Mikor zárták le? – Ellentmond egymásnak Pintér és a rendőrség

  • narancs.hu
  • 2013. március 19.

Belpol

Többórás különbség van aközött, amit Pintér Sándor mond arról, hogy mikor zárták le az utakat csütörtökön, illetve aközött, amit a megyei rendőrségek honlapján találtunk. Tán ezzel is összefügg, hogy a hókatasztrófával kapcsolatos kommunikációt gyorsan központosították. Az ORFK-tól eddig nem kaptunk tájékoztatást.

„Egyértelmű, hogy 14-én 14 óra 30 perckor a rendőrség már lezárta az M7-es utat, lezárta az M1-es utat. 14 óra 54 perckor a katasztrófahelyzet kihirdetésre került” – mondta ékes magyarsággal Pintér Sándor vasárnap délután, sajtótájékoztatón. Csakhogy ez ellentmond számos autós, köztük kollégánk tapasztalatának is.

Hétfő óta hiába igyekszünk megtudni a rendőri intézkedés pontos időpontját és körülményeit az egyes megyei rendőri sajtóreferensektől, ők ugyanis vagy egyáltalán nem, vagy elutasítóan reagáltak ilyen irányú érdeklődésünkre. A megyei rendőrségek azonban nem segítettek a helyzet tisztázásában: ennek oka pedig az – ahogy az egyik megyei szóvivő fogalmazott telefonban –, hogy érdeklődésünk időpontjában már központosították az üggyel kapcsolatos kommunikációt, azaz mindenben az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) sajtóosztálya a kompetens. A kommunikáció központosításáról tájékoztató telefonjukat egyébként egy, a belügyminisztériumi SMS-hez hasonlóan talányos e-mail előzte meg. Mint írták: „tekintettel arra, hogy az elmúlt napok rendkívüli időjárása miatt bekövetkezett helyzetről, valamint a bevezetett rendőri intézkedésekről folyamatosan tájékoztattuk mind a lakosságot, mind a média képviselőit, mely anyagaink oldalunkon megtalálhatók, és azok mostanra aktualitásukat vesztették, nem kívánunk nyilatkozni a témában."

Mint megtudtuk, ezt a mondatot úgy kell helyesen értelmeznünk, hogy ha vannak olyan kérdéseink, amikre van válasz, úgy az már rég fenn van a megyei rendőrség honlapján, tehát keressük ki azt mi magunk, ha pedig kérdésünkre nincs válasz, akkor – logikusan – kérdésünket felesleges is megírnunk, hiszen arra válasz eleve nem érkezhet. Más lehetőség híján a tanácsot megfogadtuk, és elkezdtünk böngészni a különböző megye honlapokon.

Kezdődnek az ellentmondások

Pintér Sándor állítása szerint tehát a rendőrség csütörtökön már délután fél háromkor lezárta az M7-es autópályát. Ehhez képest a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság honlapján 17.33-as dátummal jelent meg aznap egy hír, amely Fejér megyei útlezárásokról tájékoztatta a lakosságot. Ebben az első információ az, hogy az „M7-es autópálya Fejér megyei szakasza Martonvásárnál lezárva, Balaton felé legközelebb Polgárdinál lehet felhajtani az autópályára”, illetve, hogy az „M7-es autópálya Fejér megyei szakasza Polgárdinál lezárva, Budapest felé legközelebb Székesfehérvár-Auchan csomópontnál lehet felhajtani az autópályára”. Azaz csütörtökön fél hatkor – Pintér Sándor állításával szemben – még nem volt lezárva teljesen az M7-es, és például Fejér megye bizonyos pontjain fel lehetett rá hajtani, a megyei rendőrség ezt nem tiltotta meg, sőt, ezekből a közlésekből az se olvasható ki, hogy ezt különösebben ellenezte volna. Igaz ugyanakkor, hogy még 13.39-es keletkezésű az a hír, amely nem tanácsolja az M7-es használatát Fejér megyében. Ám emiatt adódik is a kérdés: ha négy órával korábban a rossz közlekedési viszonyok miatt nem tanácsolták az autópálya-közlekedést, akkor később miért írnak a sztrádára való felhajtásról úgy, mint lehetőség, és miért nem tiltják meg azt? (Miközben a belügyminiszter szerint már három órája le van zárva az autópálya.)

Kollégánk más bolygón ragadt


Fotó: MTI

„Áll a forgalom az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán a 64-es és 70-es km-szelvény között. Az autópálya teljes Komárom-Esztergom megyei szakaszán mindkét irányban, a fenti részt leszámítva, egy sávon, 40 km/h sebességgel lehet közlekedni a hóátfúvások miatt” – ez a hír 16.40-kor jelent meg a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság oldalán, azaz jó két órával azután, hogy Pintér Sándor szerint lezárták ezt az autópályát is. Egy óra múlva arról jött hír, hogy az említett szakaszon megindult a forgalom. 21.50-kor került ki az a hír, amelyben először kérték az autósokat, hogy ne hajtsanak fel az autópályára. Az „M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán Budapest felől lassan, de megindult a forgalom. A rendőrség arra kéri a járművezetőket, hogy hajtsanak le az autópályáról és forduljanak vissza Budapest irányába, Győr felé ne hajtsanak tovább”. Arról azonban, hogy ebben az időben ezen a szakaszon megindult volna a forgalom, munkatársunk nem értesült, ám az ellenkezőjét tapasztalta, mint azt a már idézett cikkében meg is írta.

Nincs hír a lezárásról

„Tisztelt Cím! Megkeresésével szíveskedjen az ORFK Kommunikációs Szolgálatához fordulni.” Ezt a tömör levelet Győrből kaptuk – itt is a rendőrség honlapján néztünk utána a történteknek.

„Az M1 autópálya Győr–Komárom közötti szakaszán mindkét pályatesten »tükörjég« alakult ki. Ez nehezíti a gépjárművek közlekedését” – ez a hír 14-én 11.11-kor jelent meg. A következő hírre azonban több mint nyolc (!) órát kellett várni. „Az M1 autópálya Győr–Komárom közötti szakaszán sem javult a helyzet a délutáni órákhoz képest, továbbra is mindkét pályatesten a jeges utak és az erős szél lassítja, nehezíti a közlekedést. (…) A hóátfúvások, jégbordás utak és az erős szél miatt arra kérjük a lakosságot, hogy ha tehetik, halasszák el utazásaikat és ne induljanak útnak!” (20.46) Este fél 11 lett, mire kiadták azt a hírt, hogy csütörtök „estére a viharos szél okozta hótorlaszok és hóátfúvások miatt a legtöbb út járhatatlanná vált Győr-Moson-Sopron megyében”. Arról azonban, hogy lezárták volna az utakat, nem találtunk híradást.

Zala megyében viszont igen, igaz, ötórás csúszással a pintéri időszámításhoz képest. „A Zala Megyei Védelmi Bizottság döntése értelmében a megye útjain a rendkívüli időjárás következtében kialakult helyzet miatt 2013. március 14-én este 19.30 órától visszavonásig az M7-es autópálya Somogy–Zala megye határtól Letenyéig mindkét irányban, továbbá az M70-es autóút Tornyiszentmiklóstól szintén mindkét irányban le van zárva.” Ezt leszámítva a hóhelyzetről még egy hír volt csütörtökön a zalai honlapon. (Március 15-én, pénteken pedig két hír jelent meg itt: egy reggel arról, hogy ünnepi „állománygyűlésen emlékeztek meg a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai az 1848–49-es forradalom és szabadságharc évfordulójáról”, egy pedig este azzal a címmel, hogy „Szinte valamennyi út járható Zala megyében”.) Somogy megyében ehhez képest a folyamatosan frissülő hírek közt nem találtunk arra vonatkozó információt, hogy az autópályát lezárták volna, csupán azt olvashattuk 21.46-kor, hogy „a rendőrség az M7-es autópálya forgalmát – Somogy megyében – a kritikus időjárási viszonyok és a fokozott balesetveszély miatt letereli a 7-es számú főútvonalra”.

Merő kíváncsiságból olyan megyébe is küldtünk sztrádalezárásra vonatkozó kérdést, ahol nincs autópálya. Innen meglepő módon nem azt a választ kaptuk, hogy hülyeségeinkkel talán ne fárasszuk őket ezekben a nehéz időkben, hanem azt, amit máshonnan is: „Megkeresését – hatáskört tekintve – továbbítottam az ORFK Kommunikációs Szolgálatához."

Az ORFK kutakodásra kér

A tanácsokat megfogadva hétfő este végül a megyei sajtósok után az ORFK kommunikációs osztályához fordultunk. Érdeklődtünk arról, hogy miért volt szükség a kommunikáció központosítására, mikor történt utoljára ilyen, de egyebek mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy az említett megyékben mikor zárták le az autópályákat. Levelünkben azt is kértük, hogy a választ – tekintettel az ügy aktualitására – még a keddi napon küldjék meg. Az ORFK minderre ezt küldte: „feltett kérdéseire egész egyszerűen lehetetlenség az Ön által megjelölt határidőre válaszolni. Egyebekben tájékoztatjuk, hogy a megválaszolható kérdéseire a válaszokat megtalálja a rendőrség honlapján közzétett közlésekben valamint a rendőrség tevékenységére irányadó jogszabályokban, normákban. (…) A kommunikáció hatáskörbe vonásával kapcsolatban feltett kérdéseire válaszolva emlékeztetünk rá, hogy magát a mentést is országos törzs hangolta össze, annak kommunikációját is központosítva kezeltük, amelytől országos törzs működtetése esetén a jövőben sem kívánunk eltérni.”

Kedden még telefonon megpróbáltuk elérni, hogy mégse nekünk kelljen az adóforintokból fenntartott rendőrségi sajtó munkáját elvégezni, és ekkor még úgy tájékoztattak minket az ORFK-nál, hogy „folyamatban van a válaszok megírása”. Kedd késő délutánig azonban nem érkezett meg a válasz, így hivatalosan nem tudjuk, hogy az egyes megyékben mikor zárták le az autópályákat. Jó lett volna ezt tisztázni, hiszen a rendőrség – általunk figyelembe vett – saját, helyi adataiból nagyon is úgy tűnik, hogy Pintér Sándor utólag meglehetősen nagyvonalúan jelölte meg a 14.30-as időpontot.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.