Ömlenek a közpénz-milliárdok az állami divatügynökségbe

  • narancs.hu
  • 2020. október 2.

Belpol

Álomfizetésekről és milliárdos támogatásokról lehet tudni.

"A kormány önti a milliárdokat a cégbe, amely átlagosan tíz embernek ad munkát. A bérek és juttatások a félmilliárdot közelítik" - írja a Népszava Magyar Divat és Design Ügynökség Nonprofit Zrt.-ről.

A szervezetet hivatalosan a magyar divat felvirágoztatására és a világ élvonalába emelésére hozták létre. A világszínvonalat a fizetések már mindneképp hozzák - teszik hozzá. Az állami milliárdokat bezsebelő divatcég 2019-es mérlege szerint 445 milliót költöttek el bérköltségekre, úgy, hogy tavaly statisztikai átlagban 10 munkavállalóval dolgozott az ügynökség.

A cég a Rogán Antal felügyelte Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) alá tartozik, 2018-ban alapították; vezetője pedig Orbán lányának, Ráhelnek egyik barátnője, Bata-Jakab Zsófia lett. Az állami vállalat egy istenhegyi úti villát és egymilliárd forint közpénzt is kapott az elinduláshoz - írják.

A főként a magyar dizájn- és divatéletet összefogó és szervező tevékenységet cégérére tűző cég fizetései már a kezdetekkor sem voltak elhagyagolhatóak, de 2019-re jelentősen megugrottak: 2018-ban még havi átlag 1,4 millió ment vezetői bérekre, tavaly már 2,6 millió.

Emellett nagy összegű tanácsadói szerződések köttethettek az ügynökségnél: a Népszava cikke a cég mérlege alapján azt írja, hogy tavaly összesen 146 millió forintot fizettek ki tanácsadásért, és 73 milliót költöttek szakértői díjakra.

Mindezt persze közpénzből: 2019-ben 1,8 milliárd működési és 26 milliós beruházási támogatást kaptak.

Mindemellett idén augusztusban már 2,8 milliárdos támogatást kaptak a kormánytól.

Ez a „magyar divat": Mire költik az egymilliárd forintot? Hogyan kerültek az Istenhegyi úti villába?

De legfőképpen: mi köze van ennek az egésznek Orbán Ráhelhez? Pénteken hozta a Magyar Közlöny, hogy „a magyar kormány a turisztikai ügynökség alatt működő Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.-be fektet egymilliárd forintot a magyar divat- és designipart átfogó, megújító fejlesztési feladatok hosszú távú koncepciójának megvalósítása érdekében".

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.