„Soros bérencei” az ápolási díj mögé bújtak, Orbán végül igazat adott nekik

Belpol

Nem érdemes azokkal az ügyekkel foglalkozni, amelyekre nem fogékonyak az emberek, a fiatalok pedig látszólag nem érdekeltek a véleménynyilvánításban. Az aHang társalapítóját faggatták egy online konferencián.

„Úgy indult a kampány, hogy a Pesti Srácok lehozta: Soros bérencei az ápolási díj ügye mögé bújtak. Majd Orbán Viktor fél év múlva azt mondta a rádióban, hogy akik az otthonápolási díj megemelésért küzdenek, azoknak igazuk van” – mondta Hajdú Gergő, az online petíciókat, kampányokat, akciókat szervező aHang társalapítója Freie Ungarische Botschaft (FUB) online konferenciáján.

Az aHang 2018-ban indult civil szerveződésként, többek között részt vett a „rabszolgatörvény” elleni tüntetések, valamint a 2019-es ellenzéki előválasztás megrendezésében is, mára már megkerülhetetlen szereplővé nőtte ki magát az online aktivizmus területén. Módszertanát külföldről vette át, a magánszemélyektől kezdve a nagyobb szervezetekig megkeresik a legkülönbözőbb ügyekkel, de önállóan is indít akciókat. A társalapítót a Berlinben élő magyarokból szerveződő FUB munkatársa faggatta, de a webinar nézői is kérdezhették.

Ápolási díj, online tüntetés, előválasztás

Hajdú úgy látja, a különböző kampányokat először le kell tesztelni, mert ha nem fogékonyak rájuk az emberek, akkor nem érdemes foglalkozni velük. Ennek ellenére az aHang lehetőséget biztosít mindenkinek a petíció indítására, ugyanis létrehozott egy platformot (szabadaHang), ahol díjmentesen lehet aláírást gyűjteni. Jelenleg is fut ezen a felületen egy petíció, méghozzá az augusztus 20-ára tervezett tűzijáték megtartása ellen, amit eddig több mint 90 ezren írták alá.

Az aHang egyik sikertörténete az ápolási díj megemeléséhez fűződő kampányhoz köthető: ekkor már rendelkezett a szervezet egy komolyabb adatbázissal, ezért konkrét címekre ki tudtak küldeni 5000 matricát, amiket több mint 200 településen ki is ragasztottak. A kampány eredményeként azoknak támogatását 30 ezer forintról 90 ezerre megnövelte a kormányzat, akik a gyereküket ápolják, viszont azok a gondozók, akik más hozzátartozójukat (például a testvérüket) látják el, csak csekély plusz támogatásban részesültek.

Az aHang az ellenzéki előválasztásban is részt vett, amit kezdetben Karácsony Gergely és Puzsér Róbert főpolgármester-jelöltek kezdeményeztek, de egyhamar eljutottak hozzájuk. A szervezet az egyeztetésekből csak kevésbé vette ki a részét, mert Hajdú szerint „politikai erőfitogtatás” zajlott a felek között, de az aHang volt a kizárólagos adatkezelő. A társalapító azt mondta, jelenleg komoly fejlesztések folynak, hogy a következő, országos előválasztást is le tudják bonyolítani, július végén, augusztus elején jönnek ki az új szisztémával.

A járvány ideje alatt sem tétlenkedett az aHang, ugyanis megszervezte az ország vélhetően első online tüntetését: a felhatalmazási törvény elfogadása ellen indított petíciót rövid időn belül 100 ezren aláírták, egy ilyen kampányt pedig demonstrációval illik lezárni, de erre a karantén miatt csak a digitális térben volt lehetőség. A rendezvény közvetítését 6000 követték nyomon, és 40 ezer ki-be kapcsolódót regisztráltak. Azt nem tudja, hogy mennyi értelme volt a dolognak, de szerinte biztos megindított valamit az emberekben.

Honnan van a pénz?

Az aHang jelenleg 40 százalékban mikro adományokból működik, két év múlva szeretnének teljesen önfenntartóak lenni. Hajdú szerint kicsit rosszabbul állnak, mint szeretnének, mostanra már 50 százalékon kellene lenniük, de folyamatosan nő az állandó támogatóknak a száma. A kampányok finanszírozásához is szoktak segítséget kérni, ugyanis sokszor előre nem lehet látni milyen költségek lesznek, az akciók organikusan alakulnak. Előfordult már, hogy videót készítettek, a Facebook hirdetésekre, postázásra is költeniük kell, és elképzelhető, hogy a jövőben ügyvédet kell majd fogadniuk.

Hosszú távon szeretnék erősíteni az online részvétel rendszerét, hogy egyszerűbb, hitelesebb és biztonságosabb legyen. Így például a városok költségvetésének kialakításába bele tudnának szólni a polgárok megfelelő platformok segítségével. Úgy látja, borzasztó gyengék abban, hogy a fiatal korosztályt elérjék: nem tudják a 18-25 éveseket megfogni, vagy csak érdekelté tenni a véleménynyilvánításban.

A teljes beszélgetést itt tekintheti meg.

Figyelmébe ajánljuk