Orbán Viktor és Simicska Lajos volt gimnáziuma is tiltakozik az új NAT ellen

  • narancs.hu
  • 2020. március 2.

Belpol

55 tanár írta alá a nyílt levelet, szerintük egy felelősen gondolkodó pedagógus elutasítja az új tantervet.

A székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 55 tanára is tiltakozik a Nemzeti alaptanterv ellen.

„Felelősen gondolkodó pedagógusként jelenlegi formájába” elutasítják a NAT 2020 szeptemberében történő bevezetését, mert:

  • elmaradt az érdemi társadalmi vita, a szakmai egyeztetés a gyakorló pedagógusokkal és a szakmai szervezetekkel,
  • szellemisége és túlzsúfolt tartalma nem gyerekbarát, míg célkitűzéseiben részben modern pedagógiai elveket vall, addig a kifejtésben már korszerűtlen módon a lexikális ismeretekre helyezi a hangsúlyt; így minimális teret ad a tanári szabadságnak és a tanulók kezdeményezéseinek, a helyi sajátosságoknak;
  • tovább csökkenti az intézményünkben eddig preferált természettudományos tárgyak szerepét, megbecsültségét,
  • ugyanakkor deklarált célkitűzései ellenében tovább növeli az oktatás résztvevőinek terheit,
  • a kötelezően előírt tartalmi elemeivel, elavult szemléletével korszerűtlen; nem ad időt a felfedezésre, megbeszélésre, elmélyülésre, a kritikus gondolkodásra, az egyéni igények figyelembe vételére,
  • a kerettanterv több esetben nem felel meg a 2017-es érettségi vizsgakövetelményeknek, belső ellentmondásokat, következetlenségeket tartalmaz, nem veszi figyelembe az ismeretszerzési folyamatban az egymásra épülés elvét illetve más szakdidaktikai követelményeket.

Elfogadhatatlannak tartják:

  • a NAT bevezetésének ütemezését: április 30-ig lehetetlen igényes, a tanulóink érdeklődését és az új tankönyvek tartalmát figyelembe vevő, a szakmai munkaközösségek együttműködésére épülő helyi tantervek kidolgozását. Mindezt nyomatékosítja, hogy az intézményünk profilja miatt különösen fontos kerettantervek egy része (Kerettanterv a gimnáziumok 7–12. évfolyamára, Kémia 9–10. évfolyam, Első élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Második élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Arany János Tehetséggondozó Program kerettanterve) 2020. február 25-én sem került még nyilvánosságra,
  • a túlszabályozottságot; a tanári szabadság súlyos megsértését,
  • a nevelési-oktatási programok erőltetett és gyorsított bevezetését (korábban az ilyen nagy horderejű változtatásokat mindig hosszú kísérleti, értékelő-mérlegelő folyamat előzött meg, amelynek során kiérlelődhetett a megfelelő változat és elkészülhettek a tananyaghoz illeszkedő tankönyvek és egyéb oktatási segédanyagok).

„Felszólítjuk az EMMI-t és a kormányt, hogy álljon el az új NAT szeptemberi bevezetésétől, és kezdjen társadalmi egyeztetést egy korszerű, a jövőt szolgáló és minél szélesebb körű elfogadottságnak örvendő NAT elkészítéséről!” – zárják a közleményüket.

A nyílt levelet összesen 55 pedagógus írta alá, akik névvel, nyíltan vállalták a kiállást. Az új Nemzeti alaptantervről már sok bírálat jelent meg, legutóbb az egyházi iskolák tanárai szólaltak fel, de tiltakozik az Oktatói Hálózat is, a Magyar Filozófiai Társaság és irodalmi tanszékek is kérik a NAT visszavonását.

Március 15-re tüntetést szerveznek, míg Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter továbbra is úgy látja, "csekély ellenállás" tapasztalható az új tantervvel kapcsolatban.

Március 15-én tüntetés a NAT ellen

A helyszín az Operaház. A cél: egy 21. századi, diákközpontú, esélyteremtő oktatási rendszer. „Több tucat tantestület, több mint ezer tanár, számos szakmai szervezet, diákok, 24 ezer aláíró... egyre többen fejezik ki tiltakozásukat országszerte az új Nemzeti Alaptanterv kapcsán" - írja a szervező Diákparlament a Facebook oldalán.

Lead-képünk illusztráció, egy korábbi tüntetésen készült.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.