Nem zár be az Örökmozgó – állítja az Örökmozgó tulajdonosa

  • narancs.hu
  • 2015. július 28.

Belpol

De hamar kiderülhet, hogy a kormány ezt is jobban tudja. Gyönyörű történet a Szőcs Géza által megálmodott MaNDA főszereplésével.

A Budapest Film Zrt. közleménye

A szakma és a közvélemény megnyugtatására a Budapest Film Zrt. szeretné tudatni a közönséggel, hogy a mozit nem fenyegeti bezárás.

A mozi tulajdonosa, a Budapest Film Zrt. valóban egy éve kezdte meg a tárgyalásokat a MaNDA-val, a hamarosan lejáró bérleti szerződés meghosszabbításáról vagy az ingatlan megvásárlásáról. A MaNDA közleményében azt állítja, hogy az eddigi általa fizetett bérleti díj kétszeresét ajánlotta fel, a Budapest Film Zrt. azonban annak hétszeresét kérte tőlük. Ezzel szemben az igazság az, hogy a MaNDA az elmúlt 15 évben egyetlen forint tényleges bérleti díjat nem fizetett a tulajdonosnak. A bérlő 15 évvel ezelőtt, mintegy 33 millió forintos felújításért cserébe kapta meg a jogot az üzemeltetésre. Ha a felújítás összegét 15 éves viszonylatban havi összegekre bontjuk, akkor a MaNDA jelenlegi ajánlata a 15 évvel ezelőtti bérleti díjnak nemhogy nem a kétszerese, hanem annak csak 55%-a.

false

 

Fotó: filmarchive.hu

A MaNDA azt is állítja, hogy a Budapest Film Zrt. nem adott választ az árajánlatukra, holott ők nem válaszoltak a Budapest Film 2015. márciusban megküldött bérleti, illetve értékesítési ajánlatára.

A MaNDA első és utolsó ultimátumszerű konkrét ajánlata ez év július 13-án hangzott el, mely tartalmát tekintve 100 ezer Ft volt, ezt a tulajdonos nem tudta elfogadni, tekintettel arra, hogy ez a 15 évvel ezelőtt kalkulált bérleti díj összegét sem éri el, ezért kérte, gondolják azt újra át, és erősítsék meg írásban is. Ez a mai napig nem történt meg.

Ez ügyben a Budapest Film Zrt. alig pár órával a MaNDA közleményének megjelenése előtt is kereste telefonon a bérlőt, aki további halasztást kért – majd kiadta az ismert közleményt. Ebben a helyzetben, amikor a jelenlegi bérlő irracionális szóbeli ajánlata az egyetlen, természetes, hogy más cégek ajánlatát is fontolóra kell vennünk. Arról, hogy közülük kivel köt szerződést a Budapest Film Zrt., még nem született döntés, de az bizonyos, hogy az ingatlanban  továbbra is artmozi fog működni.

A MaNDA arra hivatkozik, hogy nem tud piaci alapon működni, miközben ő maga a hazai jogtulajdonosok közül a legmagasabb fix kölcsöndíjat állapítja meg magyar filmek esetén, ha az Örökmozgón kívül egy másik artmozi is vetíteni szeretné valamelyik filmjét. Bár valóban törvény adta kötelessége lenne az archívum alkotásait a közönség elé tárni, az ilyen megkeresésekre a legtöbb esetben csak egy másolt DVD-t hajlandó kiadni. Holott számos filmszínház – így valamennyi a Budapest Film Zrt. által üzemeltetett mozi is – épp ilyen célra őrizte meg a hagyományos 35 mm-es vetítőgépeit.

Ismert tény, hogy az artfilmek eljuttatása a közönséghez nehezen működhet nyereségesen, ezzel minden mozinak és forgalmazónak, így a Budapest Film Zrt.-nek is meg kell küzdenie. Ennek ellenére cégünk évtizedek óta sikerrel működik együtt valamennyi hazai jogtulajdonossal. A MaNDA azonban nem kevesebbet szeretne, mint hogy még ilyen viszonyok között is további kiváltságok illessék meg. A hazai artmoziszektor valamennyi szereplője (forgalmazók, mozik) piaci viszonyok között próbál meg talpon maradni, miközben a költségvetési intézményként működő MaNDA évről évre kiszámítható, tervezhető büdzséből gazdálkodik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.