Fővárosi tervek a taxizás rendezésére

Sárgaláz

  • - zsip -
  • 2012. július 7.

Belpol

Hétfőn újabb forgalomlassító demonstrációval tiltakoztak a budapesti taxisok a jövő januártól esedékes változások miatt. Egyelőre sem a főváros, sem a fuvarozók nem hátrálnak, utóbbiak szerint a taxisblokád sem kizárt.

Egy hét alatt megötszöröződött a demonstráló fővárosi taxisok száma. Pünkösdkor körülbelül kétszázan tüntettek, hétfő délután viszont összejött a szervezők remélte ezerfős forgalomlassító megmozdulás. Tarlós István főpolgármester a múlt héten a tiltakozók létszámára hivatkozva a taxisok töredékének nevezte az elégedetlenek táborát - most hétfőn azonban majdnem minden ötödik taxis ott volt az '56-osok terén.

 

Az ezüst autó kincse


Az ezüst autó kincse

Fotó: Sióréti Gábor

 

A Fővárosi Közgyűlés június végén készül elfogadni taxisrendeletét, miután egy éve tartanak az egyeztetések a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. és a taxisszervezetek között. A BKK egyik illetékese a Narancsnak azt mondta, számára úgy tűnik, a taxisok akár az utolsó pillanatban is hajlamosak kihátrálni korábbi álláspontjuk mögül, mivel amint tudatosul bennük a változás, visszariadnak tőle. Tavaly 6413 taxisengedélyt bocsátott ki a főváros: ennyien osztoznak az 1500 budapesti taxidroszton. Az egyetlen, amiben egyezik a főváros és a taxisok véleménye, hogy sokan vannak. A létszámcsökkentést a régi gépkocsik kizárásával egy csapásra meg lehetne oldani - ezt tenné a főváros, amely a tíz évnél idősebb járműveket kitiltaná a fuvarozásból. Ez a taxisoknak sincs ellenére - az viszont igen, hogy mindez már januártól lépjen hatálya. A fuvarozók öt év kifutási időt akarnak.

Amúgy a fiatalabb autókat is tovább lehet nyesni a tengelytáv (legyen négy fő számára kényelem, mondja a BKK) és a teljesítmény meghatározásával. Az utóbbira a főváros minimum 60 kilowattórát írna elő, míg a taxisok 55-öt tartanak elfogadhatónak - fejtette ki a Narancsnak Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke. A főváros ezzel gyakorlatilag kizárná az 1600 köbcenti alatti autókat Budapestről, amiből a taxisok nem kérnek. Nagyon sokan 1.4-es autóval fuvaroznak, többen egy-két éve vették, és sok van hátra a lízingfutamidőből, vagyis számukra igazi katasztrófa lenne e korlátozás. Az egyik demonstráló felháborodva sorolta lapunknak, micsoda különbség van a legszennyezőbb besorolású BKV-buszok és az ő Euro 4-es minősítésű Skodája között, amit, ha a fővárosi elképzelés valósulna meg, "dobhatna a kukába". Nem érti, hogy az 1.4-es típus miért nem jó Budapesten, ha Európa más nagyvárosaiban megfelelő.

Az autók számára előírt műszakifeltétel-szigorításnál a taxisok jó része a rendelettervezet mögöttes szereplőit kutatja. Van, aki titkos Orbán-Merkel-paktumot sejt a háttérben: eszerint a kecskeméti Mercedes-gyárat akarják helyzetbe hozni a fővárosi taxirendelettel. Az egyik szervező úgy tudja, hogy egy Fidesz-közeli vállalkozó már háromezer darab Mercedest rendelt a fővárosi utakra. E vélekedés jelent meg aztán úgy a hazai sajtóban, hogy a taxisok attól tartanak, a főváros egy új taxitársaság számára készíti elő a terepet.

Metál Zoltán szerint 1500-2000 kocsival kevesebbre volna szükség, ám a tervezett fővárosi rendelet miatt 4000 taxis veszítheti el a munkahelyét - holott a kormány a kisvállalkozások támogatását ígérte, márpedig a fővárosi taxisok mind egyéni vállalkozók.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint a taxisok javaslatai alapján állították össze a rendelet paramétereit, így az autók teljesítményére vonatkozót is. Metál Zoltán elismerte, hogy tavaly változtattak álláspontjukon, de mára minden kérdésben egységes véleményt alakítottak ki a szakmai kamarában. Így 480 forint fix alapdíjat, 240 forint fix kilométerdíjat, 80 forint fix várakozási díjat akarnak a jelenleg alkalmazott hetvenféle díj helyett. Ezzel szemben a főváros 700 forint fix alapdíjat, 240 forintban maximált kilométerdíjat és 60 forint várakozási díjat vezetne be. Az alapdíj magában foglalná egy kilométer fuvardíját is azokra gondolva, akik csak a szomszédba akarnak átugrani. A fuvarozók évek óta küzdenek a fix tarifáért, ezzel vetnének véget a 150 forintos kilométerdíj világának, ami a tiltakozók szerint az önköltséget sem fedezheti. Tény, hogy a piacra nemrég belépett szolgáltatók ezzel a díjjal olyan mértékben szipkázzák el a kuncsaftokat, hogy előfordul, hogy nem képesek kielégíteni a keresletet, és maguk helyett másik szolgáltatót küldenek az utasért.

A 700 forintos fix alapdíjat nem a nagysága miatt kifogásolják a taxisok. Maga a változtatás ténye a gond, mivel sokuknak új órákat kellene venniük. Költségeiket ennél is jobban növelné a főváros kezdeményezte egységes arculat - Tarlós számára New York a példa -, a sárga színű autók egyforma "szabad" jelzőlámpákkal. Ezt kommentálta úgy az egyik résztvevő, hogy őt még sohasem tévesztették össze se troli-, se vízibusszal. Metál Zoltán számítása szerint a taxisoknak összességében 2,8 milliárd forintba kerülne az átalakítás, ami elviselhetetlen teher.

A demonstrációtól látványosan távol maradt a Főtaxi - bár néhány autója ott volt a tiltakozáson -, közleményben határolódva el a problémák ilyetén rendezésétől. Az akció egyik szervezője ezen nem is csodálkozott, miután a Főtaxi decemberben elnyerte a Budapest Airport reptéri fuvarozási tenderét.

Tarlós István főpolgármester a Narancs kérdésére azt mondta: a főváros a tiltakozás ellenére nem áll el szándékától, és megalkotja az új rendeletet. A taxisok a rendszerváltozás hajnalát idéző blokád szervezését helyezték kilátásba, egyúttal gördülő sztrájkot indítottak.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.