A felügyeleti vizsgálata nyomán 48 millió forint bírságot szabott ki a K&H Bankra, egyebek közt az állampapírok sajátszámlás értékesítésénél folytatott gyakorlata, az ügyfelekkel folytatott személyes és telefonos kommunikáció rögzítése, illetve a panaszkezelés és adatszolgáltatás terén feltárt hiányosságok, jogsértések miatt – jelentette be pénteki közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).
A felügyeleti hatóság hangsúlyozta, a feltárt problémák nem veszélyeztetik a hitelintézet megbízható működését, ám kijavításuk elengedhetetlen. Az MNB – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – korlátozott átfogó vizsgálatot folytatott a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt.-nél (K&H Bank). Alapvetően a befektetési szolgáltatásokat tekintette át a 2020. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakban.
A vizsgálat során a K&H Bank egyes lakossági állampapírok esetében nem tudta alátámasztani a kiválasztott ügyleteknél a vizsgált időszakra vonatkozóan a másodpiaci árfolyam meghatározásának pontos módját. A jegybank azt is feltárta, hogy a hitelintézet elsődleges jegyzéseihez képest a másodpiaci saját számlás eladásainál huzamosabb időn át számottevően magasabb árfolyamot szabott. Az érintett lakossági állampapírokat másodpiacon vásárló ügyfelei így kedvezőtlenebbül jártak, mintha a banknál jegyzéssel, vagy akár a kincstárnál vették volna meg ezeket. A K&H Bank ezáltal – megsértve a jogszabályi és szakmai követelményeket – nem tisztességesen és hatékonyan, nem az ügyfelek érdekeivel összhangban járt el.
A hitelintézet emellett személyes, illetve telefonos befektetési tanácsadásai során többször nem rögzítette tartós adathordozón a kommunikáció ügyfél szempontjából lényegi részeit. Ennek elmaradása sérthette az ügyfelek érdekeit, mert a kommunikáció nem volt dokumentált, s annak hiányában utólag nem lehetséges megállapítani többek között azt, hogy a végrehajtott ügyletek megfeleltek-e az ügyfél megbízásának, az ügyfélnek adott befektetési tanácsnak.
A vizsgálat feltárta azt is, hogy a hitelintézet több esetben nem válaszolta meg határidőre az ügyfélpanaszokat sem. A bank emellett egyes rendszeres adatszolgáltatásait is helytelen adattartalommal küldte meg az MNB-nek. Mindezek alapján az MNB az egyes jogsértésekhez kapcsolódóan 90-180 napos teljesítési határidővel kötelezte a K&H Bankot a feltárt hiányosságok megszüntetésére.
A jogsértések miatt az MNB összességében 48 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre. A bírság meghatározásakor a jegybank súlyosbító körülményként vette figyelembe egyebek közt a lakossági állampapír-értékesítésnél feltárt problémák rendszerszintű jellegét, több egyéb jogsértés kockázatosságát, illetve a bank piaci súlyát is. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor több feltárt hiányosság alacsonyabb kockázati besorolása.