„Orbán-interjú nélkül is kirúgtak volna” – Mészáros Antónia a Narancsban

Belpol

Az ATV műsorvezetőjével, aki Rónai Egonnal váltásban megkapta az Egyenes beszédet, a vitákkal járó adrenalinfröccsről, a smink szerepéről és Orbán kétértelmű jovialitásáról beszélgettünk. Részlet a friss Magyar Narancsból.

Magyar Narancs: A magyar nézőknek milyen elvárásai vannak egy közéleti műsort vezető női riporter felé?

Mészáros Antónia: Olykor a ruha, a frizura, a smink jobban foglalkoztatja a nézőket, mint az, amit egy női műsorvezető mond. Amikor először kerültem kamera elé, a szerkesztőm az adás előtt azt tanácsolta, hogy mindegy, mit mondasz, csak mutass jól. Nagyon felháborodtam magamban, mert egész nap azon dolgoztam, hogy mit fogok mondani, gyűjtöttem az információt, fogalmaztam a mondataimat, és azzal egyáltalán nem foglalkoztam, hogy legyen egy mutatós kabátom vagy elmenjek fodrászhoz. Pedig ez valóban fontos, ha nincs rendben, akkor el is vonhatja a figyelmet a tartalomról. A férfiaknak ilyen szempontból könnyebb dolguk van. De az is igaz, hogy vannak nézők, akik nehezebben fogadják el a kemény, határozott fellépést egy nőtől. Sokan azt várják el, hogy a nő legyen kedves és kellemes beszélgetőtárs.

MN: Volt olyan, hogy hátrányba került a pályán amiatt, hogy nő?

MA: Tudom, hogy sok nővel előfordul, de engem nem ért diszkrimináció.

MN: És olyan, hogy előny volt?

MA: Volt, ha nem is sokszor, és szerintem nem is Magyarországon. De például amikor az iraki háborúról tudósítottam a BBC-t, egyedüli brit újságíróként sikerült eltöltenem pár napot a hadsereg sivatagi főhadiszállásán, és elképzelhetőnek tartom, hogy ebben szerepet játszhatott a női mivoltom. A főparancsnok ismert volt arról, hogy nem kedveli az újságírókat, ezért nem is engedett oda senkit a pályatársaim közül. De amikor egy másik tiszttel forgattam, és közben találkoztam vele, annyira meglepődött, hogy egy marcona férfiakból álló stáb helyett egyetlen fiatal, mosolygós magyar lány képviseli a BBC-t, hogy kivételt tett velem és engedélyt adott arra, hogy ott töltsek pár napot a terepasztalok mellett, ahova befutottak az információk és megszülettek a döntések. Még arra is megkért, hogy lehetőleg minden eligazításán legyek ott. Ott is voltam, kamerával a kezemben, aludni se mertem, nehogy lemaradjak valamiről.

*

A csütörtöki Magyar Narancsban megjelenő interjúban szóba kerül az is, hogy a kommunikációs tréningen felkészített politikusok miért sokkal kedvesebbek egy női műsorvezetővel, mint egy férfival. Kiderül az is, 2010-ben miről beszéltek Orbán Viktorral negyven percig a stúdióban az emlékezetes köztévés miniszterelnöki interjú után, amit pár héttel később Mészáros Antónia távozása követett. A csevej során Orbán a lehető legbarátságosabb hangot ütötte meg, „és közben látványosan átnézett azokon, akik neki akartak éppen megfelelni”, mesélte a Narancsnak a műsorvezető, aki szerint az Orbán-interjú nélkül is kirúgták volna a köztévéből rövid időn belül.

Neked ajánljuk

Kutyából nem lesz unikornis

  • SzSz

„1 millió dollár nem tuti. Tudjátok mi a tuti? 1 milliárd dollár” – fűzi be Sean Parker, a simlis befektető a Facebook tejfelesszájú, egyetemista alapítóit a The Social Network – A közösségi hálóban. A Justin Timberlake játszotta pasas maga a gonosz kapitalista csábító, aki David Fincher filmje szerint főszerepet játszott abban, hogy néhány kapucnis srác nekifutásából vanity project helyett végül az egész világot meghódító gigavállalat jöjjön létre.

A legnagyobb átverés

Alighanem biztosra akart menni a Netflix, amikor jó pénzért – erről még lesz szó – megvette 2018-ban az akkor már internetszerte nagy népszerűségnek örvendő, és épp börtönbüntetését töltő álörökösnő, Anna Sorokin élettörténetének megfilmesítési jogát, és hozzá ugyancsak szép pénzért leszerződtette az Y generációs narratívák kipróbált tévés elbeszélőjét, Shonda Rhimest. Biztosra mentek, csak épp azt nem tudták eldönteni, hogy mit is akarnak ezzel az egésszel kezdeni, mit szeretnének mondani a történetről, és miért tartják egyáltalán érdekesnek a Sorokin-sztorit.

A legnagyobb tűzijáték

  • Csabai Máté

Zabszem van Tigran Hamasyan seggében. Az örmény folklór, a thrash metal, a prog rock és az ECM-stílusú ambient felé tett kirándulások után odaérkezik, ahonnan mások indulni szoktak: az amerikai jazzdalokhoz, Ella Fitzgerald, Charlie Parker és Chet Baker klasszikusai­hoz. Nem vitatom, hogy ragyogó invencióval és virtuozitással nyúl ezekhez, de izgága természetének nem tud parancsolni.

Távolról sem

  • Sándor Panka

Elgondolkodtató és megragadó látvány fogad (Erős Hanna és Zatykó Bori munkája): a színpadon hatalmas piros M betű, előtte piros szőnyeg, jobboldalt kör alakú vetítővászon, Bartha Máté videóival. A Kovács Lehel által megformált kutató, az Amerikából hazatért Gyarmati Egon bele is kezd a Magor-program kifejlesztésének hátteréről szóló ismeretterjesztő előadásába.

Elnyomás alatt nő

Naomi Wolf amerikai feminista író a Vagina című könyvében hosszan értekezik arról, hogy a vagina fölötti uralom és a nők társadalmi csoportjának elnyomása egy és ugyanaz.

Míg el nem tűnik

  • Erdei Krisztina

A 20. század alkotói gyakran keresték a fotózás valódi helyét a művészetek között. Moholy-Nagy és kortársai, az avantgárd fotográfia képviselői a festészetet utánzó fotóhasználattal szemben, a médium sajátos formanyelvének kidolgozására törekedve önálló kifejezésmódot fejlesztettek ki, amely képes a valóságot sajátos nézőpontok mentén rögzíteni.

A leégett kastély felépítése

A kötet megjelenése után publikált Párhuzamos létezésben című műhelyesszéjében Láng Orsolya úgy fogalmazott, hogy akkor zárja le a verseskötetének kéziratát, amikor úgy érzi, már nem tud többet mondani „arról a kevés dologról, ami foglalkoztat”.

Utánunk is ősök jönnek

Mint amikor locsog a tenger, nyolc-tíz mondatos, csak ritkán hosszabb szövegekből áll ez a regény. Apró képek, monológok arról, hogyan tölti el az életét az ember a neten és a valóságban, hogyan éli meg a rácsodálkozás örömét, szakadatlanul tanulva és csalódva.

Múlt, jelen, jövő

„Miről vitatkoznak a magyarok?” – teszi fel a fogós kérdést a Klubrádió nemrégiben indult műsorának, a Három az igazságnak a beharangozója. Aztán gyorsan meg is válaszolja: „Természetesen önmagukról. És természetesen csak egy igazságot ismernek arról, hogy kik is ők, mi jó nekik, és hová tartanak.