Orbánék egymilliárdot folyattak a Balkánra exportált putyinista propagandába

  • narancs.hu
  • 2020.02.28 15:36

Belpol

Macedóniában pénzmosásra gyanakszanak.

Mint arról lapunk közel két éve beszámolt, a macedón médiában is terjeszkedett, komoly érdekeltségre tett szert a magyar Ripost tulajdonosa, aki emellett Szlovéniában is bevásárolt.

A Habony Árpádhoz közel álló befektető, Schatz Péter és volt munkatársa, Adamik Ágnes jó néhány, a Gruevszki-médiához tartozó cégben is többségi tulajdonrészt szerzett. Így ezek a médiumok évek óta a nacionalista jobboldalt támogatják, a háttérben pedig még maga az orosz elnök, Vlagyimir Putyin alakja is felsejlik.

Barátom, Gruevszki

Mindez nem véletlen, hisz' Orbán Viktor jó ideje komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a régióban minél több szövetségese legyen, és nemzetközileg is befolyásos politikusnak tartsák. De míg a demokratikus nyugati politikusok régóta kellő távolságot tartanak vele szemben, így jobb híján szövetségeseit úgymond a hozzá hasonlóak közül kell és kellett válogatnia, értsék jól, autokratákkal kell barátságokat kötnie. Az elmúlt évek külpolitikája, a hangsúlyos keleti nyitása nem is teheti kérdésessé, hogy a magyar miniszterelnök ezen törekvései egészen jól alakulnak.

Munkatársunk, Keller-Alánt Ákos és Szaska Cvetkovszka korábbi cikkéből kiderült, hogy politikai vezetőként – aki 2006-ban lett Macedónia miniszterelnöke a jobboldali VMRO–DPMNE elnökeként – Gruevszki irányítása alá vonta a helyi médiát is. Szinte az összes országos televízió, napilap és egy sor online portál volt bekötve a kormányzó VMRO–DPMNE-hez, és csak néhány független – főleg online – szerkesztőség tudott működni, nehéz anyagi körülmények között.

A Gruevszki-média tulajdonosai többnyire a párthoz közel álló üzletemberek vagy rokonok voltak, és a szerkesztőségek közvetlenül a párközpontból kaptak utasításokat. A párt Nyugat- és bevándorlásellenes, antimuszlim és oroszbarát üzeneteit a kritikus politikusokat, újságírókat és civileket lejárató propaganda egészítette ki.

false

 

Fotó: MTI

Gruevszki a propagandamédiát az államilag irányított hirdetésekkel tartotta fent, évekig a kormány volt a legnagyobb hirdető, de az állami megrendelésekből élő vállalatok is bőkezűen hirdettek. Ahogy arra számítani lehetett, Gruevszki bukásával megváltozott a médiapiac is, és egy sor, korábbi kormányhoz közeli kiadvány került nehéz anyagi helyzetbe.

De nem kellett sokáig várni, mert Magyarországról megérkezett a segítség. 2017-ben és 2018-ban a Habony Árpád köreihez sorolható Schatz Péter és volt munkatársa, Adamik Ágnes jó néhány, a Gruevszki-médiához tartozó cégben szerzett többségi tulajdonrészt – derült ki a Magyar Narancs korábbi cikkéből.

Most a 444.hu-n megjelent, Direkt36-os cikk azt állítja: Észak-Macedóniában a pénzügyminisztérium egyik szerve, a Pénzügyi Rendőrség azt vizsgálta, hogyan mozgott közel egymilliárd forint Schatz szlovén és macedón cégei között. A vizsgálatról a lap a macedón IRL és a szlovén Oštro oknyomozó szervezettel együttműködve szerzett meg dokumentumokat és tudott meg részleteket.

A vizsgálat eredményeit összefoglaló dokumentum szerint a macedón pénzügyminisztérium hatósága több okból is szabálytalannak tartja az utalásokat. Például azt gyanítják, hogy a kifizetések valódi tevékenységet nem takaró számlák alapján történtek. De gyanúsnak találták az átutalt pénz eredetét is, ami a hatóság vezetője szerint Magyarországról érkezett, és balkáni médiafinanszírozásra használták fel.

Mindez „a pénzmosás bűncselekmény egyes elemeinek elkövetésére utal” – fogalmaz a macedón hatóság. A macedón szabályok szerint bármely olyan esetben indítható vizsgálat pénzmosás gyanújával, ha tisztázatlan okból történik nagy pénzmozgás.

Neked ajánljuk