Pontosan tudja a Belügyminisztérium, mennyire súlyos problémát jelentenek a kórházi fertőzések

  • narancs.hu
  • 2023. november 28.

Belpol

Azzal is tisztában vannak, mi volna a teendő. De inkább nem beszélnek róla. És mit tesznek?

Hiába állította az ellenkezőjét,

tudomása volt, van a Belügyminisztériumnak arról, mennyire súlyos problémát jelentenek a kórházi fertőzések

ez derül ki egy dokumentumból, ami a Direkt36 birtokába jutott.

Az iratot jegyző Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) és a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) elismeri, hogy az egészségügyi vezetés nem vizsgálta a fertőzések alakulását az egyes kórházakban, a probléma nincs megfelelően monitorozva, hiányzik az országos adatbázis ahhoz, hogy követhető legyen, milyen intézkedésekre volna szükség, és azok milyen eredményre vezetnek.

Ám még a részletes adatok hiányában is pontosan azonosítja a jelentés, hogy milyen lépésekre volna szükség a helyzet javítása érdekében. Ilyen intézkedés lenne például, hogy

  • az infekciókontroll-program kellő támogatást kapjon,
  • történjen meg az antibiotikum-fogyasztási adatok feldolgozása és kiértékelése;
  • és minél több mintavételre van szükség, ami segít detektálni a fertőzéseket.

A Direkt36 kórházi fertőzésekről szóló cikksorozatának illetve dokumentumfilmjének egyik meghökkentő felismerése, mennyire kevés mintavétel történik Magyarországon európai összevetésben, melyek által detektálhatók a fertőzések.

A fertőzések megszüntetését célző teendők közt szerepel többek közt

  • a szakemberhiány kezelése
  • és a kórházi higiénia erősítése is, részben a takarítók és más személyzet betanításán és rendszeresen képzésén keresztül.

Az iratból az is kiderül, hogy

a minisztérium szeretné olcsón megúszni a helyzet kezelését: rövidtávú programokra fókuszálnának, amik tekintettel vannak az ellátórendszer kapacitásaira, a humánerőforrások végességére és az egyágyas kórtermek hiányára.

Az iratot, amiben mindez szerepel, a belügyminiszter, Pintér Sándor maga is aláírta.

A cikk felidézi, hogy Takács Péter egészségügyért felelős államtitkár a Direkt36 oknyomozó riportsorozata és filmje után sem ismerte el a kórházi fertőzések jelenségének súlyosságát. Pintér állítólag egy MOK-képviselőkkel közös találkozón ellenben nem tagadta, hogy a Covid-járvány óta a fertőzések helyzete romlik, sőt, arról is említést tett, hogy lépéseket kell tenni, de azokról nyilvánosan nem beszélt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.