Luxusbörtön Magyarországon: nyitott kapuk, fegyőr sehol
Képünk illusztráció

Luxusbörtön Magyarországon: nyitott kapuk, fegyőr sehol

  • narancs.hu
  • 2019. március 19.

Belpol

A rabok a börtönparancsnok feleségének cégénél dolgoznak.

Egyágyas, saját kulccsal zárható szobák, rács nélküli ablakok, saját tévé, parkosított udvar, szökőkút, teniszpálya: így jellemzi a 24.hu azt a kecskeméti luxusbörtönt, melyről videót is közöl.

Az intézmény az 1990-es évek óta üzemel, válogatott rabokkal. Ide kerültek az igazságszolgáltatás, a hatóságok és a fegyveres testületek megtévedt tagjai, az úgynevezett védett személyek. A lap szerint ide kerülnek a VIP-vendégek is, a gazdasági bűncselekmények miatt elítélt vállalkozók, tehetős üzletemberek között, és bennfentesek szerint nagyobb a politikusok rokonságába, közvetlen ismeretségi körébe tartozó elítéltek aránya is a többi magyar fegyintézethez képest.

A körletek szinte mindegyike egyágyas, és a rabok többsége őrfelügyelet nélkül járhat külső helyszínre dolgozni. A lap szerint az elítéltek az utcára is szabadon kimehetnek.

15 fogvatartott a Táborfalván a Ferroplast Kft. egy műanyag-feldolgozó és -fröccsöntő üzemében dolgozik. A cég egyik tulajdonosa Füzesiné Gajdácsi Magdolna az egyik szomszédos Bács-Kiskun megyei börtön igazgatójának felesége. Füzesi Viktor ezredes az Állampusztai Országos Büntetés-végrehajtási Intézetet vezeti.

Ugyanakkor a kecskeméti luxusbörtön parancsnokának felesége viszont az állampusztai börtönben működő céget vezeti. Zachar Tibor felesége a lap szerint szerint az Állampusztai Mezőgazdasági és Kereskedelmi Kft. tésztagyárának lett az üzemvezetője. Ez a cég látja el tésztával a magyar börtönöket.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.