Nem finanszírozza tovább az állam a Budapesti Tavaszi Fesztivált

  • narancs.hu
  • 2021. február 19.

Belpol

A kormány a döntést még csak meg sem indokolta.  A 40 éves, világhíressé vált programsorozat helyett saját fesztivált indít, új néven.

Megszűnik az eddig ismert Budapesti Tavaszi Fesztivál, ugyanis az Orbán-kormány nem újítja meg a fesztivál megrendezését célzó korábbi szerződését a fővárosi önkormányzattal - írja a Népszava.

A lapnak Gy. Németh Erzsébet kulturális ügyekért felelős főpolgármester-helyettes beszélt az ügyről, aki elmondta: az állam az idei évtől kivonul a fővárosi rendezvénysorozat finanszírozásából. A döntésről Káel Csaba, a MÜPA vezérigazgatója, a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) eddigi állam által felkért szervezője tájékoztatta a múlt héten a Városházán, ám a döntés okait nem közölte.

"Sajnálattal vettem tudomásul, hogy a kormány eldob egy negyven éve sikeres brand-et és a továbbiakban nem kíván együttműködni a Budapesti Tavaszi Fesztivál megrendezésében a fővárosi önkormányzattal" - mondta Gy. Németh.

Káel továbbá arról tájékoztatta a főpolgármester-helyettest, hogy a kormány arról döntött: a továbbiakban Kaél szervezi meg a kabinet által indítani kívánt új fővárosi tavaszi és őszi fesztivált. Az előbbit Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, míg utóbbit Liszt Ferenc Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál néven. 

A két fesztiválra az idén összesen 1,75 milliárd forint állami támogatást kapnak, amelyből  1,1 milliárd jut a tavaszi fesztiválra.

A kormány döntésével lezárul egy turisztikai, városmarketing és kulturális szempontból is fontos együttműködés, amely eddig felül tudott emelkedni a napi politikai csatározásokon - írják.

Gy. Németh elmondta, hogy a döntés ellenére szeretnék megtartani a főváros által szervezett fesztivált is valamilyen formában, a márkanév ugyanis a  főváros tulajdona. A terv szerint a főként turistákat vonzó, elit kulturális esemény helyett egy fővárosiakhoz közelebb álló, a BTF első éveihez hasonlóm, a nagyközönség számára könnyebben befogadható programsorozatot szeretnének. Ha áprilisig nem oldják fel a korlátozásokat, akkor online programokkal számolnak.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.