RTL: Csak dísznek vannak az uniós pénzből telepített napelemek négy kisvárdai iskolán

  • narancs.hu
  • 2022. október 5.

Belpol

Milliókat spórolhatott volna a tankerület.

A RTL Házon kívül című műsorának stábja négy olyan iskolát talált a kisvárdai tankerületben, ahol soha, egyetlen percet sem működött az uniós támogatásból telepített napelemes rendszer. Az ide tartozó 15 iskola korszerűsítésére összesen 250 millió forintot költöttek el, ha mindenhol működött volna a rendszer akkor milliókat lehetett volna spórolni az áramszámlákon.

A 2019-ben felszerelt napelemes rendszerrel a tankerület szerint „hozzávetőlegesen 30 százalék villamosenergiát sikerült megtakarítani”, már ahol működik. Mivel a tankerület nem volt hajlandó konkrétumokat elárulni, a műsor stábja rejtett kamerával olyan iskolákban érdeklődött, ahol három év elteltével sem termelnek áramot a napelemek.

A tankerület is elismerte, hogy van, ahol a felszerelt napelemek még valóban nem termelnek áramot. Azt írták: 11 intézményben kiválóan működik, 4 intézményben még nem termel a rendszer. Ez három éve van így, amiről a tankerület azt írta: „A csatlakozási dokumentumok lejártak, ezért az áramszolgáltató nem tudta a rákötést elvégezni.” Mindezért szerintük a koronavírus-járvány a felelős.

A műszaki átadás-átvételi dokumnetumokból azonban kiderül, a tarpai iskolában 2019. június 21-én, a másik három intézményben novemberben adta át a kivitelező a napelemes rendszert. A koronavírus-járvány miatt viszont csak kilenc hónappal később zárták le először az országot, vagyis bőven lett volna idő elvégezni a pár hétig tartó átadást. Ráadásul már jó ideje nincsenek korlátozások.

Arra a kérdésre, hogy mi köze a covid-járványnak ahhoz, hogy három év után sem működnek a napelemek, a tankerületnél nem válaszoltak. Az áramszolgáltató, az egy éve a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Opus Titász viszont reagált a stáb megkeresésére. Azt írták: ezeknél az iskoláknál előfordult, hogy „hiányos, téves igénybejelentéseket” adtak be, vagy be sem fejeződött az a folyamat, ami ahhoz kell, hogy a hálózatra lehessen kötni az épületeket.

A felszerelt napelemeken még laikusként is találni furcsaságokat. Például a tarpai iskolában a házfal mögé rakták fel őket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.