Népszava: hét hete nincs gyermeksebészeti és traumatológiai ellátás Szegeden

  • narancs.hu
  • 2024. június 3.

Belpol

Több mint 200 tervezett műtét maradt el és 40-50 akut beteget küldtek tovább távolabbi intézménybe.

Gyakorlatilag hét hete nincs gyermeksebészeti, valamint traumatológiai ellátás a Szegedi Tudományegyetemen (SZTE) – írja a Népszava. A lap szerint a műtétre vagy egyéb sebészeti beavatkozásra szoruló gyermekeket a pécsi vagy a debreceni egyetemi centrumokba, illetve a fővárosba utaztatják.

Az elmúlt időszakban több mint 200 tervezett műtét maradt el, és 40-50 akut beteget küldtek tovább távolabbi intézménybe.

A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) kijelölő határozatában eredetileg négynapos ellátási szünetről volt szó, ami alatt a Szegedi Tudományegyetem gyermeksebészeti klinikáját visszaköltöztethetik a korábbi helyére. A költözés előzménye, hogy Szegednek 4,3 milliárd forint jutott volna egy új gyermeksürgősségi és traumatológiai centrum (SBO) megépítésére egy 2016-ban kiírt csaknem 19 milliárd forintos uniós pályázatból. A projekt 2023-ban lezárult, ám – az Átlátszó tavaly júniusi cikke szerint – az SZTE-n még ekkor is abban bíztak, hogy a hét éve megítélt uniós forrásból elindulhat a gyermek-SBO építése. A remélt építkezés miatt kellett a még 1925-ben épült, már kissé romos klinikájukról ideiglenesen elköltözniük a gyermeksebészeknek az Fül-Orr-Gégészeti Klinika új épületébe, ahol április elejéig használhattak egy műtőt.

A gyermeksebészeti klinika mintegy 50 munkatársa egy évig dolgozott az fül-orr-gégészeti klinika kölcsön helyiségeiben, majd április elején arról értesítették őket, hogy egy tisztasági festés után a hónap közepén visszaköltöznek a korábbi helyükre. Az egy évvel ezelőtti kiköltözéssel azonban a régi épületben működő műtőnek a korábbi szakhatósági engedélye is érvényét veszítette.

Itt korábban körülbelül 60 négyzetméteren, egy légtérben, párhuzamosan két műtőasztalon zajlott az ellátás.

A visszaköltözéssel a műtő megnyitásához új engedélyre lett volna szükség, csakhogy a tisztasági festésen és a padozat újra burkolásán kívül lényegi fejlesztés nem történt, ezért a műtő nem felelt meg se az uniós, se a hazai normáknak. Az NNGYK hiánypótlást írt elő, a lap értesülései szerint a feltételek között volt például a műtő sterillevegő-rendszerének kialakítása is, mivel eddig a szellőztetés is egyszerű ablaknyitással történt. Amíg az NNGYK feltételeinek nem tudnak eleget tenni, nem lehet műteni a helyiségben.

A Népszava azon kérdésére, hogy szabtak-e valamilyen határidőt a SZTE-nek a probléma megoldására, az NNGYK csak annyit közölt: „Egyetlen beteg gyermek sem marad ellátatlanul. A Szegedi Tudományegyetem Dr. Szent-Györgyi Albert Klinikai Központjában a gyermektraumatológiai ellátást továbbra is a gyermeksebészet és traumatológia látja el.” A lap más forrásokból viszont úgy értesült, hogy a műtéti ellátás a szegedi gyermekklinikán továbbra sem biztosított.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.