Interjú

„Mintha a személyes vagyona lenne”

Magyar Bálint szociológus, volt oktatási miniszter az egyetemek elbitorlásáról

Belpol

A „felsőoktatás átalakítása” és a „modellváltás” kifejezések fedezékében a kormány az egyetemek közel háromnegyedét vagyonkezelő közalapítványokba szervezte ki. A kormány által kinevezett ötfős kuratóriumok örökre teljhatalmat kaptak. Ez önmagában választási csalásnak is tekinthető, de egy következő kormány mégsem lesz gúzsba kötve, állítja Magyar Bálint.

Magyar Narancs: A most létrehozott közalapítványok kuratóriumai nemcsak döntenek az adott intézmény gazdálkodásáról, elfogadják a hosszú távú fejlesztési terveket, de állami vagyontárgyakat is kaptak ajándékba, miközben az államnak a törvény szerint továbbra is biztosítania kell az intézmények pénzügyi stabilitását. Ráadásul az egyetlen biztosíték a magánvagyonosítással szemben az, hogy az államnak elővásárlási joga van, vagyis újra megveheti, amit most odaadott. Azon túl, hogy így is ezermilliárdos nagyságrendű vagyon vándorolt ki az állam felügyelete alól, hiszen a közalapítványok a köz érdekében, de szabadon gazdálkodhatnak, milyen hatása lesz az átszervezésnek a magyar felsőoktatásra?

Magyar Bálint: Nőni fog az egyetemek intézményi kiszolgáltatottsága, ugyanis az intézkedés autonómianövelő jellege hamis álca, ürügy. Csak Orbán politikai klánjának az autonómiáját növeli. A teljes egyetemi szféra politikai ellenőrzés alá vonása ugyanakkor nem most kezdődött. Talán első állomása volt a rektorkinevezések szokásjogának felrúgása 2010-től: a szenátus jelöltjét hagyományosan a miniszter továbbította a köztársasági elnöknek kinevezésre. Eszembe nem jutott volna miniszterként megakasztani a folyamatot és zsarolni az adott intézményt – hozzáteszem, már az Antall-kormány is élt ezzel az eszközzel. A Fidesz-kormány később azt kérte, összes jelöltjét továbbítsa a szenátus, hogy választhassanak, amire válaszként a szenátusok egy része csak egy nevet terjesztett fel, erre a minisztérium egyszerűen megakasztotta a folyamatot, és nem továbbította a köztársasági elnökhöz a jelöltet.

A kormányzatnak többféle eszköze is van arra, hogy zsarolja a költségvetési forrásra szoruló egyetemeket, ezekkel gond nélkül éltek is. A felsőoktatásra szánt állami források egyetemek közötti elosztásának módja kulcskérdés. Az egyik út, és én erre törekedtem miniszterként, hogy az elosztás normatív fejkvóta alapján történjen. Az állam ilyenkor nem egy-egy intézmény, hanem képzési terület felé lép megrendelőként, és azt mondja, hogy ennyi és ennyi mérnököt szeretne képezni. De a mérnökképzésre szánt állami források az intézmények között az alapján oszlik meg arányosan, hogy hány hallgató jelentkezett az adott egyetemre. Ez egészséges versenyt hoz létre.

Fotó: Németh Dániel
 

A Fidesz ezt a rendszert váltotta fel az intézményfinanszírozás rendszerével, amelyben intézményenként határozza meg az államilag finanszírozandó képzéseket, és így érvényesíti a kormányzati akaratot. Így az egyetemeknek lojalitásversenyben kell lobbizniuk az állami forrásokra. Vagyis a központi forrásokat intézményeknek osztja le, mintegy jutalomként, ezt nevezem költségvetési zsarolásnak – nem beszélve az uniós források hasonlóan szelektív osztogatásáról. Ezt persze be lehet csomagolni önkényesen alkalmazható „minőségi mutatókba”, de ettől még zsarolásról van szó. Az ilyen, a minőségi mutatók alapján történő forráselosztás olyan nyugati országokban működik jól, ahol a rendszer demokratikus kultúrája biztonságos versenyteret biztosít. Posztkommunista kelet-európai országokban nem ez a helyzet.

Tovább erősítette az egyetemek állami kontrollját a konzisztóriumok rendszere, amelyekbe a miniszter delegált lojális kádereket gazdasági jogkörökkel, s ezt tetézte a kancellárok kormányzati beküldése az egyetemek vezetésébe. Ez a rendszer önmagában, pár év alatt elérte azt, hogy olyan rektorok és egyetemi vezetők kerülnek pozícióba, akik nem lépnek fel az egyetemi autonómia védelmében – a rektori konferencia a fent leírt folyamatot gyakorlatilag némán nézte végig.

A mostani intézkedés azért új szintje a politikai kontrollnak, mert az eddigiekkel szemben örök időre neveztek ki az egyetemek fölé teljes kuratóriumokat, amelyeket szinte korlátlan jogosultságokkal láttak el. A leglátványosabban autonómiasértő elem a törvényben az, hogy a fenntartó közalapítvány kuratóriumainak tagjait teljes egészében a miniszter nevezi ki: az összeset, az éle­tük végéig. Itt nem a kormány, a Fidesz vagy a NER kádereiről van szó, hanem Orbán Viktor vazallusairól, mert ebben a patrónus-kliens viszonyra épülő rendszerben a lojalitás végső soron nem egy eszméhez vagy szervezethez, hanem egyetlen személyhez való lojalitásra szorítkozik.

MN: A kormány a következő hónapokban a terv szerint hosszú távú, akár 10–15 éves finanszírozási szerződéseket köt a közalapítványokkal, ami elvileg megalapozza az egyetemek tervezhető gazdálkodását. Ez azt jelenti, hogy a rektorok és kancellárok is kiszorultak még az egyetemek egymás közötti „éhezők viadalából” is?

MB: Lényegében igen, hiszen a lojalitásverseny a rektoroktól és szenátusoktól a kuratóriumokra helyeződött át. Mivel a közalapítványok tulajdonosaként korlátlanul rendelkeznek a vagyon fölött, a költségvetési és a várhatóan beáramló uniós rekonstrukciós források jelentős részét a fogadott politikai család vállalkozásainak folyathatják át. A kuratóriumokban ülő Fidesz-oligarchák elsősorban a saját vagyonukat képviselik, ami már önmagában döntően, ha nem is kizárólagosan, bűnös úton szerzett vagyon. Tehát ez a rendszer felsőoktatási pénzek elpazarlásához vezet, és elsősorban a pénz kiáramlását, az oligarchák oldaláról pedig az átmosását szolgálja. Az egyetemi szféra beterelése a kuratóriumok alá azzal is jár, hogy felszámolódnak a valamennyire még autonóm értelmiségi személyi és intézményi pozíciók. Ami most történik, az a Central European University és a Magyar Tudományos Akadémia megtörése által fémjelzett folyamat folytatása. Most megnyílt a lehetőség arra, hogy azt az egyetemi oktatót, aki nyilvánosan rendszerkritikus véleményt fogalmaz meg, munkaadóként elbocsássák a kuratóriumok arra hivatkozva, hogy az illető sérti az intézmény érdekeit. Mint egy vállalatnál, ahol „természetes”, hogy a munkavállaló nyilvánosan nem szidhatja a vállalat vezetését vagy termékeit. Eddig azért egyetemi tanárokat a véleményük miatt elküldeni nem lehetett.

Erre lehetne azt válaszolni, hogy ilyen még nem történt, és ne fessük az ördögöt a falra – de ez nem jó érv, mert a lehetőség már önmagában is öncenzúrához vezet. Hangsúlyoznám: ebben a politikai családban azért sem lehetséges nyílt verseny, mert Orbán leosztja a területeket, minden fontos döntés Orbán külön­alkuja. Ezért nem versenyezni kell a vezetőknek, hanem elé járulni és kérni. A kuratóriumi névsorokból is látszik, hogy egyesek strómanok vagy oligarchikus érdekeket képviselnek, másoknak inkább kifizetőhely a tagság.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.