Szabályozási harc a rolleres cégekkel

Nyertek a réven, de jött a vám

Belpol

Korábban nem látott bírságtételekkel próbálják egyes önkormányzatok kordában tartani a bérrolleres cégeket. Van, ahol a bírság sokszorosa a szerződésben rögzített díjfizetésnek, máshol viszont mintha hímes tojásként bánnának a szolgáltatókkal.

A mi utcánk már külvárosnak számít annak ellenére, hogy tíz percre van busszal a Ferenciek tere. Külvárosi életünk abban mutatkozik meg például, hogy a bérrollereket itt már simán le lehet tenni az út mellé. Egyszer a rézsűre is dobtak egyet, hetekig néztem, ahogy süllyed be a térdig érő fűbe, mire valaki érte jött és elvitte.

Húsz méterrel arrébb már egyetlen roller sincs ledobva, az ugyanis már a belváros, így ott csak az úgynevezett mikromobilitási pontokon lehet hagyni az eszközöket. Vagyis ott lehet hagyni mindent mindenhol, de a bérlő ez esetben nem tudja leállítani a bérlést, az ketyeg tovább, illetve büntetést is fizetni kell – kivéve, ha kis összeggel feltöltött virtuális kártyával fizetett, de ez már olyan furmányosság, amit elvétve alkalmaz a turista.

Zónák szerint

Az úgynevezett belvároson kívül, ami Budán a Bocskai út, Budaörsi út, Alkotás út és a Krisztina körút, Pesten pedig a Dózsa György út, Fiumei út és a Mester utca által határolt terület, nem állnak hegyekben a rollerek. Az átmeneti zónának nevezett területen sem, ami nagyjából Szentimrevárost, a Margitszigetet és Buda Margit körúton, Bécsi úton belüli szakaszát jelenti, plusz néhány keresztutcát a Ferencvárosban. Vagyis a rollerpara lényegében a belső kerületek sajátja, a nagyobb kerületekben értelemszerűen az említett szakaszhatárokon belüli részeken jelent gondot.

Itt koncentrálódik a bérrollerek nagyjából fele, négy-ötezer darab a Narancs számításai szerint. Néhány évvel ezelőtt ezek a rollerek szanaszét szórva várták a bérlőket, néha egyenesen a Dunában végezték, 2022-ben azonban a főváros és a kerületek is egységes szabályozást hoztak létre. Ennek lényege, hogy rollert csak a meghatározott mikromobilitási ponton (mobi) lehet otthagyni, és ott is csak meghatározott számban.

A rendszer megalkotásában az V. kerület járt az élen, ami nem csoda. A kerületet ellepték a rollerek, nem lehetett használni a járdákat, és nem­igen lehet megmondani, hogy a használatban lévő vagy a széthagyott járgányok voltak-e idegesítőbbek. A kerületvezetés válaszul egyszerűen kitiltotta őket a francba, mondván, a bérlés (otthagyás) értékesítésnek minősül, tessék tehát fizetni. Nyilván senki sem gondolta, hogy ez így lesz, a szolgáltatók így elsőre távoztak – aztán mégis inkább szerződtek.

A mindenki által elfogadható megoldás az lett, hogy a főváros és a kerületek szerződést kötöttek a rollereket bérbe adókkal. A szerződésben rögzítették a mobi pontok számát, hogy ott hány rollert, kerékpárt lehet lerakni, és mindezért mennyit fizet a szolgáltató. Az azóta eltelt idő megmutatta, mennyire jó ez a rendszer. Félig-meddig jó.

Vitatott javulás

Az mindenképp pozitív változás, hogy a rollerek jellemzően már valóban a mobi pontokon vannak, az azonban árnyalja a képet, hogy az önkormányzatok lényegében folyamatosan küldik a bírságcsekkeket, mert a szolgáltatók sok esetben magasról tesznek a szabályozásra. A lapunk által fellelt szerződések alapján a fővárosnál rollerenként havi 500 forint az alapdíj – de ezt a belvárosi részen kettes, az átmeneti zónában másfeles szorzóval emelik –, a kerületek inkább egységesen 1000 forintot kérnek. A főváros és a kerületek az általuk tulajdonolt területeken kialakított mobi pontok után szednek díjat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.