Miért nem fogadták el a rendőrségi beszámolót?

Reagált Józsefváros

  • narancs.hu
  • 2012. április 24.

Belpol

Romlottak a bűnügyi mutatók a nyolcadik kerületben, ezért nem fogadta el a képviselő-testület a rendőrkapitány beszámolóját – ez áll abban a közleményben, amely a narancs.hu cikkére érkezett.

Mint azt néhány napja megírtuk, Józsefváros képviselő-testülete 12:3 arányban nem fogadta el Salgó László rendőrkapitány beszámolóját a kerületi kapitányság 2011-es tevékenységéről. Józsefvárosi források azt gyanítják, hogy a vitatott jogi státuszú, alternatív kerületi rendvédelmi szerv, a „Jófiúk Közrendvédelmi Szolgálat” és a rendőrség közötti ellentét húzódik a gesztus mögött. (A Jófiúkról szóló riportunkat lásd itt.)

Noha a beszámolóban Salgó javuló statisztikákat emlegetett, most a kerület képviselő-testülete, élén Kocsis Máté polgármesterrel, a döntés hátterét bemutató közleményében a bűnügyi statisztikák romlásával magyarázza az (egyébként jogilag semmilyen következménnyel nem bíró) elutasítást. Ez nem okvetlenül jelenti azt, hogy bármelyik fél adatot hamisított volna: a rendőrségi statisztikák – a narancs.hu információi szerint – a közterületi ellenőrzések miatt lettek kimagaslóak budapesti viszonylatban. (A közlemény erre az ellentmondásra nem tér ki.)

Az önkormányzat dokumentumából az derül ki, hogy a rablások száma 35-ről 183-ra, a kábítószerrel való visszaélés 296-ról 482-re emelkedett, míg az eredményes nyomozás aránya közel 42 százalékról mintegy 30 százalékra csökkent. Főként a prostitúció nőtt – állítja Józsefváros önkormányzata.

A közlemény teljes szövege:

Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefváros Önkormányzata Képviselő-testülete 2012. április 20-ai testületi ülésén a BRFK VIII. Kerületi Rendőrkapitányság 2011. évi tevékenységéről szóló beszámolóját 12:3 arányban nem fogadta el.

A képviselő-testület tagjai gondos mérlegelés után alakították ki álláspontjukat, hiszen feladatuk a választópolgáraik véleményének, érdekeinek képviselete és megjelenítése a helyi döntéshozatalban. Minden képviselő köteles tehát figyelemmel követni a választókörzetében és általában a kerületben zajló folyamatokat, jelenségeket, és felmerülő lakossági igényeket.

A képviselők nagy többsége azt tapasztalta, hogy a lakosság jelentős része a kerületben sajnálatosan növekedő tendenciát érzékel a különböző típusú bűncselekmények, főleg az erőszakos, vagyon elleni, kábítószerrel, illetve tiltott kéjelgéssel összefüggő cselekmények esetében. Ezek a problémák jelentősen rontották az elmúlt évben a lakosság szubjektív biztonságérzetét is. Az egyéni mandátummal rendelkező képviselők különösen szoros kapcsolatot ápolnak választókörzetükkel, így jó rálátásuk van a területükön tapasztalható folyamatokra.

Józsefváros Önkormányzata nagy hangsúlyt fektet a kerületben sok évtizeden keresztül tapasztalt, rossz közbiztonsági helyzet jelentős javítására, a kerületről általában kialakított kép („nyócker”) megváltoztatására. Ennek keretében 2009 óta nagyon jelentős anyagi erőforrásokat mozgósít és bocsát a VIII. Kerületi Rendőrkapitányság rendelkezésére, lehetővé téve az ott dolgozók munkakörülményeinek, a munkavégzés személyi és tárgyi feltételeinek folyamatos és nagyságrendi javítását. A teljesség igénye nélkül is elmondható, hogy 2010-ben és 2011-ben csak a térfigyelő kamerarendszer fenntartására, működtetésére 320 millió forintot adott a kerület önkormányzata. Ezen felül például 2011-ben további 51,5 millió forinttal (működési költség, 150 db számítógép, 6 db autó, üdültetés, jutalom) járult hozzá a VIII. ker. Önkormányzat a rendőrség tevékenységének javításához. A kerületben szolgálatot teljesítő rendőrök lakhatási feltételeinek javítása is az önkormányzat által kiemelten támogatott terület. (Lujza u. 14. Rendőrház [12 lakás], 2010-ben, az MNP II. keretein belül indult a projekt, 2012. márciusban lezárul, várhatóan nyáron kerülhet sor az átadásra, a beruházás összköltsége: 138 573 000 + áfa [+ kb. 60-70 M kiköltöztetési költség]; továbbá a BM-nek bérlőkijelölési jog átengedése a felújított Dankó u. 16. sz. alatti 3 lakás tekintetében, és a Dankó u. 20. sz. alatti 2 lakás tekintetében.)

Józsefváros Önkormányzatának együttműködési készsége kifejezetten konstruktívnak és jónak nevezhető tehát a VIII. Kerületi Rendőrkapitányság irányába, és – különösen a kerület anyagi lehetőségeit tekintve – nagy erőfeszítéseket tesz a közbiztonság tényleges javítására. Ezeken túlmutatóan az önkormányzat a Józsefvárosi Városüzemeltetési Szolgálaton keresztül a közbiztonság javításában közvetlenül, emberi erőforrásaival is segítséget nyújt a rendőrségnek.

Azonban mind a 2011. évi összesítő beszámolóból, mind a képviselők számára a lakosságtól érkező jelzésekből egyértelműen látható, hogy a közbiztonság a VIII. kerületben az elmúlt évben nem javult, egyes területeken kifejezetten romlott. Csak néhány példát említve a rablások esetében 35-ről 183-ra, kábítószerrel visszaélés esetében 296-ról 482-re növekedett az esetszám, az eredményes nyomozásbefejezések aránya az eredménytelenekhez képest pedig a közel 42/58%-ról kb. 30/70%-ra romlott. Sőt, bizonyos bűnelkövetési formák, amelyek a korábbiakban eltűntek vagy jelentősen visszaszorultak, az utóbbi időben újra megjelentek a kerületben (elsősorban a prostitúció). Ahogy arról a rendőrkapitányi beszámoló is említést tesz: „a kerületben 2011 nyara óta érezhető egyfajta biztonsági deficit”.

Mindezek fényében a Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének többsége a rendőrségi beszámoló elutasításával jelezni kívánta, hogy bár jogi következménye e döntésnek nincs, azonban mindenképpen fontos és jelzésértékű annak kifejezésében, hogy a közbiztonság terén a kerület lakossága gyors, hatékony és jelentős javulást kíván. A képviselő-testület természetesen fenntartja a korábban kialakított konstruktív kapcsolatot és légkört a rendőrséggel, a jövőben is megadva minden lehetséges támogatást, azonban fontos és szükséges volt annak egyértelmű jelzése, hogy az önkormányzat és az egész lakosság az eddigieknél jóval hatékonyabb, eredményesebb munkát vár a VIII. Kerületi Rendőrkapitányságtól.

Dr. Kocsis Máté polgármester mindezt röviden ismertette is a testületi ülésen, és a beszámolót nem fogadta el, a 12 „nem” szavazat egyike a polgármesteré volt, a Fidesz–KDNP és a Jobbik képviselői szavazatai mellett. A három „igen” szavazatot az MSZP és az LMP listás képviselői adták le.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.