Ravazdi dolgok

  • Sz. Z.
  • 1997. február 13.

Belpol

A 28. Magyar Filmszemle első figyelemre méltó eseménye a Ravazdi Kerekasztal Filmes Tagozatának véleménye volt, amit az ügyvivők, Bakács Tibor Settenkedő, Czabán György, Durst György és Hartyándi Jenő a megnyitó előtti napon tettek közzé. Az előzsűri tevékenysége - Szirtes András filmjét, mivel nem készült el határidőre, nem válogatták be, de már előre felkérték a felettük álló szemletanácsot, hogy döntésüket vizsgálja meg, ha a film később mégis elkészülne -, illetve a Filmszemle zsűrijének kijelölése a kurátorok szerint az 1989 előtti hatalmi állapotokat és megoldásokat tükrözi. Bakács Tibor Settenkedő úgy fogalmazott, hogy míg tavaly a szemle igazgatója vállalta a felelősséget a zsűri kiválasztásáért - ebbe bele is bukott -, addig idén látszólag demokratikus módon a filmszakma képviselői, tehát személyi felelősséget nem vállaló testület választott. Méghozzá olyan tagokat is (elsősorban a két elnök személyét kifogásolták), akiknek szakmai hitele nem éri el a kívánt szintet, illetve fénykoruk az előző kurzushoz kötődik. A függetlenek szerint ez azt is jelzi, hogy a magyar filmesek értékítélete torzult az elmúlt években. Ezt azzal magyarázzák, hogy Magyarországon gyakorlatilag a Mozgókép Alapítvány az egyetlen pénzforrás, és aki ezzel szembekerül, annak arra kell számítania, hogy nem dolgozhat.

A 28. Magyar Filmszemle első figyelemre méltó eseménye a Ravazdi Kerekasztal Filmes Tagozatának véleménye volt, amit az ügyvivők, Bakács Tibor Settenkedő, Czabán György, Durst György és Hartyándi Jenő a megnyitó előtti napon tettek közzé. Az előzsűri tevékenysége - Szirtes András filmjét, mivel nem készült el határidőre, nem válogatták be, de már előre felkérték a felettük álló szemletanácsot, hogy döntésüket vizsgálja meg, ha a film később mégis elkészülne -, illetve a Filmszemle zsűrijének kijelölése a kurátorok szerint az 1989 előtti hatalmi állapotokat és megoldásokat tükrözi. Bakács Tibor Settenkedő úgy fogalmazott, hogy míg tavaly a szemle igazgatója vállalta a felelősséget a zsűri kiválasztásáért - ebbe bele is bukott -, addig idén látszólag demokratikus módon a filmszakma képviselői, tehát személyi felelősséget nem vállaló testület választott. Méghozzá olyan tagokat is (elsősorban a két elnök személyét kifogásolták), akiknek szakmai hitele nem éri el a kívánt szintet, illetve fénykoruk az előző kurzushoz kötődik. A függetlenek szerint ez azt is jelzi, hogy a magyar filmesek értékítélete torzult az elmúlt években. Ezt azzal magyarázzák, hogy Magyarországon gyakorlatilag a Mozgókép Alapítvány az egyetlen pénzforrás, és aki ezzel szembekerül, annak arra kell számítania, hogy nem dolgozhat.

Szomjas György, a Filmművész Szövetség Játékfilmes Tagozatának vezetője szerint minden évben megpróbálnak a korábbinál jobb megoldást találni. Idén öt neves rendezőt kértek fel, akiknek a korábbi szemléken filmjeik voltak, hogy mondják el, milyen gondokkal küzdöttek. Ennek alapján fogadták el azt a változatot, hogy a zsűrit a szakmai szervezetek javaslatai alapján a Filmszemle Tanács kérje fel. Ha ez a rendszer sem működik, annak is lesz következménye, bár kétségtelen, hogy személyi felelősségre vonás nem követi.

A Filmszemle Tanács tagjai: Andor Tamás operatőr - elnök, Molnár György rendező, Pacskovszky József rendező, Péterffy András rendező, Szabó Ildikó rendező.

A játékfilmes zsűri tagjai: Mészáros Márta rendező - elnök, Bíró Miklós operatőr, Novák Miklós koreográfus, Szentandrássy István festőművész, Szilágyi Ákos esztéta.

A nem fikciós filmek zsűrijének tagjai: Bernáth László kritikus - elnök, Fekete Ibolya rendező, Kővári Péter rendező.

Sz. Z.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.