Népszava: kilencmilliárdba kerülhet, hogy ne főjünk meg a 3-as metrón

  • narancs.hu
  • 2021. május 4.

Belpol

A Tarlós-korszakban takarékossági okokból nem kértek klímát az utángyártott orosz szerelvényekre.

Napokon belül megjelenhet a hármas metró orosz metrókocsijainak légkondicionálására vonatkozó pályázati felhívás a BKV Igazgatóság döntése szerint – értesült a Népszava. A lap információi szerint, 9 milliárd forintba kerülhet a Tarlós-korszakban légkondicionáló nélkül 69 milliárdért vásárolt, vitatott minőségű szerelvények klimatizálása.

 A BKV több ajánlatra is számít, bár a korábban egyeztetésre hívott öt aspiráns gyártó közül végül csak kettő vállalkozott arra, hogy beépítse az általa ajánlott berendezést az orosz metrókocsikba. A feladatot nehezíti az utángyártott orosz járművek nem túl erős tetőszerkezete, így a gyártók eleve könnyített klímákkal dolgoznak. 

 A másik fogós feladványt maga a Metrowagonmash (MWM) jelenti. Mint a lap korábban megírta, a felújításra kötött vállalkozási szerződés szerint bármilyen változtatást hajtanak is végre a metrókocsikon, ahhoz előbb meg kell szerezni az orosz cég hozzájárulását, különben elvész a kocsikra kapott harminc év garancia.

A Népszava hivatalosan meg nem erősített információi szerint a BKV először maga próbálta ezt beszerezni, nem sok sikerrel. Ezután úgy döntöttek, hogy a klímagyártókra bízzák a feladatot, amelyeknek annyit sikerült elérniük, hogy az MWM jóváhagyta az ideiglenes klímarendszerek felszerelését. A végleges megoldáshoz azonban meg kell szerezni a végleges hozzájárulás.

Az előző kormánypárti városvezetés egyébként takarékossági okokból eleve nem is kért klímát a hármas vonalon közlekedő járművekbe - emlékeztet az újság -  Tarlós István még főpolgármesterként azt mondta, „ilyen alapon azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”. Egyik se lett, bár Tarlós később már nem zárkózott el mereven a klímabeépítés tervétől.

 

Karácsony Gergely viszont még a választási kampányban megígérte, hogy utólag beépítik a légkondikat. Csakhogy a járvány, a válság és a kormányzati intézkedések elsöpörték a terveket.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.