A székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola 55 tanára is tiltakozik a Nemzeti alaptanterv ellen.
„Felelősen gondolkodó pedagógusként jelenlegi formájába” elutasítják a NAT 2020 szeptemberében történő bevezetését, mert:
- elmaradt az érdemi társadalmi vita, a szakmai egyeztetés a gyakorló pedagógusokkal és a szakmai szervezetekkel,
- szellemisége és túlzsúfolt tartalma nem gyerekbarát, míg célkitűzéseiben részben modern pedagógiai elveket vall, addig a kifejtésben már korszerűtlen módon a lexikális ismeretekre helyezi a hangsúlyt; így minimális teret ad a tanári szabadságnak és a tanulók kezdeményezéseinek, a helyi sajátosságoknak;
- tovább csökkenti az intézményünkben eddig preferált természettudományos tárgyak szerepét, megbecsültségét,
- ugyanakkor deklarált célkitűzései ellenében tovább növeli az oktatás résztvevőinek terheit,
- a kötelezően előírt tartalmi elemeivel, elavult szemléletével korszerűtlen; nem ad időt a felfedezésre, megbeszélésre, elmélyülésre, a kritikus gondolkodásra, az egyéni igények figyelembe vételére,
- a kerettanterv több esetben nem felel meg a 2017-es érettségi vizsgakövetelményeknek, belső ellentmondásokat, következetlenségeket tartalmaz, nem veszi figyelembe az ismeretszerzési folyamatban az egymásra épülés elvét illetve más szakdidaktikai követelményeket.
Elfogadhatatlannak tartják:
- a NAT bevezetésének ütemezését: április 30-ig lehetetlen igényes, a tanulóink érdeklődését és az új tankönyvek tartalmát figyelembe vevő, a szakmai munkaközösségek együttműködésére épülő helyi tantervek kidolgozását. Mindezt nyomatékosítja, hogy az intézményünk profilja miatt különösen fontos kerettantervek egy része (Kerettanterv a gimnáziumok 7–12. évfolyamára, Kémia 9–10. évfolyam, Első élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Második élő idegen nyelv 9–12. évfolyam, Arany János Tehetséggondozó Program kerettanterve) 2020. február 25-én sem került még nyilvánosságra,
- a túlszabályozottságot; a tanári szabadság súlyos megsértését,
- a nevelési-oktatási programok erőltetett és gyorsított bevezetését (korábban az ilyen nagy horderejű változtatásokat mindig hosszú kísérleti, értékelő-mérlegelő folyamat előzött meg, amelynek során kiérlelődhetett a megfelelő változat és elkészülhettek a tananyaghoz illeszkedő tankönyvek és egyéb oktatási segédanyagok).
„Felszólítjuk az EMMI-t és a kormányt, hogy álljon el az új NAT szeptemberi bevezetésétől, és kezdjen társadalmi egyeztetést egy korszerű, a jövőt szolgáló és minél szélesebb körű elfogadottságnak örvendő NAT elkészítéséről!” – zárják a közleményüket.
A nyílt levelet összesen 55 pedagógus írta alá, akik névvel, nyíltan vállalták a kiállást. Az új Nemzeti alaptantervről már sok bírálat jelent meg, legutóbb az egyházi iskolák tanárai szólaltak fel, de tiltakozik az Oktatói Hálózat is, a Magyar Filozófiai Társaság és irodalmi tanszékek is kérik a NAT visszavonását.
Március 15-re tüntetést szerveznek, míg Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter továbbra is úgy látja, "csekély ellenállás" tapasztalható az új tantervvel kapcsolatban.
Március 15-én tüntetés a NAT ellen
A helyszín az Operaház. A cél: egy 21. századi, diákközpontú, esélyteremtő oktatási rendszer. „Több tucat tantestület, több mint ezer tanár, számos szakmai szervezet, diákok, 24 ezer aláíró... egyre többen fejezik ki tiltakozásukat országszerte az új Nemzeti Alaptanterv kapcsán" - írja a szervező Diákparlament a Facebook oldalán.
Lead-képünk illusztráció, egy korábbi tüntetésen készült.