Tarlós-klímák helyett extrafűtést kapnak a metróutasok

Belpol

A városháza megkukult, de a BKV se tud semmi biztosat a Tarlós által beígért M3-as klímákról, se arról, mi lett a főpolgármesteri légkondi-vizsgálat eredménye.

Egy szót sem sikerült kihúznunk a főpolgármestertől arról, mikor fogja teljesíteni az ígéretét, azaz mikor szerelik fel az első légkondicionálókat a 3-as metró felújított szerelvényeire.

Azért kérdeztük Tarlós Istvánt, mert március 30-án, a metróvonal első felújított szakaszának átadáskor nagy nyilvánosság előtt jelentette be, klímaberendezéseket kaphatnak az orosz szerelvények. Tarlós szó szerint azt mondta: „úgy néz ki, esetleg mégis megoldható az M3-as infrastruktúra teljes felújításáig az M3-as szerelvények légkondicionálása.”

De hol van a vizsgálat eredménye?

A főpolgármester ígéretét azzal támasztotta alá, hogy a Liebherr céggel (amely hűtők és klímaberendezések forgalmazásában is jól ismert név világszerte – a szerző) elvégeztetik a „moduláris klímarendszer vizsgálatát”. Megkerestük a Liebherrt, mi lett a vizsgálat eredménye és milyen következtetéseket vontak le, azoknak mi lesz a költségvonzata, de Tarlóshoz hasonlóan nem reagáltak kérdéseinkre.

false

A BKV nem ignorálta érdeklődésünket, kaptunk választ, igaz, gondosan mellőzve a konkrétumokat. Olyannyira, hogy még Tarlós bejelentéséhez képest is kevesebb információt tartalmaz.

„Az eredeti M3 szerelvények klímafogadásra nem lettek felkészítve, így a felújítás során történő konstrukciós átalakítás aránytalan drágulást eredményezett volna. Azonban mind a Főváros, mind a BKV Zrt. folyamatosan napirenden tartja az M3-szerelvények klímakérdését. Ennek megfelelően – az esetleges telepítés megvalósíthatósága érdekében – folyamatosan vizsgáljuk az új műszaki kialakítású és innovatív megoldásokat tartalmazó klímarendszereket” - írták kérdéssorunkra válaszolva.

Rákérdeztünk a Liebherr moduláris vizsgálatának eredményére is, erre már nem érkezett válasz a közlekedési vállalattól.

Visszatérő téma

A 3-as metró vonalárára 69 milliárd forintért vásárolt 37 felújított Metrowagonmash-szerelvények hűtése az egyre melegebb nyarak visszatérő témája Budapesten. Szombaton Karácsony Gergely, az MSZP-Párbeszéd főpolgármester-jelöltje osztotta meg utazási élményét, amelyet 35 fokban sikerült abszolválnia az M3-on. A szerelvények felújításakor takarékoskodásra hivatkozva nem rendelte meg a főváros a légkondik felszerelését az orosz gyártótól.

Tarlós István a M3-as felújított szakaszának átadásakor

Tarlós István a M3-as felújított szakaszának átadásakor

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Ráadásul amíg a teljes vonalat fel nem újítják, a szerelvények a fékezéskor keletkező energiát hővé alakítják. Azaz minden állomás előtt fűtenek, ahogy a 30-40 éven át futott elődeik tették. Az utasok hőérzete nemcsak ezért fokozódik – tudtuk meg a metróközlekedésben műszaki ismeretekkel rendelkező forrásunktól –, hanem azért is, mert a felújított szerelvények ventilátorai nem tudnak olyan mértékű levegőcserét biztosítani, mint az ósdi orosz kocsik tetején kialakított szellőztető kopoltyúk. Ezek és az elhúzható felső ablakok révén erőteljesebb volt a légáramlás az elavult, mint a légkondicionálómentes új kocsikban.

Amennyiben Tarlós betartja ígéretét, 2022 végére láthatják el a 3-as metró szerelvényeit klímákkal. Ez a rekonstrukció lezárásának még érvényben lévő hivatalos dátuma, a BKK a felújításról szóló projektismertetőjében ez szerepel a harmadik szakasz befejezéseként. Ez azonban jó eséllyel tovább csúszik, ahogy a projekt eddigi céldátumai is, már csak amiatt is, mert az utolsó, mély vezetésű szakasz felújítása lesz műszakilag a legbonyolultabb.

Mint megírtuk, a városházán az induláskor 2017 végére várták a projektzárást, aztán abban reménykedtek, 2020 júniusára a 3-as metró összes állomása és a teljes, 17 kilométeres alagút megújulhat. Egy évvel ezelőtt már az is eredménynek számított, ha az uniós támogatás felhasználásának véghatáridejére, 2023-ra végeznek. Tarlós három évvel ezelőtt 2019-re ígérte a 3-as metróvonal teljes felújítását.

Nincs fény az alagút végén

A 69 milliárd forintba kerülő „felújított" orosz kocsikat a rendszeres meghibásodások miatt ideiglenesen kivonták a forgalomból, míg az alagút, illetve az állomások felújítására szóló pályáztatás a túlárazások miatt egy éve húzódik. A bejelentkezett cégek közül nem egy ellen vizsgálódnak korrupció gyanúja miatt - pedig lelkes támogatói a magyar focinak.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.

Hova haza?

A térkép sok mindent megmutat. Támpontot ad és útba igazít, ábrázol és leegyszerűsít, a megismerés lehetőségével kecsegtet. Hasznos szerszám, mégis mindig hazudik.