Fővárosi tervek a taxizás rendezésére

Sárgaláz

  • - zsip -
  • 2012. július 7.

Belpol

Hétfőn újabb forgalomlassító demonstrációval tiltakoztak a budapesti taxisok a jövő januártól esedékes változások miatt. Egyelőre sem a főváros, sem a fuvarozók nem hátrálnak, utóbbiak szerint a taxisblokád sem kizárt.

Egy hét alatt megötszöröződött a demonstráló fővárosi taxisok száma. Pünkösdkor körülbelül kétszázan tüntettek, hétfő délután viszont összejött a szervezők remélte ezerfős forgalomlassító megmozdulás. Tarlós István főpolgármester a múlt héten a tiltakozók létszámára hivatkozva a taxisok töredékének nevezte az elégedetlenek táborát - most hétfőn azonban majdnem minden ötödik taxis ott volt az '56-osok terén.

 

Az ezüst autó kincse


Az ezüst autó kincse

Fotó: Sióréti Gábor

 

A Fővárosi Közgyűlés június végén készül elfogadni taxisrendeletét, miután egy éve tartanak az egyeztetések a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a taxisszervezetek között. A BKK egyik illetékese a Narancsnak azt mondta, számára úgy tűnik, a taxisok akár az utolsó pillanatban is hajlamosak kihátrálni korábbi álláspontjuk mögül, mivel amint tudatosul bennük a változás, visszariadnak tőle. Tavaly 6413 taxisengedélyt bocsátott ki a főváros: ennyien osztoznak az 1500 budapesti taxidroszton. Az egyetlen, amiben egyezik a főváros és a taxisok véleménye, hogy sokan vannak. A létszámcsökkentést a régi gépkocsik kizárásával egy csapásra meg lehetne oldani - ezt tenné a főváros, amely a tíz évnél idősebb járműveket kitiltaná a fuvarozásból. Ez a taxisoknak sincs ellenére - az viszont igen, hogy mindez már januártól lépjen hatálya. A fuvarozók öt év kifutási időt akarnak.

Amúgy a fiatalabb autókat is tovább lehet nyesni a tengelytáv (legyen négy fő számára kényelem, mondja a BKK) és a teljesítmény meghatározásával. Az utóbbira a főváros minimum 60 kilowattórát írna elő, míg a taxisok 55-öt tartanak elfogadhatónak - fejtette ki a Narancsnak Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke. A főváros ezzel gyakorlatilag kizárná az 1600 köbcenti alatti autókat Budapestről, amiből a taxisok nem kérnek. Nagyon sokan 1.4-es autóval fuvaroznak, többen egy-két éve vették, és sok van hátra a lízingfutamidőből, vagyis számukra igazi katasztrófa lenne e korlátozás. Az egyik demonstráló felháborodva sorolta lapunknak, micsoda különbség van a legszennyezőbb besorolású BKV-buszok és az ő Euro 4-es minősítésű Skodája között, amit, ha a fővárosi elképzelés valósulna meg, "dobhatna a kukába". Nem érti, hogy az 1.4-es típus miért nem jó Budapesten, ha Európa más nagyvárosaiban megfelelő.

Az autók számára előírt műszakifeltétel-szigorításnál a taxisok jó része a rendelettervezet mögöttes szereplőit kutatja. Van, aki titkos Orbán-Merkel-paktumot sejt a háttérben: eszerint a kecskeméti Mercedes-gyárat akarják helyzetbe hozni a fővárosi taxirendelettel. Az egyik szervező úgy tudja, hogy egy Fidesz-közeli vállalkozó már háromezer darab Mercedest rendelt a fővárosi utakra. E vélekedés jelent meg aztán úgy a hazai sajtóban, hogy a taxisok attól tartanak, a főváros egy új taxitársaság számára készíti elő a terepet.

Metál Zoltán szerint 1500-2000 kocsival kevesebbre volna szükség, ám a tervezett fővárosi rendelet miatt 4000 taxis veszítheti el a munkahelyét - holott a kormány a kisvállalkozások támogatását ígérte, márpedig a fővárosi taxisok mind egyéni vállalkozók.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint a taxisok javaslatai alapján állították össze a rendelet paramétereit, így az autók teljesítményére vonatkozót is. Metál Zoltán elismerte, hogy tavaly változtattak álláspontjukon, de mára minden kérdésben egységes véleményt alakítottak ki a szakmai kamarában. Így 480 forint fix alapdíjat, 240 forint fix kilométerdíjat, 80 forint fix várakozási díjat akarnak a jelenleg alkalmazott hetvenféle díj helyett. Ezzel szemben a főváros 700 forint fix alapdíjat, 240 forintban maximált kilométerdíjat és 60 forint várakozási díjat vezetne be. Az alapdíj magában foglalná egy kilométer fuvardíját is azokra gondolva, akik csak a szomszédba akarnak átugrani. A fuvarozók évek óta küzdenek a fix tarifáért, ezzel vetnének véget a 150 forintos kilométerdíj világának, ami a tiltakozók szerint az önköltséget sem fedezheti. Tény, hogy a piacra nemrég belépett szolgáltatók ezzel a díjjal olyan mértékben szipkázzák el a kuncsaftokat, hogy előfordul, hogy nem képesek kielégíteni a keresletet, és maguk helyett másik szolgáltatót küldenek az utasért.

A 700 forintos fix alapdíjat nem a nagysága miatt kifogásolják a taxisok. Maga a változtatás ténye a gond, mivel sokuknak új órákat kellene venniük. Költségeiket ennél is jobban növelné a főváros kezdeményezte egységes arculat - Tarlós számára New York a példa -, a sárga színű autók egyforma "szabad" jelzőlámpákkal. Ezt kommentálta úgy az egyik résztvevő, hogy őt még sohasem tévesztették össze se troli-, se vízibusszal. Metál Zoltán számítása szerint a taxisoknak összességében 2,8 milliárd forintba kerülne az átalakítás, ami elviselhetetlen teher.

A demonstrációtól látványosan távol maradt a Főtaxi - bár néhány autója ott volt a tiltakozáson -, közleményben határolódva el a problémák ilyetén rendezésétől. Az akció egyik szervezője ezen nem is csodálkozott, miután a Főtaxi decemberben elnyerte a Budapest Airport reptéri fuvarozási tenderét.

Tarlós István főpolgármester a Narancs kérdésére azt mondta: a főváros a tiltakozás ellenére nem áll el szándékától, és megalkotja az új rendeletet. A taxisok a rendszerváltozás hajnalát idéző blokád szervezését helyezték kilátásba, egyúttal gördülő sztrájkot indítottak.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.