Megsemmisített bírósági eljárás: Megalapozott kétség

  • Miklósi Gábor
  • 2007. február 15.

Belpol

Visszautalta első fokra a másodfokon eljáró Fővárosi Bíróság két roma fiatalember ügyét, amelyben a nem jogerős ítélet józan ésszel alig felfogható bizonyítási "eljárás" eredményeként született meg.
Visszautalta első fokra a másodfokon eljáró Fővárosi Bíróság két roma fiatalember ügyét, amelyben a nem jogerős ítélet józan ésszel alig felfogható bizonyítási "eljárás" eredményeként született meg.

Tavaly beszámoltunk arról a különös büntetőperről, amelyben a Pesti Központi Kerületi Bíróság első fokon négy-négy év letöltendő börtönbüntetésre ítélte Adu Lászlót és Setét Ernőt (lásd: Szemernyi kétség, Magyar Narancs, 2006. július 6.). A két budapesti roma fiatalembert az ügyészség azzal vádolta, hogy azonosítatlan harmadik társuk és további két ismeretlen kisgyerek társaságában kiraboltak egy hajléktalan férfit a Keleti pályaudvar aluljárójában. A vádirat elsősorban a sértett és két ismerőse felismerő tanúvallomásain alapult. Aduék bűnössége felől a Perjés Judit vezette tanács - amint az ítélet indokolásában elhangzott - tökéletesen megbizonyosodott.

A bíróság ítélete kifejezetten sokkolta az érintetteket, mivel a bizonyítási eljárás hiányos volt, a vádirat pedig a felismerések ellenére roppant ingatagnak tűnt. Setét a kora hajnali rablást megelőző éjjel egy szabolcsi faluban zenélt, amit a helyiek és a zenésztársak mellett egy videofelvétel, valamint telefonjának cellaadatai igazoltak. Az éjszaka közepén ismerőseivel hazaindult, de a támadás idejére nem érkezhetett meg a fővárosba, amit utasai, telefonjának pozíciója és egy vadidegen benzinkutas tanúsított. Adu László mindvégig otthon, a családja mellett aludt. A bíróság nem hallgatott meg egy sor, a védelem által kért tanút, nem vizsgálta meg kellő alapossággal Setét alibijét, ellenben helyt adott a sértett és társai feltűnően ellentmondásos és hiányos felismeréseinek. Mindezt nyilván azért, mert tökéletesen életszerűnek találta, hogy két rendezett életvitelű, büntetlen, családos ember (miután egyikük végigszáguldott a fél országon) éjjel három körül, gyerekekkel felszerelkezve portyázni indul, hogy elvegyék egy lerészegedett csöves óráját és ékszereit.

Az ügyet másodfokon tárgyaló Fővárosi Bíróság (FB) a múlt héten, a védőügyvédek meghallgatását követő rövid tanácskozás után hatályon kívül helyezte a PKKB júniusi ítéletét, az elsőfokú bíróságot új eljárásra utasította, és több mint 16 hónap raboskodás után - lakhelyelhagyási tilalom mellett - szabadlábra helyezte Adu Lászlót és Setét Ernőt. A végzés szóbeli indoklása szerint az elsőfokú tanács bizonyítási eljárása olyannyira hiányos volt, hogy a mulasztások pótlása meghaladja a másodfok kereteit. Az elsőfokú eljárást az indokolás szerint iratellenes döntések és feltáratlan bizonyítékok jellemezték. Setét Ernő éjszakai utazásának és telefonja cellainformációinak értékelése érdekében szükség lesz távközlési és közlekedési szakértők meghallgatására, a támadás után a rendőrségre beérkező hívás pontos időpontjának megállapítására, vagyis csupa olyan objektív információ beszerzésére, amiket az PKKB-n nem tartottak fontosnak.

A FB végzése értelmében a PKKB-n egy új elsőfokú tanácsnak fel kell majd oldania a sértetti tanúvallomások alapvető ellentmondásait, ezúttal meg kell hallgatnia Setéték valamennyi tanúját, meg kell tekintenie a koncertről készült videót, és így tovább. A FB szerint azt is tisztázni kell, hogy a cselekmény egyáltalán rablásnak, netán csak kifosztásnak minősül-e, első fokon ugyanis még ezt a mellékes kérdést sem sikerült megnyugtatóan rendezni. Akárhogyan alakuljon is Setét és Adu sorsa, ép ésszel felfoghatatlan, hogy egy ennyire gyenge lábakon álló vád ellen a két fiatal, kisgyerekes férfi miért nem védekezhetett szabadlábon.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.