Orbánék egymilliárdot folyattak a Balkánra exportált putyinista propagandába

  • narancs.hu
  • 2020. február 28.

Belpol

Macedóniában pénzmosásra gyanakszanak.

Mint arról lapunk közel két éve beszámolt, a macedón médiában is terjeszkedett, komoly érdekeltségre tett szert a magyar Ripost tulajdonosa, aki emellett Szlovéniában is bevásárolt.

A Habony Árpádhoz közel álló befektető, Schatz Péter és volt munkatársa, Adamik Ágnes jó néhány, a Gruevszki-médiához tartozó cégben is többségi tulajdonrészt szerzett. Így ezek a médiumok évek óta a nacionalista jobboldalt támogatják, a háttérben pedig még maga az orosz elnök, Vlagyimir Putyin alakja is felsejlik.

Barátom, Gruevszki

Mindez nem véletlen, hisz' Orbán Viktor jó ideje komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a régióban minél több szövetségese legyen, és nemzetközileg is befolyásos politikusnak tartsák. De míg a demokratikus nyugati politikusok régóta kellő távolságot tartanak vele szemben, így jobb híján szövetségeseit úgymond a hozzá hasonlóak közül kell és kellett válogatnia, értsék jól, autokratákkal kell barátságokat kötnie. Az elmúlt évek külpolitikája, a hangsúlyos keleti nyitása nem is teheti kérdésessé, hogy a magyar miniszterelnök ezen törekvései egészen jól alakulnak.

Munkatársunk, Keller-Alánt Ákos és Szaska Cvetkovszka korábbi cikkéből kiderült, hogy politikai vezetőként – aki 2006-ban lett Macedónia miniszterelnöke a jobboldali VMRO–DPMNE elnökeként – Gruevszki irányítása alá vonta a helyi médiát is. Szinte az összes országos televízió, napilap és egy sor online portál volt bekötve a kormányzó VMRO–DPMNE-hez, és csak néhány független – főleg online – szerkesztőség tudott működni, nehéz anyagi körülmények között.

A Gruevszki-média tulajdonosai többnyire a párthoz közel álló üzletemberek vagy rokonok voltak, és a szerkesztőségek közvetlenül a párközpontból kaptak utasításokat. A párt Nyugat- és bevándorlásellenes, antimuszlim és oroszbarát üzeneteit a kritikus politikusokat, újságírókat és civileket lejárató propaganda egészítette ki.

false

 

Fotó: MTI

Gruevszki a propagandamédiát az államilag irányított hirdetésekkel tartotta fent, évekig a kormány volt a legnagyobb hirdető, de az állami megrendelésekből élő vállalatok is bőkezűen hirdettek. Ahogy arra számítani lehetett, Gruevszki bukásával megváltozott a médiapiac is, és egy sor, korábbi kormányhoz közeli kiadvány került nehéz anyagi helyzetbe.

De nem kellett sokáig várni, mert Magyarországról megérkezett a segítség. 2017-ben és 2018-ban a Habony Árpád köreihez sorolható Schatz Péter és volt munkatársa, Adamik Ágnes jó néhány, a Gruevszki-médiához tartozó cégben szerzett többségi tulajdonrészt – derült ki a Magyar Narancs korábbi cikkéből.

Most a 444.hu-n megjelent, Direkt36-os cikk azt állítja: Észak-Macedóniában a pénzügyminisztérium egyik szerve, a Pénzügyi Rendőrség azt vizsgálta, hogyan mozgott közel egymilliárd forint Schatz szlovén és macedón cégei között. A vizsgálatról a lap a macedón IRL és a szlovén Oštro oknyomozó szervezettel együttműködve szerzett meg dokumentumokat és tudott meg részleteket.

A vizsgálat eredményeit összefoglaló dokumentum szerint a macedón pénzügyminisztérium hatósága több okból is szabálytalannak tartja az utalásokat. Például azt gyanítják, hogy a kifizetések valódi tevékenységet nem takaró számlák alapján történtek. De gyanúsnak találták az átutalt pénz eredetét is, ami a hatóság vezetője szerint Magyarországról érkezett, és balkáni médiafinanszírozásra használták fel.

Mindez „a pénzmosás bűncselekmény egyes elemeinek elkövetésére utal” – fogalmaz a macedón hatóság. A macedón szabályok szerint bármely olyan esetben indítható vizsgálat pénzmosás gyanújával, ha tisztázatlan okból történik nagy pénzmozgás.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.