Tarlós-klímák helyett extrafűtést kapnak a metróutasok

Belpol

A városháza megkukult, de a BKV se tud semmi biztosat a Tarlós által beígért M3-as klímákról, se arról, mi lett a főpolgármesteri légkondi-vizsgálat eredménye.

Egy szót sem sikerült kihúznunk a főpolgármestertől arról, mikor fogja teljesíteni az ígéretét, azaz mikor szerelik fel az első légkondicionálókat a 3-as metró felújított szerelvényeire.

Azért kérdeztük Tarlós Istvánt, mert március 30-án, a metróvonal első felújított szakaszának átadáskor nagy nyilvánosság előtt jelentette be, klímaberendezéseket kaphatnak az orosz szerelvények. Tarlós szó szerint azt mondta: „úgy néz ki, esetleg mégis megoldható az M3-as infrastruktúra teljes felújításáig az M3-as szerelvények légkondicionálása.”

De hol van a vizsgálat eredménye?

A főpolgármester ígéretét azzal támasztotta alá, hogy a Liebherr céggel (amely hűtők és klímaberendezések forgalmazásában is jól ismert név világszerte – a szerző) elvégeztetik a „moduláris klímarendszer vizsgálatát”. Megkerestük a Liebherrt, mi lett a vizsgálat eredménye és milyen következtetéseket vontak le, azoknak mi lesz a költségvonzata, de Tarlóshoz hasonlóan nem reagáltak kérdéseinkre.

false

A BKV nem ignorálta érdeklődésünket, kaptunk választ, igaz, gondosan mellőzve a konkrétumokat. Olyannyira, hogy még Tarlós bejelentéséhez képest is kevesebb információt tartalmaz.

„Az eredeti M3 szerelvények klímafogadásra nem lettek felkészítve, így a felújítás során történő konstrukciós átalakítás aránytalan drágulást eredményezett volna. Azonban mind a Főváros, mind a BKV Zrt. folyamatosan napirenden tartja az M3-szerelvények klímakérdését. Ennek megfelelően – az esetleges telepítés megvalósíthatósága érdekében – folyamatosan vizsgáljuk az új műszaki kialakítású és innovatív megoldásokat tartalmazó klímarendszereket” - írták kérdéssorunkra válaszolva.

Rákérdeztünk a Liebherr moduláris vizsgálatának eredményére is, erre már nem érkezett válasz a közlekedési vállalattól.

Visszatérő téma

A 3-as metró vonalárára 69 milliárd forintért vásárolt 37 felújított Metrowagonmash-szerelvények hűtése az egyre melegebb nyarak visszatérő témája Budapesten. Szombaton Karácsony Gergely, az MSZP-Párbeszéd főpolgármester-jelöltje osztotta meg utazási élményét, amelyet 35 fokban sikerült abszolválnia az M3-on. A szerelvények felújításakor takarékoskodásra hivatkozva nem rendelte meg a főváros a légkondik felszerelését az orosz gyártótól.

Tarlós István a M3-as felújított szakaszának átadásakor

Tarlós István a M3-as felújított szakaszának átadásakor

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Ráadásul amíg a teljes vonalat fel nem újítják, a szerelvények a fékezéskor keletkező energiát hővé alakítják. Azaz minden állomás előtt fűtenek, ahogy a 30-40 éven át futott elődeik tették. Az utasok hőérzete nemcsak ezért fokozódik – tudtuk meg a metróközlekedésben műszaki ismeretekkel rendelkező forrásunktól –, hanem azért is, mert a felújított szerelvények ventilátorai nem tudnak olyan mértékű levegőcserét biztosítani, mint az ósdi orosz kocsik tetején kialakított szellőztető kopoltyúk. Ezek és az elhúzható felső ablakok révén erőteljesebb volt a légáramlás az elavult, mint a légkondicionálómentes új kocsikban.

Amennyiben Tarlós betartja ígéretét, 2022 végére láthatják el a 3-as metró szerelvényeit klímákkal. Ez a rekonstrukció lezárásának még érvényben lévő hivatalos dátuma, a BKK a felújításról szóló projektismertetőjében ez szerepel a harmadik szakasz befejezéseként. Ez azonban jó eséllyel tovább csúszik, ahogy a projekt eddigi céldátumai is, már csak amiatt is, mert az utolsó, mély vezetésű szakasz felújítása lesz műszakilag a legbonyolultabb.

Mint megírtuk, a városházán az induláskor 2017 végére várták a projektzárást, aztán abban reménykedtek, 2020 júniusára a 3-as metró összes állomása és a teljes, 17 kilométeres alagút megújulhat. Egy évvel ezelőtt már az is eredménynek számított, ha az uniós támogatás felhasználásának véghatáridejére, 2023-ra végeznek. Tarlós három évvel ezelőtt 2019-re ígérte a 3-as metróvonal teljes felújítását.

Nincs fény az alagút végén

A 69 milliárd forintba kerülő „felújított" orosz kocsikat a rendszeres meghibásodások miatt ideiglenesen kivonták a forgalomból, míg az alagút, illetve az állomások felújítására szóló pályáztatás a túlárazások miatt egy éve húzódik. A bejelentkezett cégek közül nem egy ellen vizsgálódnak korrupció gyanúja miatt - pedig lelkes támogatói a magyar focinak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.