Minden másképp van (Az oroszországi magyar évad megnyitása)

  • Bori Erzsébet
  • 2005. február 24.

Belpol

Szorongva és bûntudatosan indultam útnak. Féltem a maffiától és a terroristáktól, meg általában a nagy ismeretlentõl. De kiderült, hogy hazudnak az újabb mozifilmek és egyes divatos regények, amelyek arról szólnak, hogyan nyög az egész orosz társadalom a maffia igája alatt.

Ám a terroristafenyegetés annál jelenvalóbb. Az utcák tele vannak a legkülönfélébb egyenruhás és karszalagos személyekkel; szinte minden nyilvános helyre, legyen az múzeum, színház, templom vagy szálloda, csak detektoros kapun át, táskaátvilágítás, esetenként motozás után léphetsz be, és újra elhatalmasult a legendás orosz bumáskaõrület is. Az idegenre talán megnyugtató hatást tesz, de a helyiek szkeptikusak: a moszkvai (idegen nyelvû) sajtó maró gúnnyal kommentálja a hadsereg terroristák elleni bevethetõségérõl készülõ törvényt, felidézvén két közelmúltbéli esetet, amikor

tankot küldtek

egy házban elbarikádozott csoportra, illetve egy magányos pisztolyosra. A katonaság mindkét esetben úgy oldotta meg a helyzetet, hogy tankkal ráhajtva porig rombolta az ingatlant.

Ami a bûntudatot illeti, az az elszalasztott lehetõségeknek szólt. Az átkosban szinte fillérekért utazhattunk Moszkvába, Leningrádba, de még a Kaukázusba is, én meg úgy voltam vele, hogy ej, ráérünk arra még, és a Nyugatért veszkõdtem. Bûn volt kihagyni a Szovjetuniót, mondom ma. Az orosznyelv-tudást már nem is említem, a cirill betûket nyökögve legalább azt is megtapasztalhattam, milyen illiterátusnak lenni.

Moszkva lehet izgalmas, de szépnek még a szülõanyja se merné nevezni. Talán csak az Arbat közvetlen környékén találunk a mi fogalmaink szerint való utcákat. A belvárosban (a régi házak helyén) széles, nyolc-tíz sávos proszpektek nagy épületekkel és az épületek között nagy hiátusokkal. A sztálini stílust, amiben például a hét felhõkarcoló épült (a nyolcadik példányt Varsó kapta ajándékba) már-már megszépítette az idõ. Döbbenten értesültem arról, hogy ezekben a sugárút menti házakban volt lakása Brezsnyevnek vagy Andropovnak. Mintha Kádár János a Nagykörúton lakott volna. A Ljubjankát sajnos nem láttam, elsuhantunk viszont a magyar emigránsok emlékezéseiben sûrûn szóba hozott, vonzó külsejû Metropol szálló mellett. Kíváncsi lettem volna rá belülrõl, mert itt a jellegtelen vagy egyenesen ronda épületek is sokszor rejtenek elegáns, izgalmas belsõt. Így vagy úgy. Az új Tretyakov lovardának szánt sivár hodálya az orosz avantgárd fantasztikus gyûjteményét. A mi szállodánk meg - egykor a birodalmi úttörõvezetõk összetartásainak színhelye - tiszta Las Vegas volt. A 25 emeletes hotel utcafrontján van a hatalmas, többszintes kaszinó, játékgépek végtelen soraival, köztük éttermekkel, bárokkal és az emeleten az erotic clubnak nevezett mûintézettel, amely full striptease-t, peep show-t, továbbá jacuzzis VIP-szobákat kínál a vendégeknek. A svédasztal egy medencébe állított görög gályán kapott helyet; egy hatalmas teremben bárányfelhõs kék eget mutat a festett mennyezet, az egész úgy szürreális, ahogy van. És ez csak egy a 3600 moszkvai kaszinóból.

A nagy lendületben majd' elfelejtem, hogy Oroszországban javában zajlik a magyar kulturális évad, amely több mint száz programot és nyolcszáz mûvészt mutat be. Ez a már a puszta mennyiségével is lehengerlõ vállalkozás felõlünk nézve akár megalomániának vagy

rongyrázásnak tûnhet,

de Moszkvában mindjárt érthetõ lesz: nagy ország, magas ingerküszöb. A Magyar Királyság két birodalom között címû kiállítást a tervezettnél is fényesebb külsõségek között mutatták be a Vörös téri Isztoricseszkij Muzejban. A Jánosi együttes játszott régi magyar zenét, a magyar miniszterelnök mondta a megnyitóbeszédet, aki épp akkor járt látógatóban az orosz elnöknél. Az orosz kultuszminisztérium igen elégedett volt a tárlattal, csak azt fájlalták - némiképp, de nem egészen ironikusan -, hogy nem operettel veszi kezdetét az évad. (De ami késik, nem múlik, hamarosan jön majd a Marica grófnõ.)

A kiállítást a Nemzeti és az Iparmûvészeti Múzeum anyagából állították össze, leglátványosabb tárgyegyüttese Alexandra Pavlovna asztali porcelánkészlete. És a legmegkapóbb: József nádor és Alexandra portréja, amelyrõl két komoly, szomorkás fiatalember tekint ránk. Elnézve õket hajlamos vagyok hinni a legendának: noha a házasságot politikai okokból rendezték el, amikor a fiatalok találkoztak Szentpéterváron, rögtön egymásba szerettek.

Még egy kiállításmegnyitó esett az estére: Kiss Ilona, a moszkvai Magyar Intézet igazgatója kortárs fotográfusok tárlatát szervezte be egy új alternatív klubba. Jánosiék is dupláztak, elképesztõ sikert aratva - ezúttal erdélyi népzenével.

Tényleg itt az ideje kivergõdnünk a "Doxa karóra", a "malenkij robot" meg a "ruszkik, haza!" Bermuda-háromszögébõl, és elfogulatlanul körülnézni, helyet keresni magunknak az oroszok kulturálisan is hatalmas piacán. Ebben a másfél évtizedben nagyot változtunk mi, és még nagyobbat õk. De a vodka még a régi.

Bori Erzsébet

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.