Nyelvkitépéssel fenyegetőző ügyeskedő, orosz bank: akik nagyot kaszáltak a belvárosi mutyikon

  • narancs.hu
  • 2019. március 1.

Belpol

Átruházás: ez az új jelszó a Rogán Antal utáni idők V. kerületében. A hasznot rendre ingatlanügynökök húzzák, az ellenzék nyílt visszaélésről beszél.

"Képzeljük el a következőt: ön ingatlanvállalkozó, jól ismeri az árakat, és mivel szeretne minél jövedelmezőbb üzleteket kötni, nagyítóval keresi a jó fekvésű, de olcsó ingatlanokat Budapest belső részein, mivel ezeket lehet a legjobban értékesíteni. Van olyan ismerőse is, aki éppen a frekventált helyszíneken bérel önkormányzati helyiségeket, tehát jogosult arra, hogy bérleményeit 30 százalékos kedvezménnyel megvásárolja. Önnek pedig járni kezd az agya: 200-250 ezer forintos négyzetméteráron szerezni belvárosi ingatlanokat – hát, az igazán jó üzlet lenne! De hogyan lehetne ezt nemcsak „okosan”, de törvényesen is megoldani?" – ezzel a felütéssel kezdi tényfeltáró cikkét a friss Magyar Narancsban oknyomozó kollégánk.

Nagy Gergely Miklós a cikksorozata második részében annak járt utána, hogyan jutottak csókosok, ügyeskedők méregdrága belvárosi önkormányzati ingatlanokhoz bagóért még azok után is, hogy a sajtó pár éve feltárta az akkor még Rogán Antal vezette kerület mutyijait.

"Az lenne a legjobb, ha a bérlőként a kedvezményre jogosult ismerős egyszerűen lemondana jogosultságáról, és azt átruházná ön­re. Ez lenne a legegyszerűbb! Csak az a baj – szontyolodna el ekkor ön –, hogy nincs olyan törvény Magyarországon, ami ily egyszerűen megnyitná a kaput az önkormányzati vagyon kimazsolázása előtt; lényegében bárkinek, akinek erre kedve meg tőkéje van.

Ki lepődik meg, ha azt mondjuk: a törvényi keretek évek óta adottak az efféle tranz­akciókhoz.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

A 2014. március 15-én hatályba lépett új Polgári törvénykönyv (új Ptk.) 6:202. paragrafusa átruházhatóvá tette a fent említett jogosultságot (is). Erről a belvárosi jegyzőtől értesültem, aki egy közérdekű adatigénylésemre adott válaszában hivatkozott e változásra egy konkrét esetben, azt magyarázva, hogy a korábbi bérlő részére megállapított kedvezményes áron miképp juthatott az adott ingatlanhoz egy olyan szereplő, aki a bérlésben nem vett részt."

Persze annak is utána járt a Magyar Narancs, kik "a legszerencsésebbek", akik az V. kerület "áldásaiban" részesültek. S talán már nem is lepődnek meg, de már itt is feltűnnek az oroszok, Fidesz-közeli ingatlanosok, de találtunk egy olyan kemény kötésű "üzletembert", aki megígérte, amiért utána jártunk az ügyének, kitépi az újságíró nyelvét és azt feltolja valahova.

Hogy hova és ki ez az ember, a Magyar Narancs friss számában olvashatja el. Ne feledje el megvásárolni az újságárusoknál a lapot vagy fizessen elő rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.