Interjú

„Nálunk hiányzik az igazi ellenállás kultúrája és készsége”

Gyáni Gábor történész, az MTA rendes tagja

Belpol

Milyen nehézkedési erők hatnak a mai magyar társadalomban, és milyen történelmi hatások formálták ilyenné? Van-e ideológiája a NER-nek, és milyen történelmi képzetekre épít? Ezekről kérdeztük a társadalom- és mentalitástörténettel foglalkozó akadémikust.

Magyar Narancs: Legutóbbi könyvében (A polgári és parasztpolgári Magyarország. Társadalomtörténeti vizsgálódások, Kronosz, 2025) foglalkozott azzal is, hogy a 20. századi magyar társadalomfejlődésnek milyen, a politikai cezúrákon átívelő tendenciái voltak. Ebből a szempontból a rendszerváltás milyen változást hozott?

Gyáni Gábor: A társadalomtörténészek szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a történelem menetét strukturális szempontból a politikai változásokhoz igazítsák, de ezeknek van azért jelentőségük, mert az állam működését befolyásoló politikai változások igenis hatnak a társadalomra. 1989–1990-ben először is politikai elitváltásra került sor. Ez eléggé konzekvens volt, a régi kommunista nómenklatúra elit a maga egészében eltűnt, és alapvetően megváltozott az elit kiválasztódásának a folyamata is, hiszen az azóta választásokhoz kötött alkotmányos rendszer keretében zajlik. Másodszor, összeomlott a tervgazdaság, és vele együtt az a gazdasági szerkezet is, amely tulajdonképpen egy névleges állami tulajdonban lévő ipart és egy termelőszövetkezeti rendszert jelentett. Ennek a megszűnése hihetetlen mértékű földindulással járt, hatalmas munkanélküliséget teremtett, a társadalom kétkezi munkából élő rétegeiben óriási deklasszálódás ment ekkor végbe. Ezzel szemben a társadalom fölemelkedő rétegeiről kevésbé vannak biztos ismereteink, meg arról is, hogy mi történt hosszabb távon a deklasszálódott társadalmi csoportokkal. A középosztály esetében – ha egyáltalán markánsan van ilyen – a változások sokkal kevésbé voltak megfoghatók. Végül a tudományos-kulturális elitnél vádként szokták megfogalmazni, hogy itt nem ment végbe csere, és ez többé-kevésbé igaz is. Az irányító pozíciókat mások foglalták el, de az akadémiai és egyetemi szférában nem történtek tisztogatások, viszont azóta lezajlott egy generációváltás.

MN: 2010 hasonló szintű változással járt?

GYG: Nem vagyok a korszak kutatója, de azt gondolom, hogy elsősorban a piaci szféra szereplői körében történtek változások. A NER meghirdette, hogy magyarítani kell a tőkés közép- és felső osztályt. A szociológusok ki is mutatták, hogy ezzel egy oligarcharéteget segítettek pozícióba állami pénzzel, s ezzel lényegében létrehoztak egy politikailag feléjük elkötelezett, tőlük függő új tőkésosztályt és menedzseri réteget. Közben a politikai elit is a maga személyében teljesen kicserélődött, illetve az állami bürokrácia ahelyett, hogy csökkent volna, inkább terebélyesedett, miután a párthoz lojális, újabb generációkat képviselő emberekkel töltötték fel, lecserélve az előző garnitúrát. Ez azonban csupán egy cserélődés. Strukturális mobilitásról – vagyis amikor nem egyszerűen kicserélődnek a pozíciókban lévő emberek, hanem nagy tömegek felemelkednek vagy lesüllyednek – valószínűleg szintén lehet szó, de ezt szociológiailag kellene megvizsgálni. Főleg vidéken valószínű a lesüllyedés tendenciája, ahol elég jelentős mélyszegénységben élő réteg jött létre, mert nem javult a munkaerőpiaci helyzetük, sőt még rosszabbodott is, amit a közmunkaprogramok sem oldottak meg.

MN: A mai magyar társadalom főbb vonásai hova vezethetők vissza történetileg?

GYG: A késő kádárizmushoz képest alapvető strukturális változások történtek, ennél korábbra azonban nem lenne érdemes visszamenni. Azt szokás mondani, hogy létezik egy tehetetlenségi erő, ami Kelet-Európában mesterségesen életben tart bizonyos történeti struktúrákat, de ez nem annyira a tényleges gyakorlatban, inkább a fejekben, a mentalitásban, az eszmékben rejlik. A mentalitás tekintetében a mai állapotok valóban sokban emlékeztetnek azokra a korábbi történelmi korokra, amikor a hatalom sikeresen manipulált széles tömegeket. Ez különösen a Horthy-korra érvényes, amikor tekintélyes volt a társadalmi egyenlőtlenség, és főleg az 1930-as évektől kezdve a masszív szegénység is jellemző volt. Ehhez képest a Horthy-rendszer többé-kevésbé legitim és népszerű berendezkedés volt, meglehetősen gyenge, kezdetben baloldali, később szélsőjobboldali politikai ellenzékkel. A mai állapotok erősen emlékeztetnek rá. Most is jellemző a nagyarányú szegénység, nagyok a társadalmi egyenlőtlenségek, ugyanakkor – bár az elmúlt egy évben megéltünk bizonyos változásokat – mindmáig elég szilárd a politikai hatalom támogatottsága. A Horthy-rendszer sem volt demokrácia, de többé-kevésbé alkotmányos rendszerként funkcionált, és volt egy spontán legitimációja, a kormánypárt általában kétharmad-háromnegyed arányban nyerte a választásokat. Úgyhogy nem példa nélküli, hogy most 15 éve gyakorlatilag kétharmados kormánypárti többségű a parlament.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.