Szélhámos alapítvány teszi tönkre a hátrányos helyzetű diákok iskoláját

Lyukasórák

Belpol

Esetenként többmilliós bértartozást halmozott fel a Képzett Polgárságért Alapítvány a munkavállalóival szemben, akik hátrányos helyzetű középiskolásokat tanítottak. A fenntartó már több iskolát is alapított, és előbb-utóbb mindenhol ez lett a vége.

„Iskolánk nyitott, befogadó szellemiségű, művészeti és kulturális tevékenységekbe ágyazott intézmény, mely képzési programjával, ellátási és vezetési filozófiájával, együttműködő partnereivel a fiatalok komplex fejlődési folyamatainak, közösségi aktivitásainak terepeként működik” – áll a Comenius Gimnázium, Szakgimnázium, Technikum és Alapfokú Művészeti Iskola honlapján. Az intézmény több volt és jelenlegi munkatársa – köztük a korábbi igazgató is – lapunkhoz fordult, mert az iskola fenntartója több százezres, esetenként milliós nagyságrendű bértartozást halmozott fel a munkavállalókkal szemben. A kárvallottak egy része jogi úton próbál a pénzéhez jutni, de vannak olyanok, akik csak reménykednek az alapítvány jóindulatában.

A Comenius fenntartója a Képzett Polgárságért Alapítvány, amely kuratóriumának elnöke Kajos László. (Ő egyben cikkünk titkos főszereplője is.) Az alapítvány 2018 szeptembere óta egy másik intézményt is működtetett „Pinokkió Akadémia” Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola néven. A két intézmény később összeolvadt, majd 2021 őszén a tanári kar nagyobb része felmondott, miután hónapok óta nem kaptak fizetést. A fenntartó a tanárhiánnyal küzdő intézményeket korábban is különböző óraadó tanárokkal és egyetemistákkal próbálta életben tartani – de erről később.

 

A gyerekekért

„Amikor a Pinokkió fenntartója állásajánlattal keresett meg, akkor elsőre nemet mondtam. Furcsa felvételi beszélgetésben volt részem. Kiderült, hogy az intézménynek nagy szüksége van egy olyan pedagógusra, akinek van egyetemi végzettsége, mert éppen nem volt, aki igazgatóként vezesse az intézményt” – idézi fel Proics Lilla, a Pinokkió, majd az összeolvadás után a Comenius volt igazgatója. Arra a kérdésére, hogy miért nincs megfelelő ember az intézmény élére, Proics homályos válaszokat kapott. Végül elfogadta az ajánlatot, mert az iskola küldetése – esélyt adnak olyan hátrányos helyzetű diákoknak eljutni az érettségiig, akik már több iskolát is megjártak sikertelenül – szimpatikus volt a számára. További pozitívum volt, hogy az iskolában alkalmaztak szociális munkásokat is, akik támogatásalapú pedagógiai rendszert dolgoztak ki. „Remek kollégákat ismerhettem meg, ők hitelesítették számomra ezt az egészet” – folytatja Proics, hozzátéve, hogy a fenntartó részéről kifejezetten az volt a kérés, csak „formailag” vállalja el az igazgatói szerepet, az iskola működik magától, nem lesz vele semmi extra teendője. Proics Lilla testnevelés és drámás foglalkozásokat is tartott az iskolában, ahol akkor körülbelül 120 diák tanult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.