Novák Katalin és Orbán Ráhel a legbefolyásosabb nők Magyarországon
D_KOS20131011039_top_story_lead.jpg

Novák Katalin és Orbán Ráhel a legbefolyásosabb nők Magyarországon

  • narancs.hu
  • 2020. március 3.

Belpol

Előkelő helyen van Mészáros Beatrix is az 50 fős listán.

A Forbes elkészítette a Legbefolyásosabb magyar nők összesen 50 fős listáját. A üzlet, közélet, kultúra és média kategóriákban rangsorolta a vezetőket.

Az üzlet kategória élén idén is Hegedüs Éva, a Gránit Bank többségi tulajdonosa és elnök-vezérigazgatója áll, a második pedig Dávid Ilona volt MÁV-vezér, aki jelenleg a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hetedik helyre került Mészáros Beatrix. A felcsúti csodavállalakozó lánya új szereplő a listán, 2017 óta vezeti a „család“ legfontosabb cégét, az Opus Globalt. Szintén először szerepel a listán a 8. helyen Walter Katalin, a Budapesti Városüzemeltetési Holding (BVH), vezérigazgatója. Ungár Anna a 12. lett, ő Schmidt Mária lánya, és a családi ingatlancég a Budapesti Ingatlan Hasznosítási és Fejlesztési (BIF) Nyrt. igazgatótanácsának elnöke.

Közélet kategóriában Novák Katalin család- és ifjúságügyért felelős államtitkár áll az élen, második pedig Orbán Ráhel aki tavaly még csak negyedik volt. A Forbes azzal indokolja a miniszterelnök lányának előkelő helyezését, hogy forrásuk a  „turizmus- és divatszektor mögötti láthatatlan kéz”-ként jellemezte.  Besorolásnál szempont volt, hogy férje, Tiborcz István üzleti befolyása is végső soron neki köszönhető, írják. Lévai Anikó, a miniszterelnök felesége hatodik a közéleti listán. Bártfai-Máger Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter a negyedik lett. Tavaly ő állt az első helyen, de „elmúlt évben imázsproblémái akadtak“ azaz férjét  költségvetési csalás gyanúja miatt kezdték körözni.

Harmadik Varga Judit igazságügy miniszter, Dobrev Klára EP-képviselő a hetedik, nyolcadik pedig Tüttő Kata MSZP-s főpolgármester-helyettes.

A kultúra listát Kolosi Beáta, a Líra Könyv Zrt. vezérigazgatója  vezeti, őt Mécs Mónika filmproducer követi (Testről és lélekről, Akik maradtak).

A média szekció legbefolyásosabbja idén is, mint eddig mindig, Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója lett. A második Halkó Gabriella, a TV2 gazdasági és stratégiai igazgatója, a harmadik pedig D. Tóth Kriszta, a WMN alapító tulajdonosa.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.