Rossz úton jár a kormány, ha kettéválasztja a magán- és az állami egészségügyet

Belpol

A magánszolgáltatók az együttélés mellett kardoskodnak, egyelőre nem túl sok sikerrel.

Konszolidálódik, tisztul és egyre jelentősebb a magyar magán­­egészségügyi piac. Ezzel az állítással minden magánegészségügyi szereplő és szakértő egyetért. A Magyar Narancs friss karácsonyi dupla számában olvasható cikkben annak jártunk utána, hogy kik a magyar magánegészségügyi piac legnagyobb szereplői, hogyan terjeszkednek, milyen javaslattal állnak elő a magán- és az állami szektor együttélésének elősegítésére és milyen hatással vannak ezek a folyamatok a rohamosan romló állami egészségügyi szektorra.

Az biztosan elmondható, hogy a koronavírus-járvány mellett az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló, október elején elfogadott törvénynek is komoly hatása van a magánszektorra. A magyar magánegészségügyi piac azonban ettől függetlenül is átalakulóban van, amelynek az iránya egyértelmű: a nagyobb szereplők folyamatos térhódítása, a szolgáltatások bővülése.

Layout 1

 
 

Míg ugyanis korábban magánban nőgyógyászhoz, fogászatra és bőrgyógyászhoz jártak az emberek, addig ma már sokan a poliklinikás modellt keresik. „Így a szolgáltatók is egyre inkább erre állnak át, ahogy egyre népszerűbb az egynapos sebészeti beavatkozások és a nagyobb, bonyolultabb műtétek magánban való elvégzése is. A szolgáltatók emellett hálózatot próbálnak építeni, több helyszínen is jelen vannak, és sokat foglalkoznak a brandépítéssel” – mondta el lapunknak Leitner György, az Affidea Magyarország vezérigazgatója, a Primus Magán Egészségügyi Szolgáltatók Egyesületének elnöke.

Magánegészségügyi csoportot épít az Affidea egészségügyi cég

 
 
Mammográfiai vizsgáló a Főnix-Med Zrt. diagnosztikai központjában a Váci Greens Egészségközpontban 2018. február 6-án. Az Affidea Diagnosztika Kft. megvásárolta a Főnix-Med Zrt.-t és leányvállalatát, ezzel a csoport a képalkotó diagnosztikai vizsgálatok mellett mintegy 30 szakorvosi területen járóbeteg-ellátást és országos lefedettségű vállalat-egészségügyi szolgáltatásokat is kínál
Fotó: Máthé Zoltán/MTI
 

És bár a magyar piac világviszonylatban kicsinek mondható a maga körülbelül 300–350 milliárd forintnyi éves árbevételével, folyamatosan, évente 10–20 százalékkal nő. Tavaly 25 olyan vállalkozás volt, amelynek az árbevétele meghaladta az 500 millió forintot, a lista első három helyén állók pedig 10 milliárd körüli forgalommal büszkélkedhetnek.

Hogy mindezzel mégis mit kezd az állam? Mindegyik általunk megkérdezett magánegészségügyi szereplő és szakértő azt vallja, hogy a magán- és az állami szektor éles szétválasztása nagyon rossz út, úgy tűnik, a kormány ebbe az irányba halad. Ez látszik egyrészt a jogviszonyi törvényből, amely engedélyhez kötné a másodállások vállalását, másrészt abból, hogy nem enged be új magánszereplőket a közfinanszírozott ellátások piacára.

E rövid cikkajánlónk egy remek tényfeltáró írás kivonata. Az eredeti cikk teljes mélységében, szélességében és magasságában a Magyar Narancs fenomenális karácsonyi dupla számában olvasható - amely előfizetés ellenében immár digitálisan is elérhető! Vásárolja meg az újságosnál, a közértben, a benzinkúton - vagy szerezze meg most rögtön!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.