Rác fürdő: újabb csúszás

  • Szalai Anna
  • 2018. június 4.

Belpol

Újabb homokszem került a Rác fürdő felszámolásának gépezetébe, így egy éven belül aligha veheti birtokba új tulajdonosa. A felújítás várható költsége már jócskán meghaladja a létesítmény értékét.

Július elejére hirdetett felszámolási tárgyalást a Rác fürdő ügyében a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma. Az egyeztetésen a Rác Nosztalgia Kft. és a Rác Beruházó Kft. magántulajdonosainak kilábalási tervét vitatják majd meg a hitelezők. A fürdő felújítására vállalkozó cégtulajdonosok egyébként még tavaly ősszel küldték meg a bíróságnak egyezségi javaslatukat. Ebben azt ígérték, hogy egy európai, hotelüzemeltetésben is jártas pénzügyi befektető bevonásával hat hónapon belül megnyitnák a szállodát és a fürdőt, a fővárosi önkormányzatnak pedig kifizetnék a 10 milliárdra rúgó követelés harmadát.

A fővárosi önkormányzat egyébként korábban jelezte, hogy a számukra is megküldött ajánlatot a szükséges fedezet hiánya miatt nem tartják elfogadhatónak. Így várhatóan a júliusi tárgyaláson sem fogadják el, az egyeztetés tehát sikertelenül zárul. Ezzel visszajut az ügy a korábbi kiindulóponthoz, miszerint dobra verik az ingatlant. Ha az állam nem él elővásárlási jogával, akkor minden bizonnyal a főváros veszi meg. A Fővárosi Közgyűlés már áldását adta a vételre, más jelentkező pedig aligha akad, lévén az épület alatti telek fővárosi tulajdon, a termálfürdő működtetéséhez szükséges vizet pedig csak a fővárosi Budapest Gyógyfürdői és Hévízei (BGYH) Zrt.-től vásárolhatja meg az új tulajdonos.

Az értékesítés legkorábban az év végére zárulhat le, de a szerződést még megtámadhatják és vita kerekedhet a vagyonfelosztás körül is. A felújítás az előzetes felmérések és a kivitelező kiválasztásának procedúrája után legkorábban jövő nyáron kezdődhet meg, és minden bizonnyal hónapokig tart majd. Ha egyáltalán lesz rá pénz. A Magyar Narancs információi szerint az előzetes állapotfelmérés 5-6 milliárd forintra taksálta az egyszer már csodásan felújított, de a jogi hercehurca alatt ismét lepusztult létesítmény rendbetételét. A legolcsóbb verzió sem jön ki 2-3 milliárd forint alatti összegből. A BGYH hitelből teremtené elő a pénzt, amihez viszont állami kezességvállalás szükségeltetik.

Mindez aligha jelentene akadályt, ha a korábbi pletykák igaznak bizonyulnának, s a turisztika és az ingatlanfejlesztés iránt különös vonzalommal viseltető Orbán Ráhel–Tiborcz István páros érdekkörébe tartozó cég venné meg az ingatlant. Tavaly volt is erre egy próbálkozás, amikor a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) bevonásával egyszerűen kikerülték volna a nyilvános értékesítési pályázatot. A pénzintézet ugyanis egy titokzatos befektető kérésére azt szerette volna elérni a fővárosnál, hogy bontsák fel a korábbi megállapodást, amelynek keretében az önkormányzat 2,2 milliárd forintért megvette a beruházók 7 milliárdra rúgó banki adósságát. Kötbérrel biztosított vállalást tettek volna arra, hogy a potenciális befektető 8 hónapon belül megnyitja a szállodát és a fürdőt, kamat címén pedig 890 millió forintot fizettek volna a fővárosnak. Az új tulajdonos állítólag az Orbán–Tiborcz házaspár érdekköréből került volna ki. A Fővárosi Közgyűlés kínosra sikeredett közjáték után nem szavazta meg az előterjesztést.

Rác 3

Rác 3

Fotó: MTI

 

Azután pedig hiába teltek a hónapok, nem történt semmi. A fővárosi önkormányzat októberre elunta a dolgot, és sürgető levelet írt előbb a Rác fürdőt és a mellé épült termálszállót birtokló cégek felszámolását vezető Börcsök Sándornak, majd Seszták Miklós akkori fejlesztési miniszternek. A válaszoktól nem lettek okosabbak. Januárban Tarlós István főpolgármester egyeztetett az ügyben a felszámolóval, aki ígéretet tett az értékesítés mielőbbi elindítására. Ehhez képest jött most ez a tárgyalási értesítő. Már a városvezetés is hajlamos valamiféle titkos akaratot látni az elakadó események mögött. A felszámolás már túl van minden törvényi határidőn.

A Rác Beruházó Befektető és Szolgáltató Kft. (RB) felszámolását 2016 nyarán, míg a Rác Nosztalgia Beruházó és Szolgáltató Kft.-éét (RN) 2016 decemberében rendelte el a Fővárosi Törvényszék. A stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetek felszámolási zárómérlegének elkészítésére ugyan 270 napot ad a törvény, de ez meghosszabbítható. Az eljárások többsége ugyan egy év alatt lezárul, de a kényesebbek évekig húzódnak. A főváros eleve másfél-két évvel számolt a Rác fürdőnél. Ennyi már biztosan nem lesz elegendő. Az ingatlan árverésének lebonyolítása, a szerződéskötés és a várható újabb jogviták akár újabb másfél évig is húzódhatnak.

Csakhogy az idő nem a városvezetésnek dolgozik. A 2010-es választások óta folytatott macska-egér játszmából a végén ugyanúgy szinte üres kézzel távozhatnak, mint a beruházást 2002-ben elindító magánbefektetők. A fürdő hiába készült el 2010-re, meg nem nyithatták. A felújításra vállalkozó céget bíróság elé citálta a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei (BGYH) Zrt., ami kissé meghökkentő, lévén, negyedrészben tulajdonosa volt.  De ez se volt elég, a BGYH egy év múlva két másik hitelezővel együtt végrehajtást kért. Egy év múlva ugyan peren kívül megegyeztek, de akkor meg az MFB felmondta a 7 milliárd forintos hitelszerződést. A főváros előbb diszkont áron megvette követelést, majd felszámolási eljárást kezdeményezett. Kérésére a kormány stratégiailag kiemelt vállalkozásokká minősítette a két céget, így az ügy az állami Nemzeti Reorganizációs Kft.-hez – azon belül is a kormány kedvenc felszámolójához, Börcsök Sándorhoz került. A cég a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. felügyelete alá tartozik*, amelynek vezérigazgatója Szivek Norbert, aki Tiborcz István többszörös üzleti partnere. (*A kft. az Opten céginformációs renszer adatai szerint 2012-20104 között tartozott a vagyonkezelő tulajdonosi joggyakorlása alá, 2014 novemberétől a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozik.) Könnyen lehet, hogy a főváros hiába utasította el az MFB ajánlatát, a Rác fürdő mégis egy Orbán-vő közeli vállalkozáshoz kerül, ráadásul az önkormányzatnak az eljárás végén be kell érnie néhány tízmillióval. A felszámoló ugyanis dönthet úgy – sőt a törvény erre fel is kéri –, hogy értéknövelő beruházásokat rendel meg, majd a költségeket levonja a vételárból. A legmagasabb ár elérése érdekében ugyanis meg kell kísérelnie „működő üzemként” eladni. Az elszálló kivitelezői árak és a különleges feladat miatt a megrendelés könnyen milliárdos – baráti cégnek kiadott – tétellé hízhat.

Az évekig tartó alkudozás során az épületeket gyakorlatilag újra fel kell újítani. A vevők köre – akár zárt, akár nyílt pályázaton hirdetik meg – erősen korlátozott lesz. A fürdő üzemeltetéséhez szükséges termálvíz biztosításáról az új tulajdonosnak a  BGYH-val kell szerződnie, amely a korábbi előterjesztés szerint a vízi létesítmények karbantartását és javítását is magának szeretné megfelelő díjazás ellenében. A létesítmény alatti, illetve az előtte lévő sétány telkéért pedig földhasználati díjat kér a főváros. Ennek mértékét egy későbbi szerződésben határozzák meg.

A főváros régóta hangsúlyozza, hogy legfőbb célja a fürdő és a szálloda mielőbbi megnyitása. Ehhez képest a Rác fürdő rekonstrukciója az M4-es metró és a Bálna építése mellett a harmadik olyan projekt, amelyet még Demszky Gábor idejében indítottak el, és a Fidesz már ellenzékben is támadta. Tarlós István főpolgármesterré választása után a beruházást megállították. A 16 ezer négyzetméteres komplexum kivitelezése 2005-ben kezdődött, a nyitást 2010 májusára ígérték.

Figyelmébe ajánljuk