MSZP: Szómágia

  • B. Zs.
  • 2004. december 9.

Belpol

Az ízléstelenre és demagógra sikeredett népszavazási kampány után, vasárnap este nemcsak az eredményre voltunk kíváncsiak, hanem arra is, hogy ki milyen arcot vág majd hozzá. Nos, a szocialisták képesek voltak az önmérsékletre.

A látszólagos lényeg gyakorlatilag egy órával az urnazárást követõen eldõlt: a csekély mértékben változó szavazati arányokat figyelembe véve a kettõs állampolgárság és a kórház-privatizáció ügyében megtartott népszavazás eredménytelen lett. Tulajdonképpen az jött be, amit a párthoz képest többé-kevésbé más szólamban kommunikáló Gyurcsány Ferenc a kampánycsend elõtti utolsó minutumban, a határon túli politikusokkal folytatott megbeszélése után javasolt az embereknek: a jogosultak hatvan százaléka távol maradt a referendumtól.

Noha a szavazatszámlálás végét illedelmesen ki kellett várni, a Köztársaság téri székház emeletére visszahúzódó szocialista párt- és országvezéreket valószínûleg az foglalkoztatta a leginkább, hogyan osszák meg a hírt a nyilvánossággal. Az unatkozó újságírók furcsamód semmiféle elõzetest nem kaptak ebbõl: Lendvai Ildikóval nem találkoztunk, hogy gyorsdiagnózist adott volna a meccs állásáról, és hiányoztak a régi vágású, vidám pártkatonák, akik a jeles alkalmakkor mindig szívesen kommentálják az eseményeket. Helyüket mára az ifjú szocialisták vették át; vezetõjük, Komássy Ákos visszafogottsága már jelzett valamit az est hangulatából, de Gyurcsány és Hiller sajtótájékoztatója mindenkit megdöbbentett. Csupán egy-egy közleményt olvastak be, aztán ahogy jöttek, elviharoztak. Ilyen fokú komorságot, rosszkedvet talán még egyetlen választást követõen sem lehetett tapasztalni azok részérõl, akiknek a favorizált álláspontja (nemmel szavazz, vagy ne menj el az eredménytelenség érdekében) végsõ soron gyõzött. A beszédeknél is beszédesebbek voltak a gesztusok: az, hogy "az MSZP aktív, kezdeményezõ szerepre tör" a nemzetiségpolitikában (szülõföld-program, nemzeti és kulturális autonómiatörekvések támogatása), benne volt Hiller egyetlen szemevillanásában. Elég volt Gyurcsány szája görbületét figyelni, hogy belássuk, ma bizony "örömtelen népszavazás" tanúi lehettünk. A Gyurcsány-Hiller párosból csak úgy sugárzott a felelõsség. A "felelõs hazafias politika gyõzött", mondta Hiller, "közös a nemzet, közös a felelõsség", komorgott Gyurcsány, aki "15 millió magyar érdekében" kormányoz felelõsen. Volt másfajta felelõsség is: azoké, akik "kényszerpályára akarták állítani az országot" (Hiller), és nem vették figyelembe, hogy "felelõsséggel a nemzettel nem lehet kalandokba bocsátkozni". A nemzet "nemet mondott az indulatokra", a "terméketlen múltba nézésre", a "nemzeti és szociális populizmusra" (Gyurcsány). Az utóbbiról (szociális demagógia) a sajtó minden bizonnyal szívesen kérdezgetett volna egyet-mást, erre azonban vasárnap este nem nyílt mód. Nehéz lett volna felelõsséggel mondani errõl bármit is.

B. Zs.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.