MSZP: Szómágia

  • B. Zs.
  • 2004. december 9.

Belpol

Az ízléstelenre és demagógra sikeredett népszavazási kampány után, vasárnap este nemcsak az eredményre voltunk kíváncsiak, hanem arra is, hogy ki milyen arcot vág majd hozzá. Nos, a szocialisták képesek voltak az önmérsékletre.

A látszólagos lényeg gyakorlatilag egy órával az urnazárást követõen eldõlt: a csekély mértékben változó szavazati arányokat figyelembe véve a kettõs állampolgárság és a kórház-privatizáció ügyében megtartott népszavazás eredménytelen lett. Tulajdonképpen az jött be, amit a párthoz képest többé-kevésbé más szólamban kommunikáló Gyurcsány Ferenc a kampánycsend elõtti utolsó minutumban, a határon túli politikusokkal folytatott megbeszélése után javasolt az embereknek: a jogosultak hatvan százaléka távol maradt a referendumtól.

Noha a szavazatszámlálás végét illedelmesen ki kellett várni, a Köztársaság téri székház emeletére visszahúzódó szocialista párt- és országvezéreket valószínûleg az foglalkoztatta a leginkább, hogyan osszák meg a hírt a nyilvánossággal. Az unatkozó újságírók furcsamód semmiféle elõzetest nem kaptak ebbõl: Lendvai Ildikóval nem találkoztunk, hogy gyorsdiagnózist adott volna a meccs állásáról, és hiányoztak a régi vágású, vidám pártkatonák, akik a jeles alkalmakkor mindig szívesen kommentálják az eseményeket. Helyüket mára az ifjú szocialisták vették át; vezetõjük, Komássy Ákos visszafogottsága már jelzett valamit az est hangulatából, de Gyurcsány és Hiller sajtótájékoztatója mindenkit megdöbbentett. Csupán egy-egy közleményt olvastak be, aztán ahogy jöttek, elviharoztak. Ilyen fokú komorságot, rosszkedvet talán még egyetlen választást követõen sem lehetett tapasztalni azok részérõl, akiknek a favorizált álláspontja (nemmel szavazz, vagy ne menj el az eredménytelenség érdekében) végsõ soron gyõzött. A beszédeknél is beszédesebbek voltak a gesztusok: az, hogy "az MSZP aktív, kezdeményezõ szerepre tör" a nemzetiségpolitikában (szülõföld-program, nemzeti és kulturális autonómiatörekvések támogatása), benne volt Hiller egyetlen szemevillanásában. Elég volt Gyurcsány szája görbületét figyelni, hogy belássuk, ma bizony "örömtelen népszavazás" tanúi lehettünk. A Gyurcsány-Hiller párosból csak úgy sugárzott a felelõsség. A "felelõs hazafias politika gyõzött", mondta Hiller, "közös a nemzet, közös a felelõsség", komorgott Gyurcsány, aki "15 millió magyar érdekében" kormányoz felelõsen. Volt másfajta felelõsség is: azoké, akik "kényszerpályára akarták állítani az országot" (Hiller), és nem vették figyelembe, hogy "felelõsséggel a nemzettel nem lehet kalandokba bocsátkozni". A nemzet "nemet mondott az indulatokra", a "terméketlen múltba nézésre", a "nemzeti és szociális populizmusra" (Gyurcsány). Az utóbbiról (szociális demagógia) a sajtó minden bizonnyal szívesen kérdezgetett volna egyet-mást, erre azonban vasárnap este nem nyílt mód. Nehéz lett volna felelõsséggel mondani errõl bármit is.

B. Zs.

Figyelmébe ajánljuk

Ezért nem költenek tömegek kultúrára

De miért nem? Hiszen a legtöbbünknek van igényünk a minőségi szórakozásra, nem lehet elegendő az ostoba sorozat a tévében. Mennyibe kerül a rendszeres kultúrafogyasztás, hányan engedhetik meg maguknak azt az életszínvonalat, amibe ez belefér?

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.