Miután tavasszal digitális munkarendre állt át a teljes magyar oktatás, egészen új jellegű panaszokkal keresték fel hivatalát – mondta az oktatási jogok biztosa a Népszavának. Aáry-Tamás Lajos szerint mindenkit felkészületlenül ért a helyzet, tavasszal hetekig káoszban fuldokoltak az iskolák a hirtelen elrendelt távtanítás miatt.
„Az első időszakban leginkább a káosz miatt hívtak bennünket. A közoktatásban azt lehetett látni, hogy keresik, de nem mindig találják azokat a digitális felületeket, ahol egy iskola egységesen tudná működtetni a távoktatást. Gyakorlatilag tanáronként változott a platformok jellege, ami a diákok és a szülők számára is szinte követhetetlen volt.” A problémás esetek közül kiemelte például a Facebook szerepét: mert hiába gondolta úgy sok tanár, hogy a diákok többsége fent van a közösségi oldalon, ezért ott hozott létre osztálycsoportokat, elvileg 12 év alatt nem lehet regisztrálni.
Aáry-Tamás megjegyezte, „Az igazság az, hogy a digitális oktatásra az akkori körülmények között nem lehetett felkészülni. Azok a pedagógusok, akik mindenféle képzéseken részt vettek, azt tanulták, hogy a digitális technológiák hogyan segíthetik az iskolai oktatást. De az, hogy mindenki otthon van, teljesen más tészta. Ami tavasszal történt, az nem digitális oktatás volt, sokkal inkább egy digitális dzsungelharc, túlélés.”
Az oktatási jogok biztosa arra a kérdésre, hogy történt vagy történhetett-e olyan, hogy valakinek azért kell évet ismételni, mert nem voltak eszközei és emiatt nagyon lemaradt, azt válaszolta, tapasztalatai szerint ilyen nem történt. Közlése szerint az általános bukási arány jóval alacsonyabb volt 2020 végén, mint korábban.
(Népszava)