Egy hét alatt megötszöröződött a demonstráló fővárosi taxisok száma. Pünkösdkor körülbelül kétszázan tüntettek, hétfő délután viszont összejött a szervezők remélte ezerfős forgalomlassító megmozdulás. Tarlós István főpolgármester a múlt héten a tiltakozók létszámára hivatkozva a taxisok töredékének nevezte az elégedetlenek táborát - most hétfőn azonban majdnem minden ötödik taxis ott volt az '56-osok terén.
Az ezüst autó kincse
Fotó: Sióréti Gábor
A Fővárosi Közgyűlés június végén készül elfogadni taxisrendeletét, miután egy éve tartanak az egyeztetések a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a taxisszervezetek között. A BKK egyik illetékese a Narancsnak azt mondta, számára úgy tűnik, a taxisok akár az utolsó pillanatban is hajlamosak kihátrálni korábbi álláspontjuk mögül, mivel amint tudatosul bennük a változás, visszariadnak tőle. Tavaly 6413 taxisengedélyt bocsátott ki a főváros: ennyien osztoznak az 1500 budapesti taxidroszton. Az egyetlen, amiben egyezik a főváros és a taxisok véleménye, hogy sokan vannak. A létszámcsökkentést a régi gépkocsik kizárásával egy csapásra meg lehetne oldani - ezt tenné a főváros, amely a tíz évnél idősebb járműveket kitiltaná a fuvarozásból. Ez a taxisoknak sincs ellenére - az viszont igen, hogy mindez már januártól lépjen hatálya. A fuvarozók öt év kifutási időt akarnak.
Amúgy a fiatalabb autókat is tovább lehet nyesni a tengelytáv (legyen négy fő számára kényelem, mondja a BKK) és a teljesítmény meghatározásával. Az utóbbira a főváros minimum 60 kilowattórát írna elő, míg a taxisok 55-öt tartanak elfogadhatónak - fejtette ki a Narancsnak Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke. A főváros ezzel gyakorlatilag kizárná az 1600 köbcenti alatti autókat Budapestről, amiből a taxisok nem kérnek. Nagyon sokan 1.4-es autóval fuvaroznak, többen egy-két éve vették, és sok van hátra a lízingfutamidőből, vagyis számukra igazi katasztrófa lenne e korlátozás. Az egyik demonstráló felháborodva sorolta lapunknak, micsoda különbség van a legszennyezőbb besorolású BKV-buszok és az ő Euro 4-es minősítésű Skodája között, amit, ha a fővárosi elképzelés valósulna meg, "dobhatna a kukába". Nem érti, hogy az 1.4-es típus miért nem jó Budapesten, ha Európa más nagyvárosaiban megfelelő.
Az autók számára előírt műszakifeltétel-szigorításnál a taxisok jó része a rendelettervezet mögöttes szereplőit kutatja. Van, aki titkos Orbán-Merkel-paktumot sejt a háttérben: eszerint a kecskeméti Mercedes-gyárat akarják helyzetbe hozni a fővárosi taxirendelettel. Az egyik szervező úgy tudja, hogy egy Fidesz-közeli vállalkozó már háromezer darab Mercedest rendelt a fővárosi utakra. E vélekedés jelent meg aztán úgy a hazai sajtóban, hogy a taxisok attól tartanak, a főváros egy új taxitársaság számára készíti elő a terepet.
Metál Zoltán szerint 1500-2000 kocsival kevesebbre volna szükség, ám a tervezett fővárosi rendelet miatt 4000 taxis veszítheti el a munkahelyét - holott a kormány a kisvállalkozások támogatását ígérte, márpedig a fővárosi taxisok mind egyéni vállalkozók.
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint a taxisok javaslatai alapján állították össze a rendelet paramétereit, így az autók teljesítményére vonatkozót is. Metál Zoltán elismerte, hogy tavaly változtattak álláspontjukon, de mára minden kérdésben egységes véleményt alakítottak ki a szakmai kamarában. Így 480 forint fix alapdíjat, 240 forint fix kilométerdíjat, 80 forint fix várakozási díjat akarnak a jelenleg alkalmazott hetvenféle díj helyett. Ezzel szemben a főváros 700 forint fix alapdíjat, 240 forintban maximált kilométerdíjat és 60 forint várakozási díjat vezetne be. Az alapdíj magában foglalná egy kilométer fuvardíját is azokra gondolva, akik csak a szomszédba akarnak átugrani. A fuvarozók évek óta küzdenek a fix tarifáért, ezzel vetnének véget a 150 forintos kilométerdíj világának, ami a tiltakozók szerint az önköltséget sem fedezheti. Tény, hogy a piacra nemrég belépett szolgáltatók ezzel a díjjal olyan mértékben szipkázzák el a kuncsaftokat, hogy előfordul, hogy nem képesek kielégíteni a keresletet, és maguk helyett másik szolgáltatót küldenek az utasért.
A 700 forintos fix alapdíjat nem a nagysága miatt kifogásolják a taxisok. Maga a változtatás ténye a gond, mivel sokuknak új órákat kellene venniük. Költségeiket ennél is jobban növelné a főváros kezdeményezte egységes arculat - Tarlós számára New York a példa -, a sárga színű autók egyforma "szabad" jelzőlámpákkal. Ezt kommentálta úgy az egyik résztvevő, hogy őt még sohasem tévesztették össze se troli-, se vízibusszal. Metál Zoltán számítása szerint a taxisoknak összességében 2,8 milliárd forintba kerülne az átalakítás, ami elviselhetetlen teher.
A demonstrációtól látványosan távol maradt a Főtaxi - bár néhány autója ott volt a tiltakozáson -, közleményben határolódva el a problémák ilyetén rendezésétől. Az akció egyik szervezője ezen nem is csodálkozott, miután a Főtaxi decemberben elnyerte a Budapest Airport reptéri fuvarozási tenderét.
Tarlós István főpolgármester a Narancs kérdésére azt mondta: a főváros a tiltakozás ellenére nem áll el szándékától, és megalkotja az új rendeletet. A taxisok a rendszerváltozás hajnalát idéző blokád szervezését helyezték kilátásba, egyúttal gördülő sztrájkot indítottak.