Oktatási támogatások és a romák:Természetes kiválasztódás

  • Varró Szilvia
  • 2000. augusztus 24.

Belpol

1998-ban az Apáczai Kiadó jelentette meg az

Arany János elnevezéssel tehetséggondozó programot hirdetett meg idén januárban az Oktatási Minisztérium (OM). A programot olyan "jó képességű" nyolcadikos diákok részére írták ki, akiknek továbbtanulása tőlük "független okokból nem biztosított". A pályázat célja, hogy "jól képzett, kreatív, a lakóhelyéért tenni akaró vidéki értelmiség megerősítésével segítse a hátrányos helyzetű vagy leszakadó térségek felzárkózását, felemelkedését".

A megyénként harminc diákot a települési önkormányzat képviselő-testülete választja ki: ők a minisztérium pályázatát elnyerő megyei gimnáziumban kezdik meg szeptembertől a tanulást. A kormány kétszeres normatívát biztosít a tanulók után a gimnáziumoknak és kollégiumoknak. A szerencsés kiválasztottak öt éven át egy elitgimnázium külön osztályában fognak tanulni.

"Örültünk a pályázati kiírásnak, azt hittük, a minisztérium végre tesz valamit a mi gyermekeinkért" - mondja Orsós János, a roma fiatalok tehetséggondozásával hat éve tapasztalatokat szerző Amrita Egyesület és a Szfátu Nosztru Hidasi Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke.

Több roma szervezet, roma fiatalokkal foglalkozó oktatási szakértő segítséget is ajánlott a tárcának a roma tanulók kiválasztásában. Több kisebbségi önkormányzat sérelmezte, hogy nem kaptak jelölési jogot.

Tanulhatnak,

dolgozhatnak

Bár a program kiírása természetesen nem tartalmaz utalást rá, a szakértők mégis jó okkal gondolhatták, hogy a program célcsoportját elsősorban roma fiatalok jelentik, akik közül mindössze öt százalék szerez érettségit, és két ezrelékük tanul tovább felsőoktatási intézményben; ráadásul többségük éppen a programban megjelölt leszakadó térségekből származik. Kemény István szociológus és társai vizsgálatai alapján míg 1971-ben a cigány gyerekek mindössze egy negyede, addig 1993-ban három negyede végezte el az általános iskolát. Kérdés azonban, mikor: többségük 15, 16 évesen vagy még később, ami megnehezíti a továbbtanulást. A hátrányok gyermekkorban kezdődnek: a cigány gyerekek fele nem jár óvodába, csak a kötelező iskolai előkészítő évet végzi el.

Az Arany János program 700 helyéből a jelentkezők alacsony száma miatt csak 351 helyet sikerült betölteni: a minisztérium adatai szerint 21 cigány gyerek került a programba. Orsós Jánossal - állítása szerint - Kecskés Éva, az OM munkatársa februárban azt közölte: az "Arany János" nem cigányprogram, és nem érti, miből gondolhatta Orsós, hogy a cigányság célcsoport lehetne a hátránykompenzáló programban. Orsósék Környei László közoktatásért felelős helyettes államtitkárhoz fordultak, amiért egy tehetséges diákjukat elutasította a minisztérium. O. Sz. az elsősorban roma középiskolás fiatalok tehetséggondozásával foglalkozó mánfai Collegium Martineumot jelölte meg mint azt a kollégiumot, ahol részt venne az esélyteremtő programban. A minisztérium szerint viszont a Collegium nem felel meg a pályázati kiírásnak, hiszen nem nyújt gimnáziumi képzést, ezért pályázatát nem tudják figyelembe venni. O. Sz. azonban a pályázat benyújtásakor nem tudhatta, hogy Baranya megyében a pécsi Leöwey gimnázium, illetve a Kodály Zoltán úti kollégium nyerte el az Arany János programban részt vevő diákok képzésének lehetőségét. "O. Sz. cigány nyelvet és kultúrát szeretett volna tanulni, amire a Collegiumban lehetősége lett volna. A cigánytelepen élő kislányt tehát azért utasították el, mert nem titkolta el nemzetiségi intézményeihez való kötődését" - mondta a Narancsnak Orsós, aki tavasszal találkozót kért a miniszterelnöktől is. Hiába. A Miniszterelnöki Kabinetiroda válaszában biztosította Orsóst, hogy a kormányzat kiemelt feladatának tekinti a középfokú kollégiumok bővítését, egyébként pedig azt tanácsolta neki, cigányügyben forduljon a Magyarországi Cigányokért Közalapítványhoz, ha pedig ez nem lenne elég, vegye igénybe a Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Közalapítvány roma ösztöndíj- pályázatait, amelyről ugyan idén már lecsúszott, de jövőre bátran próbálkozhat.

Derdák Tibor, a Collegium Martineum alapítója csodálkozik azon, hogy kimaradtak a programból: lakóik hátrányos helyzetű településekről érkeznek, kilencven százalékuk a cigányságát öntudatosan vállaló szegénysorsú gimnazista és szakközépiskolás. Szerinte előnyt kellene élvezzen a Collegium más bentlakásos intézményekkel szemben azért is, mert a pályázati kiírás szerinti "a műveltségi hátrányok leküzdését biztosító tanulásmódszertani és személyiségfejlesztő" foglalkoztatásai kiemelkedők a megyében.

Orsós János szerint az Arany János program amellett, hogy diszkriminatív a cigány gyerekekkel szemben, egyéb pontokon is bírálható. "Versenyistállókat hoz létre, amelyekben a gyerekek kortársaiktól elvágva tanulnak öt éven át. Ha tömegesen vettek volna fel cigány gyerekeket, akkor cigányosztályok jöttek volna létre, amit viszont sem az iskola, sem a minisztérium, sem a roma szülők nem akarnának."

Orsós szerint a nemzetiségi és interkulturális elemeket nélkülöző "janicsárképzés" nem számol a roma gyerekek identitásával, és félő, hogy elidegeníti őket saját közösségüktől. "Nem állhat elő Magyarországon olyan helyzet, hogy ugyanazt a munkát szakmai előzmények nélkül, középosztálybeli diákokkal kétszeres fejkvótáért végzi egy intézmény, mint más, cigány gyerekekkel foglalkozó, komoly szakmai programmal bíró iskolák." Környei László szerint azonban erről szó sincs. A Collegium Martineum tevékenységének értékét senki sem vonta kétségbe, sőt az OM jelenleg is dolgozik egy olyan pályázat kiírásán, amely a Collegiuméhoz hasonló intézmények támogatását célozná. Ezt a miniszter az Arany János program indításakor jelentette be.

A roma szervezetek nyomásának köszönhetően sikerült elérni, hogy a program differenciáljon a hátrányosság szempontjából igen eltérő megyék között: eredetileg a szegényebb keleti megyékből ugyanúgy harminc gyermek vehetett volna részt a képzésben, mint a nyugati megyékből. Kérdéses az is, hozzájárul-e a települési önkormányzat a programban előírt havi ötezer forinttal egy cigány gyerek támogatásához, hogy egyáltalán összeül-e a testület az ő kedvéért, vagy inkább a tehetősebb szülők gyermekeit juttatja ösztöndíjhoz. Az OM egy munkatársa megerősítette a Narancs azon értesülését, hogy több település vezető tisztségviselőjének gyermekei is pályáztak a programra. Legjobban az amúgy is kiváltságos helyzetben levő elitgimnáziumok járnak, amelyek dupla fejkvótához jutnak, míg más, hátrányosabb helyzetű diákokat képző intézmények esélytelenül pályáznak. Wizner Balázs szociológus egy Népszabadság-beli cikke szerint "a kiválasztottak nagy tömege valószínűleg soha nem fog visszatérni falujába, hanem a városi elitet erősíti majd". Szakértők szerint az Arany János programmal a kormány egy hozzá lojális szakembergárda kinevelésén munkálkodik. Környei mindezt cáfolja: minden gimnázium ugyanazt az állami normatívát kapja, nincsenek kiváltságos intézmények.

Differenciált bánásmód

Környei visszautasította az Arany János programot támadók érveit: a programban hat százalék a roma fiatalok aránya, amely szerinte többszöröse a kiemelkedő színvonalú gimnáziumokban tanuló cigány tanulók arányának. Környei a Narancsnak elmondta: O. Sz. pályázatát azért utasította el a minisztérium, mert formailag hibás pályázatot adott be. A minisztérium ugyanakkor felajánlotta a kislány felvételét, amit viszont ő visszautasított. "Vagyis O. Sz. tulajdonképpen amiatt az elutasítás miatt nem vehet részt az Arany János programban" - állítja Környei.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy az EU által jóváhagyott PHARE-program részeként 2000-ben 2,6 milliárd forint áll rendelkezésre (ebből 1,2 milliárdot a minisztérium ad) a halmozottan hátrányos, elsősorban roma fiatalok társadalmi beilleszkedésének támogatására. 2002-ig két új cigánykollégium épül, és jut pénz a romák felzárkóztatására és szakképzésére is.

A tárca idén 150 millió forintot fordít a cigány tanulók kollégiumi férőhelyeinek bővítésére, egyben megkezdődik az óvodai felzárkóztató program is, amelynek keretében roma édesanyák kerülnek dajkának gyermekeik mellé az óvodába, és fürdőszobákat építenek. A tárca - ahogy azt a Népszabadság megfogalmazta - a "roma óvodások higiénés kultúrájának kialakítását tervezi ily módon elősegíteni".

Varró SzilviaEmber és társadalom című, az általános iskola ötödik osztálya, illetve a 10-12 éves korosztály számára készült könyvet (írta: Bánhegyi Ferenc; lektorálta: dr. Bardocz Attila, dr. Törőcsik Zoltán; szerkesztette: Esztergályos Jenő). Az alábbiakban az Oktatási Minisztérium által a 2000/2001-es tanévre is segédkönyvvé nyilvánított műből idézünk.

"A romák nagy része (...) nem tudta és nem is akarta a polgári európai életformát felvenni. Éppen ebből adódtak a problémák, az ellentétek." A szerző szerint a romákat a török hadsereg kémekként alkalmazta, de hóhérként is jeleskedtek: "Állítólag ők kínozták halálra Dózsa Györgyöt és társait, bár ebben az esetben csak parancsot hajtottak végre." A cigányok "beszivárogtak" a perzsa birodalomba, majd "elárasztották" Kelet-Európát, "a vajdájuk" Romániában székel. A magyarországi cigányok két nyelvet használnak, a beást és a lóvárit, mely utóbbit a könyv "póvárira" keresztelte. Miután a nebuló sikerrel válaszolta meg a beugratós kérdéseket ("Mi lehet az oka annak, hogy a cigányságnál nagyobb a születések aránya, mint a többi népeknél? A Magyarországon élő cigányok milyen állampolgárok?"), eljuthat a fejezet gyűlöletkeltésre leginkább alkalmas részéhez: "A cigányság egy részének életére rányomja bélyegét a bűnözés. A cigányságot neveléssel, tanulással lehet olyan színvonalra emelni, ahol munkával be tud illeszkedni a társadalomba. Ehhez nagyon sok türelemre és hosszú időre lesz szükség. De nincs jobb, nincs más út. Ehhez kell a te segítséged is!"

A nettó rasszizmus, az előítéletes gondolkodás és a mérhetetlen sötétség ha kevésbé eklatánsan is, de jelen van a segédkönyv zsidókkal foglalkozó részében. A szerző maga is beismeri, hogy "nem könnyű feladat meghatározni, kik is azok a zsidók". Ám a következő mondatokban Bánhegyi - a magyarországi zsidótörvények, a nürnbergi kritériumok, valamint a Magyar Fórum vezércikkeinek szellemében - mégis megoldja a feladványt: "Számarányukat jelentősen meghaladja a művészvilágban, a tudományos életben, valamint az információáramlás (újságok, rádió, televízió) és kereskedelem területén elfoglalt szerepük. Éppen ebből a szerepvállalásukból eredően a múltban és a jelenben számos érzelmi indíttatású probléma született és születik."

A zsidók - akikről a cigányokkal ellentétben a könyv legalább leszögezi, hogy magyar állampolgárok - "a közéletben teljesen természetes módon jelen vannak, de csak mint egyének, s nem úgy, mint pl. a svábok, szlovákok vagy mint a cigányok, akik csoportosan is vállalják nemzetiségi, etnikai különállásukat. Lényegesen többet mondhatna számukról, arányukról, ha a vallás alapján vonnánk le következtetéseket." A zsidók azonban nem gyakorolják vallásukat - így a szerző -, majd kicsivel lejjebb mégis "Mózes tanításain alapuló vallást követő közel-keleti nép, összefoglaló nevükön: izraelitákként" definiálja őket. A könyv fontosnak tartja megismertetni az ötödikesekkel a héber, sémi, jiddis, Talmud és menora szavakat; az idegen szavak közül és a zsidók történelmének leírásából egyetlen kifejezés hiányzik: a holokauszt.

Az OM tájékoztatása szerint a könyv tankönyvvé nyilvánítását a minisztérium 1998-ban elutasította. Mostanáig 673 darab kelt el belőle. Aáry Tamás Lajos oktatási ombudsman kérésére Környei László helyettes államtitkár roma származású szakértőket kér fel a kiadvány értékelésére. Amennyiben ők úgy döntenek, hogy "a könyvben szereplő információk, megjegyzések nem helytállók, illetve sértők a magyarországi cigányságra nézve", a könyv lekerül a segédkönyvek listájáról. Ennek eredményétől függetlenül a kiadó az összes könyvet visszakérte az iskoláktól. Környei László a Narancsnak elmondta: a jelenlegi jogszabályok nem teszik lehetővé a segédkönyvek ellenőrzését, ezért a minisztérium a jövőben el kívánja törölni a segédkönyvlistát.

A könyv romákkal kapcsolatos fejezetét cigányellenesnek és gyűlöletkeltőnek tartja a Roma Polgárjogi Alapítvány, a Nemzeti Etnikai Kisebbségi és Jogvédő Iroda pedig jogi lépéseket fontolgat.

A szegregáció újabb formái

Kemény István, F. Havas Gábor és Liskó Ilona 1999 novemberétől 2000 márciusáig tartó iskolai szegregációs vizsgálataiból kiderül, hogy a szegregáció durvább formái manapság ritkábbak. (Ilyen volt a tiszavasvári külön ballagó roma gyerekek ügye, amelyről tavaly a Roma Polgárjogi Alapítvány kezdeményezése nyomán jogerős bírói végzés mondta ki, hogy az önkormányzat megsértette a gyerekek személyiségi jogait, vagy legutóbb Bogács, ahol - amint arról az RTL Klub beszámolt - az általános iskolás roma gyerekek a nem romáktól külön, megjelölt tányérokban és poharakban étkeznek.)

A jelenleg lezáruló Kemény-Havas-Liskó-féle vizsgálat szerint a feltűnő szegregáció csökken, növekszik azonban a lakóhelyi szegregáció: ahol egy tömbben laknak romák, ott nagyobb az esély a cigányiskolák kialakulására. De segítenek ebben azok az önkormányzatok is, amelyek automatikusan egy helyre irányítják a roma gyerekeket. A kutatók számára új jelenség, hogy a nem roma szülők inkább a szomszéd faluba íratják át gyermekeiket, mint hogy a helyi cigány többségű iskolában hagyják. A szegregáció finomabb formái, hogy a tagozatos osztályokból, így a zenei osztályokból is hiányoznak a cigány gyerekek.

Kaltenbach Jenő kisebbségi ombudsman egy 1997-es vizsgálatában már megállapította, hogy eredményei szerint a kisegítő (speciális) iskolák zsákutcát jelentenek: a csökkentett tananyag miatt a gyerekek több tantárgyat nem tanulnak, ezért továbbtanulásuk szinte lehetetlen. Hasonló következtésre jutottak Keményék is: a speciális pedagógiai programok legtöbb esetben a korrepetálásban merülnek ki, a pedagógusok tájékozatlanok, a cigány népismeret tanításához pedig hiányoznak a tankönyvek. A vizsgálat eredményei szerint a roma szülők ellenzik a cigányosztályokat. "Akkor lehetne ezek mellett érveket találni, ha valóban az esélyek kiegyenlítését szolgálnák. A kisegítő osztályokba irányított roma gyerekek száma azonban hétszerese a nem romákénak" - mondta Kemény István, aki szerint a speciális osztályba kerülést eldöntő tesztrendszer nemcsak az óvodától távol maradó, ezért alapvető ismereteket nélkülöző cigány gyerekekre alkalmazhatatlan, de minden más gyerekre is.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.