Miért nőtt az áram ára? - Fillérekért milliárdok

Belpol

Noha a nemzetközi piacon az áram ára lefelé tendál, egy váratlan miniszteri rendelet nyomán a magyar háztartások havi áramszámlája februártól átlagosan 250-300 forinttal emelkedik. A hiányos indoklás miatt csak találgatni lehet, hogy az így befolyó évi 10-12 milliárd forint mire kell a Magyar Villamos Műveknek.
Noha a nemzetközi piacon az áram ára lefelé tendál, egy váratlan miniszteri rendelet nyomán a magyar háztartások havi áramszámlája februártól átlagosan 250-300 forinttal emelkedik. A hiányos indoklás miatt csak találgatni lehet, hogy az így befolyó évi 10-12 milliárd forint mire kell a Magyar Villamos Műveknek.

"A piaci mozgásokból és árakból ezt nem lehet levezetni" - mondta egy áramszektori forrásunk a február 1-jén előzmény nélkül kihirdetett, és egyből hatályba is lépett árképzési változásokról. Az egyetemes szolgáltatói körbe tartozó fogyasztókat (sarkítva: a lakossági fogyasztókat) érintő változtatás oka nem a nyersanyagárak változása vagy a szolgáltatói költségek emelkedése, hanem egy árképzési állandó olyan módosulása, amire a hivatalos közlemény egyáltalán nem adott magyarázatot.

Pedig a Magyar Közlöny sok mindent tisztázott: például ismertette a drágulás átlagos fogyasztói mértékét (évi 3270 forint), közölte az áramszolgáltatók szolgáltatói árrésének most bevezetett differenciálását (az E.ON-nál 1 fillér/kWh emelést hagytak jóvá, az EDF Démásznál viszont 19 filléres kWh-kénti csökkentést írtak elő), sőt, a közlemény végén a szociálpolitikai húr megpendítésére is futotta (hogy mindez tulajdonképpen a dolgozó népet szolgálja). A drágulásért felelős legfontosabb tételt azonban a szöveg nem értelmezte. Az áremelésre "az árszabályozás felülvizsgálatával összhangban, a piaci folyamatok következményeként, a hatályos szabályozásnak megfelelően került sor" - és ennél konkrétabbal lapzártánkig senki nem állt elő. Pedig a lényeg éppen az, ahogyan és amennyivel az árképzés egyik, eddig állandóként kezelt komponensét, az ún. "országos összehasonlító árat" megváltoztatták: azt ugyanis, hogy e tétel 15,94 forint/kWh egységárról 17,17 forint/kWh-ra emelkedjék, látszólag semmi nem indokolja.

A mozdulatlan mozgatása

Az országos összehasonlító ár egy 2009. novemberi rendelet alapján az árambeszerzés elismert költségeire vonatkozik. Ezt az arányszámot a konkrétan szabályozott időszakok lipcsei áramtőzsdei árából és a Magyar Villamos Művek (MVM) áramaukciós árainak súlyozott egymáshoz viszonyításából kalkulálták ki. E komponensre azért volt szükség, hogy az áramszolgáltatók (tehát az E.ON, az EDF Démász, az Émász és az Elmű), valamint az MVM ne bírjanak a hazai termelési és az európai piaci ár közti különbségekből adódó költségeikre hivatkozni akkor, amikor negyedévenként összeülnek a minisztériummal - és az ekkor még ez ügyben potens Magyar Energia Hivatallal (MEH) - szokásos ármegállapító alkudozásaikra.

A Matos Zoltán MEH-elnöksége alatt megállapított 15,94-es érték tételes számítással jött ki (a miniszteri rendeletben maga az érték nem szerepelt, hanem csak a számolási és közzétételi metódus), amit a hivatal nyilvánossá is tett. Miután a lakossági villamos energia árképzési jogosítványa a kormányváltás után visszakerült a minisztériumhoz, a mostani változásról a MEH nem tudott fölvilágosítást adni; megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is, de a kérdésre lapzártánkig nem érkezett válasz. Az elmúlt egy év árváltozásai a kilowattóránkénti 1,25 forintos együttható-drágulást mindenesetre nem indokolják, mivel az elmúlt időszakban a lipcsei áramtőzsdén az árak kicsit csökkentek: a jelenlegi 54,5 eurós egységár tavaly szeptemberben és decemberben is 60 euró körül volt.

Bencsik János, a tárca energiaügyi államtitkára a rendelet megjelenését követő reggel a Magyar Televízióban azt mondta, hogy az áremelés nem volt váratlan (szerinte a piac már jó előre beárazta e drágulást). Az általunk megkérdezett, az ügyben súlyosan érdekelt szereplők között azonban egyet sem találtunk, aki ezt megerősítette volna. Ez azért fontos, mert az áramszolgáltatóknak e változást jelezniük kell február 1-jétől a fogyasztási számláikon. A számlázási rendszerek gyors átállítási költségeit értelemszerűen a szolgáltató viseli; éppen ezért volt korábban bevett gyakorlat, hogy az átállásra egy-két hónapnyi időt hagytak.

Az államtitkár a rendeletet magyarázva megemlítette a hét hónappal ezelőtti négyszázalékos áramárcsökkenést is: szerinte a mostani drágulás az akkori változás felülvizsgálataként is felfogható. Arról azonban nem szólt, hogy a korábbi csökkentést az árampiaci árzuhanás tette lehetővé, míg most nincs jelentős változás.

Az 1,25 forintos áremelés "átfolyik" a rendszeren: az egyetemes szolgáltatóknak ennyivel drágábban kell megvenniük az MVM áramát, de e pluszköltséget áthárítják a fogyasztóra. A lakosság tehát ezekből az 1,25 forintokból évente mintegy 12,5 milliárd forint többletbevételhez juttatja az MVM-et. A cég a februári bevezetéssel több mint tízmilliárd forint plusszal kalkulálhat az idén.

Az MVM e hirtelen jött kormányzati figyelmességet firtató kérdéseinkre kitérő választ adott: "Az árszabályozás mértékét és időpontját a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium határozza meg rendeletében, amely az MVM Zrt. számára ugyanolyan kötelezően végrehajtandó szabályozást jelent, mint bármely más egyetemes áramszolgáltató számára." Pedig kizárt, hogy a szaktárca csak úgy, magától ilyesmivel előálljon. Főleg, hogy Fellegi Tamás miniszter továbbra is üzletember üzemmódban dolgozik: a legerősebb tárca vezetője az energetikában épp úgy az egyedi projektmenedzselés híve, mint a közösségi közlekedésben vagy a gazdaságélénkítésben - miközben a klasszikus bürokrácia teendőit a beosztottjai közül senki nem képes megfelelő szinten elvégezni.

De mire kell a tízmilliárd?

Az egyik legkézenfekvőbb magyarázat szerint e pénzből az MVM a Vértesi Erőmű (VE) helyzetét rendezheti. A tavalyi országgyűlési választásokat követő kormányzati interregnum idején az anyavállalat MVM által már bezárásra ítélt VE ugyanis január 31-én csak úgy tudott csődegyezséget kötni a 2008-as, Kapolyi-féle botrányos áramvásárlási ügylet miatt őt beperlő hitelezőkkel, hogy az egy összegben megfizetett 5,6 milliárd forintba az MVM négymilliárddal beszállt. (A VE bezárásáról és a Kapolyi-ügyről bővebben lásd: Lehajolni a szénfillérért, Magyar Narancs, 2010. június 3.) Az erőműnél állítják: 2014-ig a hitelt visszafizetik. Csakhogy a VE jelenleg is csupán a piaci ár (55 euró) mintegy másfélszereséért (85-90 euróért) képes áramot termelni, s bár névleges kapacitása negyedével sem fut, működése minden napján további veszteséget termel. Az elfogadott menetrend szerint 2014-re kerülhet végleg lakat a létesítményre. Innen nézve a miniszteri rendeletmódosítással a korábbi évtizedek gyakorlata folytatódik, vagyis a kormány a lakossággal fizetteti meg a Vértesi Erőmű veszteségeit.

De a plusz tízmilliárddal az MVM-nél más lyukakat is betömködhetnek: elvégre 2010 elején a Bajnai-kormány az MVM profitjából 40 milliárdot - a gazdasági válság miatti terheket csökkentendő - államkincstári befizetésre rendelt. Ráadásul Baji Csaba MVM-vezérnek némely hátrahagyott zűrös esetekkel is boldogulnia kell. Az MVM január közepén belátta, hogy a vásárosnaményi erőműből semmi sem lesz - bár a 230 MW-os gázturbinás erőmű projektje ugyancsak Kapolyi László nevéhez köthető, annak idején az MVM is beszállt a tervezett beruházásba. Új életet kell lehelni a szintén az MVM érdekeltségi körébe tartozó Mátrai Erőmű tavaly megfeneklett fejlesztési projektjébe is. Február első napjaiban Visontán Bencsik János azt hangoztatta, hogy a kormány számít a széntüzelésű RWE további, akár több évtizedig tartó működésére. Hasonlóképpen az áremelés fedezheti az új paksi atomerőmű előkészítési munkálatainak költségét is. És az a meglehetősen vadnak hangzó eshetőség is magyarázhatja a múlt heti rendeletet, hogy azzal voltaképpen az MVM lakossági szektorba történő áramszolgáltatói belépését készítik elő: mégpedig úgy, hogy a villamos művek a megemelt és a többi szolgáltató számára kötelező áramátvételi ár alatt kínálhatná a fogyasztóknak a lakossági áramot. Hivatalos magyarázat híján ezek vagy ezek kombinációja szabadon választható az áremelés indokául.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.