„Egyértelmű, hogy 14-én 14 óra 30 perckor a rendőrség már lezárta az M7-es utat, lezárta az M1-es utat. 14 óra 54 perckor a katasztrófahelyzet kihirdetésre került” – mondta ékes magyarsággal Pintér Sándor vasárnap délután, sajtótájékoztatón. Csakhogy ez ellentmond számos autós, köztük kollégánk tapasztalatának is.
Hétfő óta hiába igyekszünk megtudni a rendőri intézkedés pontos időpontját és körülményeit az egyes megyei rendőri sajtóreferensektől, ők ugyanis vagy egyáltalán nem, vagy elutasítóan reagáltak ilyen irányú érdeklődésünkre. A megyei rendőrségek azonban nem segítettek a helyzet tisztázásában: ennek oka pedig az – ahogy az egyik megyei szóvivő fogalmazott telefonban –, hogy érdeklődésünk időpontjában már központosították az üggyel kapcsolatos kommunikációt, azaz mindenben az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) sajtóosztálya a kompetens. A kommunikáció központosításáról tájékoztató telefonjukat egyébként egy, a belügyminisztériumi SMS-hez hasonlóan talányos e-mail előzte meg. Mint írták: „tekintettel arra, hogy az elmúlt napok rendkívüli időjárása miatt bekövetkezett helyzetről, valamint a bevezetett rendőri intézkedésekről folyamatosan tájékoztattuk mind a lakosságot, mind a média képviselőit, mely anyagaink oldalunkon megtalálhatók, és azok mostanra aktualitásukat vesztették, nem kívánunk nyilatkozni a témában."
Mint megtudtuk, ezt a mondatot úgy kell helyesen értelmeznünk, hogy ha vannak olyan kérdéseink, amikre van válasz, úgy az már rég fenn van a megyei rendőrség honlapján, tehát keressük ki azt mi magunk, ha pedig kérdésünkre nincs válasz, akkor – logikusan – kérdésünket felesleges is megírnunk, hiszen arra válasz eleve nem érkezhet. Más lehetőség híján a tanácsot megfogadtuk, és elkezdtünk böngészni a különböző megye honlapokon.
Kezdődnek az ellentmondások
Pintér Sándor állítása szerint tehát a rendőrség csütörtökön már délután fél háromkor lezárta az M7-es autópályát. Ehhez képest a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság honlapján 17.33-as dátummal jelent meg aznap egy hír, amely Fejér megyei útlezárásokról tájékoztatta a lakosságot. Ebben az első információ az, hogy az „M7-es autópálya Fejér megyei szakasza Martonvásárnál lezárva, Balaton felé legközelebb Polgárdinál lehet felhajtani az autópályára”, illetve, hogy az „M7-es autópálya Fejér megyei szakasza Polgárdinál lezárva, Budapest felé legközelebb Székesfehérvár-Auchan csomópontnál lehet felhajtani az autópályára”. Azaz csütörtökön fél hatkor – Pintér Sándor állításával szemben – még nem volt lezárva teljesen az M7-es, és például Fejér megye bizonyos pontjain fel lehetett rá hajtani, a megyei rendőrség ezt nem tiltotta meg, sőt, ezekből a közlésekből az se olvasható ki, hogy ezt különösebben ellenezte volna. Igaz ugyanakkor, hogy még 13.39-es keletkezésű az a hír, amely nem tanácsolja az M7-es használatát Fejér megyében. Ám emiatt adódik is a kérdés: ha négy órával korábban a rossz közlekedési viszonyok miatt nem tanácsolták az autópálya-közlekedést, akkor később miért írnak a sztrádára való felhajtásról úgy, mint lehetőség, és miért nem tiltják meg azt? (Miközben a belügyminiszter szerint már három órája le van zárva az autópálya.)
Kollégánk más bolygón ragadt
Fotó: MTI
„Áll a forgalom az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán a 64-es és 70-es km-szelvény között. Az autópálya teljes Komárom-Esztergom megyei szakaszán mindkét irányban, a fenti részt leszámítva, egy sávon, 40 km/h sebességgel lehet közlekedni a hóátfúvások miatt” – ez a hír 16.40-kor jelent meg a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság oldalán, azaz jó két órával azután, hogy Pintér Sándor szerint lezárták ezt az autópályát is. Egy óra múlva arról jött hír, hogy az említett szakaszon megindult a forgalom. 21.50-kor került ki az a hír, amelyben először kérték az autósokat, hogy ne hajtsanak fel az autópályára. Az „M1-es autópálya Győr felé vezető oldalán Budapest felől lassan, de megindult a forgalom. A rendőrség arra kéri a járművezetőket, hogy hajtsanak le az autópályáról és forduljanak vissza Budapest irányába, Győr felé ne hajtsanak tovább”. Arról azonban, hogy ebben az időben ezen a szakaszon megindult volna a forgalom, munkatársunk nem értesült, ám az ellenkezőjét tapasztalta, mint azt a már idézett cikkében meg is írta.
Nincs hír a lezárásról
„Tisztelt Cím! Megkeresésével szíveskedjen az ORFK Kommunikációs Szolgálatához fordulni.” Ezt a tömör levelet Győrből kaptuk – itt is a rendőrség honlapján néztünk utána a történteknek.
„Az M1 autópálya Győr–Komárom közötti szakaszán mindkét pályatesten »tükörjég« alakult ki. Ez nehezíti a gépjárművek közlekedését” – ez a hír 14-én 11.11-kor jelent meg. A következő hírre azonban több mint nyolc (!) órát kellett várni. „Az M1 autópálya Győr–Komárom közötti szakaszán sem javult a helyzet a délutáni órákhoz képest, továbbra is mindkét pályatesten a jeges utak és az erős szél lassítja, nehezíti a közlekedést. (…) A hóátfúvások, jégbordás utak és az erős szél miatt arra kérjük a lakosságot, hogy ha tehetik, halasszák el utazásaikat és ne induljanak útnak!” (20.46) Este fél 11 lett, mire kiadták azt a hírt, hogy csütörtök „estére a viharos szél okozta hótorlaszok és hóátfúvások miatt a legtöbb út járhatatlanná vált Győr-Moson-Sopron megyében”. Arról azonban, hogy lezárták volna az utakat, nem találtunk híradást.
Zala megyében viszont igen, igaz, ötórás csúszással a pintéri időszámításhoz képest. „A Zala Megyei Védelmi Bizottság döntése értelmében a megye útjain a rendkívüli időjárás következtében kialakult helyzet miatt 2013. március 14-én este 19.30 órától visszavonásig az M7-es autópálya Somogy–Zala megye határtól Letenyéig mindkét irányban, továbbá az M70-es autóút Tornyiszentmiklóstól szintén mindkét irányban le van zárva.” Ezt leszámítva a hóhelyzetről még egy hír volt csütörtökön a zalai honlapon. (Március 15-én, pénteken pedig két hír jelent meg itt: egy reggel arról, hogy ünnepi „állománygyűlésen emlékeztek meg a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság munkatársai az 1848–49-es forradalom és szabadságharc évfordulójáról”, egy pedig este azzal a címmel, hogy „Szinte valamennyi út járható Zala megyében”.) Somogy megyében ehhez képest a folyamatosan frissülő hírek közt nem találtunk arra vonatkozó információt, hogy az autópályát lezárták volna, csupán azt olvashattuk 21.46-kor, hogy „a rendőrség az M7-es autópálya forgalmát – Somogy megyében – a kritikus időjárási viszonyok és a fokozott balesetveszély miatt letereli a 7-es számú főútvonalra”.
Merő kíváncsiságból olyan megyébe is küldtünk sztrádalezárásra vonatkozó kérdést, ahol nincs autópálya. Innen meglepő módon nem azt a választ kaptuk, hogy hülyeségeinkkel talán ne fárasszuk őket ezekben a nehéz időkben, hanem azt, amit máshonnan is: „Megkeresését – hatáskört tekintve – továbbítottam az ORFK Kommunikációs Szolgálatához."
Az ORFK kutakodásra kér
A tanácsokat megfogadva hétfő este végül a megyei sajtósok után az ORFK kommunikációs osztályához fordultunk. Érdeklődtünk arról, hogy miért volt szükség a kommunikáció központosítására, mikor történt utoljára ilyen, de egyebek mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy az említett megyékben mikor zárták le az autópályákat. Levelünkben azt is kértük, hogy a választ – tekintettel az ügy aktualitására – még a keddi napon küldjék meg. Az ORFK minderre ezt küldte: „feltett kérdéseire egész egyszerűen lehetetlenség az Ön által megjelölt határidőre válaszolni. Egyebekben tájékoztatjuk, hogy a megválaszolható kérdéseire a válaszokat megtalálja a rendőrség honlapján közzétett közlésekben valamint a rendőrség tevékenységére irányadó jogszabályokban, normákban. (…) A kommunikáció hatáskörbe vonásával kapcsolatban feltett kérdéseire válaszolva emlékeztetünk rá, hogy magát a mentést is országos törzs hangolta össze, annak kommunikációját is központosítva kezeltük, amelytől országos törzs működtetése esetén a jövőben sem kívánunk eltérni.”
Kedden még telefonon megpróbáltuk elérni, hogy mégse nekünk kelljen az adóforintokból fenntartott rendőrségi sajtó munkáját elvégezni, és ekkor még úgy tájékoztattak minket az ORFK-nál, hogy „folyamatban van a válaszok megírása”. Kedd késő délutánig azonban nem érkezett meg a válasz, így hivatalosan nem tudjuk, hogy az egyes megyékben mikor zárták le az autópályákat. Jó lett volna ezt tisztázni, hiszen a rendőrség – általunk figyelembe vett – saját, helyi adataiból nagyon is úgy tűnik, hogy Pintér Sándor utólag meglehetősen nagyvonalúan jelölte meg a 14.30-as időpontot.