Fővárosi tervek a taxizás rendezésére

Sárgaláz

  • - zsip -
  • 2012. július 7.

Belpol

Hétfőn újabb forgalomlassító demonstrációval tiltakoztak a budapesti taxisok a jövő januártól esedékes változások miatt. Egyelőre sem a főváros, sem a fuvarozók nem hátrálnak, utóbbiak szerint a taxisblokád sem kizárt.

Egy hét alatt megötszöröződött a demonstráló fővárosi taxisok száma. Pünkösdkor körülbelül kétszázan tüntettek, hétfő délután viszont összejött a szervezők remélte ezerfős forgalomlassító megmozdulás. Tarlós István főpolgármester a múlt héten a tiltakozók létszámára hivatkozva a taxisok töredékének nevezte az elégedetlenek táborát - most hétfőn azonban majdnem minden ötödik taxis ott volt az '56-osok terén.

 

Az ezüst autó kincse


Az ezüst autó kincse

Fotó: Sióréti Gábor

 

A Fővárosi Közgyűlés június végén készül elfogadni taxisrendeletét, miután egy éve tartanak az egyeztetések a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a taxisszervezetek között. A BKK egyik illetékese a Narancsnak azt mondta, számára úgy tűnik, a taxisok akár az utolsó pillanatban is hajlamosak kihátrálni korábbi álláspontjuk mögül, mivel amint tudatosul bennük a változás, visszariadnak tőle. Tavaly 6413 taxisengedélyt bocsátott ki a főváros: ennyien osztoznak az 1500 budapesti taxidroszton. Az egyetlen, amiben egyezik a főváros és a taxisok véleménye, hogy sokan vannak. A létszámcsökkentést a régi gépkocsik kizárásával egy csapásra meg lehetne oldani - ezt tenné a főváros, amely a tíz évnél idősebb járműveket kitiltaná a fuvarozásból. Ez a taxisoknak sincs ellenére - az viszont igen, hogy mindez már januártól lépjen hatálya. A fuvarozók öt év kifutási időt akarnak.

Amúgy a fiatalabb autókat is tovább lehet nyesni a tengelytáv (legyen négy fő számára kényelem, mondja a BKK) és a teljesítmény meghatározásával. Az utóbbira a főváros minimum 60 kilowattórát írna elő, míg a taxisok 55-öt tartanak elfogadhatónak - fejtette ki a Narancsnak Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke. A főváros ezzel gyakorlatilag kizárná az 1600 köbcenti alatti autókat Budapestről, amiből a taxisok nem kérnek. Nagyon sokan 1.4-es autóval fuvaroznak, többen egy-két éve vették, és sok van hátra a lízingfutamidőből, vagyis számukra igazi katasztrófa lenne e korlátozás. Az egyik demonstráló felháborodva sorolta lapunknak, micsoda különbség van a legszennyezőbb besorolású BKV-buszok és az ő Euro 4-es minősítésű Skodája között, amit, ha a fővárosi elképzelés valósulna meg, "dobhatna a kukába". Nem érti, hogy az 1.4-es típus miért nem jó Budapesten, ha Európa más nagyvárosaiban megfelelő.

Az autók számára előírt műszakifeltétel-szigorításnál a taxisok jó része a rendelettervezet mögöttes szereplőit kutatja. Van, aki titkos Orbán-Merkel-paktumot sejt a háttérben: eszerint a kecskeméti Mercedes-gyárat akarják helyzetbe hozni a fővárosi taxirendelettel. Az egyik szervező úgy tudja, hogy egy Fidesz-közeli vállalkozó már háromezer darab Mercedest rendelt a fővárosi utakra. E vélekedés jelent meg aztán úgy a hazai sajtóban, hogy a taxisok attól tartanak, a főváros egy új taxitársaság számára készíti elő a terepet.

Metál Zoltán szerint 1500-2000 kocsival kevesebbre volna szükség, ám a tervezett fővárosi rendelet miatt 4000 taxis veszítheti el a munkahelyét - holott a kormány a kisvállalkozások támogatását ígérte, márpedig a fővárosi taxisok mind egyéni vállalkozók.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint a taxisok javaslatai alapján állították össze a rendelet paramétereit, így az autók teljesítményére vonatkozót is. Metál Zoltán elismerte, hogy tavaly változtattak álláspontjukon, de mára minden kérdésben egységes véleményt alakítottak ki a szakmai kamarában. Így 480 forint fix alapdíjat, 240 forint fix kilométerdíjat, 80 forint fix várakozási díjat akarnak a jelenleg alkalmazott hetvenféle díj helyett. Ezzel szemben a főváros 700 forint fix alapdíjat, 240 forintban maximált kilométerdíjat és 60 forint várakozási díjat vezetne be. Az alapdíj magában foglalná egy kilométer fuvardíját is azokra gondolva, akik csak a szomszédba akarnak átugrani. A fuvarozók évek óta küzdenek a fix tarifáért, ezzel vetnének véget a 150 forintos kilométerdíj világának, ami a tiltakozók szerint az önköltséget sem fedezheti. Tény, hogy a piacra nemrég belépett szolgáltatók ezzel a díjjal olyan mértékben szipkázzák el a kuncsaftokat, hogy előfordul, hogy nem képesek kielégíteni a keresletet, és maguk helyett másik szolgáltatót küldenek az utasért.

A 700 forintos fix alapdíjat nem a nagysága miatt kifogásolják a taxisok. Maga a változtatás ténye a gond, mivel sokuknak új órákat kellene venniük. Költségeiket ennél is jobban növelné a főváros kezdeményezte egységes arculat - Tarlós számára New York a példa -, a sárga színű autók egyforma "szabad" jelzőlámpákkal. Ezt kommentálta úgy az egyik résztvevő, hogy őt még sohasem tévesztették össze se troli-, se vízibusszal. Metál Zoltán számítása szerint a taxisoknak összességében 2,8 milliárd forintba kerülne az átalakítás, ami elviselhetetlen teher.

A demonstrációtól látványosan távol maradt a Főtaxi - bár néhány autója ott volt a tiltakozáson -, közleményben határolódva el a problémák ilyetén rendezésétől. Az akció egyik szervezője ezen nem is csodálkozott, miután a Főtaxi decemberben elnyerte a Budapest Airport reptéri fuvarozási tenderét.

Tarlós István főpolgármester a Narancs kérdésére azt mondta: a főváros a tiltakozás ellenére nem áll el szándékától, és megalkotja az új rendeletet. A taxisok a rendszerváltozás hajnalát idéző blokád szervezését helyezték kilátásba, egyúttal gördülő sztrájkot indítottak.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.