Másként gondolkodók - Civil szervezetek bírósági bejegyzése

  • Mészáros Bálint
  • 2006. március 23.

Belpol

A joggyakorlat nagyfokú bizonytalanságára hívja fel a figyelmet egy nemrég elkészült tanulmány, amely a bíróságoknak az egyesületi alapszabályokkal szembeni kívánalmait összegzi.

A társadalmi szervezetek különféle jogi problémáival foglalkozó EMLA egyesület fennállása során több száz nyilvántartásba vételi, módosítási vagy közhasznúvá minősítési ügyben látott el jogi képviseletet. 2001-ben indította el a Nonprofit Szektor Analízis (NOSZA) programját, hogy elemzéseket készítsenek a terület jogszabályi környezetéről. A tapasztalatok szerint az egyesületek elindulása egy bejegyzésre szakosodott jogász segítsége nélkül gyakorlatilag reménytelen, és a különböző bíróságok kiszámíthatatlan igényei miatt még így is hónapokig tart. Végül tavaly augusztusban összehasonlító tesztet végeztek a kissé zavaros helyzet dokumentálására: egyazon napon ugyanazok a személyek húsz szervezetet alapítottak. A bejegyzési kérelmet, valamint a csak nevükben (NOSZA X Megyei/Budapesti Közhasznú Egyesület a Nonprofit Szervezetek Jogaiért) és székhelyükben különböző alapszabályokat valamennyi megyei és a Fővárosi Bírósághoz beadták. A 8-40 napon belül visszaérkezett végzésekben nem szerepelt olyan pont, amelyik az összes bíróság kifogásaiban megjelent volna, a legtöbb rendelkezés pedig csupán egy-egy döntnök jogértelmezői fantáziájának a terméke. Bár az egyesület több kérdésben is vitatkozik a végzésekkel, legfőbb kifogása a határozatok - már a jogbiztonságot veszélyeztető mértékű - szórása: volt olyan bíróság, amelyik egy pontban rendelte el a hiánypótlás benyújtását, és volt, amelyik 36-ban.

A végzések között szemelgetve a leggyakrabban előforduló előírás az, hogy az alapszabályba bele kell foglalni bizonyos jogszabályhelyek teljes szövegét, s nem elég hivatkozni rájuk. Tizenöt bíróság szerint az egyesület megszűnését, célkitűzéseit, a tagok jogállását és a jogorvoslatot szabályozó (tehát az egyesülési jogról és a közhasznú szervezetekről szóló) törvények egyes rendelkezéseit kellene bemásolni - megoszlanak a vélemények, hogy mikor melyeket. Ezzel igen vaskos, laikusok számára

szinte olvashatatlan

alapszabályokat kellene előállítani, amelyek ráadásul törvénymódosítás esetén jogszabálysértőkké is válnának. Másrészt e logika mentén a büntető és a polgári törvénykönyv vagy a polgári perrendtartás egyes szakaszai is beillesztendőek lennének, mivel ezekben is vannak egyesületekkel kapcsolatos tényállások. A Legfelsőbb Bíróság (LB) döntései e kérdésben nem mutatnak irányt - van közöttük ilyen is, olyan is.

A tanulmány külön nehezményezi, hogy a hatóság olykor az egyesületi autonómia területére téved. Az egyik határozat az egyesület deklarált célját túl általánosnak találta, ezért pontosításra szólított föl, kifejtendő, hogy pontosan mit is akarnak vizsgálni, és a vizsgálatok eredményeit hogyan akarják felhasználni. Három bíróság a tiszt-viselők visszahívásának részletes szabályait hiányolta. A szerzők nem értenek ezzel egyet, hiszen a közgyűlésnek azt sem kell megindokolnia, kit miért választanak meg az adott pozícióba, visszaélések esetére pedig nyitva áll a jogorvoslat lehetősége.

Sérelmezi a dolgozat, hogy esetenként a távszavazásra (video- vagy telefonkonferencia, skype stb.) vonatkozó rendelkezések sem mentek át a szűrőn. Négy bíróság töröltette e részeket: egyesek azért, mert nincsenek ezt kifejezetten lehetővé tevő szabályok (ez azért furcsa, mert ezt tiltóak sincsenek), míg mások szerint a személyes jelenlét nélkül csorbul a vezetőség üléseinek kontrollja (a döntési folyamat dokumentálhatóságára és ellenőrizhetőségére egyébiránt valóban ügyelni kell ilyen esetekben). Az LB kollégiumi állásfoglalása a távszavazást a bírósági nyilvántartásba vétel alapjául szolgáló közgyűlési határozatok esetében zárja ki, amúgy nem.

Egy LB eseti döntésre alapozva a végzések fele értett egyet abban, hogy az alapszabálynak akkor is rendelkeznie kell a felügyelőbizottságról, ha az egyesület éves bevétele egészen biztosan nem éri el az ötmillió forintot (e fölött rendeli el a törvény e szerv megalakítását). Két bíróság egyenesen úgy látja, ha nincs felügyelőbizottság, akkor a bevétel nem haladhatja meg az említett összeget. A tanulmány álláspontja szerint az egyesületi tagokat igazán tekinthetnék törvénytisztelő állampolgároknak; ha az egyesület bevétele ötmillió fölé nő, majd megalakítják a bizottságot.

Egyes esetekben a külső szemlélő a vegytiszta bürokratizmus jeleit véli felfedezni. Előfordult olyan észrevétel, hogy nem elegendő, ha az alapítók kijelentik az egyesület létrehozására vonatkozó szándékukat, hanem kifejezetten az szükséges, hogy mondják ki a társadalmi szervezet megalakítását. Az ellenvélemény szerint a bejegyzési procedúra azért elég egyértelművé teszi, hogy az alapító tagok egyesületet kívántak létrehozni, mégpedig mielőbb. Két bíróság sérelmezte az egyesület nevében szerepeltetett "közhasznú" kifejezést, mondván, hogy a nyilvántartásba vétel előtt a jelző használata jogosulatlan. Igaz, a nyilvántartásba vétel egyebek közt éppen a közhasznúság elnyerését célozta. Három bíróság a NOSZA elnevezést is kifogásolta, bár az LB-állásfoglalás megengedi az efféle rövidítések használatát, ha a név nem kizárólag ezekből áll. Az egyik bíróság a "különös tekintettel" szófordulat példálózó jelentését nem ismerte fel, míg egy másik testületnek az "általános szabályok" kifejezés éppen hogy kiterjesztő értelmezésével gyűlt meg a baja. Érdekességként említhető még, hogy mivel az EMLA nem tudta időben beszerezni mind a húsz székhelybefogadó nyilatkozatot, ezt az összehasonlíthatóság miatt egyik kérelemhez sem csatolták - a hiány két esetben fel sem tűnt a hivatalnak.

Az elemzés készítői egy pillanatig sem vonják kétségbe a bírói függetlenséget, a joggyakorlat bizonytalanságát pedig egy másfél évtizedes múltra visszatekintő, gyorsan fejlődő jogintézménynél egy pontig természetesnek is tartják. Csakhogy

a tapasztalt mértékű kiszámíthatatlanság,

kalkulálhatatlanság miatt szerintük már az egyesülési szabadság alkotmányos joga, ezzel együtt a demokrácia minősége is sérül. Madarász Gabriella tanácselnök, az LB Közigazgatási Kollégiumának szóvivője viszont nem tartja különösképpen aggályosnak a helyzetet. Mint kifejtette, Magyarországon mostanra 47 ezer bejegyzett egyesületet tartanak nyilván, melyek kétharmada az utóbbi öt évben alakult, és a kérelmek mindössze egy ezrelékét utasították el. Az eltérő döntések oka pedig az, hogy a jogszabály korszerű és nyitott, de igen szűkszavú. Ennek megfelelően a húsz eljáró bíró közül van, aki csak a minimális törvényi feltételek meglétét vizsgálja, s aztán "virágozzék minden virág", de akad olyan is, aki a tapasztalatai alapján az egyesületeken belüli viták megelőzésére hozza meg a különböző megszorító előírásait. Továbbá - mivel a végzést a társadalmi szervezetek törvényességi felügyeletét ellátó illetékes ügyészség is megkapja - a fellebbezést elkerülendő a bírók a döntéskor az ügyészek várható kifogásaira is tekintettel vannak. Ugyanakkor szerinte a helyzet a rendelkezésre álló jogi eszközökkel kezelhető: e téren az LB eddig több mint száz, elvi éllel megfogalmazott eseti döntéssel se-gítette az alsóbb fokú bíróságok munkáját, és folyamatosan hoznak jogegységi döntéseket is.

Egyelőre mégis úgy tűnik, hogy egységesebb elbírálásra csak kellő energiabefektetéssel, a jogorvoslat során lehet számítani: az ügyeket az egyesület az ítélőtáblák elé vitte, s az eddigi döntések a kérdések többségében az ő álláspontjukat támasztják alá (de például a távszavazás problémájában nem). A civil szerveződések azt szeretnék elérni, hogy az alapokmány és a rendszerváltás emblematikus törvénye alapján biztosított egyesülési szabadság alsóbb fokú ítélkezési gyakor-lata is egy irányba haladjon; hogy a sok ezer bejegyzési procedúra alkalmával összegyűlt tapasztalat a bírósági ajánlások és utasítások megfelelő elkülönítésével hasznosuljon, és nyíljon lehetőség mindarra, amit nem tilt jogszabály; végül, hogy a jogalkalmazó bíróságok kevésbé legyenek aktívak a jogalkotás terén. Az anyagot vitaindítónak szánják a szerzői, a megoldást pedig az Országos Igazságszolgáltatási Tanács, az LB és az érintettek közötti párbeszédben látják.

Egy másik eset

Egy két héttel ezelőtti döntésből úgy tűnik, a jogalkotási szándék a Fővárosi Bíróságtól (FB) sem áll távol. Március 6-i végzésében ugyanis kimondta, hogy Bőhm András az SZDSZ képviselőjelöltjeként megsértette a választási eljárásról szóló törvényt (ve.), amikor román állampolgárságú magyar fiatalok gyűjtöttek neki kopogtatócédulát. (Egy G. M. nevű illető a különböző kifogásaival eredetileg a választási bizottságnál próbálkozott, de miután az egyszer sem bizonyított állításaival nem ért el semmit, a bírósághoz fordult - a végül célba talált vád már itt jutott az eszébe.)

A bíróság megállapította, hogy Bőhm András az ajánlószelvény-gyűjtés során megsértette a ve. azon pontját, mely szerint a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk a rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét. Érvelésében hivatkozik az alkotmányra (a Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam), a nemzetközi jogra (nem derül ki, pontosan mire gondol), és arra jut, hogy az állam belső szuverenitása sérülne, ha a választásokra "külső tényezőnek, államnak, személynek ráhatása, befolyásolási lehetősége" volna. "Külföldi állampolgárok részvétele a választás érdemi részében, az azzal szervesen összefüggő folyamatokban a fenti jogszabályok értelmében kizárt" - szól a verdikt. Az FB elismeri, hogy a tételes jogszabály nem tartalmazza ezt a tilalmat, mégis egy másik vádat (a kérelmező tudni vélte, hogy a szelvények gyűjtői pénzt is kaptak) azért utasított el, mert "a törvényi szabályozás nem terjed ki az ajánlószelvényt gyűjtők esetleges díjazásának tiltására". Az ítélet után Bőhm András nyilatkozataiban felvetette, hogy e logika alapján vajon mi lenne a helyzet a Magyarok Világszövetségének népszavazási kezdemé-nyezésével vagy mondjuk a külföldi kampánytanácsadókkal, de a sor sokáig folytatható: ezek szerint a brit miniszterelnököt is el kellett volna zavarni az MSZP kongresszusáról, és Orbán Viktornak sem lett volna tanácsos a minap Berlinbe utaznia.

Ha az FB logikája helytálló, akkor a törvény alkotmányos mulasztását orvosolni kell, és tényállásait összhangba kell hozni a nemzetközi joggal. Ennek nemes feladatát vállalta át most a bíróság, és - képletesen - beleírt a jogszabályba egy általa hiányolt passzust. Egyúttal megtudtuk, hogy Magyarhon szuverenitását a napokban "három-tíz fő román állampolgár erdélyi fiatal" veszélyeztette, ajánlószelvény-gyűjtés útján. A ve. rendelkezéseiből következően további jogorvoslatnak nincs helye.

Figyelmébe ajánljuk

„Mi nem ítélkezünk, aki úgy érzi, hogy segít neki ez az ételadomány és rászánja az időt, annak adunk”

2014 óta kéthetente száz-százötven embernek ad főtt ételt és tartós élelmiszert Makón a Heti Betevő, a kezdeményezést önkéntesek mellett pékségek, éttermek, vállalkozók éltetik. Az ételosztásra érkezők főleg idős és rossz körülmények között élő emberek, de az önkéntesek mindenkinek adnak, aki úgy érzi, segít neki az ételadomány. 

Ungvári Tamás: A dandyt elfogadom

  • Urfi Péter

Teljesen legális, belügyi bárcával vártak a legszebb lányok – dicsekedett az író, fordító majd' tíz évvel ezelőtt, amikor egy fotó történetét is alaposan körbejárta Urfi Péter kérdésére. Idézzük fel az Ungvári Tamással készült interjút egy 2016-os lapszámból!

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.