"Megállapítottuk, hogy egyetértünk" - Gaskó István, a Liga Szakszervezetek és a VDSZSZ elnöke

  • Besenyei Zsolt
  • 2007. december 6.

Belpol

Fenyegetés, anyagi ösztönzés, demonstráció, sztrájk - az egészségbiztosítási törvény megakadályozására láthatólag semmilyen eszközt sem sajnál az egykor az Orbán-kormány elleni sztrájkok szervezésével ismertté vált szakszervezeti vezér. Gaskó tagadja a politikai elfogultság vádját, jóllehet a nyomásgyakorlás jogilag is kényes eszköze messzemenőleg egybevág a Fidesz meghirdetett céljaival.

Fenyegetés, anyagi ösztönzés, demonstráció, sztrájk - az egészségbiztosítási törvény megakadályozására láthatólag semmilyen eszközt sem sajnál az egykor az Orbán-kormány elleni sztrájkok szervezésével ismertté vált szakszervezeti vezér. Gaskó tagadja a politikai elfogultság vádját, jóllehet a nyomásgyakorlás jogilag is kényes eszköze messzemenőleg egybevág a Fidesz meghirdetett céljaival.

Magyar Narancs: A kormány a sztrájktörvény megsértésével vádolta a Ligát, és legalábbis szokatlan, hogy egy szakszervezet az egészségbiztosítás parlamenti tárgyalásának megakadályozását is célul tűzze ki. Mi vitte rá a konföderációt, hogy nagypolitikai csatákba is belefolyjon?

Gaskó István: Biztos vagyok benne, hogy a sztrájkunk nem jogellenes. A kormány erről az érvelésről leállt, legutóbb a november 21-i figyelmeztető sztrájkunk előtt élt vele. Nem tudom, mire alapozza, hogy ez nagypolitikai csata; ez a pártoknak aktuálpolitikai kérdés, a munkavállalóknak pedig nagyon fontos szociális-gazdasági probléma. A sztrájktörvény kifejezetten tiltja, hogy a sztrájkot politikai eszközként használjuk, de a megelőző egyeztető tárgyalásokon semmiféle politikai kérdést nem szerepeltettünk, mindössze az egészségbiztosítás törvényi szabályozása ellen tiltakozunk, amely megengedi a privatizációt. Amikor a vasutasok bérért sztrájkoltak 2000-ben, azt is megpróbálták átpolitizálni.

MN: Az egészségügy átalakításánál fontosabb politikai kérdést jelenleg el sem tudunk képzelni.

GI: Az elmúlt tizenhét évben húsz sztrájkot szerveztünk, amelyek közül egyik sem volt jogellenes. Feltételezi, hogy most lennénk ilyen pancserek? Mi ezt nem politikailag közelítjük meg. Magyarországon a fűnövés is politika, de ez olyan politikai kérdés, amit az érintettek szociálisan és gazdaságilag fognak elszenvedni. A privatizáció következményei és hatása egyáltalán nincsenek föltérképezve. A szakértőink, Ferge Zsuzsa, Orosz Éva, Sinkó Eszter mindenesetre nagyon rossz iránynak tekintik: minden munkavállalónk, sőt merem mondani, hogy az egész magyar biztosítotti kör rosszul jár ezzel.

MN: Még nincs meg az egészségbiztosítási törvényjavaslat végleges szövege. A Liga szakértői mire alapozzák, hogy a biztosítottak rosszul járnak az új szisztémában?

GI: A kormány által a parlamentnek benyújtott verzió elfogadhatatlan voltára, amivel teret engednek az üzleti biztosítóknak. Ennek következtében a társadalombiztosítási ellátások beszűkülnek, lesz szegény- és gazdagpénztár. Előállhat persze az a számunkra kellemes helyzet is, hogy az MSZP módosító indítványai nem engedélyezik a piaci szereplők társadalombiztosítási részvételét. Ebben az esetben természetesen elállunk a sztrájktól. De azt nem várhatják el tőlünk, hogy megvárjuk, amíg szavaznak a részletekről, és csak akkor kezdünk tiltakozni, amikor már semmilyen befolyásunk nem lehet a döntéshozatalra. Tizenhetedikéig nem sztrájkolunk, csak akkortól egészen addig, amíg vissza nem vonják a javaslatot.

MN: Akkor még van egyáltalán értelme? Ha a kormány - amint valószínű - nem vonja viszsza a javaslatot, önök hétfő reggel hatkor elkezdik a sztrájkot, késő délután viszont a képviselők megszavazzák a törvényt. Akkor mi történik? Örökké tart a sztrájk?

GI: Ne nézze hülyének a résztvevőket. Már a sztrájkkal való fenyegetésnek is megvan a maga hatása.

MN: Ön mondta ki ezt a szót.

GI: Hiszen ez a neve: sztrájkkal való fenyegetés.

MN: Az alkotmány szerint mandátumukban korlátozhatatlan, demokratikusan választott, legitim törvényhozókat fenyegetik.

GI: A magyar törvényhozásra miért ne lehetne nyomást gyakorolni? Csak sztrájkkal fenyegetünk, nem erőszakkal. Az a célunk, hogy megakadályozzuk azt a kárt, amit éppen okozni kívánnak a magyar társadalombiztosítottaknak. A fenyegetés enyhébb, mint maga a sztrájk. Ha december 17-re, a törvényről szavazás napjára komoly, széles, társadalmi összefogást tudunk létrehozni, akkor hatására a kormány talán visszavonja a javaslatát, és akkor a sztrájk is okafogyottá válik.

MN: Ha visszavonná, akkor vége a sztrájknak? És mi történik, ha megszavazzák?

GI: Ha megszavazzák, akkor új helyzet van, de nem feltétlenül ér véget a sztrájk. Akár napokon át folytatódhat a munkabeszüntetés. Akkor azt tudjuk követelni, hogy a parlament vonja viszsza a törvényt, hiszen megteheti. A sztrájk az egyetlen eszköze a munkavállalóknak.

MN: A leválthatatlan munkáltatókkal szemben, de nem a négyévente amúgy is megítélhető parlament ellen.

GI: A társadalommal mégsem csinálhatnak azt, amit akarnak. Ez Nyugat-Európában általános. A francia diákok tavaly éppen a parlamenti munka, egy konkrét törvény ellen tiltakoztak az egyetemfoglalással. Nekünk elöl kell járnunk a sztrájk mint eszköz kulturált és törvényes alkalmazásával.

MN: Bárhogy meg lehet ítélni a diáklázongásokat, egyvalami azonban nem kérdés: nem voltak törvényesek. Ezek szerint a Liga demonstrációja utáni zavargások is jogosak.

GI: Visszautasítom a felvetést, a Ligának a rendzavaráshoz semmi köze nem volt. A demonstrációnk rendben lement, ezt mindenki elismeri, a zavargás egy órával utána kezdődött. Ezért minket felelőssé tenni olyan lenne, mintha valaki a miniszterelnöknek róná föl, hogy az operai beszédének ürügyén utcai harcok törtek ki. Senkinek nem tettünk semmi rosszat. Jót akar a Liga.

MN: Nem aránytévesztés minden magyar biztosított nevében beszélni, amikor alig éri el a félmilliót a szervezett munkavállalók száma Magyarországon?

GI: Csak a saját tagjaink nevében beszélünk, de kétségtelenül minden magyar biztosított érintett. Meggyőződésünk, hogy nemcsak a Liga-tagok, hanem minden olyan ember kárvallottja lesz a privatizált rendszernek, aki anyagi okok miatt nem tud kilépni belőle, mint a felső tízezer.

MN: Önök mit várnak a decemberi sztrájktól? Különösen, miután a november 21-i munkabeszüntetés sem rázta meg az országot.

GI: Ellenkezőleg látom, szerintem megrázta, hiszen soha nem volt ennyi tiltakozás egy napra koncentrálva, de nem akarok számháborúzni. Tud nekem másik olyan alkalmat mondani, amikor ilyen mély és széles tiltakozás volt a munka világában?

MN: Beleszámoljuk a győri díszletmunkások próba előtti munkabeszüntetését is?

GI: Nem az az érdekes, hogy mekkora kárt okoztak, hanem hogy kinyilvánították, nem értenek egyet a kormány terveivel.

MN: Amiről alig tudnak valamit is, de ha így is van, akkor megtehetik, hogy legközelebb a kormány ellen szavaznak, nem?

GI: Nekünk a munkavállalóink érdekeit kell védeni törvényes eszközökkel, de mindenáron. A Liga nem akarja a kormányt megdönteni, amivel vádolnak bennünket.

MN: A Liga szándékairól mintha vita lenne a szakszervezetek között is. A hat konföderációból csak egy, a Munkástanácsok támogatja a sztrájkot és a demonstrációt, a többiek, az MSZOSZ, az Autonómok, a SZEF és az ÉSZT viszont nem, mert szerintük sokkal inkább a kormány elleni politikai támadásról van szó, mintsem érdekképviseletről.

GI: Ez rendkívül felszínes megközelítése a dolgoknak. Akik nem támogatják a Liga tiltakozását, éppen azért állítják ezt, hogy leplezzék: nem tudnak mozgósítani. Ezek a szakszervezeti központok nem hitelesek a saját tagságuk előtt sem; ha minket megbélyegeznek, akkor nem kell velünk tartaniuk. Egy hónapja meghirdettek egy demonstrációt a Kossuth tér egyik zugába, amelyen alig néhány százan vettek részt, nem csoda, ha elveszítették az önbizalmukat - pedig az alapkérdésben egyetértenek velünk. Egy múlt héten készített felmérés szerint ebben egyetért velünk a lakosság 73 százaléka is. Ebben azért már benne van a Liga hatása is, mert másfél hónappal ezelőtt a megkérdezettek kétharmada támogatta a kormány privatizációs elképzeléseit, de megfordult a helyzet, amióta szembeszállunk a kormány egyoldalú kommunikációjával.

MN: Azért korábban sem csak a kormány kommunikált. Az ellenzék épp azt mondta, amit most a Liga. Jogosnak érzi a kritikát, hogy a Fidesz segítségére siettek?

GI: Nem hiszem, hogy a Ligának szégyenkeznie kell amiatt, hogy két kérdésben is azonos álláspontot foglal el az ország legtámogatottabb ellenzéki pártjával. Ebben semmi kivetnivalót nem találok. A Liga szakszervezeteiben fideszes és szocialista szavazók egyaránt vannak, a Fidesz pedig nem minket támogat ebben a kérdésben, hanem saját tagjai, választói érdekeit képviseli.

MN: A gyanú nem is az, hogy a Fidesz támogatja a Ligát, hanem hogy a Liga a Fideszt. Orbán Viktorral közvetlenül a decemberi sztrájk meghirdetése előtt találkozott. Puszta rosszindulat volna a kettő között összefüggést látni?

GI: Az elsőrendű tárgyalópartnerünk, akinél eredményt tudunk elérni, az természetesen a kormány. De ezenkívül rendszeresen tárgyalunk az MSZP mint párt vezetőivel és az ellenzékkel is. Orbán Viktorral szintén rendszeresen találkozunk, a különbség csak az, hogy ezeket mindig nyilvánosságra is hozzuk. Az Orbán Viktorral folytatott találkozónak két témája volt, az egészségbiztosítás és a nyugdíjszabályok átalakításának hatása január elsejétől. Kifejtettük a nézeteinket, és megállapítottuk, hogy egyetértünk.

MN: Ahogy az MSZOSZ kétségkívül a baloldalra, a Munkástanácsok pedig a jobboldalra sorolható, a Ligát sokáig a liberális mezőnyben helyezték el. Egy újrapozicionálási kísérletet látunk? Nagy Sándortól a magoszos Jakab Istvánig léptek már érdekvédők politikai pályára.

GI: Nekem Nagy Sándor, Sándor László vagy Wittich Tamás nem példaképem, nem hiszem, hogy a Ligát ezzel vádolhatják. Engem a Fidesz nem akar kormányba bevonni, mint ahogy az MSZOSZ-eseket annak idején. Semmilyen pártba sem lépnék be, képviselői listán nem szerepeltetném a nevem, és kormányzati tisztséget sem fogadnék el. Ezt jól húzza alá, hogy öt év múlva is elő lehessen venni! Szakszervezeti tisztségviselő maradok. Az tény, hogy mostanában a Liga és a Fidesz között nincsenek konfliktusok. Korábban Orbán Viktor zsigerileg gyűlölte a szakszervezeteket, ez mintha mára tompult volna. Általában egy párttal akkor van konfliktus, ha kormányra kerülve semmibe veszi a munkavállalóink számára fontos értékeket. Így vagyunk most az MSZP-vel. A szocialistáknak nem áll jól a társadalombiztosítás privatizációja.

MN: Viszont van koalíciós partnere, amelyiknek ez volt a feltétele.

GI: Egy elég kis támogatottságú koalíciós partnere. Ebben a kérdésben nem engednék semmilyen partnernek. Ha valaki a szocialista képviselők közül így gondolja, készek vagyunk kifizetni helyette a 100 ezer forintos büntetést a frakciófegyelem megsértéséért.

MN: A képviselők kivásárlása nem ütközik törvénybe? Mert például vesztegetésnek minősül.

GI: A Liga éppen hogy lehetőséget teremtene nekik arra, hogy szabadon éljenek a mandátumukkal. Az MSZP-frakciót áttekintve negyvenre becsüljük azoknak a képviselőknek a számát, akik még őriznek baloldali értékeket, csak a retorziótól való félelmükben nem mernek a szívük szerint szavazni. A rendszerváltás óta a társadalmat leginkább sújtó döntés az egészségbiztosítás privatizációja. Amire nem is kaptak felhatalmazást.

MN: Olyan dologtól tartanak, ami nem is biztos, hogy bekövetkezik. Habár a törvény még elég kusza állapotban van ahhoz, hogysem tudnánk, pontosan mi következik belőle, már az eredeti tervezetben is ott vannak a garanciák, a mindenkinek kötelezően járó ellátás és a progresszív járulék. A létrehozandó cégekben ráadásul többségi az állami tulajdon.

GI: Az amerikai, teljesen liberalizált rendszerben meg kell küzdeniük a biztosítottak kegyeiért a biztosítóknak, a tervek szerint Magyarországon viszont - a teljes lefedettség miatt - nincs erre szükség, hiszen mindenkit kötelezően képviselnie kell egy biztosítónak. Ebben nincs kockázat, a biztosítottakat az állam szállítja a biztosítónak. Ez a különbség a félig és a teljesen privatizált rendszer között.

MN: Mintha éppen a szabadpiaci modell mellett érvelne. A magyarországi tervezet jó lesz a biztosítónak, de miért lenne rossz a tagoknak?

GI: Éppen a kötelező jelleg miatt a negatívumok nem riasztják el a rendszertől a biztosítottakat, így azt tesznek velük a biztosítók, amit akarnak.

MN: Amit a kiforróban lévő tervek helyett ajánlanak, az már egyszer megbukott.

GI: Nem a több biztosító, hanem az üzleti biztosítók beengedése miatt emeljük fel a szavunkat. A Liga - a forgalomban lévő vélekedésekkel szemben - a reformok mellett van. A jelenlegi egyablakos kifizetősdinek meg kell szűnnie, mert úgy öntik ki a pénzt, hogy senki nem tudja, hová folyik. Szerintünk is helytelen, hogy a kifizetők kész tények elé kerülnek, és minden benyújtott számlát finanszíroznak. A jelenlegi rendszer helyett egy piaci biztosítási szisztémát kell megvalósítani, de üzleti biztosítók nélkül, a társadalombiztosítás egységességének fenntartásával és a társadalmi kontroll bevezetése mellett.

MN: Éppen a mostani szövetségesük, Orbán Viktor államosította újra a hajdanán szakszervezeti kezelésbe adott társadalombiztosítást.

GI: Nem az Antall-kormány alatt létrehozott szisztémához akarunk visszatérni. Ez félreértés. A verseny megjelenésére a rendszerben szerintünk is szükség lenne, de kizárólag szolgáltatói oldalon, nem pedig a biztosítók között. A társadalmi biztosítási alapok fölött a befizetők kontrollját nemzetközi egyezmények is előírják, amelyeket Magyarország aláírt, csak nem tart be.

MN: Úgy hívják a kontrollt, hogy magyar parlament, magyar kormány. Ez nem elég?

GI: Nem ők fizetik be az alapokat, hanem a munkaadók és a munkavállalók.

MN: Akik viszont időnként képviselőket is választanak az Országgyűlésbe. A legitimitásuk megkérdőjelezhetetlen, szemben mondjuk a szakszervezetekével, amikor nem konkrét ügyben lépnek föl a munkáltatóval szemben. Azt sem tudjuk például, hogy mekkora tagság nevében beszélnek.

GI: Dehogynem, hiszen elmondjuk az adatokat.

MN: Amelyek viszont kevéssé vágnak össze a KSH számaival.

GI: A Liga taglétszáma százkétezer fő, de az alkotmány szerint a szakszervezetek valamennyi munkavállaló képviseletére jogosultak. Ezenkívül a jogalkotási törvény alapján az érintett jogszabályokat egyeztetni kell az érintett társadalmi csoportokkal, a társadalombiztosítási törvényt például a szakszervezetekkel. Ha véleményt mondunk, és nem veszik figyelembe, akkor igénybe vesszük a hozzánk rendelt törvényes eszközöket, amelyekkel befolyásolni lehet a döntéshozatalt. Itt ez történik.

Egy vezető miniportréja

Az utóbbi két évtizedben a politika körül forog, de a kezdeti időket nem számítva formailag független tudott maradni. Az idén 53 éves Gaskó István az Orbán-kormány idején vívott sztrájkharcok során vált országosan ismertté - pedig már a rendszerváltást előkészítő kerekasztal-tárgyalásokon is részt vett a szociáldemokraták delegáltjaként. Az MSZDP alelnökségével ígéretesen induló politikai karrier azonban hamar megtört: a szocdemeknél akkoriban menetrendszerűnek számító puccsok egyikénél kizárták a pártból. Gaskó útja a szakszervezeti mozgalomba vezetett. A pártállami SZOT-utódszervezetbe, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségébe (MSZOSZ) tartozó Vasutasok Szakszervezetével (VSZ) szemben létrehozott Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetében (VDSZSZ) ugyan alapító tag, de az ügyvezetést és később az elnökséget csak az MSZDP-ből való eltávolítása után vette át. Az MSZOSZ-ellenességből logikusan következett, hogy a VDSZSZ-t a komoly értelmiségi háttérrel, illetve SZDSZ-kapcsolatokkal bíró Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájába viszi. A VDSZSZ elnökségét Gaskó 17 éve tartja kézben, és idővel a konföderációban is egyre komolyabb szerephez jutott. 1993-ban, a később az Orbán-kormányban munkaügyi államtitkári posztig jutott 'ry Csaba elnöksége alatt, a szervezet második embere volt.

A Liga a kilencvenes évek első felében afféle politikai óvodaként működött az idős alapító elnök, Forgács Pál védnöksége alatt. Gaskó innen szerzi a barátait és az ellenségeit is. A pedagógusok egyik frontembere például a Fidesz-vezetőként közismertté lett Pokorni Zoltán volt, de a jelenleg az SZDSZ szürke eminenciásaként számon tartott Horn Gábor is oda tartozott; utóbbit 1993-ban éppen az 'ry-Gaskó tandem ütötte el a Liga elnökségétől. 1994-ben aztán Gaskót is megpuccsolták, ám 1996-ban - amikor 'ry a Fideszbe távozott - mégis ő vette át a Liga vezetését, s ez máig is tart.

1999 januárjában, az addigi leghosszabb vasutassztrájk után meghalt a Gaskóval alkudozó Sipos István MÁV-vezérigazgató. A VDSZSZ elnökét hol burkoltan, hol nyíltan azzal vádolták, hogy Sipos Gaskónak a feszültséget a végsőkig fokozó, kíméletlen tárgyalási taktikájának lett az áldozata. Egy évvel később Gaskó a rendszerváltás utáni Magyarország leghosszabb, kéthetes sztrájkját szervezte meg vasutasaival, amire érezhetően máig büszke. A MÁV csak akkor engedett a követeléseknek, amikor a 329 órás munkabeszüntetés okozta kár csaknem elérte a béremelésként követelt kétmilliárd forintot. A sztrájk miatt Gaskó persona non grata lett a jobboldalon; mire a szakszervezeti elnök a liberális Beszélőben bírálta Orbánt, mondván, hogy a kormányfőnek nincs tapasztalata a munka világában. Az sem véletlen, hogy a jobboldali lapok plankolták fel zuglói négyszintes villájának az ügyét, illetve kutakodtak a fizetése után, vagy hogy miből tellett a VDSZSZ-nek és a Ligának a közös Benczúr utcai és Ajtósi Dürer sori székházakra. A Fidesz sokáig nem bocsátotta meg Gaskónak az ezredfordulós "bűneit". Később felrótták neki a MÁV-tól személyügyi főosztályvezetőként, ám munka nélkül húzott milliós fizetését, amit a jobboldal szerint a Medgyessy-kormány épített a szakszervezeti törvénybe a lázongások elmaradásáért cserébe, valamint a zuglói villa mellett megtartott szolgálati lakását is, illetve annak idei visszaadását (7,5 millió forintért). A jobboldali lapokban még az év első felében sem voltak ritkák a Milliomos kenyérharca (Magyar Hírlap, 2007. január 27.) tematikájú Gaskó-ellenes támadások.

Gaskó István 2001-2002-ben megkísérelte a szakszervezeti mozgalom egységesítését. A hat konföderáció egy újabb ernyőszervezetet hozott volna létre, ugyanakkor külön fölállt volna az egységes vasutas-szakszervezet is. Mindkét ötletének megvalósításához a valamikori ellenfél SZOT-utódokkal kötött szövetséget, azonban hiába bimbózott az MSZOSZ-Liga-, illetve a VSZ-VDSZSZ-együttműködés, ha a legkívánatosabb falat, a mozdonyvezetők szervezete és konföderációjuk, az Autonómok kívül maradtak az integráción.

A második Gyurcsány-kormány az általános reáljövedelem-csökkentés kényszeréből kiemelte az állami szférába tartozó vasutasokat, akiknek a bértárgyalások eredményeként még nőtt is a fizetésük. Gaskó lapunknak ezen eredményes tárgyalásokkal magyarázta, hogy a vasutasok nem sztrájkoltak Gyurcsány szigorító csomagja ellen.

A kormányoldalon Gaskó új keletű Fidesz-közeliségét azzal magyarázzák, hogy Orbán szociális miniszteri ajánlatot tett a Liga-VDSZSZ-elnöknek. Gaskó ezt konzekvensen tagadja. Ismerői szerint hihetünk neki: nem menne el második - és kivált sokadik- embernek senki mögé. A politikán eddig formálisan kívül maradt, 2002-ben például nem kötelezte el magát egyik fél mellett sem az országot végletesen megosztó választásokon. Elképzelése azért van: tavaly ősszel például komoly tárgyalásokat folytatott civil szervezetekkel arról, hogy bírják rá az Országgyűlést saját hatalmának csorbítására. Az eljelentéktelenedő képviselőház (a "civil" tervek szerint mindössze 160 taggal) fölött életre hívnák a második kamarát, benne notabilitásokkal és a civil szervezetek delegáltjaival. A terv azonban hamvába holt az SZDSZ és a Fidesz - az egykori és a mai szövetséges - kategorikus ellenállása miatt.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.