Interjú

„Minden kinevezésemet Balog Zoltánnak köszönhetem”

Lőrinczy György, a Nemzeti Kulturális Alap alelnöke

Belpol

Hivatalosan a miniszter az NKA elnöke, de a gyakorlatban az alelnök vezeti a kultúratámogatás legfontosabb intézményét. Orbán Viktor egykori beszédíróját, Doncsev Andrást április végén váltották le. Utódjának nem ez az első hatalmi pozíciója.

Magyar Narancs: Az utóbbi években több fontos testületbe is bekerült: tagja az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) színházművészeti bizottságának, a Magyar Színházi Társaság elnökségének és a Jászai Mari-díjra jelölő bizottságának. És persze 2014 óta az Operettszínház főigazgatója. Kihagytam valamit?

Lőrinczy György: Idevehetjük azt is, hogy tanítottam a budapesti és a marosvásárhelyi színművészeti egyetemen. Alelnöki kinevezésemig az NKA Színházművészeti Kollégiumának is tagja voltam.

MN: Azt olvastam egy cikkben, hogy a hódmezővásárhelyi Bessenyei Ferenc Művelődési Központnak, illetve Lázár Jánosnak is ta­nács­adója volt.

LGY: (sóhajt) Igen?

MN: Az volt?

LGY: Sosem titkoltam. Elég egyszerű történet: megismertem egy fiatal, ambiciózus polgármestert, aki a minőségi kultúra elkötelezettje is volt. A Pentaton Művész- és Koncertügynökség ügyvezetőjeként önkormányzatoknak is dolgoztam, Hódmezővásárhelyen szerveztünk augusztus 20-i rendezvényt, különféle koncerteket, fesztiválokat. Miután felújították a kulturális negyedet és a művelődési központot, 2012 és 2014 között segítettem kidolgozni a koncep­ciót és felállítani az intézményt.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Azóta ápol jó viszonyt Lázár Jánossal?

LGY: Igen, de most tényleg ezzel kezdjük ezt a beszélgetést? Tényleg ez a legfontosabb?

MN: Ön szerint mi a legfontosabb?

LGY: Az, hogy hogyan gondolkozom a kultúráról, művészeti életről. Szerintem léteznek ilyen szakmai alapú barátságok és nem is fogom megtagadni sem a munkatársaimat, sem a barátaimat, de nem ezzel kellene indulnia az interjúnak. Akkor viszont tisztázzuk: nem úgy történt, hogy Lázár Jánossal horgászcimborák voltunk, és egyszer csak megkérdezte, akarok-e az Operettszínház főigazgatója vagy az NKA alelnöke lenni. Amikor megismerkedtünk a 2000-es évek elején, én már ismert voltam a kulturális életben, ő még ismeretlen a nagypolitikában. Együtt dolgoztunk, és úgy találta, magas színvonalon végzem a munkámat. Csak később lettünk barátok. Egyébként minden kinevezésemet Balog Zoltánnak köszönhetem, úgy tudom, Lázár Jánosnak a kinevezéseimhez semmi köze.

MN: Rendben, felejtsük el Lázár Jánost, és…

LGY: Tudtam, hogy ezt meg fogja kérdezni, de az nem tetszik, hogy innen indulunk. Legalább feltett volna egy-két bemelegítő kérdést! Tisztázzuk ezen a ponton, hogy ez párbeszédes interjú vagy „melléírok, amit gondolok” műfajú cikk lesz, mert olyat csak úgy vállalok, ha a teljes szöveget láthatom közlés előtt. Vagy írnak rólam, amit akarnak, de nélkülem, és akkor a megjelenés után írogathatok választ vagy veszekedhetek; vagy párbeszédes interjút csinálunk. Úgy érzem, az újságírók csak olyan kicsengésű cikkeket írnak, ami a lapjuk koncepciójába belefér, függetlenül attól, mit mondok el nekik. Hozzáteszem, fontosnak tartom a sajtót, és szerintem jól is kezelem, de voltak rossz tapasztalataim. Hátha önnel másképp lesz.

MN: Ez egy interjú, és azt írom le, amit mond. Térjünk vissza a kultúrpolitikára: egyetért azzal, hogy a felsorolt pozíciók önt fontos kultúrpolitikai szereplővé teszik?

LGY: Az NKA állománygyűlésén Balog Zoltán azt mondta, a megbízatásom nem politikai, hanem szakmai jellegű. Őszintén megmondom, ezen sokat gondolkoztam az elmúlt hónapban. Szerintem ezek mind szakmai pozí­ciók, bár az kétségtelen, hogy a döntéseimnek és javaslataimnak kultúrpolitikai következményei lehetnek. Mindenesetre minden feladatomat szakmai oldalról közelítem meg. A magyar kultúrpolitikában egyébként nagy probléma, hogy nincsenek egyértelműen elválasztva egymástól a szakmai és a politikai döntések. A politika gyakran azzal próbálkozik, hogy rátolja a döntéseit a szakmára, bizonyos szakmai szereplők viszont úgy állítanak be helyzeteket, mintha politikai utasítás lenne a háttérben, pedig nincs. Tisztább lenne, ha ez nem keveredne, és lennének politikai döntések és szakmai javaslatok, az ideális persze az, ha a kettő egybeesik. A magánszektorban szocializálódtam, ezért számomra egyértelmű, hogy a megrendelőnek joga van meghozni bizonyos döntéseket. Ha egy város önkormányzata másféle színházat szeretne, akkor joga van leváltani az igazgatót, maximum a szakma nem ért vele egyet. Én a szakma felől kerültem a politika közelébe, nem is tartom magam kultúrpolitikusnak, inkább közvetítő szerepet töltök be. Ha politikusokkal beszélgetek, rá tudok világítani talán, hogy szakmailag mi lenne jó. Ha politikusok elmondják, hogy mik a kultúrpolitikai céljaik, akkor javaslatot teszek, hogyan lehet megvalósítani úgy, hogy azokat a szakma is elfogadja.

MN: Azt nyilatkozta, meglepte Balog Zoltán felkérése. Miért?

LGY: Korábban az NKA alelnöki pozícióját inkább a kultúrpolitikában erős véleményt képviselő, ideológiagyártó szakemberek töltötték be, akár jobb-, akár baloldalon. Azért vállaltam mégis, mert a miniszter egyértelművé tette, hogy ehelyett főtitkári, szervező típusú alelnököt szeretne.

MN: El tudja képzelni, hogy a jövőben kultúrpolitikai, netán politikai szerepet vállaljon?

LGY: Jelen pillanatban úgy érzem, nem vagyok rá alkalmas. Egy politikusnak olyan ügyekbe is bele kell állnia, amivel szakemberként vagy magánemberként nem feltétlenül ért egyet. Én a szakmában a terepen szeretek dolgozni, és az NKA alelnöki pozíciója a maximum, ennél közelebb nem mennék a közigazgatáshoz és a politikához. Minden ellenkező híresztelés ellenére nem is érkezett ilyen megkeresés.

MN: Az elmúlt években az NKA úgy alakult át, hogy az emberi erőforrások minisztere lett az elnöke, a testületeibe a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) ugyanannyi tagot delegál, mint a szakma és a miniszter. Ráadásul a kormány megszüntette az NKA igazgatóságát, és az alapot összeolvasztotta az Emmi egyik háttérintézményével. Tudna amellett érvelni, hogy ez az eseménysor nem az NKA szakmai autonómiájának csökkenéséről szól?

LGY: A háttérintézmények megszüntetése és összevonása általános kormányzati döntés volt, ennek az NKA függetlensége áldozatul esett, de nem az NKA-ra irányult. De a kollégiumok és a pályázatkezelés ettől még ugyanolyan független, mint korábban. Az, hogy ki takarít, ki viszi el a postát, ki tölti fel az adatokat, ki nézi át jogászként a szerződéseket, nem lényeges ebből a szempontból. Az adminisztráció átszervezése rengeteg munka, de nem veszélyezteti a szakmaiságot. Az MMA térnyerése számomra is nagy kérdés volt, de aztán meggyőződtem róla, hogy ez is túl lett démonizálva. Az MMA képviselői az alap kollégiumainak az egyharmadát teszik ki, tehát például a Színházművészeti Kollégiumba két tagot delegál az MMA, kettőt a miniszter és kettőt a szakmai szervezetek. Az átszervezés előtt hármat delegált a miniszter és hármat a szakma. Hozzáteszem, az NKA történetében a kollégiumok összetétele mindig is érzékeny téma volt, nem az átszervezéssel lett az. A lényeg így is, úgy is az, hogy kik azok a szakemberek, és mit képviselnek, és nem az, hogy milyen szervezetet képviselnek. A Színházművészeti Kollégiumban például a két MMA-delegált maximálisan szakmai alapon dönt, semmiféle politikai szándékuk nincs. Persze az MMA nem is politikai szervezet.

MN: Azt mondta korábban a Heti Válasznak, hogy irtózik a vélemény- és ízléskartellektől. Az MMA-t plurális ízlésvilágú, szakmai alapú közösségnek tartja?

LGY: Nyilván van ideológiai, politikai háttere, ne legyünk álszentek, de alapvetően igen. Úgy látom, egyre inkább jelen vannak benne a különböző ízlésvilágok, de térjünk vissza az eredeti kérdésre. Az MMA-nak két ponton van hatalma az NKA-ban: a kollégiumok közötti keretek felosztásánál és a kollégiumi elnökök kijelölésénél.

MN: Az NKA legfőbb döntéshozó testületének, a Bizottságnak az ezekkel kapcsolatos határozatait jóvá kell hagynia Fekete Györgynek, az MMA elnökének, pontosan úgy, mint Balog Zoltánnak.

LGY: De az MMA-nak semmi beleszólása nincs az úgynevezett nem művészeti kollégiumokba és a konkrét döntésekbe. És lehet, hogy az MMA vezetőinek bizonyos kijelentéseivel voltak problémák, de számomra akkor is az a legfontosabb, hogy az adott szakmából ki ül bent a kollégiumokban. A kollégiumok döntései az átszervezés óta nem kavartak botrányt, kivéve a folyóiratok ügyét. Értem, mire akar kilyukadni, de én nem látom, hogy csorbult volna az NKA szakmai autonómiája. Hozzáteszem, hogy ezek már rég meghozott döntések, és én a jövőre szeretek koncentrálni.

MN: Voltak azért látványos kivonulások ezekből a kollégiumokból az utóbbi években: például Gáspár Máté az Előadó-művészeti vagy Reményi József Tamás a Szépirodalmi Kollégiumból. Vagy Molnár Piroska…

LGY: Ezek régi történetek, semmi közük az MMA-hoz. Molnár Piroskát évtizedek óta ismerem és tisztelem, talán azt is mondhatom, hogy barátom, Gáspár Mátéval együtt tanítok. A kivonulásuk már a múlt, nem tudok vele foglalkozni.

MN: Igen, nekik már az MMA térnyerése előtt is problémájuk volt a kollégiumokban uralkodó erőviszonyokkal, aztán az átszervezés ellen másfél tucat szakmai szervezet tiltakozott. De akkor közelítsünk máshonnan. Feladatának tartja-e a jobbára független, szakmai alapon szerveződő, kisebb érdekérvényesítő képességgel rendelkező szervezetek jelenlétének növelését az NKA-ban? Per pillanat például a Szépírók Társasága vagy a József Attila Kör nem hajlandó kurátorokat jelölni.

LGY: Ez az ő döntésük, de egyáltalán nem értek egyet vele. Nézzük a színházi szcénát: ha a Független Előadó-művészeti Szövetség részt vett volna a delegálásban, akkor most más lenne a kollégium tagsága, ez egyszerű matematika. Ezúton szeretném megkérni az összes szakmai szervezetet, hogy a következő jelölési procedúrán éljenek a jogukkal, és addig se zárkózzanak el a pályázástól. Szerintem a kollégiumok elnökének kiválasztásával Balog Zoltán messzemenően bizonyította, hogy figyelembe veszi a szakmát. Továbbá a miniszter a Színházművészeti Kollégiumba és más testületekbe is a szakmai szervezetek jelöltlistáján harmadik-negyedik helyen szereplő szakembereket emelte be saját delegáltjaként. A kollégiumok összetételét nem érzem vállalhatatlanul elfogultnak vagy egyirányúnak. A kivonulás szerintem nem tesz jót, én minden körülmények között az együttműködés és a párbeszéd híve vagyok. Egyébként a kollégiumok összetételére semmi befolyásom sincs, ez nem is feladatom.

MN: Van stratégiája arra, hogyan bővíthető az NKA teljes büdzséje, ami körülbelül 10-11 milliárd forint, vagy a pályázatok útján szétosztható nyílt keret, ami durván 4,5 milliárd forint?

LGY: Lehet, hogy a nyílt keret ennyi, de a kollégiumok döntenek az egyedi és a meghívásos pályázatokról is, ugyanúgy, mint egyes címzett keretekről, mint például az Arany- vagy a Kodály-év forrásairól. De hogy ne kerüljem meg a kérdést: most lábra kell állítani a „gyengélkedőt”, mert a beolvadás valóban új helyzetet teremtett. De utána ajánlatot kell tenni a politikai döntéshozóknak: ebbe a jól működő intézménybe érdemes lehet a kultúrára szánt más pénzeket is becsatornázni. Mondok egy érdekes példát. Az építészeti és iparművészeti kollégiumnak volt egy ötlete: létre lehetne hozni egy olyan, az építkezésekre kirótt pár ezrelékes adót, aminek a bevételéből azt támogatnánk, hogy a közintézmények belső tereiben neves iparművészek dolgozzanak.

MN: Említette a folyóiratok körüli viharokat, ami főleg annak volt a következménye, hogy az átszervezésnél megszüntették a folyóirat-kollégiumot, a kiemelt lapok hároméves támogatását, ráadásul hirtelen kevesebb pénz lett folyóirat-támogatásra. Lapok szűntek meg vagy kerültek nehéz helyzetbe. Aztán jött egy fordulat, az NKA és a szerkesztők egy konferencián próbáltak megoldásokat találni, elindult egy párbeszéd. Erre a kormány a múlt év végén egy nonprofit kft.-n keresztül közel egymilliárdot adott „vidéki folyóiratokra”, pályázat nélkül, a szakmaiság látszatát is elkerülve.

LGY: Ebben a döntésben nem vettem részt, nem is szeretném minősíteni. Engem az érdekel, hogy az NKA-n belül hogyan tudunk több forrást biztosítani a folyóiratoknak. Amikor az Emmiben év végén eldöntötték, hogy ez a pénz folyóiratokra szétosztható, akkor már az NKA ezt nem tudta volna elvégezni, mert a pályáztatás átfutásához több idő kell. Mindenesetre kulcskérdés, hogy a vegyes tematikájú, tehát egyik kollégiumhoz sem passzoló lapok és portálok ügyét megnyugtatóan rendezzük, ezért írtunk ki meghívásos pályázatot a Revizornak. Bizonyos kollégiumokat megpróbálok rávenni, hogy ezért a jövőben közösen írjanak majd ki pályázatokat.

MN: A szinhaz.hu-n megjelent interjújában azt tanácsolta a független színházi társulatoknak, hogy küldjenek önnek meghívót az előadásaikra, mert a döntéshozók szoros időbeosztással élnek. Nem gondolja, hogy ez rossz üzenet a lehetséges pályázók felé? Miért küldjenek meghívókat az előadásaikról olyan döntéshozóknak, akiknek az a munkájuk, hogy megfelelő rálátásuk legyen az adott művészeti ágra?

LGY: Nagyon meglep a felvetése. Színházi menedzserként azon csodálkozom, hogy ez nem magától értetődő. Nem nagy dolog kiírni annak a pár döntéshozónak a nevét, és küldeni nekik egy e-mailt. Ha én kapok egy meghívót egy premierre, megtisztelve érzem magam. Iszonyatos a naptáram, nincs időm a port.hu-t nézegetni – a meghívás nagyban segíti a munkámat, nem protekció ígéretéről és nem korrupcióra való felhívásról van szó.

MN: Ha minden NKA-támogatásra pályázó könyvkiadó és folyóirat küld önnek egy-egy példányt az elmúlt évek kiadványaiból, szép nagy tornyok lesznek a nappalijában.

LGY: Örülni fogok neki. De eredetileg színházról volt szó, amikor ezt javasoltam. A profi társulatoktól egyébként meg is kapom ezeket a gesztusokat, meghívnak akár Facebookon is az előadásukra, és ettől még nem kerülnek előnybe a döntéseknél. Én is meghívom azokat az államtitkárokat és kormánytagokat az Operettszínházba, akik a sorsunkról döntenek.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?