Mi lesz veled, Közgép? – A kormány ráront Simicska cégére

  • narancs.hu
  • 2015. július 29.

Belpol

A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsból megtudhatja, hogyan reagált Simicska a Közgép kizárását jelentő határozatra, ízelítőnkből pedig azt, mit várnak a cég dolgozói.

Nagyító alá vettük a gönyűi tendert, megvizsgáltuk a kizáráshoz vezető okokat, és azt is megpróbáljuk rekonstruálni, milyen magyarázata lehet annak, hogy a Közgép ellen ilyen fegyvert vetettek be. Csütörtöki címlapsztorinkból adunk ízelítőt: az alábbi rész arról szól, mi lesz a Közgéppel a közeljövőben.

false

 

Fotó: MTI

 

„S hogy mi lesz most a dél-pesti Haraszti úton székelő Közgép sorsa? Simicska taktikája jól sejthető: még ha netán a bekerülési árnál olcsóbban, azaz ráfizetéssel is vállal egy-egy beruházást, ez még mindig a kisebb veszteség, mint ha egyáltalán nem jut munkához, s az embereit a semmittevésért fizetné. Értesüléseink szerint a Közgép munkanaplója 2016-ban még be van táblázva, de akad munka 2017-ben is. Az ugyanakkor kizárt, hogy csupán a magánszektor tartsa el a céget (még ha különböző csarnokokat szép számmal tudnának építeni), lévén, hogy az olyan projektekre (vasút-, sztráda-, hídépítés) specializálódott, ahol az állam nélkül nincs komolyabb beruházás, ahogy önmagában az export sem lehet menekülő út.

(...)

„Azt mondanám, hogy a cégnél most az ostromlott vár hangulata uralkodik, van egy összezárás. Amellett, hogy minket évek óta a Lajos miatt emlegetnek annyit, erős összetartás van a munkatársak közt. Van olyan, akinek már a szülője is itt dolgozott, akad olyan felső vezető, aki technikusként kezdte évtizedekkel ezelőtt. Amikor az LMP-sek ideláncolták magukat 2012-ben, akkor el kellett magyarázni a műhelyben dolgozóknak, hogy nincs a munkájukkal baj, jó, amit csinálnak, ez csak politikai akció volt, nyugodjanak meg, nem minősíti őket. A Közgép rengeteg mindent épített ebben az országban, és ez már akkor is így volt, amikor Lajos még iskolába járt” – mondja ott dolgozó forrásunk.

Épp az egyedi szakértelem és hatalmas kapacitások miatt jelent a Közgép komoly értéket – bárki számára. Ám arra, hogy Simicska a cégbeli tulajdonrészét eladja valakinek (máshogy ezt kiszervezni onnan nem lehet), főleg egy kormányközeli kérőnek, arra jelenleg nincs esély a forrásaink szerint. „Van olyan ember ebben a városban, akitől ilyen módszerekkel meg lehet szerezni valamit. De tőle nem.”

Érdemes tudni

A Közgép tíz éve, még szocialista kormányzat alatt kezdett igazi fejlődő pályára állni. A rendszerváltás idején még kétséges volt, hogy túlél-e a nagyvállalat, amely a szocializmus idején számos nagyberuházásban vett részt. A 90-es évek átvészelése után még az első Orbán-kormány alatt sem kapott komolyabb megbízásokat, az ezredforduló éves „forgalma egy-két milliárd forint körül mozgott, és csak alvállalkozóként vett részt a nagyobb munkákban, például azokban a hídépítésekben, amelyek a Vegyépszer irányításával zajlottak” – olvasható az origo.hu cégről szóló cikkében 2010-es cikkében. A változás akkor indult el, amikor a későbbi vezérigazgató, Németh Miklós 2004-ben az igazgatóságba került. Két évvel később már Németh vezette a céget, és el kezdte tágítani a cég profilját.  „A Közgép gyakorlatilag az ágazat összes nagyobb szereplőjével kialakított valamilyen partneri viszonyt: dolgozott együtt többek között a Strabaggal, a Hídépítővel, a Colasszal, és sok más, kevésbé ismert nevű céggel is. A terjeszkedéssel együtt járt a forgalom jelentős növekedése is: 2004-ben még alig 1,8 milliárd forint volt a nettó bevétele, ami a következő évben már 7,5 milliárdra ugrott, 2008-ban megközelítette a 20 milliárdot”, 2009-ben pedig alulról súrolta a 40 milliárdot. Első nagy visszhangot kiváltó projektjük a Margit híd felújítása volt, de az idézett cikkben meghatározó emberként a Közgép környékén már feltűnik Nyerges Zsolt, Simicska Lajos üzlettársa. Utóbbiról 2012-ben derült ki, hogy ő a Közgép tényleges tulajdonosa. Ekkor a cég már rohamtempókban hódította el a milliárdos közbeszerzéseket.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.