Nem finanszírozza tovább az állam a Budapesti Tavaszi Fesztivált

  • narancs.hu
  • 2021. február 19.

Belpol

A kormány a döntést még csak meg sem indokolta.  A 40 éves, világhíressé vált programsorozat helyett saját fesztivált indít, új néven.

Megszűnik az eddig ismert Budapesti Tavaszi Fesztivál, ugyanis az Orbán-kormány nem újítja meg a fesztivál megrendezését célzó korábbi szerződését a fővárosi önkormányzattal - írja a Népszava.

A lapnak Gy. Németh Erzsébet kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes beszélt az ügyről, aki elmondta: az állam az idei évtől kivonul a fővárosi rendezvénysorozat finanszírozásából. A döntésről Káel Csaba, a MÜPA vezérigazgatója, a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) eddigi állam által felkért szervezője tájékoztatta a múlt héten a Városházán, ám a döntés okait nem közölte.

"Sajnálattal vettem tudomásul, hogy a kormány eldob egy negyven éve sikeres brand-et és a továbbiakban nem kíván együttműködni a Budapesti Tavaszi Fesztivál megrendezésében a fővárosi önkormányzattal" - mondta Gy. Németh.

Káel továbbá arról tájékoztatta a főpolgármester-helyettest, hogy a kormány arról döntött: a továbbiakban Kaél szervezi meg a kabinet által indítani kívánt új fővárosi tavaszi és őszi fesztivált. Az előbbit Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, míg utóbbit Liszt Ferenc Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál néven. 

A két fesztiválra az idén összesen 1,75 milliárd forint állami támogatást kapnak, amelyből  1,1 milliárd jut a tavaszi fesztiválra.

A kormány döntésével lezárul egy turisztikai, városmarketing és kulturális szempontból is fontos együttműködés, amely eddig felül tudott emelkedni a napi politikai csatározásokon - írják.

Gy. Németh elmondta, hogy a döntés ellenére szeretnék megtartani a főváros által szervezett fesztivált is valamilyen formában, a márkanév ugyanis a  főváros tulajdona. A terv szerint a főként turistákat vonzó, elit kulturális esemény helyett egy fővárosiakhoz közelebb álló, a BTF első éveihez hasonlóm, a nagyközönség számára könnyebben befogadható programsorozatot szeretnének. Ha áprilisig nem oldják fel a korlátozásokat, akkor online programokkal számolnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.