A törvényerejű homofóbia hatásai az oktatásban

Négy fal közé zárni

Belpol

A kirekesztő, kizárólag a heteroszexualitásra koncentráló szex­edukáció pusztító hatással lehet az LMBTQ-fiatalok mentális egészségére, a nemrégiben elfogadott melegellenes törvény értelmében mégis ez vár rájuk Magyarországon.

A júniusban elfogadott „pedofiltörvény” értelmében az iskolai szexuális felvilágosítás során már nem eshet szó a nem megváltoztatásáról és a homoszexualitásról, ráadásul az adott intézmény pedagógusain kívül kizárólag azok a személyek beszélhetnek a gyerekekkel a szexről, akik szerepelnek a kormány hivatalos, vagyis kontrollált listáján. Bár a törvény pontos értelmezésével mindenki – és Gulyás Gergely kancelláriaminiszter is – bajban van, annyi biztos, hogy ha egy iskola nem ennek megfelelően jár el, akkor az intézményvezető és a foglalkozást tartó szakember is szabálysértést követ el. Magyar­országon amúgy is gyakran előfordul, hogy egyszerűen elmarad az iskolai felvilágosítás: bár a tanterv elvileg megengedi, hogy egészségfejlesztés céljával felvilágosító órát tartsanak az intézmények, a túlterhelt pedagógusok sokszor meg sem próbálkoznak ilyesmivel. A Nemzeti alaptanterv nem igazán tér ki a szexuális felvilágosítás szakmai kritériumaira, annál többet mond a „családi életre nevelésről”, amelynek része például a gyerekek „segítése” a genetikai nemnek megfelelő identitás megerősödésében (ez annyira fontos, hogy már 1–4. osztályos gyerekeknek is foglalkozniuk kell vele), továbbá a férfi-női párkapcsolat és a „házasságon alapuló, egészséges szexualitás” megismerése. Miközben a kormány gondosan lefektette a homo- és transzfóbia alapjait a kerettantervekben, a diákok részéről nagyon is volna igény az LMBTQ-témákra.

Egy lapunknak nyilatkozó nőgyógyász nemrégiben egy fővárosi gimnázium felkérésére tartott felvilágosító órát. Bár az előadás – az intézmény kérésére – kifejezetten a fogamzásgátlásról szólt, a végén maguk a kamaszok vetettek fel LMBTQ-témákat. „Egy lány a leszbikusok közötti együttlétről kérdezett, egy fiú pedig a transzneműek szexualitásáról” – számol be a nőgyógyász.

Erős kíváncsiság

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) is megerősíti, hogy a diákok oldaláról erős a kíváncsiság. „A diákok nagyon nyitottak a témára, feltesznek ilyen kérdéseket olyan tanároknak, akikben megbíznak” – mondja a PDSZ elnöke. Komjáthy Anna arra is rámutat, hogy ezek a kérdések nemcsak a szexuális felvilágosítás alkalmával, de más órákon, vagy az iskolai zaklatás (bullying) kapcsán is felmerülhetnek, márpedig ilyenkor elengedhetetlen, hogy a tanár közbelépjen, és – ideális esetben – beszéljenek a szexualitás és nemi identitás témáiról.

Annak, hogy az iskola milyen választ ad ezekre a kérdésekre, komoly tétje van. Egy 2019-es amerikai kutatás szerint a homofób, kirekesztő iskolai klíma káros hatással van a mentális egészségre, és fokozza a viktimizáció előfordulását a szexuális kisebbségekhez tartozó diákok körében. Ezzel szemben az elfogadó iskolai légkörnek rengeteg pozitív hatása van: az amerikai gimnazistáktól szerzett adatok elemzéséből az derült ki, hogy az LMBTQ-inkluzív szexedukáció csökkenti a leszbikus és meleg diákokat érő iskolai zaklatás megjelenését, ahogy a depresszív tünetek kialakulását is a biszexuális fiatalok esetében. Az elfogadó szexuális felvilágosítás minden serdülőkorú LMBTQ-ember esetében protektív faktornak bizonyult a szuicid gondolatokkal szemben.

De hiába igazolta már több tucat kutatás, hogy mennyire fontos volna az LMBTQ-inkluzív szex­edukáció az iskolában, Amerikában is találkozni elavult, heteronormatív gyakorlatokkal. Darla Linville oktatáskutató 2011-es tanulmányában megemlíti, hogy egy iskolai szexedukációs anyagban úgy fogalmaztak a melegek közötti anális szexről, hogy ennek során „bizonyos testnyílásokat olyasmire használnak, amire nem kellene”. Linville szerint az LMBTQ-téma gyakran csak akkor jelenik meg ezeken az alkalmakon, amikor a HIV-vírus veszélyeire igyekeznek felhívni a figyelmet – akkor is úgy, mintha az AIDS kizárólag a meleg férfiak betegsége lenne. Ő is megállapítja, hogy a kirekesztő felvilágosításnak súlyos következményei lehetnek az LMBTQ-fiatalokra nézve: nagyobb eséllyel válnak szexuális erőszak áldozatává, vagy kapnak el nemi úton terjedő betegségeket, ráadásul utóbbi esetben az információhiány miatt gyakran nem tudják hatékonyan kezelni ezeket. A kutató szerint a diákoknak nagyon is volna igényük a színvonalas szex­edukációra, hiszen ahogy vizsgálataiból kiderült, bár a legtöbb kamasz könnyedén jut információhoz az interneten keresztül, saját bevallásuk szerint is nehezen tudják kiszűrni a valóban hiteles forrásokat.

Applied Sexology-Master's Degree Programme

 
Segédeszköz a befogadó neveléshez – Németországban
Fotó: Europress Fotóügynökség

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.