„Orbán-interjú nélkül is kirúgtak volna” – Mészáros Antónia a Narancsban

Belpol

Az ATV műsorvezetőjével, aki Rónai Egonnal váltásban megkapta az Egyenes beszédet, a vitákkal járó adrenalinfröccsről, a smink szerepéről és Orbán kétértelmű jovialitásáról beszélgettünk. Részlet a friss Magyar Narancsból.

Magyar Narancs: A magyar nézőknek milyen elvárásai vannak egy közéleti műsort vezető női riporter felé?

Mészáros Antónia: Olykor a ruha, a frizura, a smink jobban foglalkoztatja a nézőket, mint az, amit egy női műsorvezető mond. Amikor először kerültem kamera elé, a szerkesztőm az adás előtt azt tanácsolta, hogy mindegy, mit mondasz, csak mutass jól. Nagyon felháborodtam magamban, mert egész nap azon dolgoztam, hogy mit fogok mondani, gyűjtöttem az információt, fogalmaztam a mondataimat, és azzal egyáltalán nem foglalkoztam, hogy legyen egy mutatós kabátom vagy elmenjek fodrászhoz. Pedig ez valóban fontos, ha nincs rendben, akkor el is vonhatja a figyelmet a tartalomról. A férfiaknak ilyen szempontból könnyebb dolguk van. De az is igaz, hogy vannak nézők, akik nehezebben fogadják el a kemény, határozott fellépést egy nőtől. Sokan azt várják el, hogy a nő legyen kedves és kellemes beszélgetőtárs.

MN: Volt olyan, hogy hátrányba került a pályán amiatt, hogy nő?

MA: Tudom, hogy sok nővel előfordul, de engem nem ért diszkrimináció.

MN: És olyan, hogy előny volt?

MA: Volt, ha nem is sokszor, és szerintem nem is Magyarországon. De például amikor az iraki háborúról tudósítottam a BBC-t, egyedüli brit újságíróként sikerült eltöltenem pár napot a hadsereg sivatagi főhadiszállásán, és elképzelhetőnek tartom, hogy ebben szerepet játszhatott a női mivoltom. A főparancsnok ismert volt arról, hogy nem kedveli az újságírókat, ezért nem is engedett oda senkit a pályatársaim közül. De amikor egy másik tiszttel forgattam, és közben találkoztam vele, annyira meglepődött, hogy egy marcona férfiakból álló stáb helyett egyetlen fiatal, mosolygós magyar lány képviseli a BBC-t, hogy kivételt tett velem és engedélyt adott arra, hogy ott töltsek pár napot a terepasztalok mellett, ahova befutottak az információk és megszülettek a döntések. Még arra is megkért, hogy lehetőleg minden eligazításán legyek ott. Ott is voltam, kamerával a kezemben, aludni se mertem, nehogy lemaradjak valamiről.

*

A csütörtöki Magyar Narancsban megjelenő interjúban szóba kerül az is, hogy a kommunikációs tréningen felkészített politikusok miért sokkal kedvesebbek egy női műsorvezetővel, mint egy férfival. Kiderül az is, 2010-ben miről beszéltek Orbán Viktorral negyven percig a stúdióban az emlékezetes köztévés miniszterelnöki interjú után, amit pár héttel később Mészáros Antónia távozása követett. A csevej során Orbán a lehető legbarátságosabb hangot ütötte meg, „és közben látványosan átnézett azokon, akik neki akartak éppen megfelelni”, mesélte a Narancsnak a műsorvezető, aki szerint az Orbán-interjú nélkül is kirúgták volna a köztévéből rövid időn belül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.