Pannónia Ring: Esőmenők

  • Winkler Róbert
  • 1996. szeptember 19.

Belpol

"Ostffyasszonyfára mentek? A pannóniaringre?! Gumicsizmát vigyetek!" A közeli megyeszékhely, Szombathely tudatában olyan földterületként él a pálya, amely jelenlegi állapotában legfeljebb rizstermesztéssel üzemeltethető nyereségesen. Pedig sárnak nyoma sincs, az aszfalton reggeltől estig repesztenek a többnyire osztrák motorosok. A pálya minden valószínűség szerint még idén megkapja a nemzetközi minősítést; ha ez meglesz, akár Forma-1-et is rendezhetnek rajta.
"Ostffyasszonyfára mentek? A pannóniaringre?! Gumicsizmát vigyetek!" A közeli megyeszékhely, Szombathely tudatában olyan földterületként él a pálya, amely jelenlegi állapotában legfeljebb rizstermesztéssel üzemeltethető nyereségesen. Pedig sárnak nyoma sincs, az aszfalton reggeltől estig repesztenek a többnyire osztrák motorosok. A pálya minden valószínűség szerint még idén megkapja a nemzetközi minősítést; ha ez meglesz, akár Forma-1-et is rendezhetnek rajta.

Ostffyasszonyfa nevére valószínűleg már felfigyelt az osztrák logopédusszövetség: még a magyarok is összeráncolt homlokkal betűzik a táblát. A nyelvtörő a helybelieket is fárasztja, a legtöbben Offát mondanak, de azt nem szeretik, hogy senki nem bírja rendesen leírni a falu nevét (kétefipszilon). A faluban nincs munkanélküliség, a 900 lakos harmincöt százaléka 60 év feletti. A Pannónia Ring állandó jelleggel hat, hétvégenként pedig 20-30 falubelinek ad munkát. A nagy durranás azonban nem ez: az iparűzési adó révén a falué a ring bevételének 1,2 százaléka, ami napi 10 000 márkával számolva nem megvetendő összeg. Az offaiak azonban furcsamód nincsenek elájulva a küszöbük előtt tomboló Eldorádótól. Egyelőre sehol egy Zimmer frei, és a polgármester, Vadász István is csak egy kempinget tervez a közeljövőre. "Bízunk benne, hogy jövőre beindul a dolog" - mondja. "A telekárak öt-tízszeresükre emelkedtek, két osztrák már vásárolt házat a faluban. Új intézményekre nincs szükségünk, a meglévők 2000 lakost is ki tudnának szolgálni. Van iskolánk, orvosi rendelőnk, s ezeknek a működtetése jelenti egyelőre a nagyobb gondot."

Kedvező kicsúszási ívek

A Pannónia Ring bruttó 550 millió forintba került. A megtakarítások talán legnagyobbika, hogy egy ugyanilyen jellegű pálya Ausztriában kb. a tízszeresébe került volna. A területet árverésen vették magánszemélyektől. A föld terméketlen, ezért az egyetlen érdeklődő valószínűleg lejjebb is vihette az árat. A terméketlenség oka, a vékony humuszréteg alatti 60-70 méter mély kavicsréteg útépítési szempontból kifejezetten főnyeremény: ilyen vörös kaviccsal alapozzák az autópályákat is. Ráadásul ahogy a FIN (Nemzetközi Autó-Motorsport Szövetség) inspektora megállapította, a pálya nagy területen fekszik, ezért rendkívül kedvezőek a kicsúszási ívek - kevés biztonsági építmény, kavicságy és betonfal kell. A költségeket a tizenkilenc, névtelenségbe burkolózó osztrák befektető készpénzzel fizette: ez is közrejátszik abban, hogy a megtérülési időt körülbelül négy évben állapították meg.

Helikopter, vizesblokk

Maga az ötlet zseniális: a nyugat-európai autó- és motorversenyzők nem tudnak hol edzeni (a keletiek sem, de nekik amúgy sincs pénzük). Ostffyasszonyfa még a német sportolóknak is elég közel van. Kevés a pálya: Pöstyén inkább csak motorsportcélokat szolgál, aztán ott van még a zeltwegi Ö-Ring, a Salzburgring, kelet felé a kör a Hungaroringgel, délre Maribor és Rijeka pályáival zárul. Ezek a versenyterepek azonban állami tulajdonban vannak, a műfaj minden hátrányával. Farkas Attila, a Pannónia Ring igazgatója a különleges kiszolgálást tartja létesítményük egyik fő erényének: "A hétvégi versenynapokon biztosítunk hivatalos sportbírókat, két mentőautót orvossal, egészségügyi bázist, van helikopter-leszállópályánk is. De megnézhetik a vizesblokkokat: sem Zeltwegben, sem Brünnben nincs ilyen színvonal, Rijekában meg végképp nem."

Nem kell a Forma-1

Magyar Narancs: Elkészült már a versenynaptáruk?

Farkas Attila: A versenynaptárakat csak decemberben adják ki. Minden pályának van egy beérési időszaka, amíg elkészülnek bizonyos létesítmények, bírói posztok, biztonsági felszerelések, indítólámpák, boxudvar, a miénk is addigra lesz teljesen kész.

MN: Van valami biztos pont?

FA: Igen, jövőre rendezünk Pro-Superbike futamokat, élő tévéközvetítéssel.

MN: De az Mogyoródon is van. Lehet egy országban egyszerre több?

FA: Természetesen.

MN: Ha idehozzák, nem veszik el a Superbike-futamot a Hungaroringtől?

FA: Hm. Ez nem Grand Prix, vagyis nemzeti nagydíj, tehát pályát választanak, nem országot. Csak annyit mondhatok, nálunk lesz.

MN: Gondolom, a távlati cél nem lehet más, mint a Forma-1.

FA: Nem valószínű, hiszen a Forma 1 bevételét nem a pálya kapja: jön Eclestone úr, és szépen elviszi a pénzt.

Kimegyünk a pályára, megnézzük a boxokat. Mindegyikben víz, villany, a fő attrakció azonban a célvonal aszfaltja alá épített érzékelő: számítógép regisztrálja, mikor melyik autó haladt át a vonalon, részidő, mindenféle idő. A "hagyományos", fotocellás időmérő módszerhez képest pontosabb, egy ember munkájával is működik. Négymillió schillingbe kerül. Európában kettő ilyen van, Zeltwegben meg itt. A biztonság kedvéért a pálya nagy órája a németországi atomóráról kapja a jelzéseket.

Versenypályát mindenkinek!

A Pannónia Ring 1997 végéig minden hétvégére ki van adva. Egyes nyári víkendekre négy-ötszörös a túljelentkezés. Hogy kik ők? "Osztrákok, németek, belgák, svájciak, olaszok, franciák. 150-300 fős hobbiklubok, autósok, motorosok. Februárban Portugáliából indulnak, és októberben végeznek valahol Németországban" - lelkesedik az igazgató. "Az jelenti nekik a dolog varázsát, hogy minél több pályát próbáljanak ki. Különböző kategóriákban házibajnokságokat rendeznek."

Farkas Attila egy német klub nyomtatott, ostffyasszonyfai órarendjét mutatja. Péntek: szabadedzések, szombat: I. kategóriás verseny, II. kategóriás verseny, szabadedzés, szabadedzés... Kiderül, miért nem jöttek lázba eleddig az ostffyasszonyfaiak: Farkas Attila mutatja, mekkora a sor, amikor megjelenik egy-egy csapat. Lakókocsik, lakóbuszok, sátrak, a vége néha Sárvárig is elér. Nomád motorosok, akik kevésbé gerjednek a falusi turizmusra.

Mindenesetre az a tény, hogy a pályát másfél évre előre ki tudták adni, felveti azt, hogy a Dunántúl akár két versenypályát is el tudna tartani. "Ez valószínűleg igaz, de ekkora tőkével kevesen rendelkeznek" - véli Farkas Attila. "Hatalmas igény lenne gokart- és crosspályára is, különösen az utóbbi igényel kevés befektetést. Mindenkinek jó szívvel tudom ajánlani: építsen versenypályát."

(Mint megtudtuk, Klapka György tervezi egy ilyen pálya üzemeltetését. Az ismert vállalkozó a Narancs kérdésére elmondta, hamarosan elkezdi az első magyarországi fedett gokartpálya építését Kőbányán, a Keresztúri úton.)

Noé Ring

Farkas Attila igazgató büszke a magyar építők munkájára, leszámítva bizonyos hiányosságokat. Az árvizet szerinte az évtizedek óta nem tapasztalt csapadékmennyiség és a nem megfelelő alagcsövezés okozta.

MN: Nem a terv szerinti csöveket építették be?

FA: Ezek szerint nem.

MN: Kiásták? Megnézték?

FA: Nem ástunk ki semmit. A pálya működik. A pálya teste alatt megy át a cső, ott nem lehet ásni ilyenkor.

MN: Akkor honnan gondolják, hogy nem megfelelő a cső?

FA: A vízelvezetés nem olyan, amilyennek lennie kellene.

Ugyanezt állítja Wagner Kálmán is, aki a három kivitelező cég egyikének (Ékisz Kft.) ügyvezető igazgatója. Õ az a szakállas férfi, akit a tévéhíradóban láthattunk, amint a nem rendezett számla fejében kiszerel egy drága elektromos berendezést, és túszként hazaviszi. "Semmilyen alagcsövezést nem rendeltek meg, ez a dolog lényege" - fejtegeti. "Nem volt megtervezve a csapadékvíz elvezetése, kifejezetten a beruházó kívánta így. Abból indultak ki, hogy ez egy kavicsteraszon épülő létesítmény, és a kavics mint szűrőréteg képes lesz a vizet elvezetni. Ez egyébként működne is, közepes mennyiségű csapadéknál." Kérdésünkre, hogy tudniillik tudják-e bizonyítani a megrendelés hiányát, Wagner úr határozottan felelt: "Hogyne. Hat olyan bejegyzés van az építési naplóban, amelyekben felhívjuk a megrendelő figyelmét: nincs megoldva a csapadékvíz elvezetése. Van egy hetedik bejegyzés, melyben a megrendelő többszöri felszólításunkra közli: a beruházó nem tart igényt sem a rendszer megtervezésére, sem annak megvalósítására. Mondanom sem kell, ezek a dolgok pénzbe kerültek volna."

A titkárnő fénymásol, megkapjuk az említett naplóoldalt, "külön vízelvezetést nem kért a megbízó, a tervező kérdésére sem", s mindez annak rendje s módja szerint kivitelező és megbízó által aláírva. A bonus track a műszaki átadási jegyzőkönyv fénymásolata, a megrendelő által aláírva, az első pontban "A munka szerződés szerint elkészült" mondat olvasható.

"Ez nem egy förmedvény"

Az árvíz a műszaki átvétel és a végszámla kifizetése között érkezett, s bár a pályának semmi baja - hiszen a kavics végül elnyelte a vizet -, az osztrákok "nem megfelelő kivitelezés" címén nem fizetik ki az utolsó 150 millió Ft-ot. Az elektromos szakaszoló, amit Wagner Kálmán átvételi elismervény ellenében szereltetett ki, a végszámla részét képezte. Ezzel együtt, bár jogilag nyerők a magyar kivitelezők, a magyar bíróságok két-három éves emésztési ciklusa az osztrákoknak kedvez. "Nézze, ez a pálya nem egy förmedvény, amit szégyellnie kéne az országnak" - mondja Wagner úr. "Négy és fél hónapig éjjel-nappal dolgoztunk és dolgoztattunk úgy, hogy április 13-án még harminccentis hó volt a munkaterületen. Az itt a baj, hogy a korrekt műszaki megvalósítás további 80-100 milliót igényelt volna. Azt kérik rajtunk számon, amibe nem voltak hajlandók invesztálni."

Csiga

Volt osztálytársam Győrben lett mérnök, osztrák-magyar vegyesvállalatnál dolgozik. Mondja, iszonyú, mit bír művelni az osztrák főnök. Ha megrendelnek egy épületet, mindenből egy kategóriával olcsóbb anyagot használ. Hiába kaparják az arcukat a statikusok: nem viccből terveznek egy épülethez olyan minőségű anyagot, amilyet. Ha valakinek nem tetszik, lehet dolgozni más cégnél. Eddig bevált ez a "csak-nem-dől-majd-össze"-taktika. "Az a kisebb baj, hogy három schillingért hazakísérnék a csigát Garmisch-Partenkirchenig. A nagyobb, hogy nyugodtan alszanak, miközben tudják, szar épületeket csinálnak. Annak jó, akinek nincs lelkiismerete."

Winkler Róbert


Krónika

1996. február 22. A három magyar kivitelező cég megkezdi az építkezést.

1996. augusztus 1. A Pannónia Ring átadása.

1996. augusztus 19. Ünnepélyes megnyitó, 25 000 néző.

1996. augusztus 14-15. Az esőzések után víz borítja el a pálya több részét. A megrendelő a nem megfelelő kivitelezésre hivatkozva visszatartja az utolsó, 150 millió forintos számla kifizetését.

1997 A tervek szerint elkezdik a Pannónia Ringet kiegészítő gokartpálya és a versenyzők család- tagjainak szánt uszoda építését.


Paraméterek

Hungaroring

átlagos szélesség: 9 méter

teljes hossz: 3962 m

célegyenes: 600 méter, szélessége 14-16 m

Pannónia Ring

szélesség: 11 m

teljes hossz: 4740 m

célegyenes: 700 m, 18 kanyar

Nürburgring

hosszúság: 4540 m, 16 kanyar

Österreichring (Zeltweg)

hosszúság: 4300 m, 14 kanyar


A Hungaroringen

6-7 éve még akárki száguldozhatott a világot jelentő aszfaltokon. Autóval egy óra sebességláz 100, motorral - hengerűrtartalomtól függően - 25-50 Ft-ba került.

Jelenleg egy hétköznapi bérleti díj 4000 német márka, a hétvégi napok 8000-be kerülnek. Az úrvezetők zsigulis-Simson robogós döngetését megszüntették: veszteséges volt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.