MSZP: Szómágia

  • B. Zs.
  • 2004. december 9.

Belpol

Az ízléstelenre és demagógra sikeredett népszavazási kampány után, vasárnap este nemcsak az eredményre voltunk kíváncsiak, hanem arra is, hogy ki milyen arcot vág majd hozzá. Nos, a szocialisták képesek voltak az önmérsékletre.

A látszólagos lényeg gyakorlatilag egy órával az urnazárást követõen eldõlt: a csekély mértékben változó szavazati arányokat figyelembe véve a kettõs állampolgárság és a kórház-privatizáció ügyében megtartott népszavazás eredménytelen lett. Tulajdonképpen az jött be, amit a párthoz képest többé-kevésbé más szólamban kommunikáló Gyurcsány Ferenc a kampánycsend elõtti utolsó minutumban, a határon túli politikusokkal folytatott megbeszélése után javasolt az embereknek: a jogosultak hatvan százaléka távol maradt a referendumtól.

Noha a szavazatszámlálás végét illedelmesen ki kellett várni, a Köztársaság téri székház emeletére visszahúzódó szocialista párt- és országvezéreket valószínûleg az foglalkoztatta a leginkább, hogyan osszák meg a hírt a nyilvánossággal. Az unatkozó újságírók furcsamód semmiféle elõzetest nem kaptak ebbõl: Lendvai Ildikóval nem találkoztunk, hogy gyorsdiagnózist adott volna a meccs állásáról, és hiányoztak a régi vágású, vidám pártkatonák, akik a jeles alkalmakkor mindig szívesen kommentálják az eseményeket. Helyüket mára az ifjú szocialisták vették át; vezetõjük, Komássy Ákos visszafogottsága már jelzett valamit az est hangulatából, de Gyurcsány és Hiller sajtótájékoztatója mindenkit megdöbbentett. Csupán egy-egy közleményt olvastak be, aztán ahogy jöttek, elviharoztak. Ilyen fokú komorságot, rosszkedvet talán még egyetlen választást követõen sem lehetett tapasztalni azok részérõl, akiknek a favorizált álláspontja (nemmel szavazz, vagy ne menj el az eredménytelenség érdekében) végsõ soron gyõzött. A beszédeknél is beszédesebbek voltak a gesztusok: az, hogy "az MSZP aktív, kezdeményezõ szerepre tör" a nemzetiségpolitikában (szülõföld-program, nemzeti és kulturális autonómiatörekvések támogatása), benne volt Hiller egyetlen szemevillanásában. Elég volt Gyurcsány szája görbületét figyelni, hogy belássuk, ma bizony "örömtelen népszavazás" tanúi lehettünk. A Gyurcsány-Hiller párosból csak úgy sugárzott a felelõsség. A "felelõs hazafias politika gyõzött", mondta Hiller, "közös a nemzet, közös a felelõsség", komorgott Gyurcsány, aki "15 millió magyar érdekében" kormányoz felelõsen. Volt másfajta felelõsség is: azoké, akik "kényszerpályára akarták állítani az országot" (Hiller), és nem vették figyelembe, hogy "felelõsséggel a nemzettel nem lehet kalandokba bocsátkozni". A nemzet "nemet mondott az indulatokra", a "terméketlen múltba nézésre", a "nemzeti és szociális populizmusra" (Gyurcsány). Az utóbbiról (szociális demagógia) a sajtó minden bizonnyal szívesen kérdezgetett volna egyet-mást, erre azonban vasárnap este nem nyílt mód. Nehéz lett volna felelõsséggel mondani errõl bármit is.

B. Zs.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.