Javaslat egyes pártingatlanok visszavételére

Minden kezdet nehéz

  • Horvát Marcella
  • 2012. április 14.

Belpol

Mindenki tudja, mondja: a kampányfinanszírozás rendbetétele a magyar politika egyik legsürgetőbb feladata. Ám e terület rossz szabályozása a korrupciónak csak az egyik lába - a pártok gazdálkodásáról szóló 1989-es törvény is alapos átdolgozásra szorulna.

Noha nem múlik el hét, hogy valaki ne hangsúlyozná a magyar párt- és kampányfinanszírozás reformjának, de még inkább rendbetételének elodázhatatlanságát, a nemzeti ügyek kormánytöbbsége eddig nem sok energiát pazarolt erre. Karácsony Gergely (LMP) még 2010. május 17-én nyújtott be kampányfinanszírozási törvényjavaslatot, amely azóta is tárgyalásra vár.

Az ökopárti javaslat a 2006-2007-es szakértői egyeztetéseken alapszik, de a pártoknak a - jelenlegi kampányfinanszírozási szabályozásnál és gyakorlatnál egyáltalán nem átláthatóbb és rendezettebb - gazdálkodását nem érinti. Az MSZP hasonló kezdeményezését a parlament alkotmányügyi bizottsága február végén szánalmas módon nem engedte napirendre venni. A szocialisták tavaly decemberben ugyanazt a javaslatot nyújtották be, amit korábban Bajnai Gordon is, még miniszterelnökként: a Transparency International által kidolgozott, szintén a 2006-2007-es egyeztetéseken összeállt tervezetet. A bizottsági vitából egyáltalán nem derült ki, hogy mi a kormánytöbbség problémája a Puch László által is dedikált javaslattal - még csak nemet sem mondtak, egyszerűen és gyáván 18 tartózkodással blokkolták a parlamenti plenáris vita lehetőségét.

A kampányfinanszírozás rendbetétele a magyar politikai rendszer egyik legsürgetőbb kérdése - lenne. Ám a pártok gazdálkodásáról szóló 1989-es törvény is reparálásra, szigorításra szorulna: már csak azért is, mert az alaptörvény értelmében a pártok működéséről és gazdálkodásáról sarkalatos törvényben kell rendelkeznie az Országgyűlésnek, ám sok más - így például a választási eljárásról szóló - sarkalatossal együtt ennek sincs se híre, se hamva.

Egy, csak egy ember van talpon e vidéken, a korábbi kisgazda környezetvédelmi államtitkár, Turi-Kovács Béla. Igaz, nem a szokásos Fidesz-tempót követte, mert nem komplett kétharmadostörvény-tervezetet nyújtott be, ahogyan Lázár János, Rogán Antal vagy Cser-Palkovics András szokta, hanem a rendszerváltáskor született jogszabályt szeretné módosítani. Méghozzá nem is akárhogyan, hanem az 1991-ben kiosztott és azóta szinte kivétel nélkül eladott korábbi pártszékházak sorsát rendezné, nemzeti alapon.

Indoklása szerint - amely nyelvhelyességi szempontból az államfői hagyományokat követi - szükséges lenne a tényleges társadalmi támogatottsággal, vagyis a választásokon az egyszázalékos listás eredményt el nem érő és így állami támogatásra sem jogosult pártok ingatlanadományozásának felülvizsgálata. Azoknak a pártoknak, amelyek két egymást követő országgyűlési választáson nem érik el az egy százalékot, az államtól korábban kapott ingatlanai

az államra szállnának

vissza. Azok a pártok pedig, amelyek ingatlanjaikat azután adták el, hogy az egyszázalékos határ alatt maradtak, a "felvett vételárral tartoznak elszámolni a Állami Számvevőszék felé". Turi-Kovács érvelése szerint ugyanis "súlyos visszaélésekre ad lehetőséget az a körülmény, hogy már csak nevükben létező pártok, amelyek tagsággal és tényleges támogatással a választók részéről nem rendelkeznek, milliárdos értéken értékesítenek a nemzeti vagyonból kikerült ingatlanokat". Éppen ezért az 1991-ben odaadott, és az 1989:XXXIII. törvény 3. mellékletében felsorolt ingatlanok helyzetét felül kellene vizsgálni és eljárni a módosítás értelmében.

Ezek alapján a kisgazdáknak adott Belgrád rakparti épület hányatott sorsa venne újabb fordulatot, de 2014-től már az SZDSZ-nek juttatott (1997-ben a City Ház Rt.-be apportált, így a pártvagyonból kikerült) Mérleg utcai ingatlan ára is szóba jöhetne. A sok csatát megélt Belgrád rakparti székházat a legutolsó hírek szerint ugyan a párt 2010-ben eladta egy ingatlanfejlesztő cégnek, de hogy az adásvétel sikeres volt-e, és ha igen, mi lett a vételárral, nem tudni.

Csakhogy mindez a pártokon kívül nem is tartozik senkire. Voltak már ebben az országban székházügyek, izgalmas adásvételek, amelyekből nemcsak a nemzet, de még a párt sem gazdagodott.

Lehet morogni

azon is, hogy miért kaptak a pártok ingyen tulajdonjogot az érintett épületekre, de ezt a vagyonjuttatást az Alkotmánybíróság már 1994-ben sem találta alkotmányellenesnek, amikor az erre vonatkozó indítványt megalapozatlannak ítélte. E székházjuttatások az akkori érvelés szerint az állami pártfinanszírozás részei voltak - és nem egy-egy ciklusra, hanem örökös tulajdonba kapták a szervezetek ezeket az ingatlanokat.

Turi-Kovács javaslata ráadásul értelmetlen is: tegyük fel, hogy a parlament elfogadja, és hatályba lép. Eszerint a kisgazdapártnak, amennyiben eladták a székházat, el kell számolnia a vételárral az ÁSZ-nak - mivel azt a nemzeti vagyonba már nem lehet visszajuttatni, ahogy a javaslat eredetileg megcélozza. Nem sokba telik egy ilyen elszámolást megírni - ugyanis a tervezet nem a vételár költségvetési befizetéséről rendelkezik (ami logikusan következne a még meglévő ingatlanok visszaállamosításából). Az elmúlt 22 év magyar pártfinanszírozási praxisa ékes példája annak, hogy a pártok szinte mindig mindennel el tudtak számolni, mert ezek valódiságát soha senki nem vizsgálta. (Papcsák Ferenc és Budai Gyula hivatásos tényfeltárókat immár két éve nem érdekli, hogyan jött ki a Fidesz és az MSZP kampánya a törvényben meghatározott 400-400 millió forintból, amikor - tényleges piaci árakkal számolva - feltehetően mindkét párt egymilliárd felett költött 2010-ben is.)

Turi-Kovács javaslata ezzel együtt sem feltétlenül jelentéktelen apróság - hiszen előbb-utóbb új törvényt kell alkotni a pártok finanszírozásáról is, nemcsak a kampányszabályozásról. A Fidesz biztosan előjön saját elképzeléssel - és hogy vezető kisgazdájuk ötlete ebben benne lesz-e, azt egyelőre tán ők sem tudják. Turi-Kovács módosító javaslata (T/5781.) a parlamenti honlap tájékoztatása szerint egyelőre az alkotmányügyi bizottságban vár a sorára. A téma fontossága miatt nem ártana, ha a demokratikus ellenzéki pártok is előállnának a saját tervezetükkel - akkor is, ha azok akár csak részleges elfogadására gyakorlatilag semmi esélyük nincs. Legalább arra vegyék a fáradságot, hogy bizonyítsák választóiknak: a politikai korrupció korlátozása, a politika átlátható finanszírozása nemcsak a választási kampányok esetében, hanem két kampány között is fontos a számukra.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”