Megsemmisített bírósági eljárás: Megalapozott kétség

  • Miklósi Gábor
  • 2007. február 15.

Belpol

Visszautalta első fokra a másodfokon eljáró Fővárosi Bíróság két roma fiatalember ügyét, amelyben a nem jogerős ítélet józan ésszel alig felfogható bizonyítási "eljárás" eredményeként született meg.
Visszautalta első fokra a másodfokon eljáró Fővárosi Bíróság két roma fiatalember ügyét, amelyben a nem jogerős ítélet józan ésszel alig felfogható bizonyítási "eljárás" eredményeként született meg.

Tavaly beszámoltunk arról a különös büntetőperről, amelyben a Pesti Központi Kerületi Bíróság első fokon négy-négy év letöltendő börtönbüntetésre ítélte Adu Lászlót és Setét Ernőt (lásd: Szemernyi kétség, Magyar Narancs, 2006. július 6.). A két budapesti roma fiatalembert az ügyészség azzal vádolta, hogy azonosítatlan harmadik társuk és további két ismeretlen kisgyerek társaságában kiraboltak egy hajléktalan férfit a Keleti pályaudvar aluljárójában. A vádirat elsősorban a sértett és két ismerőse felismerő tanúvallomásain alapult. Aduék bűnössége felől a Perjés Judit vezette tanács - amint az ítélet indokolásában elhangzott - tökéletesen megbizonyosodott.

A bíróság ítélete kifejezetten sokkolta az érintetteket, mivel a bizonyítási eljárás hiányos volt, a vádirat pedig a felismerések ellenére roppant ingatagnak tűnt. Setét a kora hajnali rablást megelőző éjjel egy szabolcsi faluban zenélt, amit a helyiek és a zenésztársak mellett egy videofelvétel, valamint telefonjának cellaadatai igazoltak. Az éjszaka közepén ismerőseivel hazaindult, de a támadás idejére nem érkezhetett meg a fővárosba, amit utasai, telefonjának pozíciója és egy vadidegen benzinkutas tanúsított. Adu László mindvégig otthon, a családja mellett aludt. A bíróság nem hallgatott meg egy sor, a védelem által kért tanút, nem vizsgálta meg kellő alapossággal Setét alibijét, ellenben helyt adott a sértett és társai feltűnően ellentmondásos és hiányos felismeréseinek. Mindezt nyilván azért, mert tökéletesen életszerűnek találta, hogy két rendezett életvitelű, büntetlen, családos ember (miután egyikük végigszáguldott a fél országon) éjjel három körül, gyerekekkel felszerelkezve portyázni indul, hogy elvegyék egy lerészegedett csöves óráját és ékszereit.

Az ügyet másodfokon tárgyaló Fővárosi Bíróság (FB) a múlt héten, a védőügyvédek meghallgatását követő rövid tanácskozás után hatályon kívül helyezte a PKKB júniusi ítéletét, az elsőfokú bíróságot új eljárásra utasította, és több mint 16 hónap raboskodás után - lakhelyelhagyási tilalom mellett - szabadlábra helyezte Adu Lászlót és Setét Ernőt. A végzés szóbeli indoklása szerint az elsőfokú tanács bizonyítási eljárása olyannyira hiányos volt, hogy a mulasztások pótlása meghaladja a másodfok kereteit. Az elsőfokú eljárást az indokolás szerint iratellenes döntések és feltáratlan bizonyítékok jellemezték. Setét Ernő éjszakai utazásának és telefonja cellainformációinak értékelése érdekében szükség lesz távközlési és közlekedési szakértők meghallgatására, a támadás után a rendőrségre beérkező hívás pontos időpontjának megállapítására, vagyis csupa olyan objektív információ beszerzésére, amiket az PKKB-n nem tartottak fontosnak.

A FB végzése értelmében a PKKB-n egy új elsőfokú tanácsnak fel kell majd oldania a sértetti tanúvallomások alapvető ellentmondásait, ezúttal meg kell hallgatnia Setéték valamennyi tanúját, meg kell tekintenie a koncertről készült videót, és így tovább. A FB szerint azt is tisztázni kell, hogy a cselekmény egyáltalán rablásnak, netán csak kifosztásnak minősül-e, első fokon ugyanis még ezt a mellékes kérdést sem sikerült megnyugtatóan rendezni. Akárhogyan alakuljon is Setét és Adu sorsa, ép ésszel felfoghatatlan, hogy egy ennyire gyenge lábakon álló vád ellen a két fiatal, kisgyerekes férfi miért nem védekezhetett szabadlábon.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.