Pannónia Ring: Esőmenők

  • Winkler Róbert
  • 1996. szeptember 19.

Belpol

"Ostffyasszonyfára mentek? A pannóniaringre?! Gumicsizmát vigyetek!" A közeli megyeszékhely, Szombathely tudatában olyan földterületként él a pálya, amely jelenlegi állapotában legfeljebb rizstermesztéssel üzemeltethető nyereségesen. Pedig sárnak nyoma sincs, az aszfalton reggeltől estig repesztenek a többnyire osztrák motorosok. A pálya minden valószínűség szerint még idén megkapja a nemzetközi minősítést; ha ez meglesz, akár Forma-1-et is rendezhetnek rajta.
"Ostffyasszonyfára mentek? A pannóniaringre?! Gumicsizmát vigyetek!" A közeli megyeszékhely, Szombathely tudatában olyan földterületként él a pálya, amely jelenlegi állapotában legfeljebb rizstermesztéssel üzemeltethető nyereségesen. Pedig sárnak nyoma sincs, az aszfalton reggeltől estig repesztenek a többnyire osztrák motorosok. A pálya minden valószínűség szerint még idén megkapja a nemzetközi minősítést; ha ez meglesz, akár Forma-1-et is rendezhetnek rajta.

Ostffyasszonyfa nevére valószínűleg már felfigyelt az osztrák logopédusszövetség: még a magyarok is összeráncolt homlokkal betűzik a táblát. A nyelvtörő a helybelieket is fárasztja, a legtöbben Offát mondanak, de azt nem szeretik, hogy senki nem bírja rendesen leírni a falu nevét (kétefipszilon). A faluban nincs munkanélküliség, a 900 lakos harmincöt százaléka 60 év feletti. A Pannónia Ring állandó jelleggel hat, hétvégenként pedig 20-30 falubelinek ad munkát. A nagy durranás azonban nem ez: az iparűzési adó révén a falué a ring bevételének 1,2 százaléka, ami napi 10 000 márkával számolva nem megvetendő összeg. Az offaiak azonban furcsamód nincsenek elájulva a küszöbük előtt tomboló Eldorádótól. Egyelőre sehol egy Zimmer frei, és a polgármester, Vadász István is csak egy kempinget tervez a közeljövőre. "Bízunk benne, hogy jövőre beindul a dolog" - mondja. "A telekárak öt-tízszeresükre emelkedtek, két osztrák már vásárolt házat a faluban. Új intézményekre nincs szükségünk, a meglévők 2000 lakost is ki tudnának szolgálni. Van iskolánk, orvosi rendelőnk, s ezeknek a működtetése jelenti egyelőre a nagyobb gondot."

Kedvező kicsúszási ívek

A Pannónia Ring bruttó 550 millió forintba került. A megtakarítások talán legnagyobbika, hogy egy ugyanilyen jellegű pálya Ausztriában kb. a tízszeresébe került volna. A területet árverésen vették magánszemélyektől. A föld terméketlen, ezért az egyetlen érdeklődő valószínűleg lejjebb is vihette az árat. A terméketlenség oka, a vékony humuszréteg alatti 60-70 méter mély kavicsréteg útépítési szempontból kifejezetten főnyeremény: ilyen vörös kaviccsal alapozzák az autópályákat is. Ráadásul ahogy a FIN (Nemzetközi Autó-Motorsport Szövetség) inspektora megállapította, a pálya nagy területen fekszik, ezért rendkívül kedvezőek a kicsúszási ívek - kevés biztonsági építmény, kavicságy és betonfal kell. A költségeket a tizenkilenc, névtelenségbe burkolózó osztrák befektető készpénzzel fizette: ez is közrejátszik abban, hogy a megtérülési időt körülbelül négy évben állapították meg.

Helikopter, vizesblokk

Maga az ötlet zseniális: a nyugat-európai autó- és motorversenyzők nem tudnak hol edzeni (a keletiek sem, de nekik amúgy sincs pénzük). Ostffyasszonyfa még a német sportolóknak is elég közel van. Kevés a pálya: Pöstyén inkább csak motorsportcélokat szolgál, aztán ott van még a zeltwegi Ö-Ring, a Salzburgring, kelet felé a kör a Hungaroringgel, délre Maribor és Rijeka pályáival zárul. Ezek a versenyterepek azonban állami tulajdonban vannak, a műfaj minden hátrányával. Farkas Attila, a Pannónia Ring igazgatója a különleges kiszolgálást tartja létesítményük egyik fő erényének: "A hétvégi versenynapokon biztosítunk hivatalos sportbírókat, két mentőautót orvossal, egészségügyi bázist, van helikopter-leszállópályánk is. De megnézhetik a vizesblokkokat: sem Zeltwegben, sem Brünnben nincs ilyen színvonal, Rijekában meg végképp nem."

Nem kell a Forma-1

Magyar Narancs: Elkészült már a versenynaptáruk?

Farkas Attila: A versenynaptárakat csak decemberben adják ki. Minden pályának van egy beérési időszaka, amíg elkészülnek bizonyos létesítmények, bírói posztok, biztonsági felszerelések, indítólámpák, boxudvar, a miénk is addigra lesz teljesen kész.

MN: Van valami biztos pont?

FA: Igen, jövőre rendezünk Pro-Superbike futamokat, élő tévéközvetítéssel.

MN: De az Mogyoródon is van. Lehet egy országban egyszerre több?

FA: Természetesen.

MN: Ha idehozzák, nem veszik el a Superbike-futamot a Hungaroringtől?

FA: Hm. Ez nem Grand Prix, vagyis nemzeti nagydíj, tehát pályát választanak, nem országot. Csak annyit mondhatok, nálunk lesz.

MN: Gondolom, a távlati cél nem lehet más, mint a Forma-1.

FA: Nem valószínű, hiszen a Forma 1 bevételét nem a pálya kapja: jön Eclestone úr, és szépen elviszi a pénzt.

Kimegyünk a pályára, megnézzük a boxokat. Mindegyikben víz, villany, a fő attrakció azonban a célvonal aszfaltja alá épített érzékelő: számítógép regisztrálja, mikor melyik autó haladt át a vonalon, részidő, mindenféle idő. A "hagyományos", fotocellás időmérő módszerhez képest pontosabb, egy ember munkájával is működik. Négymillió schillingbe kerül. Európában kettő ilyen van, Zeltwegben meg itt. A biztonság kedvéért a pálya nagy órája a németországi atomóráról kapja a jelzéseket.

Versenypályát mindenkinek!

A Pannónia Ring 1997 végéig minden hétvégére ki van adva. Egyes nyári víkendekre négy-ötszörös a túljelentkezés. Hogy kik ők? "Osztrákok, németek, belgák, svájciak, olaszok, franciák. 150-300 fős hobbiklubok, autósok, motorosok. Februárban Portugáliából indulnak, és októberben végeznek valahol Németországban" - lelkesedik az igazgató. "Az jelenti nekik a dolog varázsát, hogy minél több pályát próbáljanak ki. Különböző kategóriákban házibajnokságokat rendeznek."

Farkas Attila egy német klub nyomtatott, ostffyasszonyfai órarendjét mutatja. Péntek: szabadedzések, szombat: I. kategóriás verseny, II. kategóriás verseny, szabadedzés, szabadedzés... Kiderül, miért nem jöttek lázba eleddig az ostffyasszonyfaiak: Farkas Attila mutatja, mekkora a sor, amikor megjelenik egy-egy csapat. Lakókocsik, lakóbuszok, sátrak, a vége néha Sárvárig is elér. Nomád motorosok, akik kevésbé gerjednek a falusi turizmusra.

Mindenesetre az a tény, hogy a pályát másfél évre előre ki tudták adni, felveti azt, hogy a Dunántúl akár két versenypályát is el tudna tartani. "Ez valószínűleg igaz, de ekkora tőkével kevesen rendelkeznek" - véli Farkas Attila. "Hatalmas igény lenne gokart- és crosspályára is, különösen az utóbbi igényel kevés befektetést. Mindenkinek jó szívvel tudom ajánlani: építsen versenypályát."

(Mint megtudtuk, Klapka György tervezi egy ilyen pálya üzemeltetését. Az ismert vállalkozó a Narancs kérdésére elmondta, hamarosan elkezdi az első magyarországi fedett gokartpálya építését Kőbányán, a Keresztúri úton.)

Noé Ring

Farkas Attila igazgató büszke a magyar építők munkájára, leszámítva bizonyos hiányosságokat. Az árvizet szerinte az évtizedek óta nem tapasztalt csapadékmennyiség és a nem megfelelő alagcsövezés okozta.

MN: Nem a terv szerinti csöveket építették be?

FA: Ezek szerint nem.

MN: Kiásták? Megnézték?

FA: Nem ástunk ki semmit. A pálya működik. A pálya teste alatt megy át a cső, ott nem lehet ásni ilyenkor.

MN: Akkor honnan gondolják, hogy nem megfelelő a cső?

FA: A vízelvezetés nem olyan, amilyennek lennie kellene.

Ugyanezt állítja Wagner Kálmán is, aki a három kivitelező cég egyikének (Ékisz Kft.) ügyvezető igazgatója. Õ az a szakállas férfi, akit a tévéhíradóban láthattunk, amint a nem rendezett számla fejében kiszerel egy drága elektromos berendezést, és túszként hazaviszi. "Semmilyen alagcsövezést nem rendeltek meg, ez a dolog lényege" - fejtegeti. "Nem volt megtervezve a csapadékvíz elvezetése, kifejezetten a beruházó kívánta így. Abból indultak ki, hogy ez egy kavicsteraszon épülő létesítmény, és a kavics mint szűrőréteg képes lesz a vizet elvezetni. Ez egyébként működne is, közepes mennyiségű csapadéknál." Kérdésünkre, hogy tudniillik tudják-e bizonyítani a megrendelés hiányát, Wagner úr határozottan felelt: "Hogyne. Hat olyan bejegyzés van az építési naplóban, amelyekben felhívjuk a megrendelő figyelmét: nincs megoldva a csapadékvíz elvezetése. Van egy hetedik bejegyzés, melyben a megrendelő többszöri felszólításunkra közli: a beruházó nem tart igényt sem a rendszer megtervezésére, sem annak megvalósítására. Mondanom sem kell, ezek a dolgok pénzbe kerültek volna."

A titkárnő fénymásol, megkapjuk az említett naplóoldalt, "külön vízelvezetést nem kért a megbízó, a tervező kérdésére sem", s mindez annak rendje s módja szerint kivitelező és megbízó által aláírva. A bonus track a műszaki átadási jegyzőkönyv fénymásolata, a megrendelő által aláírva, az első pontban "A munka szerződés szerint elkészült" mondat olvasható.

"Ez nem egy förmedvény"

Az árvíz a műszaki átvétel és a végszámla kifizetése között érkezett, s bár a pályának semmi baja - hiszen a kavics végül elnyelte a vizet -, az osztrákok "nem megfelelő kivitelezés" címén nem fizetik ki az utolsó 150 millió Ft-ot. Az elektromos szakaszoló, amit Wagner Kálmán átvételi elismervény ellenében szereltetett ki, a végszámla részét képezte. Ezzel együtt, bár jogilag nyerők a magyar kivitelezők, a magyar bíróságok két-három éves emésztési ciklusa az osztrákoknak kedvez. "Nézze, ez a pálya nem egy förmedvény, amit szégyellnie kéne az országnak" - mondja Wagner úr. "Négy és fél hónapig éjjel-nappal dolgoztunk és dolgoztattunk úgy, hogy április 13-án még harminccentis hó volt a munkaterületen. Az itt a baj, hogy a korrekt műszaki megvalósítás további 80-100 milliót igényelt volna. Azt kérik rajtunk számon, amibe nem voltak hajlandók invesztálni."

Csiga

Volt osztálytársam Győrben lett mérnök, osztrák-magyar vegyesvállalatnál dolgozik. Mondja, iszonyú, mit bír művelni az osztrák főnök. Ha megrendelnek egy épületet, mindenből egy kategóriával olcsóbb anyagot használ. Hiába kaparják az arcukat a statikusok: nem viccből terveznek egy épülethez olyan minőségű anyagot, amilyet. Ha valakinek nem tetszik, lehet dolgozni más cégnél. Eddig bevált ez a "csak-nem-dől-majd-össze"-taktika. "Az a kisebb baj, hogy három schillingért hazakísérnék a csigát Garmisch-Partenkirchenig. A nagyobb, hogy nyugodtan alszanak, miközben tudják, szar épületeket csinálnak. Annak jó, akinek nincs lelkiismerete."

Winkler Róbert


Krónika

1996. február 22. A három magyar kivitelező cég megkezdi az építkezést.

1996. augusztus 1. A Pannónia Ring átadása.

1996. augusztus 19. Ünnepélyes megnyitó, 25 000 néző.

1996. augusztus 14-15. Az esőzések után víz borítja el a pálya több részét. A megrendelő a nem megfelelő kivitelezésre hivatkozva visszatartja az utolsó, 150 millió forintos számla kifizetését.

1997 A tervek szerint elkezdik a Pannónia Ringet kiegészítő gokartpálya és a versenyzők család- tagjainak szánt uszoda építését.


Paraméterek

Hungaroring

átlagos szélesség: 9 méter

teljes hossz: 3962 m

célegyenes: 600 méter, szélessége 14-16 m

Pannónia Ring

szélesség: 11 m

teljes hossz: 4740 m

célegyenes: 700 m, 18 kanyar

Nürburgring

hosszúság: 4540 m, 16 kanyar

Österreichring (Zeltweg)

hosszúság: 4300 m, 14 kanyar


A Hungaroringen

6-7 éve még akárki száguldozhatott a világot jelentő aszfaltokon. Autóval egy óra sebességláz 100, motorral - hengerűrtartalomtól függően - 25-50 Ft-ba került.

Jelenleg egy hétköznapi bérleti díj 4000 német márka, a hétvégi napok 8000-be kerülnek. Az úrvezetők zsigulis-Simson robogós döngetését megszüntették: veszteséges volt.

Figyelmébe ajánljuk