Nem hisz a tényvalóságban a magyarok 59 százaléka

  • narancs.hu
  • 2023. december 2.

Belpol

A médiába vetett bizalom is mélypontra süllyedt.

Mit gondolnak a magyarok a világ megismerhetőségéről, az objektív, ellenőrizhető tények létezéséről, mennyire bíznak a médiában: ezt vizsgálta friss felmérésében a Political Capital.

A Telex cikke szerint a megkérdezettek 25 százaléka mondta azt, hogy bízik a médiában.

Ez a 46 vizsgált ország rangsorában a második legalacsonyabb bizalmi index. Az írás hivatkozik ezzel kapcsolatban a Mérték Médiaelemző Műhely kutatására, amely azt állapította meg, hogy a hazai tévéket, rádiókat, internetes és nyomtatott újságokat egyre kevésbé tartják elfogulatlannak a magyarok. Érdekes módon a kormánypárti szavazók közel fele is úgy találta, hogy a média részrehajló a kormány javára.

A válaszadók 67 százaléka teljes mértékig vagy részben egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy „sok dolog, amire tényként hivatkoznak a sajtóban, valójában csak egy vélemény”, és 76 százaléka fogadta el igaznak azt, hogy „nem lehetünk biztosak abban, hogy amit tényként közölnek, az igaz is”.

59 százalék úgy látja, hogy „objektív valóság valójában nem létezik, csak különböző vélemények vannak”.

 

 A kutatók arra jutottak, hogy a megkérdezett emberek 36 százaléka erősen, 38 százaléka pedig mérsékelten tényrelativista, 18 százalék hisz szilárdan abban, hogy a tények igenis megismerhetőek. A fennmaradó 8 százalékot nem tudták besorolni egyik csoportba sem, miután ők nem válaszoltak több kérdésre.

Mindez azért érdekes, mert, mint a cikk fogalmaz, a tényrelativizmus az összeesküvés-elméletekben és álhírekben való hit melegágya, és mert a modern propaganda épp ezt a tendenciát erősíti. Nem meggyőzni akar valamiről, hanem elbizonytalanítani, nem egy valamit sulykol, hanem eláraszt töméntelen mennyiségű információval és dezinformációval manipulál, az információs zajt erősíti és a bizonytalanságot. 

A magyar választók tényrelativizmusa a kutatók szerint pártfüggetlen, vagyis egymással szemben álló szavazótáborokban is erős.

Az is kiderült közben, hogy a kormánypárti szavazók jellemzően főként a kormánypárti, az ellenzékiek pedig inkább a független sajtót olvassák, ám a hírekre fogékony emberek 41 százaléka olyan forrást is figyelembe vesz, amelyet maga sem tart hitelesnek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.