Nem zár be az Örökmozgó – állítja az Örökmozgó tulajdonosa

  • narancs.hu
  • 2015. július 28.

Belpol

De hamar kiderülhet, hogy a kormány ezt is jobban tudja. Gyönyörű történet a Szőcs Géza által megálmodott MaNDA főszereplésével.

A Budapest Film Zrt. közleménye

A szakma és a közvélemény megnyugtatására a Budapest Film Zrt. szeretné tudatni a közönséggel, hogy a mozit nem fenyegeti bezárás.

A mozi tulajdonosa, a Budapest Film Zrt. valóban egy éve kezdte meg a tárgyalásokat a MaNDA-val, a hamarosan lejáró bérleti szerződés meghosszabbításáról vagy az ingatlan megvásárlásáról. A MaNDA közleményében azt állítja, hogy az eddigi általa fizetett bérleti díj kétszeresét ajánlotta fel, a Budapest Film Zrt. azonban annak hétszeresét kérte tőlük. Ezzel szemben az igazság az, hogy a MaNDA az elmúlt 15 évben egyetlen forint tényleges bérleti díjat nem fizetett a tulajdonosnak. A bérlő 15 évvel ezelőtt, mintegy 33 millió forintos felújításért cserébe kapta meg a jogot az üzemeltetésre. Ha a felújítás összegét 15 éves viszonylatban havi összegekre bontjuk, akkor a MaNDA jelenlegi ajánlata a 15 évvel ezelőtti bérleti díjnak nemhogy nem a kétszerese, hanem annak csak 55%-a.

false

 

Fotó: filmarchive.hu

A MaNDA azt is állítja, hogy a Budapest Film Zrt. nem adott választ az árajánlatukra, holott ők nem válaszoltak a Budapest Film 2015. márciusban megküldött bérleti, illetve értékesítési ajánlatára.

A MaNDA első és utolsó ultimátumszerű konkrét ajánlata ez év július 13-án hangzott el, mely tartalmát tekintve 100 ezer Ft volt, ezt a tulajdonos nem tudta elfogadni, tekintettel arra, hogy ez a 15 évvel ezelőtt kalkulált bérleti díj összegét sem éri el, ezért kérte, gondolják azt újra át, és erősítsék meg írásban is. Ez a mai napig nem történt meg.

Ez ügyben a Budapest Film Zrt. alig pár órával a MaNDA közleményének megjelenése előtt is kereste telefonon a bérlőt, aki további halasztást kért – majd kiadta az ismert közleményt. Ebben a helyzetben, amikor a jelenlegi bérlő irracionális szóbeli ajánlata az egyetlen, természetes, hogy más cégek ajánlatát is fontolóra kell vennünk. Arról, hogy közülük kivel köt szerződést a Budapest Film Zrt., még nem született döntés, de az bizonyos, hogy az ingatlanban  továbbra is artmozi fog működni.

A MaNDA arra hivatkozik, hogy nem tud piaci alapon működni, miközben ő maga a hazai jogtulajdonosok közül a legmagasabb fix kölcsöndíjat állapítja meg magyar filmek esetén, ha az Örökmozgón kívül egy másik artmozi is vetíteni szeretné valamelyik filmjét. Bár valóban törvény adta kötelessége lenne az archívum alkotásait a közönség elé tárni, az ilyen megkeresésekre a legtöbb esetben csak egy másolt DVD-t hajlandó kiadni. Holott számos filmszínház – így valamennyi a Budapest Film Zrt. által üzemeltetett mozi is – épp ilyen célra őrizte meg a hagyományos 35 mm-es vetítőgépeit.

Ismert tény, hogy az artfilmek eljuttatása a közönséghez nehezen működhet nyereségesen, ezzel minden mozinak és forgalmazónak, így a Budapest Film Zrt.-nek is meg kell küzdenie. Ennek ellenére cégünk évtizedek óta sikerrel működik együtt valamennyi hazai jogtulajdonossal. A MaNDA azonban nem kevesebbet szeretne, mint hogy még ilyen viszonyok között is további kiváltságok illessék meg. A hazai artmoziszektor valamennyi szereplője (forgalmazók, mozik) piaci viszonyok között próbál meg talpon maradni, miközben a költségvetési intézményként működő MaNDA évről évre kiszámítható, tervezhető büdzséből gazdálkodik.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.