Megvan a kormány a 2024-es adócsomagja – írja a hvg.hu. Úgy tűnik, a leglátványosabb változás az, hogy
megnő az üzemanyagok és az energia jövedéki adója
– a kormány indoklása szerint azért, mert az EU-s kötelezettségszegési eljárást kockáztatnák azzal, ha az EU-s szintnél alacsonyabban határoznák meg. A lap megjegyzi, a kormány még tavaly decemberben nyújtott be derogációs kérelmet a jövedéki adó emelésére, ezek szerint azt az Európai Bizottság nem fogadta el.
- A benzin jövedéki adója abban az esetben, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig a kőolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő a jövedéki adó.
- A petróleum jövedéki adója hordónkénti 50 dolláros világpiaci olajár felett 124,2 forintról 152,55 forintra nő, 50 dolláros olaj alatt 129,2-ről 157,55 forintra,
- a gázolaj adója pedig 50 dolláros világpiaci olajár fölött 110,35-ről 142,9 forintra nő literenként, 50 dolláros olajár alatt 120,35 forintról 152,9 forintra.
Több más energiahordozó jövedéki adóját már a tavalyi különadókról szóló kormányrendeletben felemelték, akkor még úgy, hogy ezeket extraprofitadónak nevezték el. Most az akkori adókulcs megmarad, csak most már nem az van törvénybe írva, hogy extra, hanem ez a normál adószint.
A fűtőolajra tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén kilogrammonként 5,375 forint lesz a jövedéki adó (a különadó-rendelet előtt 4,655 forint volt). Ha üzemanyagként kínálják, akkor nem változik az adó, kilónként 116 ezer forint marad.
Az LPG-re az adó közúti járművek üzemanyagaként marad 95,8 forint kilónként, egyéb motorikus célra viszont 14,685 forint lesz kilogrammonként (a különadók előtti 12,725 helyett). Tüzelő-, fűtőanyagkénti felhasználásra ugyanúgy adómentes lesz, mint eddig.
A földgázra közúti járművek üzemanyagként normál köbméterenként 28-ról 32 forintra, egyébként kilowattóránként 0,3038-ról 0,3492 forintra nő az adó. A villamos energiára megawattóránként 310,5-ről 358,5 forintra nő az adó, szénre pedig kilónként 2,516-ról 2,905 forintra – írja a hvg.hu.
A légitársaságok üzemanyaga nem tartozik a jövedéki adókötelezettség alá, ezért több EU-s országhoz hasonlóan a légitársaságok hozzájárulása zöld adóként nálunk is megmarad, a kevésbé szennyező repülőkre pedig kedvezményt adnak.