Egy szót sem sikerült kihúznunk a főpolgármestertől arról, mikor fogja teljesíteni az ígéretét, azaz mikor szerelik fel az első légkondicionálókat a 3-as metró felújított szerelvényeire.
Azért kérdeztük Tarlós Istvánt, mert március 30-án, a metróvonal első felújított szakaszának átadáskor nagy nyilvánosság előtt jelentette be, klímaberendezéseket kaphatnak az orosz szerelvények. Tarlós szó szerint azt mondta: „úgy néz ki, esetleg mégis megoldható az M3-as infrastruktúra teljes felújításáig az M3-as szerelvények légkondicionálása.”
De hol van a vizsgálat eredménye?
A főpolgármester ígéretét azzal támasztotta alá, hogy a Liebherr céggel (amely hűtők és klímaberendezések forgalmazásában is jól ismert név világszerte – a szerző) elvégeztetik a „moduláris klímarendszer vizsgálatát”. Megkerestük a Liebherrt, mi lett a vizsgálat eredménye és milyen következtetéseket vontak le, azoknak mi lesz a költségvonzata, de Tarlóshoz hasonlóan nem reagáltak kérdéseinkre.
|
A BKV nem ignorálta érdeklődésünket, kaptunk választ, igaz, gondosan mellőzve a konkrétumokat. Olyannyira, hogy még Tarlós bejelentéséhez képest is kevesebb információt tartalmaz.
„Az eredeti M3 szerelvények klímafogadásra nem lettek felkészítve, így a felújítás során történő konstrukciós átalakítás aránytalan drágulást eredményezett volna. Azonban mind a Főváros, mind a BKV Zrt. folyamatosan napirenden tartja az M3-szerelvények klímakérdését. Ennek megfelelően – az esetleges telepítés megvalósíthatósága érdekében – folyamatosan vizsgáljuk az új műszaki kialakítású és innovatív megoldásokat tartalmazó klímarendszereket” - írták kérdéssorunkra válaszolva.
Rákérdeztünk a Liebherr moduláris vizsgálatának eredményére is, erre már nem érkezett válasz a közlekedési vállalattól.
Visszatérő téma
A 3-as metró vonalárára 69 milliárd forintért vásárolt 37 felújított Metrowagonmash-szerelvények hűtése az egyre melegebb nyarak visszatérő témája Budapesten. Szombaton Karácsony Gergely, az MSZP-Párbeszéd főpolgármester-jelöltje osztotta meg utazási élményét, amelyet 35 fokban sikerült abszolválnia az M3-on. A szerelvények felújításakor takarékoskodásra hivatkozva nem rendelte meg a főváros a légkondik felszerelését az orosz gyártótól.
|
Ráadásul amíg a teljes vonalat fel nem újítják, a szerelvények a fékezéskor keletkező energiát hővé alakítják. Azaz minden állomás előtt fűtenek, ahogy a 30-40 éven át futott elődeik tették. Az utasok hőérzete nemcsak ezért fokozódik – tudtuk meg a metróközlekedésben műszaki ismeretekkel rendelkező forrásunktól –, hanem azért is, mert a felújított szerelvények ventilátorai nem tudnak olyan mértékű levegőcserét biztosítani, mint az ósdi orosz kocsik tetején kialakított szellőztető kopoltyúk. Ezek és az elhúzható felső ablakok révén erőteljesebb volt a légáramlás az elavult, mint a légkondicionálómentes új kocsikban.
Amennyiben Tarlós betartja ígéretét, 2022 végére láthatják el a 3-as metró szerelvényeit klímákkal. Ez a rekonstrukció lezárásának még érvényben lévő hivatalos dátuma, a BKK a felújításról szóló projektismertetőjében ez szerepel a harmadik szakasz befejezéseként. Ez azonban jó eséllyel tovább csúszik, ahogy a projekt eddigi céldátumai is, már csak amiatt is, mert az utolsó, mély vezetésű szakasz felújítása lesz műszakilag a legbonyolultabb.
Mint megírtuk, a városházán az induláskor 2017 végére várták a projektzárást, aztán abban reménykedtek, 2020 júniusára a 3-as metró összes állomása és a teljes, 17 kilométeres alagút megújulhat. Egy évvel ezelőtt már az is eredménynek számított, ha az uniós támogatás felhasználásának véghatáridejére, 2023-ra végeznek. Tarlós három évvel ezelőtt 2019-re ígérte a 3-as metróvonal teljes felújítását.
Nincs fény az alagút végén
A 69 milliárd forintba kerülő „felújított" orosz kocsikat a rendszeres meghibásodások miatt ideiglenesen kivonták a forgalomból, míg az alagút, illetve az állomások felújítására szóló pályáztatás a túlárazások miatt egy éve húzódik. A bejelentkezett cégek közül nem egy ellen vizsgálódnak korrupció gyanúja miatt - pedig lelkes támogatói a magyar focinak.