Továbbra is Palkovics László tartja kézben a kutatási pályázatokat

Nem eresztik

Belpol

Tavaly jókora botrány kerekedett abból, hogy az innovációs minisztérium belenyúlt az OTKA-pályázatok elbírálásába. Aztán úgy tűnt, az OTKA visszakerülhet az Akadémiához, de ebből nem lett semmi. A vitatott tudománymetriai értékelési módszert is megtartották.

Amikor az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tavaly augusztus végén a szakmai zsűrik és szakterületi kollégiumok javaslatát több esetben felülbírálva hirdette ki az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok (OTKA) 2020. évi nyerteseit, a tudományos közösség egyöntetű felháborodással reagált. Nyílt levélben tiltakozott több mint száz, a Lendület-pályázaton vagy a European Research Council pályázatain nyertes magyar kutató; Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia korábbi elnöke a miniszterelnöknél, Freund Tamás, az MTA jelenlegi vezetője Palkovics László innovációs miniszternél reklamált; de még az OTKA-ra sikeresen pályázók is elégedetlenségüket fejezték ki, mint írták: „egy ilyen rendszerben a nyertesek is vesztesnek érezhetik magukat”. Az ügy miatt lemondott megbízatásáról Acsády László neu­robiológus, a pályázatokat rangsoroló egyik testület, az Orvosi és Biológiai Tudományok Kollégiumának elnöke.

A 320 nyertes OTKA-pályázat közé 16 került be a minisztériumi beavatkozásnak köszönhetően, 5 százalékos volt a felülbírálati arány. Az ITM és a felügyelete alatt működő, az OTKA-t menedzselő Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) két magyarázatot is adott a testületi vélemények felülírására. Egyes pályázatok a vezető kutatók gyenge publikációs teljesítménye miatt estek el a támogatástól, a helyükre jobb mutatókkal rendelkező, de a zsűrik által hátrébb sorolt pályázók kerültek. A kutatók publikációs teljesítményét az NKFIH a tudomanymetria.com honlap által kalkulált mérőszám alapján vetette össze. Ezen felül „szakpolitikai szempontok mentén” is beemeltek pályázatokat a győztesek közé. Ez akasztotta ki jobban az érintetteket, mert itt előfordult, hogy a zsűri által utolsóként rangsorolt pályázó kapott OTKA-támogatást, ráadásul egy államtitkár és a kormány tudománypolitikájának több támogatója is a kedvezményezettek között volt.

Freund Tamásnak címzett szeptemberi válaszlevelében Palkovics László még megvédte a minisztérium eljárását, azt írva, nem kíván változtatni a jogszabályon, amely az ő kezébe helyezi a végső döntést az OTKA-pályázatokról. Novemberi parlamenti meghallgatásán aztán más hangot ütött meg; ekkor azt mondta, az ITM visszaadná az OTKA bírálati jogosultságát az MTA-nak. Ehhez képest a 2021-es OTKA-pályázati kiírásban is az szerepel, hogy a támogatási döntést az innovációs és technológiai miniszter hozza meg, a bírálati szempontok közé pedig bekerült a tudománymetriai honlap algoritmusa szerint számított publikációs mutató. Mi történhetett?

Bemutatt?k az orsz?g 2030-ig tart? id?szakra sz?l? Mesters?ges I

 
A tudomány robotosa
Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI

Kozmetikázták

Az OTKA 1986 óta az alapkutatások legfontosabb támogatási forrása Magyarországon. 1996 és 2015 között független szervezetként az MTA költségvetésén belül működött, majd a Pálinkás József javaslatára létrehozott NKFIH-hoz került. Magyar mércével jelentős összeget lehet szétosztani az alapból, az idei kiírás keretösszege 12,9 milliárd forint, ebből 3–4 éves kutatási projekteket finanszíroznak, egyenként legfeljebb 48 millió forinttal. Három alprogramra nyújtható be pályázat (kutatási témapályázat, fiatal kutatói kiválóság program, posztdoktori kiválóság program) mind a négy nagy tudományterületen (bölcsészet- és társadalomtudományok, élettelen természettudományok, komplex környezettudomány, orvosi és biológiai tudományok). Az OTKA-pályázatok a tervezett kutatásokat irányító vezető kutatók neve alatt futnak, de a kutatásokon jellemzően nagyobb csapat dolgozik, a támogatásból a kutatók munkadíja mellett dologi költségeket és rezsiköltséget is el lehet számolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.