Pintér a közoktatásról: „Oktatni csak abban az osztályban lehet, ahol rend van”

  • narancs.hu
  • 2022. május 18.

Belpol

A kulturális bizottsági meghallgatásán a belügyminiszter azt is mondta, a polgári engedetlenséget fegyelmi kérdésnek tekinti. 

A korábbi alapokon folytatják a munkát, a közoktatást érintően is – mondta Pintér Sándor belügyminiszter a kulturális bizottság szerdai ülésén a miniszterjelölti meghallgatásán a Telex beszámolója szerint. Pintérnek azért kellett a kulturális bizottság előtt is megjelennie, mert a következő kormányban a közoktatás is az ő minisztériumához tartozik majd. 

Pintér expozéjában kevés konkrétum hangzott el, de arról beszélt, hogy „modernizációs folyamatot” szeretnének folytatni, ez részben „az informatika fejlesztését” jelenti az oktatás területén. Kimondta még a teljesítmény mérésének fontosságát is, emellett hangsúlyozta, hogy 

„oktatni csak abban az osztályban lehet, ahol rend van”.

Példaként a „leszakadó területeken” az iskolákhoz telepített kamerás megfigyelő rendszert hozta fel. Szerinte népszerű az iskolarendőr intézménye, amelyet száz iskola kért. Az iskolai erőszak visszaszorításával, kábítószerellenes programok szélesítésével kívánja a rendet biztosítani, együttműködve egyházi és civil szervezetekkel, valamint a szülőkkel is.

„Tartalomfejlesztési feladatora is jelentős koncentrációt kell érvényre juttatni” – fogalmazott, és az is kiderült, hogy megmarad az ingyenes tankönyvek rendszere is.

A pedagógusbérekről Pintér elmondta: „egyértelmű hogy ezen javítani kell.” Ennek feltételeit azonban ország javuló gazdasági helyzete teremtheti meg. Ennek híján nem tud többletforrásokra szert tenni.

„Nem ígérek semmit és azt betartom”

– mondta a fizetések látványos emelésére vonatkozóan Pintér.

Kérdésre szóba került a tanárok polgári engedetlensége is, erről azt mondta, nem ismeri ezt a kifejezést, majd arról értekezett, hogy a polgári engedetlenség Gandhitól származik, ahol egy teljs indiai nemzetnek az elnyomók elleni fegyvertelen lázadását próbálta valamilyen módon érvényre juttatni. „Hasonló történt 1848-49 után. Ilyen súlyos helyzetben nem vagyunk.”

Pintér szerint az „egyszemélyes polgári engedetlenség” sem értelmezhető, nem része a jogrendnek, így nem fogadható el.

„Fegyelmi kérdésnek tekintem”

– közölte a belügymniszter. Azt azonban elismerte, hogy sztrájk ettől függetlenül legitim eszköz.

Az egyházi és állami iskolák jövőbeni számának alakulásáról azt mondta: „A jelenlegi eredmények azt mutatják, hogy az egyházi kezelésben lévő iskolák jobb eredményeket érnek el, mint az általános iskolai területek. Tehát ennek megfelelően, ha jobb eredményeket tudnak elérni, van egy evidens megoldás, hogy az egyházi iskolák jelentős területeken több szerepet kapjanak.”

A meghallgatáson az is kiderült, hogy Rétvári Bence lesz a miniszterhelyettes, és Maruzsa Zoltán lesz (marad) az államtitkár.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.