„Egyetértünk Gulyás Gergelynek a mai kormányinfón tett kijelentésével, amelyben az idei lesújtó kompetencia adatok kapcsán elismerte, hogy gond van a roma gyerekek oktatási integrációjával. Igen, véleményünk szerint ez ma a legsúlyosabb társadalmi kérdések közé tartozik. A roma tanulók oktatási sikertelenségében összpontosul ugyanis a magyar közoktatás szinte minden problémája. A roma diákok nagyrészt olyan kistelepüléseken élnek, ahol eleve nem tudnak hozzáférni a minőségi oktatáshoz. Ezen települések iskoláinak zömében évtizedek óta szaktanárhiánnyal küszködnek, amelyek infrastrukturálisan és eszközellátottságban is messze elmaradnak az elvárt szinttől.
Vajon ez kinek a felelőssége?”
– reagálta a Roma Sajtóközpont Gulyás Gergely csütörtöki kijelentésére.
Mint ismert, a miniszter azt mondta a csütörtöki kormányinfón a magyar diákok szövegértési képességeire vonatkozó újságírói kérdésre, hogy „ott, ahol a cigány gyerekek száma magas, ott ezek a problémák magasabb számban jelentkeznek”.
A Roma Sajtóközpont szerint a roma gyerekek a fő elszenvedői annak a strukturális problémának is, hogy az oktatási rendszer nem képes a szegénységből eredő hátrányokat kompenzálni, sőt, a kutatások egyértelműen megmutatják: Magyarországon az iskola a világon szinte egyedülálló módon még növeli is a társadalmi különbségeket.
„Tizenkét év kormányzás után kire lehet mutogatni emiatt? A roma gyerekek nagy része nem rendelkezik megfelelő informatikai eszközökkel és interneteléréssel, így a Covid-időszakban történt, mindenkit megviselő online oktatás –- a széleskörű civil összefogás ellenére – leginkább őket sújtotta. Felbecsülhetetlen a lemaradás, ami emiatt keletkezett. Vajon kinek kellett volna felismernie és kezelnie a problémát?” – fogalmaz a szervezet.
A teljes bejegyzést itt lehet megtekinteni.