Romafoglalkoztatási programok II. - Sziszüphosz a Csereháton

  • M. László Ferenc
  • 2009. június 18.

Belpol

Az európai csatlakozás után milliárdos nagyságrendű öszszegek zúdultak a romák integrációjáért küzdő nonprofit szervezetekre. Ám ha nincs önerő, a civilek elvesznek a bürokrácia útvesztőiben, az önkormányzati lobbi a kiszorításukra törekszik, a kiíróknak pedig fontosabb a szabályosság, mint a fenntarthatóság. Csak töredékét hívtuk le a 2013-ig rendelkezésünkre álló forrásoknak, de a roma szervezetek egy része már kivérzett. M. László Ferenc
Az európai csatlakozás után milliárdos nagyságrendű öszszegek zúdultak a romák integrációjáért küzdő nonprofit szervezetekre. Ám ha nincs önerő, a civilek elvesznek a bürokrácia útvesztőiben, az önkormányzati lobbi a kiszorításukra törekszik, a kiíróknak pedig fontosabb a szabályosság, mint a fenntarthatóság. Csak töredékét hívtuk le a 2013-ig rendelkezésünkre álló forrásoknak, de a roma szervezetek egy része már kivérzett.

"A továbbfoglalkoztatás csak helyenként jelenik meg, akkor sem értékelhető úgy, hogy az érintettet sikerült integrálni vagy reintegrálni az elsődleges munkaerőpiacra. (...) A tartósan munkanélküliek segélyfüggőségét, kiszolgáltatott helyzetét, a helyi társadalomban meglévő patrónus-kliensi rendszert tovább erősítették, a roma munkanélküliek többségi társadalom általi sztereotip megítélését tovább rontották" - olvasható az 1998-2005 közötti cigányfoglalkoztatási projekteket vizsgáló Tárki-jelentésben.

Pénz az ablakban

Az idén záruló Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) keretében közel 670 milliárd forintot költöttünk az ország felzárkóztatására. Becslések szerint az összeg negyven százalékát fordítottuk humánerőforrás-fejlesztésre, képzési, foglalkoztatási, bértámogatási programokra. Ugyanakkor a magyar állam a költségvetésből a Munkaerőpiaci Alapon, különféle minisztériumi kereteken, közalapítványokon keresztül maga is jelentős összegeket fordít évről évre az adott területre, ám ennek mostanáig nem sok látszata volt: 2004 és 2007 között alig 22 ezerrel nőt a munkába állók száma (a foglalkoztatási helyzetről lásd A rendszerváltás vesztesei című írásunkat).

Az uniós pénzek felhasználásában jeleskedő, lapunk által megkeresett civilek egybehangzóan állítják, a rendszer rákfenéje az egyre duzzadó bürokrácia. "Öt évvel ezelőtt kitaláltunk egy komplex képzési-felzárkóztatási programot a tomori romák helyzetének javítására, ám mára az ellehetetlenülés határára jutottunk: nem tudjuk, miből fizetjük vissza a több tízmilliós kényszerhiteleinket és a kamatokat" - dohog Bohn Katalin, a csereháti településen működő Rom Som Alapítvány egyik alapítója. A helyi ötleteket, kezdeményezéseket felkaroló szervezet 2004-ben pályázott először az első körös HEFOP-ra (az NFT Humánerőforrás Operatív Programjára) az oktatási tárca alapkezelőjéhez. Az elnyert pénzből egy, a cigány gyerekek iskolai eredményességétiskolán kívüli fejlesztésekkeljavító tanodát hoztak létre. Csakhogy az elszámolás olyan kiszámíthatatlanul és lassan futott, hogy a program megvalósításához kénytelenek voltak hárommillió forint áthidaló hitelt felvenni. Persze ekkoriban még a megvalósítók is tapasztalatlanok voltak, előfordult, hogy gondok akadtak az elszámolással. A kifogásolt kiadásokra megvoltak ugyan a szabályos igazolások, de a szigorú szabályok miatt elszámolhatatlanok maradtak, így nem tudták lehívni maradéktalanul az elnyert összeget. A felvett hitel közben folyamatosan növekedett a kamatterhekkel együtt. A áthidaló hitelből megmaradt pénzt átvitték kezdeti tőkének a következő HEFOP-ba, amit saját forrás nélkül nem lehetett elkezdeni, oly sokára kötötték meg a szerződést és utalták az előleget.

A problémával nincsenek egyedül, a civilek közül mind többen teremtik elő hitelből az önrészt, illetve az utófinanszírozású programok kiadásait. Az állam egy idő után érzékelte a pályázók likviditási gondjait, ezért három éve létrehozott egy kamattámogatási alapot, továbbá ígéretet tett arra, hogy a lassú elszámolás miatt áthidaló hitel felvételére kényszerülő szervezetek kamatkiadásait fedezni fogja. Csakhogy 2006 után ezt a pályázatot nem írták ki többet. Az alapítvány viszont erre az ígéretre alapozva pályázott meg egy 114 milliós keretű OKJ-s felnőttképzési és foglalkoztatási programot. Felismerték ugyanis, hogy hiába enyhítik a gyerekek tanulási gondjait, ha a munkanélküli szülők nem tudnak megfelelő hátteret biztosítani nekik odahaza. A pénzt meg is nyerték, amiből kőműveseket, ácsokat, dajkákat, a környékbeli cigány szervezetek számára pályázatíró menedzsereket képeztek. Részben ebből a támogatásból, nagyobbrészt viszont jelzáloghitelből felépíttettek egy képzési és fejlesztési központot a faluban.

Tervezték, hogy kialakítanak egy családi napközihálózatot - mivel ebben a térségben nincs bölcsőde -, ám a kiíró forráshiányra hivatkozva elutasította a pályázatukat. Fél évvel később viszont befutott az örömhír: mégis találtak némi maradványpénzt, amit a projektjükre áldozhatnának, csakhogy addigra a korábban kiképzett dajkák szültek vagy más munkát találtak. Mire az alapítvány bekapcsolódott az ENSZ által is támogatott Cserehát Fejlesztési Programba, az elszámolási mechanizmus nehézkes működése és a kamattámogatás elmaradása miatt már közel 13 millió forintnyi hitel maradt a nyakukon a helyi takarékszövetkezetnél, illetve a Mikrohitel Gazdaságfejlesztő Pénzügyi Zrt.-nél.

A Rom Som egész addigi tevékenysége 2008 szeptemberében teljesedett ki, amikor hetven halmozottan hátrányos helyzetű fiatalt felkarolva a közösségi és képzési központban beindították a felzárkóztató szakképző iskolájukat. Alighogy megkapták a működési engedélyt, rögtön közbelépett a szomszédos rivális iskolafenntartó önkormányzat vezetője: a jogerőre emelkedést megelőzően megtámadta a végzést. "Az illetékes hivatalok addig vizsgálták az ügyet, amíg az iskola kifutott az időből, és az idei esztendőre már nem kapta meg a feladatellátásért járó kö-zel harmincmilliós normatívát" - mondta lapunknak Bohn. Az intézmény tanárai már hat hónapja dolgoznak fizetés nélkül, végül egy hónappal a tanév befejezése előtt kínjukban "sztrájkba léptek", hátha így valaki odafigyel a problémájukra.

Jelenleg az ablakban van a norvég alap egymillió eurós támogatása, amiből összes álmukat megvalósíthatnák - iskolákat, családi napköziket építhetnének a HEFOP-on kiképzett szakemberek tudására alapozva -, de Bohn jelenleg az ingatlanjukra terhelt jelzálogtól retteg. Ha a képzési központot elárvereznék, megütnék a bokájukat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél, ugyanis ötéves fenntartási kötelezettségük van. A projektvezető lapunknak azt mondta, becsapva érzik magukat, naivitás volt komolyan venni az állami ígéreteket. Az alapítvány vezetőit rettenetesen megviselte a folyamatos hercehurca, a kuratórium elnöke a lemondást fontolgatja. (A szervezet helyzetét nagyban nehezítette, hogy 2007 októberében a HírTv kipécézte az alapítványt, korrupcióval és politikai kapcsolatokkal gyanúsítva meg a vezetőit. Az üggyel több sajtóorgánum is foglalkozott, egyértelműen bizonyítva, hogy a hírcsatorna melléfogott, vádjai teljesen alaptalanok voltak - lásd: Értük, de nélkülük, Magyar Narancs, 2008. február 28.)

A civilek közül sokan panaszkodnak az elhúzódó átutalásokra, az elszámolási szisztéma nehézkes működésére: gyakran az utolsó percben jön a hiánypótlási felszólítás, hogy aztán újabb hónapokat csússzon a kifizetés. "Rendszeresen felpanaszoljuk a problémáinkat a különféle konferenciákon, a kiírók bőszen bólogatnak, mégsem történik semmi" - kesereg Horváth Zsolt, a szalonnai Sport és Közösségfejlesztő Egyesület képviselője. Lapunk munkatársa igen kellemetlen vitának volt fül- és szemtanúja a falu cigánytelepén: a telepfelszámolási programon dolgozó szociális munkást keményen bírálták a lakók, amiért még mindig nem indult el a projekt. (A szalonnai telepet még a rendszerváltás előtt húzták fel a falu régi temetőjére.) A szakember hiába mentegetőzött, hogy a szociális minisztérium, illetve az OFA késlekedik a támogatási szerződés aláírásával, a nyomorúságos körülmények között élő emberek türelme elfogyott - az érdekükben tevékenykedő civilek így fokozatosan elveszítik nehezen kivívott reputációjukat.

A szegények kisebbsége

"Felálltam és kinyitottam a számat az előkészítő bizottságban. Egyszerűen nem vették figyelembe az ötleteinket, díszcigányoknak kellünk oda, nem másnak" - meséli a Narancsnak Varga Dénes, a csegöldi kisebbségi önkormányzat képviselője, miként bánnak velük a Leader-programban a térség településvezetői (a szatmári uborkatermesztőkről lásd cikksorozatunk előző részét: Önerőt merítettek, Magyar Narancs, 2009. június 4.). Pedig a vidékfejlesztési programból finanszírozott, csaknem 70 milliárdos Leader kifejezett célja, hogy segítse a helyi ötletelést, a komplex programok kialakítását, és nemcsak a tervezésbe, hanem a források elosztásába is bevonja a kistérségi szereplőket - itt még önerő sem szükségeltetik. Hasonló tapasztalatokról számolt be Horváth Zsolt is: az edelényi kistérségben is "elfeledkeztek" a roma szükségletekről, csak a civilek szemfülességén múlt, hogy nem hagyták ki teljesen őket.

A kormány 2007-es döntése alapján regionális és a humánerőforrás-fejlesztési forrásokból 2009 és 2013 között mintegy százmilliárd forintot különítettek el kimondottan a 33 leghátrányosabb helyzetű kistérség (lhh) fejlesztésére: háromnegyed részt beruházásokra, egynegyed részt pedig képzési, foglalkoztatási és egészségfejlesztési programokra. Ám az lhh-nál is hasonló problémák jelentkeznek, mint a Leaderben. "Nálunk úgy kellett beszuszakolni a 70 milliós átképzési programot" - állítja Varga. Az erősebb, tehetősebb települések elviszik a nagyobb pénzeket, a romák lakta aprófalvak megint kimaradnak.

A Cserehát legnagyobb problémája, hogy a térséget messze elkerülik a nagyobb cégek, vállalkozók. Bár az autópálya már Miskolcig ér, a várostól északra fekvő utak állapota katasztrofális, a tömegközlekedés is leépült - még ingázni sem lehet. "Hiába kínálunk egyre jobb szolgáltatásokat, mérjük fel a foglalkoztatók igényeit, szervezünk speciális képzési programokat az iskolázatlan, mélyszegénységben élő embereknek, ha csak nagy nehézségek árán vagy egyáltalán nem tudjuk a továbbfoglalkoztatásukat biztosítani" - nyilatkozta a Narancsnak Budai Sándor, az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ edelényi kirendeltségének vezetője. Sokat elárul, hogy a térség legnagyobb foglalkoztatója a 200 főt alkalmazó városi kórház. Az elmúlt időszak legígéretesebb befektetése a perkupai klíma-öszszeszerelő üzem lett volna, ám a gazdasági válság miatt egyelőre csúszik a létesítmény átadása.

A kirendeltség nemrég végzett egy felmérést a 217 milliós támogatással bíró TÁMOP (a HEFOP utódja az Új Magyarország Fejlesztési Tervben) projektjéhez: a programba bekapcsolódó 26 munkáltató közül csak hat vállalta, hogy bértámogatás nélkül is tovább foglalkoztatja a munkavállalókat. Ráadásul a TÁMOP-ban már nincsenek szigorú továbbfoglalkoztatási elvárások, a kiírók egyszerűen rájöttek, ilyen feltételekkel nem szállnak be a munkaadók a programokba. "Nem kardoskodom velük, mert a következő projektben is ők lesznek a foglalkoztatók" - szögezi le Kalocsai Károly, a kirendeltség roma asszisztense. "Elismerjük, hogy a közfoglalkoztatás nem mindig célravezető, ám ne becsüljük le a jelentőségét: jogosultságot biztosít a különböző ellátásokra" - hívta fel egy lényeges szempontra a figyelmünket Szirmai István, a szociális minisztérium roma integrációs főosztályának szakmai főtanácsadója, hozzátéve, a különféle programokkal az állam évente országosan 30-35 ezer embert ér el. Mindez arra utal, hogy a hátrányos helyzetű emberek zöme egyik projekttől tántorog a másikig, esélye sincs a kitörésre - legfeljebb addig sem szorul a segélyekre.

A fenntarthatósági, továbbfoglalkoztatási szempontokról érdeklődtünk a szociális és foglalkoztatási támogatásokat gondozó ESZA Kht.-nál, de kérdéseinkre csak e-mailben kaptunk választ. "A kiírt programok igyekeztek a fenntarthatóságra is hangsúlyt helyezni. A kiválasztásnál pluszpontokat szerezhettek, vagyis előnyt élveztek azok a pályázatok, amelyek hiányszakmákban valósítottak meg képzést, illetve már a pályázatban biztos foglalkoztatói hátteret tudtak bemutatni. Addig azonban, amíg projektalapon működő, általában civil szervezetek által megvalósított alternatív munkaerő-piaci programok pályázati úton történő finanszírozása a jellemző, a programok hosszú távú fenntarthatósága csak korlátozottan kérhető számon. (...) Az ESZA Kht.-nek mint közreműködő szervezetnek elsősorban az a feladata, hogy a megítélt támogatás szabályos lehívását biztosítsa" - olvasható a lapunkhoz eljuttatott levélben.

Parkgondozók hada

Persze ilyen körülmények között csakis az önkormányzatokra, a településszövetségekre, illetve az általuk fenntartott intézményekre lehet számítani. A polgármesterek hasznos politikai kapcsolatokkal rendelkeznek, a pályázatíráshoz, az elszámoláshoz mozgósítani tudják az apparátusukat, s bár a kisebb önkormányzatok forráshiányosak, könnyebben oldják meg az önrészgondokat, az utófinanszírozásból adódó nehézségeket, mint a civilek. Az általuk megszervezett és végrehajtott programok többsége a legtöbb esetben bújtatott - vagy nem is annyira rejtett - közmunkáztatás uniós pénzből. Ez nem újdonság, korábban is így volt: Lukács György az ezredfordulón végzett kutatásai során 543 roma munkaerő-piaci projektet számolt össze 5,8 milliárd forint értékben - és a pénz 85 százalékát közmunkacélú programokra fordították.

A Phare-támogatású 2003-2004-es, "Küzdelem a munka világából való kirekesztés ellen" címet viselő programsorozat 25 nyertese közül 19 önkormányzat vagy valamilyen települési fenntartású közhasznú társaság volt. A projektek mindegyike tartalmazott oktatási periódust is: három híján az összes pályázó szociális ápolókat, parkgondozókat, útfenntartókat, motorosfűrész-kezelőket, gyógynövényismerőket képzett - mind-mind olyan szakma, amivel az elsődleges munkaerőpiacon nem lehet elhelyezkedni. A riport készítése során fél tucat településen jártunk, legalább harminc emberrel találkoztunk: mindegyiküknek volt OKJ-s papírja - volt, aki három "szakmával" büszkélkedhetett -, ám munkája csak néhánynak.

"Phare-t mondott? Mikor is, 2004-ben? Nem emlékszem, tudja, a falunkban annyi közmunkaprogram volt már" - kutakodott az emlékeiben az ongai Horváth Gyula, amikor a Sajó-Hernádvölgyi és Bükkvidéki Önkormányzatok Terület- és Településfejlesztési Társulása által szervezett "Esély az esélyteleneknek" nevet viselő projektről kérdeztük. Pedig Horváth nemcsak részt vett a programban, de ő is szignálta a település cigány önkormányzata nevében a szerződést. A közel 195 milliós támogatást elnyert projekt nem tett mást, mint hogy a programba bekapcsolódó öt település számára szállította az ingyen munkaerőt a közmunkák elvégzésére. "Próbáltunk bevonni cégeket, de nem jött össze, így hát visszaléptünk az önkormányzatok szintjére" - állítja Szabó István projektvezető.

Kérdés persze, hogy a "településkép-javítás" mennyiben szolgálja a tartósan munkanélküli romák reintegrációját, milyen esélyeket teremtett az esélyteleneknek. Tény, hogy Magyarország útjait lassan angol pázsit szegélyezi: Szatmárban, a Csereháton, a Miskolc környéki falvakban a cigány emberek hetek óta füvet nyírnak, sövényt igazítanak. Április elejétől csak az kaphatja meg a teljes szociális segélyt, aki részt vesz az önkormányzatok által szervezett közmunkákon - az országos program az "Út a munkához" címet kapta.

A rendszerváltás vesztesei

A rendszerváltás éveiben bekövetkezett gazdasági sokkot, majd a foglalkoztatáspolitika két évtizedes csődjét elsősorban a cigány lakosság szenvedte meg. Kertesi Gábor közgazdász kimutatta, hogy körükben a kilencvenes évek közepére egy rendkívül alacsony szintű, a harmadik világra jellemző instabil foglalkoztatási minta alakult ki. "Nemcsak az történt, hogy a romák zöme a magyar társadalom átlagát messze meghaladó mértékben veszítette el egyszer és mindenkorra az állását (...), de az a kevés ember, aki képes volt megkapaszkodni a munkaerőpiacon, ezt nagyrészt úgy tudta csak megtenni, hogy közben kénytelen volt lemondani a folyamatos foglalkoztatás esélyeiről" - olvasható a szakember egyik tanulmányában. Ha vetünk egy pillantást a roma dolgozók által a szocializmus idején betöltött munkakörökre, rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy a szocialista gazdasági modell bukása után miért pont ők kerültek nagy számban az utcára: a rendszerváltás előtt a cigányok közel fele segédmunkásként, tíz-tíz százalékuk pedig betanított, illetve szakmunkásként kereste a kenyerét.

A Kemény István nevéhez fűződő 1993-as országos cigánykutatás szerint a 3,7 millió aktív keresőből mindössze 58 ezer volt roma, a 2003-as felmérés pedig 80 ezer főre teszi az állandó munkával rendelkező cigány foglalkoztatottak számát. Márpedig a lélekszámuk tizenhat évvel ezelőtt 450-500 ezer, az ezredfordulón 550-600 ezer volt (ebből 250-290 ezer a munkaképes korú). A két felmérés közt mutatkozó részleges javulást hamar feledteti egy másik, igen aggasztó adat: Lukács György vizsgálatai alapján 1993 és 2001 között megduplázódott a regisztrált munkanélkülieken belül a romák száma - úgy, hogy a közben a nyilvántartott munkakeresők aránya az adott időszakban a felére csökkent. Tehát nemcsak a rendszerváltás vetette vissza évtizedekre a cigány társadalmat, még az 1997-2000 közötti munkaerő-piaci konjunktúrába (ekkor közel háromszázezer ember tért vissza a munkaerőpiacra) sem tudtak bekapcsolódni.

Sajnos napjainkra vonatkozóan nincsenek megbízható adatok, ugyanis az elmúlt hat évben nem készült reprezentatív cigánykutatás. A politikai elit úgy állt neki az uniós százmilliárdokat tartalmazó nemzeti fejlesztési tervek előkészítésének, hogy nem volt tisztában az igényekkel, a legrászorultabbak, a romák speciális szükségleteivel. A részleges felmérések viszont arra utalnak, hogy a helyzet semmit nem javult. Az ENSZ munkaügyi szervezetének két éve közzétett jelentésében az szerepel, hogy a roma lakosság körében 40 százalékos a munkanélküliség, de az ország egyes részein a 90 százalékot is meghaladja. Az Educatio-Tárki 2007-es életpálya-felvétele szerint a kutatásba bevont csoporthoz (a 2006 tavaszán nyolcadikba járó diákok) tartozó roma szülők közül a férfiak 35, a nők 22 százalékának volt rendszeres munkája. A szakadék mára óriási lett: a nem roma szülőknél ez az arány 80, illetve 70 százalék. Míg a többségi társadalom foglalkoztatási helyzete valamelyest javult a rendszerváltás óta, a cigány lakosság nagyjából megrekedt az 1993-as szinten, ma ők adják a munkanélküliek és az inaktívak jelentős hányadát.

(A cikk elkészítését a Társaság a Szabadságjogokért oknyomozó programja támogatta. www.oknyomozo.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.