Szélhámos alapítvány teszi tönkre a hátrányos helyzetű diákok iskoláját

Lyukasórák

Belpol

Esetenként többmilliós bértartozást halmozott fel a Képzett Polgárságért Alapítvány a munkavállalóival szemben, akik hátrányos helyzetű középiskolásokat tanítottak. A fenntartó már több iskolát is alapított, és előbb-utóbb mindenhol ez lett a vége.

„Iskolánk nyitott, befogadó szellemiségű, művészeti és kulturális tevékenységekbe ágyazott intézmény, mely képzési programjával, ellátási és vezetési filozófiájával, együttműködő partnereivel a fiatalok komplex fejlődési folyamatainak, közösségi aktivitásainak terepeként működik” – áll a Comenius Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Alapfokú Művészeti Iskola honlapján. Az intézmény több volt és jelenlegi munkatársa – köztük a korábbi igazgató is – lapunkhoz fordult, mert az iskola fenntartója több százezres, esetenként milliós nagyságrendű bértartozást halmozott fel a munkavállalókkal szemben. A kárvallottak egy része jogi úton próbál a pénzéhez jutni, de vannak olyanok, akik csak reménykednek az alapítvány jóindulatában.

A Comenius fenntartója a Képzett Polgárságért Alapítvány, amely kuratóriumának elnöke Kajos László. (Ő egyben cikkünk titkos főszereplője is.) Az alapítvány 2018 szeptembere óta egy másik intézményt is működtetett „Pinokkió Akadémia” Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola néven. A két intézmény később összeolvadt, majd 2021 őszén a tanári kar nagyobb része felmondott, miután hónapok óta nem kaptak fizetést. A fenntartó a tanárhiánnyal küzdő intézményeket korábban is különböző óraadó tanárokkal és egyetemistákkal próbálta életben tartani – de erről később.

 

A gyerekekért

„Amikor a Pinokkió fenntartója állásajánlattal keresett meg, akkor elsőre nemet mondtam. Furcsa felvételi beszélgetésben volt részem. Kiderült, hogy az intézménynek nagy szüksége van egy olyan pedagógusra, akinek van egyetemi végzettsége, mert éppen nem volt, aki igazgatóként vezesse az intézményt” – idézi fel Proics Lilla, a Pinokkió, majd az összeolvadás után a Comenius volt igazgatója. Arra a kérdésére, hogy miért nincs megfelelő ember az intézmény élére, Proics homályos válaszokat kapott. Végül elfogadta az ajánlatot, mert az iskola küldetése – esélyt adnak olyan hátrányos helyzetű diákoknak eljutni az érettségiig, akik már több iskolát is megjártak sikertelenül – szimpatikus volt a számára. További pozitívum volt, hogy az iskolában alkalmaztak szociális munkásokat is, akik támogatásalapú pedagógiai rendszert dolgoztak ki. „Remek kollégákat ismerhettem meg, ők hitelesítették számomra ezt az egészet” – folytatja Proics, hozzátéve, hogy a fenntartó részéről kifejezetten az volt a kérés, csak „formailag” vállalja el az igazgatói szerepet, az iskola működik magától, nem lesz vele semmi extra teendője. Proics Lilla testnevelés és drámás foglalkozásokat is tartott az iskolában, ahol akkor körülbelül 120 diák tanult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.