán, hogy állnak a kifizetések, mit tervezhetnek a jövő hétre. Már akkor köztudott volt, hogy a falu több tízmilliónyi kifizetetlen számlát görget maga előtt. 'sszel komoly figyelmeztető jelek is voltak: mivel nem kapták meg a járandóságukat a faluban dolgozó gyerekorvosok, novembertől megszűnt a gyerekorvosi ellátás. Jelenleg az egyetlen helyben maradt háziorvos látja el korától függetlenül az összes helyi lakost és a rendelési időn túli ügyeletet - amúgy neki is adósa az önkormányzat, mint ahogyan jó néhány pedagógusnak is. December közepén elfogyott az egyik hitelező, a Tigáz türelme: 13-án reggel megjelentek az önkormányzati intézményeknél a cég munkásai, és leszerelték a gázórákat. Egy ideig úgy nézett ki, hogy az aznapra sok munkával megszervezett egészségnap és a hozzá kapcsolódó szűrések is elmaradnak - végül a szervező civilek adtak össze annyi tüzelőre pénzt, amennyivel a művelődési házat be lehetett fűteni. Az egészségnap várakozáson felüli sikerrel járt, és ebben nem jelentéktelen szerepet játszott a kiosztott több száz adag meleg ebéd mellett, hogy aznap már csak a "kultúr" volt a faluban az egyetlen fűtött közintézmény. A rendezvény elején a helyi védőnőt is nélkülözniük kellett a résztvevőknek, mivel ő is a gázosok után szaladgált, hogy az ő helyiségeiben - lévén számlás vállalkozója az önkormányzatnak, aki késedelem nélkül fizeti minden kötelezettségét, így a gázt is - le ne szereljék az órát, hiszen másnap ott rendelt például a bőrgyógyász szakorvos. Kiderült, hogy a védőnő buzgólkodása nem is volt ok nélkül való, hiszen még soha ennyi gyerek nem jelent meg a rendelésen - és miután minden szóba jöhető panaszukat megbeszélték, közölték, hogy amennyiben a doktor néninek nincs ellene kifogása, a rendelési idő hátralevő részét a fűtött váróban töltenék.

Kritikus hangok

Az önkormányzat saját konyháján a gáz elzárásáig közel hatszáz adag ebédet főztek - az iskolás és óvodás gyerekek többségének a napi étkezése erre a reggelivel és uzsonnával kiegészített ebédre épül. December 13-án tehát nemcsak a tanítás ért váratlanul véget Tiszaburán, de az iskolás korú gyerekek részére a rendszeres, napi háromszori étkezés időszaka is. Az iskolába járó 408 gyerekből 400 halmozottan hátrányos helyzetű - és legalábbis kérdéses, hogy mikor folytatódik a félbeszakadt tanév. Tavaly is hasonló módon kényszerítette fizetésre a szolgáltató az önkormányzatot - akkor január közepére sikerült velük egyezségre jutni, de most korántsem biztos, hogy ez ilyen sima ügy lesz: a tizenkétmilliós gázszámlán túl a bérek és segélyek kifizetéséhez szükséges összegnek is csak a kilencven százaléka áll januárban az önkormányzat rendelkezésére, a múlt hónap végén kiutalt ötmilliós rendkívüli "önhikis pénz" nagyobb részét pedig elvitte az időközben a település számlájára bejelentett APEH-inkasszó. Farkas László polgármester mindenesetre bizakodó. Optimizmusát nem annyira a számszaki összefüggésekre, mint inkább a Belügyminisztérium jóindulatára építi: szerinte jó esélyük van rá, hogy a megpályázott forrásokra a hónap elején kapnak még minimum ötmillió előleget, és ez már elég lehet ahhoz, hogy a gázt viszszakapcsolják. Meg itt van a "Varga Misi", aki mégiscsak "valami pénzügyminiszterféle" - őt jóindulatú támogatójaként tudja maga mögött a polgármester és a családjával erős átfedésben lévő, végső soron a regnáló helyi roma elitet adó civil szervezet, a Farkas édesapja által vagy tizenöt éve gründolt FIROSZ, az egyelőre csak tiszaburai hatókörű Fiatal Romák Országos Szervezete. Szerintük Varga Mihály, aki a körzet országgyűlési képviselője, pontosan tudja, hogy mekkora szerepük volt abban, hogy az első fordulóban simán hozta az itteni szavazóköröket; és pontosan nem körvonalazott támogatást kaptak tőle az önkormányzati választásokon is, vagyis várakozásaik szerint a képviselő most sem fogja őket cserbenhagyni.

Az idősebbeknek is biztosított meleg ebéd, az iskolai étkezések és a fűtött közintézmények hiánya mindenesetre épp azokat viseli meg leginkább, akik amúgy is a legrosszabb helyzetben vannak: persze hogy van olyan "3 h-s" gyerek, aki év közben dühében a falra keni az uzsonnára kapott zsíros kenyeret, ahogy az egyik pedagógus rosszul leplezett bosszúsággal meséli, de nyilván másképp viszonyul ahhoz a zsírhoz meg kenyérhez az az idősebb nő, aki a Dankó utca megfagyott sarán átevickélve kér egy százast: "hadd tudjak venni egy kis kenyeret".

Szemben a falu vezetőivel reménytelenül súlyosnak látja a helyzetet az ellenzék: mert az is van Tiszaburán, igaz, kicsit másképp, mint a nagypolitikában. Szerintük a falu reménytelenül eladósodott, és a polgármester által emlegetett 100-120 millióhoz képest a tényleges adósság jóval nagyobb. "Mikor Farkas 2002-ben polgármester lett, a falunak mindössze 40 millió forráshiánya volt, ez is csak a gáz bevezetése miatt. Normális gazdálkodással ez simán kezelhető lett volna"- mondja Mészáros Béla, az ellenzék vezéralakja, Farkas egyetlen komoly kihívója az őszi önkormányzati választásokon. Mészáros 2006-ig aktívan részt vett a pénzügyi bizottság munkájában, de azóta sem őt, sem a falu más régi vezetőjét nem vonja be a döntések előkészítésébe a polgármester. "Pedig volna rá megoldás, hogy kikeveredjünk a bajból, de a Laci már csak a saját embereire hallgat" - mondja egy másik, név nélkül nyilatkozó forrásunk. "Azokat a szerencsétleneket sajnálom igazán, akik hamarosan rá fognak jönni, hogy rossz választás volt Farkasra szavazni - mondja Mészáros. - Nekem egy belső embere mondta, hogy a hiány közelebb van a háromszáz-, mint a kétszázmillióhoz. Ebben a faluban, ahol az önkormányzat saját bevétele nem éri el a tízmillió forintot. Miből fogja ezt rendezni? Nemsokára vége lesz itt a jó világnak. Hát ezért nem bánom igazán, hogy megint ő lett a polgármester."

Bánja vagy sem, mindenesetre a választás eredményét különböző súlyos szabálysértésekre hivatkozva többen is sikeresen megtámadták, így Tiszabura egyike lett annak a tizenöt településnek, ahol az önkormányzati választást meg kellett ismételni. Hogy a jelöltek ragadványnevükkel szerepeltek volna a szavazólapon (Túró, Degesz, Lezser), vagy hogy az egyik szavazókörzetben egy kisbabát ejtettek volna bele az urnába, s ezért a gyermek kimentése után érvényteleníteni kellett az eredményt, azt mindenki egyértelműen cáfolja, és a szomszédos Tiszabőre mutogat, mondván, hogy ott estek meg ezek a kínos esetek. (Tiszabő Tiszabura mentális Prügelknabéja: a helyi folklórban a legvállalhatatlanabb esetek állandó helyszíne, a "van, ahol még ennél is rosszabb" relatív komfortérzetét biztosítva ily módon.) A falu vezetői szerint az ellenzék óvása és a csalás emlegetése megalázó Tiszaburára nézve, és ebbéli vélekedésüket a helyi újságban is közzétették. Azt talán a most is folyó ügyészségi nyomozás állapítja majd meg, hogy valóban láncszavazás volt-e, és hogy ebben játszott-e szerepet a szavazás végén hiányzó tizenkét szavazólap; hogy az a fehér Lada, amelyik tizenhatszor fordult, kinek a szavazóit hordta a kettes szavazókörbe; hogy valóban gyanús-e, hogy a szavazókör legalább negyedrészben analfabéta lakosai szinte kivétel nélkül eltalálták a közel harminc név közül épp azt a hatot, akik a polgármester jelöltjei voltak - mindenesetre a megismételt szavazáson Farkas még nagyobb fölénnyel nyert, és ez az eredmény végképp kihúzta a szőnyeget a riválisok lába alól.

A nagy vállalkozás

A választás körüli konfliktusok viszont annyira elmérgesítették a polgármester és a vele szemben állók viszonyát, hogy ma már egyikük sem tartja elképzelhetőnek az együttműködést. Pedig - ezt minden szereplő elismeri - a falunak e kritikus helyzetben szüksége lenne mindkét félre. Míg a jelenleg a Fidesz színeiben politizáló Mészárosék - különös módon a hol MSZP-s, hol független jelöltként induló helyi "baloldali kötődésű" politikusokkal együtt - képviselik a helyi gazdálkodó elit, zömmel a régi tsz- és tanácsi vezetők, illetve a helyi tehetősebb romák egy kisebb csoportját, addig Farkasékat és szervezetüket, a FIROSZ-t inkább a segélyen, illetve közmunkán levők és részben az önkormányzati alkalmazottak támogatják. A polgármester - ellenfelei szerint - nyilvánvaló rágalmakkal manipulálja, az "ellenzék" ellen hecceli a tőle feudális függésben lévő szegényebb romákat; Farkas pedig azt tartja megbocsáthatatlannak, hogy ellenfelei, "akiknek semmi sem drága", többé-kevésbé nyíltan a választások elcsalásával és köztörvényes bűncselekményekkel vádolják.

"Az volt a célunk, és ezt ma is vállalom, hogy lehetőleg minden családban legyen a segélyek mellett legalább egy jövedelem" - indokolja a polgármester a legalábbis viccesnek tűnő közfoglalkoztatási adatokat. Az bevett gyakorlat máshol is, hogy a település intézményeiben akit csak lehet, közcélú foglalkoztatottként alkalmaznak, de az már kevésbé, hogy a település háromezer lakójából ötszáz folyamatosan közmunkán legyen, miközben ötven faluőr vigyáz a rendre - reggel nyolctól délután négyig. A polgármesternek a tömeges közfoglalkoztatás mellett felsorakoztatott érveit elég nehéz lenne cáfolni, hiszen abban nyilvánvalóan igaza van, hogy ha nem lenne ez a jövedelem, több lenne a lopás, betörés, hiányzás az iskolából, a kikapcsolt villanyóra, a ki nem váltott gyógyszer. Az is igaz, hogy a faluban csak kevés helyen látni a legmélyebb szegénység jeleit, és a helyi pedagógusok szerint sem jellemző az a fajta kilátástalan nyomor, ami már óvodáskorban maradandó nyomokat hagy a gyerekek pszichoszociális fejlődésén - de hogy ez mennyiben Farkasék sajátos szociálpolitikájának az eredménye, nem tudhatjuk. Ugyancsak nehezen cáfolható a polgármester azon érve, miszerint a tavalyig érvényes szabályozók alapján az önkormányzatnak a magasabb fizetendő önrész miatt még egy kicsivel többe is kerül a családoknak mindössze 28 500 forint jövedelmet jelentő rát (új nevén bpj, ami Czomba államtitkár szíves közlése szerint nem segély - ezekről lásd Közfoglalkoztatás 2011-ben című keretes írásunkat), mint a közmunkára kifizetett minimálbér. A tömeges közmunkán foglalkoztatás eredménye továbbá az is, hogy Tiszabura elkerülhette azt a szégyent, hogy egy sorba kerüljön az országban a legkisebb egy főre jutó vásárlóerőt felmutatni képes Tiszabővel, és ez itt helyben, úgy tűnik, komoly siker. De az is tagadhatatlan, hogy - talán valóban a polgármester helyi szociálpolitikájának következményeképp - a falu eddig megúszta a közösségi normák teljes felbomlását: Tiszabura éjszakára sem változik veszélyes gettóövezetté, ahol kockázatos dolog megállni autóval, pláne sétálni a főúttól távolabbi, meglehetősen gyér közvilágítású utcákban, míg ugyanez korántsem mondható el a környék minden településéről. Kérdés persze, hogy ezek a kívülálló szemében talán nem is túl jelentős eredmények nem lettek volna-e elérhetők más, pénzügyileg kevésbé kockázatos módszerekkel is - hiszen kritikusai szerint a polgármester politikája azon alapul, hogy ha nagy lesz a baj, úgyis segít a központi költségvetés. A szomszédos Tiszaroff, a másik viszonyítási pont, a helyi bezzegfalu koránt sincs rossz helyzetben, ott mégis szufficites az önkormányzat - mondogatják a burai ellenzékiek, hozzátéve, hogy Tiszaburán a katasztrofális pénzügyi helyzetet nem kis részben a felelőtlen, nyakló nélküli közfoglalkoztatás idézte elő.

De vannak más, káros mellékhatásai is a tömeges közfoglalkoztatásnak - állítják a helyi viszonyokban meghatározó szerepet játszó forrásaink. Azzal, hogy a kvázi segélyezés megóvta a legtöbb családot a teljes ellehetetlenüléstől, paradox módon éppen a szegénység konzerválódásához járult hozzá: a helyiek körében általánossá vált, hogy a korábban távolabb segédmunkát vállalók is hazatértek, vagy fölhagytak az ingázással. Ma már a falu aktív korú lakosai közül alig néhány tucatnyian járnak dolgozni más településekre, és lassan fölnő egy generáció, amelyik szó szerint nem képes eligazodni a Tiszaburán kívüli világban - érthetően nem is szívesen hagyják el a falut. Részben ezzel magyarázható, hogy az a néhány gyerek, aki a helyi iskolából olyan, jobb középiskolában tanul tovább, ahová nemigen lehet naponta eljárni, előbb-utóbb átiratkozik valamelyik közelebb lévő, de alacsonyabb szintű oktatást vagy kevésbé piacképes szakmát nyújtó intézménybe, hogy a középiskola elvégzése után viszszatérjen a faluba - munkanélkülinek. "Volt olyan 15 éves, jól tanuló fiúgyerekünk, akit fölvettek Szolnokra; vasárnap délután vitték el a kollégiumba, hétfő reggel már itt volt. Itt maradnak, akárcsak a szüleik: inkább ezt a szűkös kis keveset választják, mert ez legalább itt, helyben van" - mondja az iskola igazgatónője. - Ide, az iskolába és az óvodába már csak a kevésbé tehetős roma gyerekek járnak. A többieket elvitték a környék kevésbé homogén intézményeibe" - teszi hozzá. Aki ide jár, az már nagy valószínűséggel nem tér le erről a falusi munkanélküliség világába visszavezető pályáról.

Hogy a közmunka nyújtotta relatív biztonságnak köze van ehhez a sajátos rezervátummentalitáshoz, azt nem vitatja a polgármester sem - azt már inkább, hogy a faluban láthatólag is általánossá vált uzsorához volna. Farkas szerint az a nyolc-tíz uzsorás, aki helyben viszi az üzletet - a helyi "kamatozást" firtató kérdésre némi rosszul megjátszott értetlenkedés után nagyjából mindenki ugyanezt a számot mondja -, inkább a magasabb jövedelmet biztosító ellátásokra, a nagy összegű családi pótlékokra, egyebekre hajt. Ugyanakkor általa is elismert tény, hogy Tiszaburán mostanra konszolidálódtak a kamatos pénz körüli viszonyok. Egyrészt ugyan a büntetőszankciók szigorodásával óvatosabbak lettek az uzsorások a nyílt erőszak alkalmazásával, ami persze rontja a megtérülési mutatókat (ráadásul nem sikerült konszenzussal felosztani a piacot, így előfordul, hogy az adós nem fizet, de szerez pénzt a másik kamatos embertől); másrészt nagyjából garantált a biztonságos üzemmenet. A kamatos pénz a helyi többség mindennapi életének részévé vált. "A legegyszerűbb, ha úgy vesszük, hogy az uzsorás havi harmincezerért beosztja az adott család százezer forint jövedelmét. Két-három naponta odaad öt-tíz ezer forintot, így a hónap végéig nagyjából egyenletesen van nekik pénzük" - vázol egy, a megszokottól eltérő értelmezést egy férfi, aki természetesen csak kívülállóként ismeri az üzlet helyi működését. Mindenesetre azt a többfelől hangoztatott vádat, miszerint a polgármester a politikai támogatásért cserébe szemet hunyna az uzsora felett, tények vagy akár csak név nélkül nyilatkozó érintettek nem támasztották alá, mint ahogy puszta vád maradt az a - renőrségi feljelentés formájában is megfogalmazott - állítás is, miszerint a közmunkán való foglalkoztatással a polgármester személyes hatalmi ambícióit szolgálta volna.

Afelől persze nem lehetnek kétségeink, hogy az Út a Munkához program eredeti koncepcióját szemérmetlen következetességgel szociális ellátásként értelmező közfoglalkoztatás hosszabb távon súlyosan demoralizáló hatású - ezt a polgármester maga is elismeri. Ötszáz embernek egy ekkora faluban rövid távon is nehéz értelmes munkát találni - pláne, hogy ötszáz bármilyen szerszám egyszerre sosem állt rendelkezésre. Ilyen körülmények között nemhogy a munka, de még valamiféle rend, például a reggeli munkakezdés rendjének a látszatát is nehéz fenntartani. Hosszabb távra talán a polgármester sem tervezett - inkább csak abban bízott, hogy az államnak valamit kezdenie kell a Tiszaburához hasonlóan nehéz helyzetbe került több száz településsel. Az mindenesetre legalábbis kérdéses, hogy az ő koncepciótlan túlélési stratégiája után a gatyába rázott új közfoglalkoztatás milyen változást hoz Tiszaburának. A lassú morális széthullást felválthatja egy durvább értékrendnek helyet adó lecsúszás, és a csendesen vegetáló rezervátum helyét előbb-utóbb itt is átveszi a kulturálisan átjárhatatlan falakkal körbevett gettó.

Közfoglalkoztatás 2011-ben

2011. január 1-jétől megszűnt a közcélú foglalkoztatás, és a szerződések kifutásával lényegében megszűnnek a központi közmunkaprogramok is. Megváltozott az ún. rendelkezésre állási támogatás (rát) neve - mostantól bérpótló juttatásnak (bpj) hívják. Bár továbbra is ez lesz a tartósan munka nélkül levők egyik legfontosabb támogatási formája, két lényeges mozzanatban különbözik elődjétől: egyrészt a jogszabály jövőre az előző évben teljesített 30 nap munkaviszonyhoz köti a bpj folyósítását (kérdés, hogy ezt hogyan abszolválja például egy kistelepülésen élő, állásából elbocsátott ötvenhét éves tanítónő), másrészt az elbírálás szempontjai közt az is szerepelhet, hogy a kedvezményezett rendben tartja-e a lakókörnyezetét. Lesznek önkormányzatok, ahol, ha csak szelektíven is, de élni fognak e joggal - bár felmerülhet, hogy egy félig leomlott vályogház körül egyáltalán lehet-e rendezett a lakókörnyezet. De ennél is nagyobb mértékben sújtja a kiszolgáltatottsághoz amúgy is hozzászoktatott falusi szegény és nincstelen rétegeket, hogy a kormány radikálisan csökkentette a közfoglalkoztatás költségvetési forrásait: míg az Út a Munkához programra 117 milliárd forintot szánt a tavalyi költségvetés - ráadásul, eléggé el nem ítélhető módon, ez a keret felfelé nyitott volt - utódjára, a Nemzeti Közfoglalkoztatási Programra csak 64 milliárd forint jut. Ráadásul az új kormány leginnovatívabb minisztere 100 milliárd forintot akar spórolni a rokkantnyugdíjasok aktív állományba terelésével: ha ez akár csak részlegesen is sikerül, idén több tízezer fővel nagyobb népesség osztozik a tavalyi források felén. Az új szabályozás ugyanakkor komoly problémákat okoz majd az önkormányzatoknak is, hiszen a legtöbb helyen a kötelező feladatok ellátásához eddig lényegében korlátlanul vehettek igénybe közmunkásokat: például az iskolák többségében a takarítók, fűtők, adminisztrátorok, de sokszor még a pedagógiai asszisztensek is nyolcórás közfoglalkoztatottak voltak. Az új szabályok szerint erre ezentúl csak korlátozottan lesz lehetőség.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.