Orbán látványos fordulata: már a Néppártban való maradásról beszél

  • narancs.hu
  • 2019. május 31.

Belpol

„Ha a magyar emberek érdekének megfelel.”

Tiszteletet parancsoló győzelemként jellemezte a Fidesz-KDNP európai parlamenti (EP-) választási eredményét Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

false

 

Fotó: MTI

A hvg.hu tudósítása szerint Orbán olyan embert fog támogatni EB-elnöknek, aki a keresztény kultúra támogatója és megvédője, bevándorlásellenes, de neveket nem mondott, a V4-ek pedig egységesek ebben a kérdésben a kormányfő szerint. „Kezet adtunk egymásnak néhány személyi kérdésben.” A munkája szellemileg kiemelkedő részének nevezte, hogy összeállítsa az európai vezetőkkel, milyen irányvonalat vesz a közösség. Saját és pártja jövőjéről azt mondta: a Néppárthoz számolva a Fideszt is, nincs többség akkor sem, ha a Néppárt összeáll a szocialistákkal, kezdett okfejtésbe Orbán, szerinte jelenleg az Európai Néppárt tagja a Fidesz, ha a „magyar emberek érdekének megfelel, maradunk.”

A kormányfő úgy fogalmazott: "A magyar emberek az EP-választáson kikövetelték maguknak a tiszteletet, és ezt meg is kapták" - mondta. Érdekesnek nevezte továbbá, hogy "a Soros-féle alapítványi rendszer, civil szervezetek, liberális médiahálózat" által támadott országok vezető pártjai szerepeltek a legsikeresebben az EP-választáson.

Hozzátette: a visegrádi négyek egységesek lesznek a személyi döntések során.

A hazai ellenzék EP-választási szereplésével kapcsolatban gratulált nekik az eredményhez, úgy fogalmazott, "jól van ez így". Megismételte: a kampányban érezte, hogy az emberek elégedetlenek az ellenzékkel.
Az ellenzéken belül olyan erők kaptak most nagyobb támogatást - mondta -, amelyekkel már "birkózott" eleget az elmúlt 30 évben, miattuk hívták vissza a Fidesz-KDNP-t 2010-ben, a 2002-2010 között kormányzók ugyanis tönkretették az országot.
A szerdai kormányülésen elfogadott gazdaságvédelmi akciótervre rátérve a kormányfő kifejtette, két okból volt szükség az intézkedésre: egyrészt mert a magyar gazdasági gyorsulás egy lassuló európai gazdasági térben történik, és ez utóbbi biztosan hatni fog Magyarországra, ezért a magyar növekedési potenciál fenntartásához szükséges néhány változtatás. Másrészt Brüsszelben rendre születnek olyan gazdasági döntések - tette hozzá -, amelyek kifejezetten előnytelenek a magyar gazdaságnak, ezek miatt is kell az akcióterv.
Arról is beszélt, hogy Magyarországnak szüksége van a legmodernebb technológiát is magában foglaló külföldi beruházásokra, mert aki kimarad az ilyen versenyből, az hátrányba kerül.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.