Politikai okkultizmus Magyarországon 5.: Alternatív Szent Korona-elméletek: István antennája

  • Zsuppán András
  • 2005. február 24.

Belpol

A magyar királyi korona két részbõl áll: alsó része bizánci munka a 11. századból, felsõ része bizonytalan eredetû nyugati ötvösmû. Jelenlegi formáját valamikor a 12-13. században nyerte el - így tanultuk mind-annyian az iskolában, nem is sejtve, hogy egy nagyszabású összeesküvés áldozatai vagyunk. Holott sokak szerint az igazság itt is odaát van.

Elõször 1790-ben nyílt lehetõség a tárgy alapos vizsgálatára és hiteles rajzok készítésére. Ekkor fedezték fel, hogy az abroncs hátsó oldalán három zománckép keresztény uralkodókat ábrázol: felül Mihály bizánci császár, jobb lábánál Konstantin császár, bal lábánál pedig Geo-bicász türk király látható. Az abroncs csak az 1070-es években, Dukász Mihály és I. Géza idején készülhetett, vagyis soha nem lehetett Szent Istváné. Jól jegyezzük meg: ez az egyetlen direkt adat a korona készítésének idõpontjáról, a korábbi idõkbõl semmilyen hiteles ábrázolást nem ismerünk róla.

A latin feliratos, nyugati stílusú apostolzománcképekkel díszített keresztpántok ettõl még akár István koronájához is tartozhattak. A 20. századi kutatások azonban az ún. corona latina eredetiségét is megkérdõjelezték. Az istváni eredetüktõl megfosztott keresztpántokat mûvészettörténeti analógiák alapján próbálták datálni. A lehetõségek idõben a 10. és a 13. század, térben a bizáncias Itália és az 1270-es évek Magyarországa közé esnek - de biztosat nem lehet mondani.

A kettõs korona elmélete természetesen sokak érzéseit bántotta, de az alternatív nézetek a Kádár-korszakban nem kaptak túl nagy teret. A koronát 1978-as hazatérése után a Nemzeti Múzeumban helyezték el mint értékes, de mindenfajta eleven funkcióját elveszített történelmi ereklyét. Elsõ hivatalos ismertetõi a korábban vázolt hagyományos álláspontot népszerûsítették. A 80-as években kezdõdõ általános olvadás a koronakutatás terén is éreztette hatását. Ekkoriban indultak azok a kutatások, amelyek a ma virágzó alternatív elméletek alapjait jelentik. Elsõként az ún. mérnökcsoport lépett színre Ferencz Csaba vezetésével, 1980-ban. Fõ tézisük szerint a korona egységes méretrendszerben lett megtervezve, és szerkezete az aranymetszés szabályaihoz igazodik. Természetesen ez csak akkor lehetséges, ha a korona egységes tárgy. A mérnökök vadabb állításai szerint a korona egy elveszett, õsi kozmológia emléke, méretadataiba ugyanis csillagászati információk sora van elrejtve a Nap és a Hold járásáról. Innen nézve a mérnököknek volt már egy elõfutáruk Bosnyák Sándor személyében, aki 1975-ben publikálta azon ötletét, hogy a korona csúcsán álló kereszt ferdesége megegyezik a Föld tengelyének dõlésszögével. A kereszt a hagyományos álláspont szerint egy késõbbi sérülés eredményeként ferdült el.

A mérnökcsoport állításai nyilvánvalóan abszurdak, hiszen olyan tudást feltételeznek a korona középkori alkotóitól, amivel azok nem rendelkezhettek. Állításaik tételes cáfolatához alapos természettudományos ismeretek szükségesek, de néhány módszertani képtelenségre már 1986-ban rámutatott Lovag Zsuzsa mûvészettörténész, aki a Nemzeti Múzeum szakreferenseként a hagyományos álláspont legismertebb képviselõi közé tartozott. Laikusként is látható, hogy a mérnökcsoport a 80-as években divatos dänikeni piramiskutató-Stonehenge-méricskélõ-ufókeresõ hullám magyar képviselõje volt. Ma is jelennek meg cikkeik, és sok "felfedezésük" beépült a manapság dívó alternatív koronatanokba, végül a csoport mégsem vált igazán népszerûvé.

Még kisebb visszhangot váltott ki az ún. orvoscsoport 1986-ban közzétett feltételezése, miszerint a koronán ábrázolt szentek képviselte tulajdonságok összefüggésbe hozhatók az általuk lefedett agyi részek funkciójával. Mindenki, aki valaha foglalkozott már hagiográfiával, tisztában lehet vele: szinte bármelyik szent legendáját tetszõlegesen interpretálhatom a fenti célnak megfelelõ módon.

A koronakutatás történetében a Csomor Lajos vezette ötvöscsoport feltûnése jelentette a fordulópontot 1983-ban. Csomorék március 7-én és június 27-én két helyszíni vizsgálatot végeztek a koronán a mûvelõdésügyi miniszter engedélyével. Lovag Zsuzsa visszaemlékezése szerint, aki a múzeum képviselõjeként részt vett a vizsgálaton és tartotta az ötvösöknek a koronát, már a helyszínen nyilvánvaló volt, hogy az ötvösök határozott prekoncepciókkal érkeztek, és célzatosan a korona "kényes" pontjaira koncentráltak. Csomor Lajos viszont azt állítja 1986-ban megjelent könyvében, hogy õk sine ira et studio, vagyis teljes elfogulatlansággal álltak a vizsgálathoz, és eredményeik õket magukat is meglepték.

Ez sajnos nem lehet igaz: az azóta publikált cikkek alapján egyértelmû, hogy az ötvösök 1981 tavasza óta részt vettek a mérnököket is irányító Pap Gábor mûvészettörténész elõzetes szemináriumán, és a Pap Gábor sugallta kérdéseket "tették fel" a koronának. Így a vizsgálat az egész alternatív koronakutatás szellemi atyjának, a korona közelébe hivatalosan nem engedett Pap Gábornak a feltételezéseit igazolta. Az MTA Mûvészettörténeti Bizottsága már 1984-ben tudománytalannak minõsítette az ötvösök állításait - Csomor pedig késõbb komoly vádakat fogalmazott meg a múzeum ellen. A fõigazgató állítólag kikötötte, hogy csak a hivatalos állásponttal megegyezõ eredményeket lehet nyilvánosságra hozni, arra hivatkozva, hogy nincs szükség a kettõs honfoglalás elméletéhez hasonló újabb kétes szenzációkra, amelyek ártanak a magyar történettudomány hitelének.

A fentiekbõl látható: a sorsdöntõ vizsgálat eleve rossz csillagzat alatt indult, megalapozva a máig tartó ellenségeskedést az eredményeket komolyan vevõ, illetve elutasító kutatók között. Az ötvösök legfontosabb megállapítása az volt, hogy a korona egységes mûalkotás, melynek korát nem lehet az utólagosan rátett Dukász-lemezzel meghatározni. Pap Gábor természetesen régóta hangoztatta azon véleményét, hogy Dukász Mihály képe helyén eredetileg Szûz Mária,

a magyarok nagyasszonya

lehetett. Egy 17. századi forrás, Révay Péter koronaõr leírása szerint valóban volt egy ilyen kép a koronán. Révay sokszor kezébe vette a koronát, és nehezen hihetõ, hogy a nagy szakállú bizáncit Szûz Máriának nézte volna. Csakhogy Révayt a történészek gyanakvással kezelik: olyan dolgokat is látott a koronán, melyek biztos, hogy soha nem voltak rajta, illetve látta azokat a "keresztény császárokat és királyokat", akik nem lehettek ott Máriával egy idõben. Csomor - bár érzékelte a problémát - elfogadta Révay állítását, az alsó két lemez helyére pedig a hiányzó két arkangyal képét rakta. Így jött létre a eredeti, Szent István-i korona eszmei rekonstrukciója, mely 2000-ben tárgyként is elkészült.

Az elveszett Szûz Mária-lemezt Csomor 1993-ban találta meg Grúziában. A Panoráma címû tévémûsor által bemutatott felfedezést - meglepõ módon - Pap Gábor ízekre szedte, azt állítva, hogy a lemez túl nagy, és ugyanúgy nem fér bele a foglalatba, mint a Dukász-kép. Addigra a két kutató között egyébként is megromlott a viszony, Csomor ugyanis a képek cseréjét III. Béla korára helyezte, Pap viszont szélsõséges révaystaként a 18. századra.

A szabadegyetemi elõadásairól híres, népszerû mûvészettörténész tanainak elemzésekor - sorozatunkban már megszokott módon - lassan a lázálmok honába érkezünk. Pap szerint Attila keresztény koronáját II. József uralkodása idején "deszakralizálták" a képek átcserélésével, mivel akkoriban a Habsburg-uralkodó és az orosz cár titkos szövetséget kötött egy új bizánci birodalom megalapítására. A gonosztett eltitkolására és a korona valódi természetének meghamisítására szövetkezett összeesküvõk azóta is tevékenyek: "Aki a Korona ügyében tisztán lát, az a Kárpát-medence összes többi kérdésében tisztán lát. Mármost a mi tisztánlátásunk nem nagyon érdeke azoknak, akik végre szeretnének már itt kényelmesen berendezkedniÉ Ezek az erõk nagyon is tisztában vannak ennek az egész kérdéskörnek a jelentõségével. Bár mi látnánk ennyire tisztán!"

A korona valódi természetét - bevalljuk - nem sikerült megértenünk. Annyi biztosnak tûnik, hogy Pap szerint a korona ténylegesen mûködik, valamiféle készülék, amit az "átprogramozással" megkíséreltek tönkretenni. A koronázás során a királyt valós fizikai behatás érte. A "mûszer" a használat elõtt a közszemlére helyezés során feltöltõdött fénnyel, akár egy napelem, a felkenés pedig egyfajta negatív elõjelû elektroenkefalográf-vizsgálat. A kereszt a be-érkezõ égi hullámok antennájaként szolgál, a drágaköveknek szûrõ és sûrítõ funkciójuk van, az aranylemezek pedig zárt pályát képeznek. Az eredeti saruk és kesztyûk alkották a védõöltözetet. A teória lényege persze az, hogy

a felkent hun-magyar király

a korona révén kapcsolatba kerül az égi hatalmakkal, az õ földi helytartójuk lesz. Így gondolták ezt a régiek is, valóban ez a szertartás szimbolikus értelme. Az már viszont érthetetlen, miért esik jobban Pap Gábor híveinek a koronát - ami mégiscsak a legfontosabb nemzeti szimbólumok egyike - ilyen vulgáris módon átalakítani adó-vevõ készülékké. A nemzeti öntudatnak tényleg egy ilyen furcsa szkíta Mézga család tenne jót?

Térjünk vissza az aranymûves-vizsgálathoz, amelyrõl joggal feltételezhetnénk, hogy heves tudományos vitát váltott ki. Nem így történt. Csomor Lajos összefoglaló mûve 1986-ban jelent meg. Hivatalos támogatás híján a könyv kiadására közadakozásból gyûjtötték össze a szükséges összeget. Az adakozók listáján a mûvészek, pedagógusok, vidéki és fõvárosi értelmiségiek között megtaláljuk Lezsák Sándor és Benda Kálmán, a híres történész nevét. Az utóbbi állítólag sejtette, hogy valami nincs rendben a könyvvel, de fontosnak érezte, hogy támogassa az elnyomott vélemények megjelenését. A könyv tartalmilag, sõt külsõ megjelenését tekintve is igazi "rendszerváltó irodalom". Végkövetkeztetései szerint a korona a 9-10. században készülhetett az avar kagán udvarában, majd egy sor másik tárggyal együtt Nagy Károly nyugatra vitte, ahonnan Szilveszter pápa révén került Szent Istvánhoz. További sorsa már nem probléma: nincs olyan forrás, mely egyértelmûen kimondaná, hogy István Szent Koronája a középkor folyamán elveszett, a királyoknak ugyanis mindig több, ún. házi koronájuk volt (ezt a korral foglalkozó ismert történész, Bertényi Iván is megerõsíti).

Sajnos Csomor Lajos azóta megjelent könyvei visszamenõleg is megkérdõjelezik felfedezései hitelét. 1996-ban már nemcsak avar, hanem kaukázusi és hun párhuzamok sokaságát is felsorakoztatja, kritikátlan hirdetõjévé válva a hun-magyar-avar folyamatosságnak. Bakay Kornélra támaszkodva õ is feltételez egy õskeresztény magyar királyságot a Kaukázustól délre, belemerülve a kétes helynév-azonosítások, párthus nyelvészkedések és a Boldogasszony- vallás rejtelmeibe. A Magyar Katolikus Lexikon korona szócikkét 2003-ban Csomor Lajos írhatta meg, tényként ismertetve saját neoszkíta elméletét. Kérdés, hogy a Csomor által újabban képviselt katolikus misztika elég ok-e arra, hogy korábbi vizsgálódásainak eredményei iránt is bizalmatlanok legyünk. Semmiképpen se megnyugtató egy olyan kutató szavaira alapozni véleményünket, aki a szó szoros értelmében elfogadja, hogy államalapító királyunk felajánlotta Máriának az országot, ezért közjogilag érvényes szerzõdésünk van a Napbaöltözött Asszonnyal. Az ebbõl eredõ gyakorlati következmények még borzongatóbbak: minden magántulajdon átadása a Szent Koronának reprivatizáció, a királyság visszaállítása, erõs államhatalom létrehozása, külpolitikai revízió, a protestáns egyházak beolvasztása, a nem keresztények megtérítése és a "családromboló, úgynevezett emberi szabadságjogok eltörlése". Ettõl persze eredeti megállapításai akár helytállóak is lehettek. A múlt ködébõl ránk maradt tárgy valószínûleg a jövõben is megõrzi titkait.

Zsuppán András

Az ötvösök bizonyítékai

A korona vitás pontjai közül csak a legfontosabbakat vesszük sorra. Az ominózus kereszt a hagyományos álláspont szerint késõbb került a korona tetejére, a felsõ Krisztus-kép durva átfúrásával. Csomorék szerint a kereszt alatti lyuk fel van peremezve, a kereszt tehát eredeti. A keresztet magát ma már nem lehet levenni, de egy 1880-as fényképen valóban látszik a mondott perem. Lovag Zsuzsa szerint mindez nem sokat jelent, mivel a perem utólagosan is létrehozható a rekeszzománc arany elválasztó falacskáiból. A kérdést az teszi igazán fontossá, hogy a mérnökök által is feltételezett egységes arányrendszer csak a kereszttel együtt érvényes. A keresztvita egyébként nem ekkor kezdõdött: a Kecskeméti Zománcmûvészeti Alkotótelep Pap Gábor kezdeményezésére 1978-ban már felhívást tett közzé egy zománckép utólagos átfúrására hagyományos eszközökkel. A feladat rendkívül nehéz, hiszen a zománc nagyon törékeny, két pályázó azonban sikerrel megoldotta - kérdés persze, valóban a koronán kísérleteztek-e eleink.

Az ötvösök szerint a keresztpántok zománcképei enyhén hajlottak, nem készülhettek tehát lapos tárgyra, és a szárak végein is gyöngydrót fut végig, tehát nem vágtak le róluk utólag részeket (mivel sok kutatót zavart, hogy 12 apostol helyett csak 8 van a koronán, és feltételezték, hogy 4 hiányzik). Az ötvösök mérései szerint az abroncs bizonyítja, hogy a koronát egységes tárgynak tervezték, mivel az alsó rész önmagában aszimmetrikus, középen az elsõ kõmezõ tengelye és a fölötte lévõ Krisztus-kép tengelye között 3,5 mm elcsúszás van, a "corona graeca" tehát önmagában ormótlan, aránytalan tárgy. A hibát azért nem vesszük észre, mert a készítõk a pártát direkt a mai keresztpánt tengelyéhez igazították, amibõl az következik, hogy a felsõ rész az alsóval együtt, ahhoz készült.

Az igazi szenzációt azonban a három bizánci uralkodólemezzel kapcsolatos állítások jelentették. Csomorék szerint ugyanis a lemezek nem részei az eredeti koronának, mivel foglalataikat kifeszítették és visszazárták, sõt, a Dukász-lemez olyan nagy, hogy le kellett szedni miatta a végigfutó gyöngysor adott szakaszát, és brutálisan hozzá kellett szegecselni a mögötte lévõ apostolképhez, tönkretéve azt. A három lemez tehát alkalmatlan kormeghatározásra, semmi közük az eredeti koronához.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."